Hoe werkt een oplosmiddel?


Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-10-2013 12:59

Maar waarom verliest de ene flavour met een bepaald oplosmiddel in water sneller de toegevoegde smaakstof dan de andere. Zeg twee x de zelfde basismix, andere flavour maar op zelfde oplosbasis en beide boilies hebben bij aanvang een volle smaak. Heeft toch met uitlekken van smaakstoffen te maken en dat lijkt me te gaan via een oplosmiddel of drager of ik moet concluderen dat zowel oplosmiddel als chemische smaakstof/ester beide uiteindelijk een seperate attractor zijn?

Lijkt me dat zonder oplosmiddel niets oplost!?

Of zaken moeten zich hechten aan (tussen de moleculen van?) vaste stof en vervolgens via water verder oplossen..?


Ik heb nog gezocht naar antwoorden via de zoekfunctie. Deze heb ik gehad, maar meer ogen zien meer :wink:

viewtopic.php?f=35&t=54999&p=840756&hilit=hoe+werkt+een+oplosmiddel#p840756
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-10-2013 13:23

Water is zowiezo al een oplosmiddel.

Groet, Peter

Ps zelfde basis en het zelfde oplosmiddel, dan heeft het puur te maken met de samenstelling van de boilie en de concentratie van de flavour.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-10-2013 13:37

Dat water een oplosmiddel is me bekend...
Of zaken moeten zich hechten aan (tussen de moleculen van?) vaste stof en vervolgens via water verder oplossen..?


Maar is het zo dat oplosmiddel en smaak zich scheiden en smaak zich aan vaste stof hecht?

Ps zelfde basis en het zelfde oplosmiddel, dan heeft het puur te maken met de samenstelling van de boilie en de concentratie van de flavour.


Concentratie aan smaakstof IN het oplosmiddel. Door fabrikant gelijkwaardigheid wat smaakperceptie betreft in gebracht. Zaken kunnen tussen twee flavours dus aardig uiteenlopen betreffende verhoudingen terwijl we van beide bijv, 10ml/ei toevoegen. Kan daar zeker winst of verlies in schuilen en zijn de betere flavours wel daar door de betere!?

Er werd in een eerder topic (Kruiden) gewezen op het feit dat een oplosmiddel niets uitwasemt, maar slechts de vermengde smaak achterlaat en tijdens koken/stomen verdwijnt;

Heeft toch met uitlekken van smaakstoffen te maken en dat lijkt me te gaan via een oplosmiddel of drager of ik moet concluderen dat zowel oplosmiddel als chemische smaakstof/ester beide uiteindelijk een seperate attractor zijn?


Is het oplosmiddel geheel uit de bol of zijn nu zowel smaak als oplosmiddel een attractor en is het fout een flavour als 1 te zien?

Wat is het nut van diverse soorten oplosmiddel voor een fabrikant als het schijnbaar toch niets uitmaakt?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-10-2013 01:06

Ethanol heeft een kookpunt van 78,3 graden, propyleenglycol van 188 graden en glycerol van 290 graden. Dus dat je de drager er uit kookt is onzin. Daarnaast beginnen je eieren ook nog eens te stollen beneden de 70 graden.

Uitlekken heeft voornamelijk te maken met wateroplosbare ingrediënten in je bol, 50 procent en je bol is binnen het uur minstens de helft kleiner?

Mogelijk zijn het inderdaad twee (mpg zelf schijnt een attractor te zijn) en daarnaast zitten er in je bol natuurlijk ook nog tig andere.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-10-2013 09:48

Wil nog niet zeggen dat het oplosmidel bepaald hoe snel een smaakstof uitlekt. Ethyl alcohol zal grotendeels verdampt zijn na het koken en drogen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-10-2013 10:04

Doel van het oplosmiddel is slechts de verwerking van een bepaalde stof makkelijker te maken.

Het helpt bijvoorbeeld om een ingrediënt fijn te verdelen over de mix. Die fijne verdeling beïnvloedt op zijn beurt het vrijkomen van de stof uit de boilie. De eigenschappen van de stof spelen dan ook een belangrijke rol.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

26-10-2013 15:35

Etherische olie ook zo gek nog niet Marco, maar dat was je vraag niet. :)

Groet, Peter

Ps eigenlijk gewoon beter als flavour met oplosmiddel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-10-2013 08:08

Uitlekken heeft voornamelijk te maken met wateroplosbare ingrediënten in je bol,

Kan ik dan onderstaande concluderen dat onderstaande juist is?
Of zaken moeten zich hechten aan (tussen de moleculen van?) vaste stof en vervolgens via water verder oplossen..?

En met zaken bedoel ik de smaakstof welke in de flavour verwerkt zit en met vaste stof de melen in een boilie.

Vindt er een overdracht plaats van vloeibaar naar vast?

Deze nog even uit het kruiden topic;
Antwoord op jou vraag: wie zegt dat beide flavours behalve het oplosmiddel identiek zijn? De naam zegt mij niet zoveel

Komt dus neer op wat ik eerder in dit topic schreef;
Concentratie aan smaakstof IN het oplosmiddel. Door fabrikant gelijkwaardigheid wat smaakperceptie betreft in gebracht. Zaken kunnen tussen twee flavours dus aardig uiteenlopen betreffende verhoudingen terwijl we van beide bijv, 10ml/ei toevoegen. Kan daar zeker winst of verlies in schuilen en zijn de betere flavours wel daar door de betere!?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-10-2013 12:21

Ik denk dat het oplosmiddel van een flavour op zich ook een attractor kan zijn.
Een bekend voorbeeld zijn de ouderwetse fruitsnoepjes (pear drops) waarin isoamyl- en ethyl acetate als smaakstof werd gebruikt. De lucht van nagellak of remover deed mij als kind ook al aan die snoepjes denken.
Het succes van een Scopex flavour zat mogelijk in het oplosmiddel diacetin waarmee romige en maple achtige flavours werden samengesteld. En in een tijd waarin de meeste flavours op basis waren van ethyl alcohol en propyleen glycol scoorde deze flavours ook door het oplosmiddel verzadigingsprobleem. Ook triacetin is een voorbeeld van zo’n oplosmiddel, maar een nadeel is dat ze beide prijzig zijn.
Hoewel dergelijke stoffen vaak toxisch zijn kunnen ze een chemische reactie bij de karper uitlokken waardoor het aas sneller genomen wordt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-10-2013 13:40

Theoretisch dan. De esters die je noemt lossen slecht op in water. Verder geuren ze wel fruitig, maar smaken bitter. Bij dergelijke complexe flavours kun je je altijd afvragen wat nu precies werkt. Staat tegenover dat de meeste van die stoffen op zich geen aantoonbare reactie bij een karper geeft.

Griet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-10-2013 14:09

Er zijn destijds wel testen gedaan. Synthetische flavours versus natuur identieke, waarbij de eersten duidelijk beter scoorden.
Een echte aardbei aan de haak of boilie met aardbeiflavour? Ten eerste is een aardbei iets wat niet in het water voorkomt en de flavour in de boilie zal een karper niet doen herinneren aan een sappige vrucht. De boilie zal in ieder geval beter scoren dan de aardbei. Sommige chemische middelen hebben duidelijk een aantrekkingskracht op de karper.

Zelf gebruik ik al jaren nauwelijks tot geen synthetische flavours meer in mijn aas. Zeker als ik in maagdelijk water vis. Er zijn oneindig veel alternatieven, zoals snel uit elkaar vallende voerboilies. Dat wordt tegenwoordig nog maar weinig gebruikt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-10-2013 02:53

Je droge mix toevoegen aan je eieren (met de vloeibare toevoegingen) en je eindigt met je deeg, waar ongeveer 25 procent water in zal zitten. Je deeg is natuurlijk een homogeen mengsel.
Vervolgens draaien maar en je bollen koken, waardoor meestal vooral de buitenkant uithardt. Wat daarna een rol speelt is hoelang je je bollen laat drogen. Een compleet uitgedroogde bol, zal tijdens het vissen veel langzamer water opnemen dan een bol die je b.v. 24 uur hebt gedroogd. Je kunt het proces versnellen door meer wateroplosbaar materiaal aan je mix toe te voegen. Het is maar net wat je wilt, als je zelf draait kan je op allerlei manieren manipuleren met je bol.

Waar het om draait is natuurlijk het uitlekken van bepaalde stoffen, oftewel attractie. Doordat je deeg homogeen is, lekken ook alle gebruikte ingrediënten uit, inclusief je gebruikte flavour.
Water is voor een vis, wat lucht voor ons is. Dus de wateroplosbare stoffen (vooral vrije amino’s) zal ie het eerst detecteren (ruiken). Flavours spelen daarin een ondergeschikte rol, mede door de wateroplosbaarheid (ook van sommige oplosmiddelen).
Zie de post van Kees.

Smaak is misschien een ander verhaal, ik denk het overigens niet. Ok. misschien om iets wat ie niet echt lekker vindt te neutraliseren. Vismeel?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-10-2013 07:13

Niet bekend met de tests van jawadnya zeker?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-10-2013 11:55

Nee, maar ik ben zeer benieuwd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-10-2013 15:09

Dan nog steeds de vragen;

1 - Scheiden drager en smaakstof zich na gebruik en hecht de smaakstof zich aan/tussen de vaste stoffen?

2 - Is het ene oplosmiddel wegens een snellere of tragere vluchtigheid daadwerkelijk beter als trigger dan het andere?

@Klaas. PG was me wel bekend, maar ik zag het helaas wegens dit topic even niet los van een flavour, omdat ik zelf weinig met readies vis. Riep wel weer bovenstaande vraag op...

Een bekend voorbeeld zijn de ouderwetse fruitsnoepjes (pear drops) waarin isoamyl- en ethyl acetate als smaakstof werd gebruikt. De lucht van nagellak of remover deed mij als kind ook al aan die snoepjes denken.


@Jan. PS; Amyl doet 't beide kanten op nog steeds goed :wink: Ik heb nu wat in m'n bezit met PG als drager, maar ik had vroeger spul met alcohol (of ethyl acetate?) en dat werkte 't jaar rond instant op meerdere wateren gewoonweg verbazingwekkend!

Waarschijnlijk meteen vraag twee beantwoord (er vanuit gaande dat niet alles wordt uit gekookt)!?

Oh ja; M'n zoontje rook net aan een flesje met z'n verstopte neus aan en raad eens wat ie zei.., nagellak :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-10-2013 07:12

2 situaties

1) voorvoeren

2) instant

1) geen flavour nodig

2) attractie kan handig zijn. Perse van een flavour? Zoek en vind het bewijs.

Hoe een oplosmiddel werkt? Het boeit me niks. Door (gedeelde) ervaring wet ik wat wel en soms niet werkt. Verder ga ik liever vissen dan lopen theoretiseren.

Was ook ooit leuk in ronde tafel discussies in o.a. Dordrecht.
It's okay 2 pay
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-10-2013 03:47

Instant vissen en daar gaan de meesten het bos in?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-10-2013 06:59

Niet veilig met al die takken :wink:

Verder ga ik liever vissen dan lopen theoretiseren.


Daarom de vraag hier...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie