Mealie bomb


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-09-2013 02:59

Uit een wetenschappelijk artikel:

"Corn Steepwater/Liquor (CSW/L) is a brownish appearing material with a pudding like consistency."
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-09-2013 04:45

Hilco Meijer schreef:Uit een wetenschappelijk artikel:

"Corn Steepwater/Liquor (CSW/L) is a brownish appearing material with a pudding like consistency."

Als je het maar ver genoeg indikt wordt het vanzelf pudding, maar normaal is CSL een syroop achtige bruine vloeistof.
Het goedje wat jij overhoud na het koken is overigens geen CSL.
CSL is een bij product van wet-milling(nat malen)

Afbeelding

Zoals je ziet begint het met steeping
One example is the steeping of corn (or maize), part of the milling process. As described by the US Corn Refiners Association, harvested kernels of corn are cleaned and then steeped in water at a temperature of 50 °C (120 °F) for 30 to 40 hours.[1] In the process their moisture content rises from 15% to 45% and their volume more than doubles. The gluten bonds in the corn are weakened and starch is released. The corn is then ground to break free the germ and other components, and the water used (steepwater), which has absorbed various nutrients, is recycled for use in animal feeds.

Dat is dus wat anders dan 24 uur weken en dan koken.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-09-2013 12:05

Ik gebruik overigens 'gewoon' blikmais. In het artikel van Herwin Kwint in de laatste karperwereld schrijft hij dat hij aan zijn mix ook een scheut csl toevoegt. Laatste keer bestond mijn haakaas uit een (gecrushte) Krill BPO boilie, en ging er dan ook een scheut van de bijbehorende liquid door de mix.

Ik heb nu alleen nog maar het papje gebruikt. Volgende keer maar even aanmengen met wat (mais?)meel en dan dmv method feeder vissen. Enerzijds wil ik wel voorkomen Wat ik wel probeer te voorkomen is dat er teveel vaste delen inzitten. Ik wil een maximaal voedingssignaal bereiken, met een minimale hoeveelheid voedseldeeltjes. Dit zodat je haakaasje zo snel mogelijk en zonder twijfelen wordt opgepakt en er mogelijk zelfs voedselnijd ontstaat. Zoals ik er nu tegenaan kijk, moet deze manier van vissen toch wel effectief zijn met bv stalken. Ik blijf er de komende tijd iig wel even mee experimenteren :-).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-09-2013 23:46

Bert,

Wat ik doe is misschien niet het echte steepen, maar het draait om het hetzelfde principe, namelijk de water oplosbare delen uit de maïskorrels halen en daarna het kookvocht laten indikken zodat je alleen die over houdt.
Echte c.s.l. (zoals het uit de fabriek komt) wordt als het afkoelt viskeus.
Dus die flesjes in de winkel zal ook nog wat anders inzitten (en ook nog een kleurtje, dus misschien melasse?).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-09-2013 00:29

Ben nou even echt aan het steepen geweest.

De maïs 30 uur geweekt en het water zoveel mogelijk op zo’n 50 graden Celcius gehouden. Hierdoor wordt de binding van de gluten verzwakt en komt er veel wateroplosbaar materiaal vrij. Na het weken het water met de wateroplosbare delen afgegoten en schoon water aan de maïs toegevoegd. Niet te veel want daar komt ook weer wateroplosbaar materiaal in. Des te geconcentreerder, des te beter. Vervolgens een halfuurtje koken en het kookvocht weer afgieten. Laten afkoelen en toevoegen aan het eerste weekwater. Daarna de hele handel op de gekookte maïs gieten. Als je bij de beide stappen de maïs net onder het water houdt, zit je ongeveer precies goed.

Waarom niet koken in het eerste weekwater? Omdat ik dan waarschijnlijk veel micro-organismen dood. Die zorgen voor het fermenteren en dat wil ik nou juist bereiken. De handel staat nou zo’n 24 uur en het ziet er veelbelovend uit! Het vocht heeft een hele mooie lichtbruine kleur, dus daar zit denk ik heel wat in.
Morgen maar weer even kijken.

C.s.l. poeder (zit waarschijnlijk ook nog maïsgluten in) is overigens op de internationale markt te koop voor zo’n 700 Euro per ton, oftewel 70 cent per kilo en wij betalen minimaal?
Worden wij nou geript, of worden de bollenboeren geript?

Mijn eindproduct is mogelijk ook nog eens beter? In ieder geval the real stuff.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-09-2013 01:39

Even een update.

Het fermenteren is na zo’n anderhalve dag na het koken echt begonnen, wordt nou zeer veel koolzuurgas geproduceerd. Het zijn allemaal bellen.
Ben er even ingedoken en meerdere micro-organismen spelen een rol tijden de fermentatie van maïs. Dat zijn bacteriën, gisten en schimmels. Wat er allemaal gevormd wordt, daar heb ik overigens geen flauw idee van, in ieder geval organische zuren (o.a. melkzuur, een attractor) en ethanol.

Vraag is natuurlijk, wat doet het met de vissen.
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

29-09-2013 02:43

Klinkt goed, en benieuwd naar wat beeld.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-10-2013 02:00

Het fermenteren is na ongeveer een dag gestopt en het voormalige kookvocht heeft dan een hele lekkere fruitige geur, ruikt een beetje naar zoetzure appel.
De maïskorrels zelf, daar gebeurt niks mee. Zou ik eigenlijk wel willen, maar dat lukt waarschijnlijk niet en die hebben dus alleen de toevoegingen opgenomen. In mijn geval, suiker, sojasaus, betaine en Marmite. En de laatste vooral om de B vitamines die er in zitten.
Aan de andere kant, de gekookte maïs (kapotte celwanden?) zal toch nog wel het een en ander opnemen.

Gistermiddag een paar uurtjes mee gevist, geen karper, alleen een paar brasems. Is natuurlijk momenteel ook niet echt karperweer!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-10-2013 01:53

We zijn nou zo'n drie weken verder en heb net voor het eerst weer even gekeken.
Het vloeibare gedeelte is een soort brij geworden en het geheel ruikt nou naar overrijpe appels.
Dus nog geen spoor van bederf, dan zou het volgens mij eerder zuur ruiken.
De hele maïskorrels zien er overigens nog precies hetzelfde uit en zijn dus prima haakaas.

Ga geloof ik morgenmiddag maar even pennnen.
Gebruikersavatar
Bas Heijns
Berichten: 23
Lid geworden op: 06-07-2013 22:12
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

23-10-2013 21:57

@Hilco, de inkoop van deze producten is inderdaad niet zo heel veel. Alleen is het een bederfelijk product. Er
wordt geadviseerd om het maximaal 2 maanden op te slaan en te stabiliseren met een organisch zuur. Door een natuurlijke melkzuurfermentatie daalt de pH tot circa 4,0. Er zijn weinig bedrijven(hengelsport) die goede, verse CSL leveren. Wij kopen het per IBC en calculeren in de prijs een bedervings-percentage.
http://www.basboilieshop.nl voor al uw karperaas
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-10-2013 22:38

Paneermeel; aardig wat vocht, flink klevend, drie vinnig methodlood, weinig vocht, snel wolkend, kooi-feederlood, één of andere (liefst meer) vloeistof/drab naar keuze, wat zoet, zout, chemie of nie.., wel of geen aas vermengen en dan die sinaasappel grote voerballen. Heb 'r 50 liggen in de diepvries voor een aanstaande voerbeurt en doe dat al jaren...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-10-2013 01:20

Van alles wat kan ook werken, gaan ze veel meer happen (testen).
Niet mijn manier van vissen, kan n.l. ook tegen je werken.
Moet je rig voornamelijk het werk doen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-10-2013 02:32

Ben nou even aan het klooien met tijgernoten, beetje dezelfde procedure.
Gaat mij er vooral om wat er gevormd wordt, vraag me namelijk nog steeds af of het slijmen wel of niet een fermentatieproces is.
Zegt natuurlijk niks over de vangkracht, ik ben gewoon nieuwsgierig.

Over een paar dagen meer!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-10-2013 10:30

Ik denk dat je beter kan praten over verzuring.

Groet, Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-11-2013 19:38

Hilco Meijer schreef:Ben nou even aan het klooien met tijgernoten, beetje dezelfde procedure.
Gaat mij er vooral om wat er gevormd wordt, vraag me namelijk nog steeds af of het slijmen wel of niet een fermentatieproces is.
Zegt natuurlijk niks over de vangkracht, ik ben gewoon nieuwsgierig.

Over een paar dagen meer!



Duurde een beetje langer dan een paar dagen!

Heb al twee weken een liter emmertje op één van mijn radiatoren staan en het fermenteren is vandaag pas echt begonnen. Ligt een dikke bellenblazende schuimlaag op het kookvocht.
Had ook een deel van de tijgernoten in de blender gedaan en het hele fijne materiaal wat daar in zat is al zo goed als opgelost. Ruikt lekker en beslist niet zuur.

Overigens is er helemaal nooit slijm gevormd, maar dat kan door de toevoegingen komen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-11-2013 02:02

Heb vanavond nog een deel van de tijgers gemalen en die daarna weer bij de rest gegooid.
Het lijkt nou wel een bubbelbad!
Ga de komende dagen alle nog hele tijgers ook malen en dan zal ik op het eind waarschijnlijk een compleet gefermenteerd residu overhouden.
Mogelijk een heel leuk product voor de wintervisserij.
Hoe zet ik het in?
Nog geen idee.