BOLLEN BOILIEMAN


Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-10-2013 16:51

gwittebol
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-10-2013 01:49

Heb vanochtend het filmpje van Tim R. even bekeken en dat ging vooral over labels die het aas afgeeft. B.v. een vis proeft en herkent de eieren in een bol (het label) en dat betekent dus altijd potentieel gevaar. Lijkt mij heel aannemelijk. Een karper kan idd. heel veel op dat gebied en ik ben er dan ook van overtuigd dat ie voornamelijk via chemoreceptie zijn voedsel vindt. Dus ook ons aas! M.a.w. zicht speelt een zeer kleine rol in het geheel.

Het prikkelen van de chemoreceptoren is tegenwoordig natuurlijk het toverwoord, met mogelijk als gevolg beschadiging van de receptoren? Als ik de aanbevolen doseringen van de bollenboeren zie, dan schrik ik wel eens en dat voor een beest dat … Ach, laat ook maar.
Toch een voorbeeldje: 5 procent R.r. werkt niet meer? Krijg je als antwoord (van een bekende bollenboer), dat spul is niet meer wat het eerst was.

Nou snap ik ook het nut van de z.g. hookbaits.
Stelletje oplichters!
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

03-10-2013 05:53

we zijn allemaal bang dat we het beestje beschadigen,is het niet met het voer dat we geven dan wel met het behandelen van de vis.
in principe is het niks anders dan het gedrag van de oermens, wij willen jagen en dus doen we dat ook alleen is het een beetje doorgeslagen als een hobby met vele accessoires.
en de groothandels en fabrikanten spelen daarop in.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-10-2013 07:58

In het voorjaar eet een vis als karper veel eieren van andere vissen, dat is men effe vergeten??

Veel zogenaamde aasontwikkelaars hebben er belang bij om een rookgordijn op te trekken.


Een fijne dag gewenst,
Peter
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-10-2013 08:37

Hilco Meijer schreef:Heb vanochtend het filmpje van Tim R. even bekeken en dat ging vooral over labels die het aas afgeeft. B.v. een vis proeft en herkent de eieren in een bol (het label) en dat betekent dus altijd potentieel gevaar. !


In welke mate worden nog daadwerkelijk eieren gebruikt door de belangrijkste boilieproducten in ons landje? (oprechte vraag, geen retorische vraag). Als dat nu eens niet zo is, gaat bovenstaande dan nog op? (De vraag blijft overigens staan als het wél zo is)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

03-10-2013 12:13

wally de weijer schreef:we zijn allemaal bang dat we het beestje beschadigen,is het niet met het voer dat we geven dan wel met het behandelen van de vis.
in principe is het niks anders dan het gedrag van de oermens, wij willen jagen en dus doen we dat ook alleen is het een beetje doorgeslagen als een hobby met vele accessoires.
en de groothandels en fabrikanten spelen daarop in.


ik ben bang dat ik het voor het eerst in mn leven met een opmerking van jou eens ben :o
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

03-10-2013 13:34

Hilco Meijer schreef:Heb vanochtend het filmpje van Tim R. even bekeken en dat ging vooral over labels die het aas afgeeft. B.v. een vis proeft en herkent de eieren in een bol (het label) en dat betekent dus altijd potentieel gevaar


Ik kan me herinneren dat vóór het boilietijdperk een karpervisser doorgaans meerdere aassoorten bij zich had voor een sessie. Ikzelf in ieder geval wel.
De lijst was afhankelijk van de geplande duur van een sessie, maar die bevatte vaak de meest uiteenlopende aassoorten zoals: wormen, maden, aardappel, maïs, bonen, deegsoorten, blikworst en brood.

En kijk eens wat de karpers tegenwoordig meestal voorgeschoteld krijgen. Steeds weer die harde ronde knikkers van ongeveer hetzelfde formaat, dezelfde structuur en die door het gebruik van eieren bij de eerste hap allemaal hetzelfde smaken. Geen wonder dat er tijden zijn dat de karper die balletjes links laat liggen.

Daarom is het mijns inziens zaak de meest voorkomende onderdelen van het aas te veranderen. Boilies zonder eieren maken is lastig, maar niet onmogelijk. Maar is boilies maken zonder eieren en verhitting mogelijk? Tim Richardson laat in zijn filmpje boilies zien die ten eerste geen eieren bevatten, ten tweede niet allemaal rond zijn, ten derde verschillend van structuur zijn en die allemaal (volgens zijn zeggen) zonder enige vorm van verhitting gefabriceerd zijn.

Ik heb het e-book (nog) niet besteld en weet nog niet hoe hij te werk gaat. Maar als de ingrediënten niet verhit worden zou het kunnen dat er gewoon water wordt gebruikt en hij de brokjes deeg laat uitdrogen. Eigenlijk krijgt men dan een soort pellets die na verloop van tijd uit elkaar vallen. Voor de attractors die erin zitten is dit natuurlijk veel beter dan het harde huidje van een boilie. Als haakaas wordt dit lastig, of men moet (zoals in de tijden van weleer) regelmatig de hengels binnenhalen en het aas verversen.

Of zou dit nu juist de reden zijn waarom boilies nog steeds zo veel gebruikt blijven worden? Je hangt ‘m aan de haak, gooit ‘m naar de horizon en je hoeft niet eerder je tent uit voordat er een gillende beetmelder afgaat.
Hoe dan ook, waarmee je ook vist op karper, ook al hang je goud aan de haak, geen enkel aas zal eeuwig blijven vangen. De karper merkt vroeg of laat dat er een groot nadeel aan het hapje kleeft. En dat is de haak in zijn lip.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-10-2013 01:23

wally de weijer schreef:we zijn allemaal bang dat we het beestje beschadigen,is het niet met het voer dat we geven dan wel met het behandelen van de vis.
in principe is het niks anders dan het gedrag van de oermens, wij willen jagen en dus doen we dat ook alleen is het een beetje doorgeslagen als een hobby met vele accessoires.
en de groothandels en fabrikanten spelen daarop in.


Chilipoeder (MTC Baits)

Chilipoeder - ook wel cayennepeper genoemd - is de Nederlandse naam die gebruikt wordt om vruchten van het geslacht capsicum aan te duiden. Niet alleen de 'hete' pepers vallen onder dit geslacht, maar ook de paprika's. De chilipeper is een veel gebruikte vrucht die door de aanwezige capsaïcine – een stof welke receptoren op de tong stimuleert die gevoelig zijn voor hitte en pijn - vele gerechten scherp van smaak maakt en in de volksmond Spaanse peper wordt genoemd. De hoeveelheid capsaïcine bepaalt de uiteindelijke scherpte van een chilipeper. Chilipoeder is gedroogde en fijngemalen chilipepers. Dat karpers ook geweldig positief reageren op capsaïcine is inmiddels wel duidelijk. Het lijkt vaak of het niet scherp genoeg kan zijn. Om een spicy twist aan een mix te geven is chilipoeder onmisbaar.
Dosering 3-10%


10 procent van een kilo is 100 gram (voor de domoren onder ons even ter verduidelijking).
In een A.H. potje chili poeder zit 32 gram, drie keer 32 gram is? Drie keer 30 is 90 en drie keer 2 is 6, die tellen we bij elkaar op, dus 90 plus 6 is 96 gram totaal. Simpel toch?
100 delen door 32 kan ook, maar dan moeten we achter de komma rekenen.
Is in ieder geval ruim drie potjes.

Ja maar, een vis is maar een simpel beest, heeft die überhaupt wel receptoren?

Ik liep ook liever door de jungle met pijl en boog, maar dat kan nou eenmaal niet.

Citaat uit het proefschrift van Philip Barnard (in dit geval over betaine):

concentrations above 1566 ppm were avoided because of possible injurious effects to the receptors (Herrick 1904; Hoagland 1933; Konishi et al 1966; Biedenbach 1971)


Is het een beetje doorgeslagen? Ja en dan heb je het idd. over twee partijen en het is natuurlijk precies het tegenovergestelde van wat jij beweert!
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

05-10-2013 17:30

over welke 2 partijen heb jij het dan en wat is het tegenovergestelde

en over die betaine die concentraties boven de 1566 parts per million dat lijkt me dat dat per vis ook verschilt.
net als bij een mens is dat zo de ene kan bv wel tegen pittig en de ander niet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-10-2013 02:15

Ik heb het over de commerciële bedrijven en de afnemers, oftewel de cliëntèle. De fabrikanten (bedrijven) creëren natuurlijk doelbewust nieuwe markten, puur om meer te verkopen.
Hookbaits met een dubbele dosis, dips die het haakaas extra attractief maken enz.
Kan natuurlijk ook contraproductief werken. Mijn zegen hebben ze.

Een bord aardappelen, met groente en vlees zal ongeveer een pond wegen. Ik strooi er anderhalf flesje chilipoeder (48 gram) over. Iemand die dat door zijn strot krijgt, moet nog geboren worden denk ik.

Alle hedendaagse aas theorieën zijn gebaseerd op?

Meer is vast nog beter, in ieder geval voor de beurs.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2013 09:36

Hilco wat een ander doet zal... zelf vond ik het leuk om te zoeken naar beter vangend aas. In 24 jaar zijn er niet veel dingen uitgesprongen. Een aantal zeker wel. Soms tijdelijk sommige permanent.
Bijv geeen zing, lc icecream.
Soms zoek ik naar aas in een functie. Bijv super aantrekkelijjk of juist niet.
Als aasleverancier kan je daar commercieel iets mee , zonder in gelul te verzanden.

Heel vaak werkt iets ook en dan meestal dankzij. Behalve de smell en de robin red van jp. Die vangen overal en dan bedoel ik beter veel beter in verhouding met anderen.

Dippen enzo is ook niet mijn ding. Tot... alminol zijn her intrede deed.
Tot die tijd soakte ik bedoeld als vorm conservering.

Voorgaande betekent dat ik alleen aas hoef van ambachtslui. En niet meuk uit een mooi zakje uit een massafabriek. Dan moeten er mij teveel (erin)doen wat ze beloven.
It's okay 2 pay
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-10-2013 11:45

Klaas, ik vind het nog steeds leuk, maar ben nog altijd zoekende. Gisteravond een pondje boil in the bag gemaakt (vanmiddag even pennen), met squid liver powder, betaine, DMPT en fish spice.
Misschien maak ik het vaak te moeilijk.

Soaken doe ik wel en dan met gefermenteerde ansjovis of sojasaus, maar het principe van de kers op de taart daar geloof ik totaal niet in.

Dat er echte ambachtslui zijn, daar zijn we het wel over eens.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

06-10-2013 11:58

Een bord aardappelen, met groente en vlees zal ongeveer een pond wegen. Ik strooi er anderhalf flesje chilipoeder (48 gram) over. Iemand die dat door zijn strot krijgt, moet nog geboren worden denk ik.


over dat bordje chilipoeder die mensen zijn er al hoor :

Het wereldrecord habanero (een aardig pittig typje) staat op 51 stuks, gevestigd door de Zuid-Afrikaan Johan Hattingh in 2005. Wie gaat de uitdaging aan en strijdt voor een plaats in het Guiness Book of Records? Laat ik over één ding duidelijk zijn, ik niet...
Over pepers gesproken de Trinidad Moruga Scorpion mag zich sinds dit jaar de allerheetste peper ter wereld noemen, zijn voorganger de Bhut Jolokia droeg deze titel sinds 2007. Een Indiase vrouw kreeg het voor elkaar om in 2009 binnen 2 minuten 51 exemplaren te eten.

ik zeg ga er maar aan staan.
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

06-10-2013 12:09

Dat er echte ambachtslui zijn, daar zijn we het wel over eens.[/quote]

Voor mij persoonlijk in ieder geval niet de BOLLEN BOILIEMAN!!!!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2013 12:16

Tijd ontbreekt Hilco. Moest ik om wat voor reden ook zelf aas gaan maken werd dat ALLEEN boil n the baggies. Ben van nature nog al lui...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-10-2013 12:29

Beste Hilco ea.

Er zijn ook ambachtslui die gebruik maken van de machines die 1 van de grote fabrieken hebben. Robert kranenborg zijn culinaire hoogstandjes worden vast ook niet minder wanneer hij grotere pannen gaat gebruiken. Er is wel degelijk een verschil door van achter je computer doorgeven aan Carpfood etc. dat je een robin red birdfood bol wil, of dat je zelf je "speciale" ingredienten meeneemt naar de fabriek en zelf bij het hele proces aanwezig bent. En bepaalde aminozuren, aminozuurgelijkende en andere producten/specials kun je wel gebruiken en zullen vast soms hun meerwaarde hebben. Maar welke kan er tegen verhitting? Welke zijn alleen maar geschikt als nabehandeling? Welke producten hebben een wisselwerking op elkaar? Alles op een hoop en bakken maar heeft in die situaties weinig nut en zonde van de duurdere producten. Als klein voorbeeldje uit het eieren tijdperk; Gooi eens een ml boterzuur in een paar liter eierstruif. Gaat schiften als een gek.

Mijn "boilieboer" vind ik onder de ambachtslui horen. En met zijn kennis zal het mij een worst wezen dat hij zijn bollen draait bij 1 van de bekende fabrieken, of dat hij het in een pandje met eigen machines doet. Ik zou hem voor gek verklaren als hij het weer zelf zou gaan doen. Kan een hoop hoofdpijn schelen. Machines die falen ('t blijven machines eh), millieuvergunningen etc etc.

Kortom, je hebt boilieboeren en boilieboeren. Niet alles over 1 kam scheren ;-)
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2013 16:34

sorry James nee.

De dealer weet niet wat de maker doet. De maker belooft de dealer de dealer belooft mij? Sorry not my cup of tea. Ik wil mijn dealer geloven, maar never geloof ik 2 keer. En terecht blijkt.

Ik leef te kort om alles te geloven :P
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

06-10-2013 16:59

lijkt mij dat de dealer echt wel weet wat de maker doet gebeurt dat niet dan beliegt de maker de dealer en de consument.
dan lijkt mij dat de maker het niet lang meer maakt.
de consument krijgt niet wat hij wil van de dealer en de dealer bestelt het niet meer bij de maker waardoor de maker dus geen werk meer heeft en dit dus niet kan maken.
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

06-10-2013 17:00

James warner schreef:Beste Hilco ea.

Er zijn ook ambachtslui die gebruik maken van de machines die 1 van de grote fabrieken hebben. Robert kranenborg zijn culinaire hoogstandjes worden vast ook niet minder wanneer hij grotere pannen gaat gebruiken. Er is wel degelijk een verschil door van achter je computer doorgeven aan Carpfood etc. dat je een robin red birdfood bol wil, of dat je zelf je "speciale" ingredienten meeneemt naar de fabriek en zelf bij het hele proces aanwezig bent. En bepaalde aminozuren, aminozuurgelijkende en andere producten/specials kun je wel gebruiken en zullen vast soms hun meerwaarde hebben. Maar welke kan er tegen verhitting? Welke zijn alleen maar geschikt als nabehandeling? Welke producten hebben een wisselwerking op elkaar? Alles op een hoop en bakken maar heeft in die situaties weinig nut en zonde van de duurdere producten. Als klein voorbeeldje uit het eieren tijdperk; Gooi eens een ml boterzuur in een paar liter eierstruif. Gaat schiften als een gek.

Mijn "boilieboer" vind ik onder de ambachtslui horen. En met zijn kennis zal het mij een worst wezen dat hij zijn bollen draait bij 1 van de bekende fabrieken, of dat hij het in een pandje met eigen machines doet. Ik zou hem voor gek verklaren als hij het weer zelf zou gaan doen. Kan een hoop hoofdpijn schelen. Machines die falen ('t blijven machines eh), millieuvergunningen etc etc.

Kortom, je hebt boilieboeren en boilieboeren. Niet alles over 1 kam scheren ;-)


James,.

Jou BoilieBoer heeft het uitzonderlijke recht om bij het/zijn proces aanwezig te zijn,dit is een bevoorrechte positie die niet iedereen heeft,..iets uit het verleden!!!
De keer dat ik Chris sprak had die (net)een kleine machine in de schuur staan om toch nog iets anders te doen dan het proces in de fabriek dus uiteindelijk is ook hij beperkt.
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

06-10-2013 20:38

Wat naar mijn idee iets beter zou kunnen bij de ambachtelijke boeren is het laten drogen van het aas na bereiding. Fabrieken hebben daar veel meer ruimte voor en de freezers van bv Martin SB zijn volgens mij uitstekend gedroogd na het draai proces. Sommige verse bollen hebben na een dag en een half al de eerste stoppels staan.
Of er echt grootschalig gesjoemeld zal worden met ingredienten bij de fabrieken weet ik niet. Lijkt mij dat er toch contracten afgesloten zullen worden met de grote merken zodat deze altijd een stok achter de deur hebben.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-10-2013 22:37

Klaas vd Herik schreef:sorry James nee.

De dealer weet niet wat de maker doet. De maker belooft de dealer de dealer belooft mij? Sorry not my cup of tea. Ik wil mijn dealer geloven, maar never geloof ik 2 keer. En terecht blijkt.

Ik leef te kort om alles te geloven :P


Geld dat ook bij jouw haakjes, lijnen wartels etc etc? :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-10-2013 22:57

Da's appels en peren vergelijken Martijn, of laat jij je haakjes en wartels nog maken bij de lokale smid.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-10-2013 07:29

Nee zeker niet. Ik vertrouw erop dat het goed is, terwijl ook daar gerotzooid wors met oa staal niet goed=ander merk. Net als dat met welk ander product dan ook
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2013 07:58

Dus als je een tussen partij niet nodig hebt heb ik dat liever.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-10-2013 10:32

In welke mate worden nog daadwerkelijk eieren gebruikt door de belangrijkste boilieproducten in ons landje? (oprechte vraag, geen retorische vraag). Als dat nu eens niet zo is, gaat bovenstaande dan nog op? (De vraag blijft overigens staan als het wél zo is)


Eieren of eipoeder, zal beiden wel herkend worden.
Griesmeel, sojameel, maismeel, lt vismeel, Robin Red. Herkennen ze niet zeker? En die oplosmiddelen die in flavour zitten, die herkennen ze wel maar louter positief?

Hoe lang zijn er boilies op de markt? En nog steeds vang je jezelf zo nu en dan een slag in de rondte op die deegknikkers. Op druk beviste wateren. De mindere vangsten, gevolg van aas of van vangen?
Ik weet het ook allemaal niet...