ff 'n boilievraagje...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

22-08-2003 07:52

Hoe maak ik mijn zelfbouwboilies witvisbestendiger? Is er een ingrediënt dat ik toe kan voegen, of iets in de bereiding wat ik kan veranderen? Klopt 't dat ze harder worden naarmate er meer casseïne toegevoegd wordt? Ik heb nu ook vogelzaad toegevoegd, dit scheelt ook in de hardheid, alleen rolt 't niet zo best... Of weten jullie 'n ander ingrediënt? Ik heb ze nu wat langer laten koken, ze zijn inmiddels ook al wat harder (getest in het paludarium, onze schildpad krijgt ze moeilijker doorgebeten...) :smile: .
Nog ff 'n vraagje, uit 3,750 kg droge stof, heb ik 5 kg boilies gedraaid, hoe is dit precies mogelijk? Ik snap 't in principe wel, er worden eieren toegevoegd, en tijdens 't koken neemt de boilie vocht op, maar tijdens 't drogen verdampt vrijwel al dat vocht toch weer??
Vanavond weer 'n nachie vissen, dan zal uitwijzen of m'n boilies inmiddels witvisbestendiger zijn, 't is te hopen, ik heb immers nog 5 kilo staan...
Tips van jullie zouden geappricieerd worden, dan kan ik 't volgende keer wat beter aanpakken...

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

22-08-2003 08:53

Stephan,

Ik weet niet welke diameter je nu gebruikt, maar als je echt zoveel last hebt van witvis (anders zou ik namelijk veel met klein aas voeren) kun je de boilies wat groter maken. En neem dan vooral niet te zacht aas. Wat langer laten koken desnoods (ik weet niet welke toevoegingen je gebruikt, maar langer koken heeft in dit geval niet zoveel nadelen als menigeen beweert). Met ingredienten kun je weinig manipuleren, ik ben hier ook bezig met een simpele mix die veel grote vissen aanspreekt, alleen zijn het ook wel eens een grote brasem of zeelt. Wel zou ik een fors deel griesmeel gebruiken om 2 redenen: 1) Grotere (en dus minder snel groeiende vissen) hebben minder behoefte aan voeding die de groei bevorderd (eiwit) en des te meer aan energie (koolhydraten). 2) Het is een zwaar ingredient die je boilie gegarandeerd harder gaat maken en ook nog eens redelijk goed uithard, vooral icm bijv. grove ingredienten als polenta, vogelvoer, gemalen hennep, enz. Ook zou ik de vloeibare toevoegingen achterwege laten en vervangen door vaste stoffen of melen. Maar ook neutraal smakende boilies (als het maar smaakt en maagjes vult) zullen goed werken als je regelmatig voert. En dat is eigenlijk nog het grootste succes van aas, zolang je regelmatig kunt voeren en de vissen op je aas kunt krijgen wordt de samenstelling van je aas opeens minder belangrijk (althans, dat is mijn ervaring).

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Gr Ramon
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

22-08-2003 09:17

Ik vis met 20 en 14 mm's (wat 'n beulenwerk trouwens, die 14 mm's draaien), ik prefereer eigenlijk ook klein aas, ik heb De Dunne Lijn iets te vaak gelezen denk ik :razz: ... M'n vorige mix bevatte overigens +/- 50% tarwegries.
M'n mix is heel simpel, ik draai m'n boilies nog niet zo lang zelf, dus ik ben ook niet van plan om gelijk al met moeilijke mixen te beginnen, zolang ik er aanbeten (van karper welteverstaan) op krijg ben ik tevreden! Maar m'n stek is alleen bereikbaar als ik 'n flink eind 't water in waad/zwem/struikel (te ver om in te werpen vanuit de kant, bootje heb ik daar niet, zoveel kan ik niet meenemen op m'n fietsje), dat is absoluut geen pretje als je dat de hele avond en nacht door moet doen omdat je witvis gevangen hebt (kruip ik daar blauw van de kou terug in m'n slaapzakje :sad: -pieppieppiep- k*t, weer 'n zakkertje...
Maar ja, je moet er wat voor over hebben, zodra er dan succes geboekt wordt zal de euforie des te groter zijn!!

Met vriendelijke groet,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-08-2003 09:45

Stephan,

Ik denk dat je je balleke's gewogen hebt vlak na het draaien en drogen waardoor er idd. niet al te veel vocht verdampt zal zijn.
Vogelzaad door je mix mieteren zal ze echt niet harder maken en zal de brasem eerder aantrekken dan afstoten.
Ik denk dat je qua ingredieenten weinig meer zal kunnen uithalen.
Caseine.......mwah, zal wat schelen. In je portemonnee wel te verstaan.

En om terug te komen op het 'vocht-verhaal'. Moet je eens voor de gein zo'n bagger Kwantum ventilator aanschaffen en die een half daggie op je over de grond verspreidde balleke's mikken.
Wedden dat er niet veel meer aan gewicht dan dat van je droge mix + ei'kes overblijft!
Oh ja, niet geheel onbelangrijk 1; na een dag of twee vergeten in te vriezen zijn je knikkers zo hard dat de meeste slijmballen er met een bocht omheen zwemmen.
Oh ja, niet geheel onbelangrijk 2; je kunt ze nu ook erg lang (min. 2 weken) buiten de vriezer goed houden, mits je geen twaalf eieren per ki. gebruikt!
Ballo's,

John
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

22-08-2003 11:03

Bedankt voor de tips!
Ik heb ze na 24 uur drogen gewogen, daarna heb ik ze in de vriezer gegooid, ik zal ze volgende keer eens 48 uur laten drogen (mits mogelijk), maar ik zal eerst het resultaat van deze knikkers eens afwachten.
Ik had ze trouwens liefst ook langer laten drogen, maar m'n ouders appricieren de geur niet echt, en ze (de boilies) trekken ook nog eens gigantische hoeveelheden vliegen aan...
Ik ben inmiddels zover dat ik toch thuis m'n boilies mag draaien, dat heeft me al veel moeite gekost (het aan m'n pa laten lezen van 't stuk over ready-mades van Luc de Baets gaf de doorslag!), maar dat kan verpest worden als ik m'n ouders terg door ze nog langer te drogen te laten liggen... Het wordt tijd dat ik m'n ouders het huis uit schop :grin: , nee, geintje, daar moet ik eigenlijk zelf voor uitkijken, dat was namelijk 'n paar maanden geleden bijna 't geval :sad: m'n ouders vonden dat ik veel te veel tijd aan 't vissen besteedde en veel te weinig tijd aan studiedoeleinden...

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-08-2003 11:22

Stephan,

Buiten aan een boomtak in de schaduw en de wind in goede luchtdoorlatende zakken werkt ook perfect.
Pas op voor vliegende vissen!
Groet,

John

Ps. Ik zou dat met je ouders zeker niet op de spits drijven en voldoende energie in je studie stoppen.
Je ballen op een zolderkamertje draaien in een keukentje die je met zes huisgenoten moet delen lijkt me niet bepaald toekomstmuziek.
Hou ze in ere die oudjes!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-08-2003 11:32

Wat caseine betreft, ik zou het niet gebruik-
en omdat ik het zuur vind ruiken en de boilies bederven sneller, en de instant wer-
king ervan is volgens mij ook niet al te hoog.
Andere goede uitharders zijn:
Ei-albumine: Dosering 5 a 10% (wel duur)
Ei-poeder: Dosering 5 a 10% (het gaat hier
om ei-poeder zonder dooier, moeilijk aan te
komen maar probeer het eens bij een bakker!)
Rijstemeel: Dosering 10 a 15%
Tarwegriesmeel: Dosering tot max. 30%

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

22-08-2003 11:38

Dank je! Ik weet't, vorig jaar heb ik 't gewoon verneukt (en 't jaar daarvoor ook al bijna), maar ik heb m'n lesje inmiddels echt wel geleerd!! Dit jaar maar met 'n schone lei beginnen, op 'n andere school, ik heb 't net niet gered op m'n vorige school, ondanks mijn harde inzet, maar dat was toen al te laat... Dit jaar het vissen dus maar op 'n iets lager pitje zetten.
Niet-vissers snappen hier trouwens niets van, als ze weten dat je het verneukt heb doordat je alleen maar met vissen bezig was denken ze dat je geestelijk gestoord bent ofzo, dat denken diegenen sowieso vaak al als je serieus vist. Voornamelijk die mensen die zelf geen hobbies hebben (behalve al hun vrije tijd achter de tv verdoen...). Of je krijgt van die vragen als 'wat vindt je daar nou zo leuk aan?' of 'waarom ga je niet uit in 't weekend net als normale mensen, in plaats van je tijd aan de waterkant te verdoen?' Frustrerend is dat...
Dit heeft niets meer met m'n boilies te maken maar ik wou 't gewoon ff kwijt...

Met vriendelijke groet,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-08-2003 11:43

Stephan,

vis nu met home made 25mm's. Ik mag zeker niet klagen over mijn vangsten, en de eerste brasems moet ik nog vangen, en dat terwijl er toch genoeg grote "lappen" op dat water rondzwemmen.

Hard zijn mijn boillies niet, ik heb het net liever dat ze wat zachter zijn. Dus daar ligt het ook niet aan.

Pas op, die 25ér kunnen ze ook wel aan, maar ze zullen misschien wat langer bezig zijn met 1 boillie, dus heb je natuurlijk langer kans dat ie van jouw haakaas afblijft.

mvg
stefan

ennuh, dat over school, ik heb mijn havo op sloffen gehaald, en zat zelfs nog bij de beste 10 van heel de havo van mijn school. Leuk om de leraren flink gek te maken. Nergens aanwezig zijn, en toch goed scoren.

Over dat met je ouders. Ik weet niet of je lid bent van de KSN, maar ik heb een artikel geschreven daarover, die komt in de komende karper te staan.

k Zou zeggen lees dat maar eens. Hoop dat de ouders daardoor wat meer begrip voor ons jongeren op kunnen brengen.

Dat even offtopic :wink:
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

22-08-2003 12:11

Ik doe ook havo. 't is nogal lastig uit te leggen in een paar woorden hoe 't werkt op m'n vorige school, maar daar moest alles zelfstandig gedaan worden. Dus toetsen zelf inplannen, etc. Vrijwel geen hulp van leraren, je krijgt van ieder vak 'n takenblad waar op staat wat je in dat jaar moet doen, en je moet maar zien wat je er mee doet. Als je je 'minimumtempo' (wat je minimaal in een schooljaar afgerond moet hebben) niet haalt dan wordt je er vanaf geschopt, dat heb ik dus net niet gehaald, gewoon lomp van me. Ik haalde ook vrijwel alles op m'n sloffen, bv niet leren voor schoolexamens, bijna de hele klas onvoldoendes, ik een 9, echt prachtig (vooral de reacties van leraren en mede-leerlingen)!! Ik was ook zeer weinig aanwezig, het is immers veel leuker om 'n dagje te gaan pennen dan om de hele dag in de schoolbanken te zitten (daar weten m'n ouders -gelukkig- niets van af)... Maar ik heb gewoon te weinig ingepland, en dat deed me dus de das om.
Aankomend schooljaar ga ik de havo toch nog afronden (als het goed is dan), op een volwassenenopleiding. Geen lichamelijke opvoeding meer, geen CKV meer, en niet meer van die onzinnige vakken, scheelt dus gelukkig ook 'n hoop tijd!
Ik ben van plan om volgend schooljaar lid te worden van de KSN (was ik al van plan). Dat artikel in de karper zal ik uiteraard ook gaan lezen, en ik zal 't eens aan m'n ouders laten lezen.

Vriendelijke groet!
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-08-2003 12:12

Stephan,

Ik begrijp precies wat je bedoelt! :wink:
Ik kon ook goed leren, maar ik vertikte het
ook om te leren, onder andere veel spijbelen
heel veel zelfs! Ik had eerst dan ook hele-
maal geen diploma, deze heb ik later op het
werk gehaald!
Wat spijbelen betreft, NOOIT DOEN! Als je zo-
veel spijbelde als ik b.v. dan kom je met
iedereen in aanraking, waar onder andere van
de leerplicht amtenaar diverse instantie enz.
Dus ik neem aan dat geen een daar zoveel zin
in heeft!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

22-08-2003 12:21

Kijk, met jullie kan ik praten! Maar ik heb nooit problemen gehad met 'n leerplichtambtenaar, ik tekende m'n absentiebriefjes zelf :grin: .
Wat trouwens ook handig was, ik kon bijna de hele dag op school in de mediatheek op karpersites kijken...
Ik ga lekker vissen, nu 't nog kan!!

Vrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

26-08-2003 21:58

Beste stephan;
doe 1/4 van de verhouding tarwegriesmeel af en doe in de plaats daarvan tarwegluten erbij
mix zal veel vaster worden en ook vaster koken. indien nodig nog ongeveer 5% ei-albumine toevoegen geeft de boillie een hardere 'schil'...
Hou me op de hoogte...
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

26-08-2003 23:25

1 woord.....

ei-albumine ( of zijn het nou 2 woorden in 1 !?) gehhehe....

maakt je boilies een stuk harder waardoor andere tafelgenoten deze minder snel zullen pakken!

gr, Martin
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

26-08-2003 23:31

ennuh f over grotere boilies!

het zal zeker wel een stuk schelen!
maaarr ik heb paar jaar geleden een brasem gevangen op het voornse kanaal op een boilie van ong 25/30 mm dus die snotties kunnen nog wel eens voor verassingen zorgen!

gr, Martin
Just another carp fisher.......
Plaats reactie