Bollie's draaien beginnersfout?


Plaats reactie
Robin simons
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-05-2013 23:21

28-05-2013 00:43

Hallo allemaal,

Na veel te hebben gelezen op dit forum wil ik nu toch ook echt zelf gaan posten!

Ik ben dus sinds kort begonnen met karpervissen, eerst met de pen en dan nu ook statisch.

Met de pen alleen nog maar een giebel gevangen en statisch tot nu toe helemaal niks! :(

Maar dit even allemaal terzijde. Ik had dus ergens een supermarkt bolie mix gevonden, en dit ging prima. Rolde lekker zag er goed uit al zeg ik het zelf.. Toen las ik je moet een beetje experimenteren met mixen, dus ik heb wat griesmeel gehaald en puddingpoeder en dacht een mooie nieuwe mix te maken, Nou mooi niet dus! Het hele zooitje plakt aan elkaar en lijkt wel op een spons. Zodra je er hard genoeg op duwt en weer loslaat zie je dat het weer terug naar zijn oude vorm gaat :p

Nu denk ik zelf dat de maizena het hele zooitje om zeep heeft geholpen ik heb namelijk deze verhoudingen gedaan

250 gr tarwebloem
200 gr polenta
150 gr maizena
200 gr griesmeel
50 gr puddingpoeder

En dan 5 eieren ofzoiets weet het niet meer precies

Het deeg is heel plakkerig maar rolt wel over de bolietafel alleen zijn ze allemaal open in het midden van de bollie net alsof de worst te dik is, hier kan het niet aan liggen omdat ik al zoveel verschillende diameters geprobeerd heb.

Waar ging ik de fout in?!

Mvg,

Robin
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-05-2013 09:16

Robin simons schreef:Waar ging ik de fout in?!

Mvg,

Robin

Ik heb zondag ook voor het eerst boilies proberen te draaien met alleen supermarkt artikelen.. (Kon trouwens de polenta nergens krijgen, waar heb je dat gekocht?)

ik had op een gegeven moment een mix van:
200 gr tarwebloem
150 gr tarwegriesmeel
100 gr custard
4 eieren
vanille suiker
vanille aroma

Ook ik heb teveel bindmiddelen gebruikt, het deeg zag er in eerste instantie wel goed uit maar het werd stugger en stugger en vervolgens kregen alle boilies een soort gaatje in het midden zoals jij ook beschrijft..

Heb het hier op het board gevraagd en er kwam uit dat tarwebloem en griesmeel (te) goede binders zijn.. Ik ben van plan om toch polenta, maismeel, vismeel en sojameel te kopen en het nog een x te proberen.

succes
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

28-05-2013 09:51

Mannen,

er staan genoeg recepten die draaien in het boillie topic ;)

maar waarom willen de meeste gelijk als ze net beginnen met vissen zelf de bollen draaien met wat eigen ingrediënten.

Als ik je een tip mag geven, koop eens 50/50 mixof maak er 1 (1/3 griesmeel, 1/3 maismail en 1/3 sojameel.) en doe daar wat flavours bij of wat zaden of noten en ga daar eerst eens mee draaien.
daardoor leer je de structuur van goed deeg kennen en wat het beste draait en alles.

En dan op den duur bouw je het uit en neem je wat meer van het 1 en voeg je wat anders toe.
Maar houdt wel de waardes aan, want te veel van iets is niet goed maar te weinig ook niet.

Geloof me vaak is het beter om minder ingrediënten te gebruiken dan hele waslijsten die je soms voorbij ziet komen. En als je dat alles haalt ben je soms duurder uit dan een standaard zak uit de winkel ;)

en anders kun je ook hier ff kijken:
http://www.baitcalculator.com/index.php?mixer=yes

En als je echt los wil gana met ingredienten houdt dan wel de waardes aan, dus niet teveel van iets want dan overheerst het of te weinig want dan heeft het geen zin.
Boilies zelf maken vereist veel inzicht en kennis en is vaak niet voor de beginnende visser.




Succes.
Oja joh!!!
Robin simons
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-05-2013 23:21

28-05-2013 09:55

Polenta heb ik hier bij de jumbo gehaald, ik heb net even jou topic gelezen en zie idd dat er teveel bindmiddelen inzitten.. Nu moet ik alleen nog even de vervangers weten voor de mix.

De mix die ik nu heb staan kan ik waarschijnlijk weggooien dan?

Het was ook al de bedoeling om vanmiddag langs de viswinkel te rijden en daar kant en klare bolies te kopen, is het verstandig om gelijk een paar kg te halen of kan ik beter 3 soorten en wat minder halen?


Mvg,

Robin
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-05-2013 11:12

Robin simons schreef:Polenta heb ik hier bij de jumbo gehaald, ik heb net even jou topic gelezen en zie idd dat er teveel bindmiddelen inzitten.. Nu moet ik alleen nog even de vervangers weten voor de mix.

De mix die ik nu heb staan kan ik waarschijnlijk weggooien dan?

Het was ook al de bedoeling om vanmiddag langs de viswinkel te rijden en daar kant en klare bolies te kopen, is het verstandig om gelijk een paar kg te halen of kan ik beter 3 soorten en wat minder halen?


Mvg,

Robin

ik zou ze online bestellen.. stuk goedkoper.. en dan grotere eenheden van hetzelfde als je het goedkoper wilt..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Robin simons
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-05-2013 23:21

28-05-2013 12:05

Nouja die grote hoeveelheden wil ik zelf draaien vanmiddag even op pad voor een spuit, het is meer omdat ik nu al 3 dagen met zelfdraai bollies zit en nog geen piepje gehad heb.. Misschien dat die uit de winkel daar verandering in kunnen brengen.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-05-2013 16:52

Robin simons schreef:Nouja die grote hoeveelheden wil ik zelf draaien vanmiddag even op pad voor een spuit, het is meer omdat ik nu al 3 dagen met zelfdraai bollies zit en nog geen piepje gehad heb.. Misschien dat die uit de winkel daar verandering in kunnen brengen.

Ja misschien wel... :roll: succes
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

28-05-2013 21:28

ik zou altijd als je pas begint met draaien een zak uit de winkel als backup halen ;)

en als je gewoon een proline emmertje haalt van 5 kilo kom je al een heel eind...

maar goed zoals ik al zei je kan ook een 50/50 mix halen en wat vogelzaad of gemalen hennep en wat flavours en dat er bij doen.

succes
Oja joh!!!
Koen van der Heijden
Berichten: 4
Lid geworden op: 29-05-2013 14:23

29-05-2013 14:26

vismeel, sojabloem en griesmeel prima zelf te rollen
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-05-2013 14:48

Koen,

dat is gewoon je basis mix, zodra je andere dingen toevoegd heb je kans dat het anders rolt vergeet dat niet ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-05-2013 16:43

Zolang je een beetje vismeel, pindameel of wat tot een procentje of 20 toevoegd valt dat wel mee. Alleen de vochtopnames van de verschillende spullen moet je rekening mee houden..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie