ervaring gevraagd met boilies die alleen bestaan uit robin r


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-08-2003 20:30

Beste Mensen,

Ik heb vandaag 2,5 kg. gedraaid, met de basismix + sweetner + 200 gr. eivoer + 200 gr. Robin Red van Attractor Range/Martin SB, maar deze ruiken bijna niet en smaken ook eigenlijk nergens naar.

Weten jullie waar het aan ligt, of is deze Robin Red gewoon rotzooi?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-08-2003 18:24

niemand?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

15-08-2003 22:22

Beste Bas,

Ik heb zelf weinig ervaring met Robin Red. Je zult je afvragen waarom ik dan reageer. Nou, de reden waarom ik er weinig ervaring mee heb is omdat ik van mening ben dat je het in veel gevallen niet nodig hebt. Ik weet dat er karper op wordt gevangen, maar dat geldt ook voor ontelbaar veel andere producten. Wel stijgt het % grote brasems en zeelten aanzienlijk bij grove hoeveelheden RR. Ooit heb ik zelf ook veel geëxperimenteerd met verschillende samenstellingen en ingredienten. Nu vis ik al een tijdje niet meer met boilies, maar wel met andere varianten ervan. Bijvoorbeeld stukjes deegworst, boilieblokjes :razz: en ga zo maar door. Het leukste hiervan is dat je toevoegingen veel beter tot hun recht komen. Probeer RR maar eens uit in bijv. deeg en doe dit ook met een aantal andere spullen. Dan zul je zien hoeveel waarde je aan die spullen moet hechten, want dat is voor iedereen verschillend (niet iedereen vist op dezelfde wateren). Zelf gebruik ik 2 ingredienten als basis en voeg er nog wat vloeibare zoetstof aan toe (en het maakt niet eens zoveel uit welke). Resultaat: nachten met zelfs 23 runs (!), meerdere dertigers zonder voeren, vangen terwijl de rest zit te blanken (hier had ik dus wel gevoerd).

Samenvatting: probeer wat dingen uit tot je goed of meer vangt en probeer er zoveel mogelijk uit te halen.

Tip: ook grote vissen lusten graag zachtere of afwijkende aassoorten.

Mvg, Ramon
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

16-08-2003 17:18

Bedankt Ramon.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-08-2003 21:00

Hoi Bas,

De smaak van Robin Red is te verwaarlozen.
Proeven moet je het, geen vies gezicht trekken hoor, kijk uit dat je geen schalen k… krijgt.
Dat verhaal van Ramon is wel leuk maar niet de norm.

Nu vis ik al een tijdje niet meer met boilies, maar wel met andere varianten ervan. Bijvoorbeeld stukjes deegworst, boilieblokjes en ga zo maar door
Wat is het verschil behalve de vorm?? Ramon dacht je echt dat grote Brasems geen vierkanten bekken hebben.

Anders vissen dan andere is een goede zaak, maar overdrijven kom je hier veel tegen op dit Board.

Succes, Peter
Hugo Bovenmars

17-08-2003 12:00

Peter,

"Wat is het verschil behalve de vorm"

Het gaat in dit geval zeker niet om de vorm (ik betwijfel zelfs de dressuurdoorbrekende werking van enkel een afwijkende vorm v.e. boilie) maar om het (veel beter) uitlekkend vermogen van deze varianten. Jammer dat er maar zo weinig wateren geschikt zijn voor deze aanpak, een open structuur betekent zachte boilies (veel vocht (of vochtopname)) dus op veel wateren (met een 'gezond' brasembestand) zal het op een ramp uitdraaien.

groeten, Hugo
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-08-2003 15:49

Beste Hugo,

Is een erg interessant onderwerp, terecht dat je daar op reageert.

Ramon, haalde het volgende aan.
Nu vis ik al een tijdje niet meer met Boilies.
Vervolgens komt hij met het deegworsten verhaal en boilies brokjes.
Is een beetje tegenstrijdig in mijn ogen maar ik kan het mis hebben.
Ik verwachten een partikels verhaal of zo iets dergelijks.

Deegworsten moeten wel gekookt worden een 20 a 30 min, afhankelijk van de dikken.
Ik geef het maar even aan, als het gekookt is dan is het geen deeg meer.
Dat de aroma’s makkelijk vrij komen bij het verkruimelen is maar een bijkomstigheid.
Van haaien is bekent dat zij een bloedspoor over 1,5 km waarnemen, hoe dit bij de karper licht is mij niet bekent.
Al is het maar 1/20 dan is dat al meer als genoeg, kan je het daar mee eens zijn??
Dat een karper zijn stofzuiger aanzet, de stukjes niet fijn hoeft te malen en daardoor een stukje schuwheid verliest (natuurlijke argwaan) is voor mij een stuk belangrijker.
Een boilie of hij nu vierkant,rond, of rechthoekig is voor de karper niet belangrijk, hij houd niet van puzzelen.
Wel wat boilies maken betreft voor ons.

Hopelijk ben ik iets duidelijker, graag verneem ik je reactie.


Een Groet, Peter
Hugo Bovenmars

17-08-2003 17:45

Hallo Peter,

IDD, de vorm lijkt me niet van belang. Natuurlijk is deeg een totaal ander aas dan welke boilie dan ook, wel kun je met een (kort gekookt) aas met een open structuur, qua instant vangkracht dicht in de buurt komen bij dat van deeg.

groeten, Hugo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hugo Bovenmars op 2003-08-17 17:45 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hugo Bovenmars op 2003-08-17 17:46 ]</font>
johan breek.
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: leeuwarden

17-08-2003 18:18

Heb een paar weken geleden robin red/garlic freezerbaits uitgeprobeerd op 1 hengel 1 nachtje en dat was de op dat moment de enige van onze 4 hengels waar op gevangen was. Niet veel ofzo maar toch in ieder geval 3 runs. Ik weet dat dit niet meteen met de boilie smaak te maken hoeft hebben maar dit is mijn enige ervaring hiermee.
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

17-08-2003 19:30

Bij deze zal ik even reageren. Het aas waar ik mee vis zijn geen brokjes, maar blokjes. Ook zijn deze blokjes aan alle kanten open, dat betekent dus zacht van binnen EN buiten. Iets wat bij de meeste boilies niet het geval is. En idd Hugo, het uitlekken staat in een wel heel schril contrast met de meeste boilies.

Over de vorm: karpers zijn, net als karpervissers trouwens, best wel lui. Gemak dient de mens en de vis zal ik maar zeggen. Als de smaak van het geheel hem bevalt zal hij (denk ik) kiezen voor blokjes, omdat hij deze beter kan verwerken. Rond schijnt bij grove diameters nogal een probleem te zijn (een tip voor selectie bij voercampagnes, iets wat Luc in zijn boek al aangaf, maar niet de achterliggende gedachte erbij vermeldde en waar volgens mij wel een deel van zijn succes aan toe te schrijven is).

Ik zou graag willen weten waar ik overdrijf (volgens Peter). Als jij de ervaring hebt dat de vorm voor een karper niet uitmaakt heb je gelijk. Wel weet ik dat de combinatie geen harde buitenmantel/vierkant mij veel meer vis heeft opgeleverd en door de door mij gekozen samenstelling niet alleen de kleinere vissen.

Visgroeten Ramon
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-08-2003 22:20

Dag Ramon,

Ook ik vis met boilies,die 4 uur eerder gedraaid en gekookt zijn.
Wat dat betreft weet ik waar ik overpraat, een hele goede tip voor andere.
Voor het boek van Luc uit kwam, visten ik er al mee.
Daar zitten we op een lijn, maar je laatste regels was mij toch iets te veel van het goede.
Als je zo een week vist moet je naar het ziekenhuis.
Waarschijnlijk sloeg je pc op hol.
Zelf Luc heeft dit niet gepresteerd in zijn karper jaren, maar ja je hebt altijd baas boven baas.
Dat realiseer ik me ten volle, maar eenvoud siert de mens.


Resultaat: nachten met zelfs 23 runs (!), meerdere dertigers zonder voeren, vangen terwijl de rest zit te blanken (hier had ik dus wel gevoerd).


Peter
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

17-08-2003 23:00

Beste Peter,

Ik zou graag van je willen weten wat teveel van het goede is. Ik moet zeggen dat een nacht met 23 runs een uitzondering is (maar het kan!), ik heb in 4 opeenvolgende sessies 3 dertigers en een bijna dertiger gevangen, waarvan 2 dertigers die nooit eerder met dit aas in aanraking zijn geweest (wederom een uitzondering, hoef je mij niet uit te leggen). Ook is het hier nog wel eens druk aan het kanaal. Als ze dan 's ochtend naar je tent toe komen lopen om te vragen hoe het is gegaan afgelopen nacht (aangezien ik met versterker vis gaan de vangsten niet onopgemerkt voorbij) en zelf met de mededeling komen niet meer dan enkele brasems te hebben gevangen is dat toch een leuke bijkomstigheid. Navraag bij verschillende vissers (karpervisser en witvissers) toont hetzelfde bedroevende resultaat. De meeste vissers hier op t kanaal zijn nogal vastgeroest in hun gewoontes. Als je nadenkt doe je het al anders dan de rest, als je dan ook nog eens serieuze testen onderneemt wat betreft de samenstelling van het aas en haakmontages gebeuren er leuke dingen.

Als ik mijn resultaten bekijk van de afgelopen 2 maanden (dus vanaf half juni) heb ik zonder te overdrijven bijna 400 kg karper gevangen verdeeld over 12 sessies (ik vis meestal van begin van de avond tot halverwege de ochtend). Daarbij komt nog een extreem hoog percentage lossers (die is te lezen bij rigperikelen), anders waren hier ongetwijfelt de nodige kilo's bijgekomen. Ik snap ook wel dat zulke cijfers relatief zijn, ik wil alleen maar aangeven dat wanneer je de nodige voorbereidingen treft dat gegarandeerd resultaat zal opleveren. Voorbereiding van de afgelopen tijd kostte mij toch zeker 2 uur per dag(gemiddeld genomen met aasbereiding, onderlijntests, enz. erbij). Het is maar wat je er voor over hebt, maar 60 dagen x 2 uur is toch 120 uur voorbereiding. Dat is bijna 2/3 deel van de gemaakte visuren en dat is tevens wat eerder genoemde resultaten mogelijk maakt.

De reden waarom ik mijn eerste bericht heb geplaatst is omdat te veel vissers te snel en te veel waarde hechten aan populaire producten, terwijl het vaak een stuk eenvoudiger en sneller kan. Ook was het de bedoeling om lezers die het interesseert voor zover ik kan op weg te helpen. Tevens heb ik tot dusver enkel nog de waarheid gesproken. Uit het laatste bericht van Peter concludeer ik namelijk dat dit niet geheel het geval is. Tot zover mijn bijdrage.

Visgr. Ramon
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

18-08-2003 12:06

hee bas ik heb zelf geen ervaring met robin red van atractor range maar ik heb er niet zulke goeie geluiden over gehoord. Zelf gebruik in die van pro line en die is erg goed. ook die van nutrabaits is erg goed maar die is wel prijzig. greetz Bart
Plaats reactie