voercampagne thuiswater


Plaats reactie
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

17-04-2013 22:09

Beste karpervissers,
Ik zit met een vraag. Ik heb het geluk dat ik thuis met een vrijstaand huis aan het water woon. Dus gewoon in mijn achtertuin zit een meer. Het is bereikbaar voor andere mensen via een eilandje, maar daar is maar weinig ruimte en je kan niet bij de beste plekken. Er word ook weinig gevist. Dus ik heb een soort privé water zou je het bijna kunnen zien. Dit water is ongeveer 1 hectare groot. Rechts bovenin is het verbonden met een klein slootje en dat slootje loopt weer door door heel Nederland. Dus er is alles te vangen: zeelt, graskarper, spiegelkarper, brasem, karper, snoekbaars en snoek. Het probleem is wel dat er best veel brasem rondzwemt.

Nu wil ik dus een voercampagne gaan starten. Maar ik ben pas 15 en heb niet het geld om elke dag een kilo boilies in het water te gooien. Ik zat dus zelf te denken om met boilies met duivenvoer te gaan voeren. Maar ik ga dan wel veel last van brasem krijgen maar dat is niet anders. Het is overal rond de 1 a 1,5 meter diep, het is ook een uitgegraven meer. Ik heb een mini sponb gekocht om wat mee te kunnen voeren en heb ook de beschikking tot een boot (nog zonder motor). Nu wil ik dus gaan voorvoeren, maar hoe kan ik dit het beste doen. Ik wil me stek natuurlijk ook niet kapot vissen en het liefst er het hele jaar vissen. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik heb zelf ook het idee dat ze niet echt op het meer zelf zitten maar dat ik ze een beetje moet lokken uit die aangesloten sloot. Nu wil ik as. maandag beginnen met voeren en nachtsessies in de meivakantie gaan maken: (27-04-2013 t/m 12-05-2013) en dan na een wat sessies weer de stek wat laten rusten. Ik hoop dat jullie mijn kunnen gaan helpen met een voerschema maken.
Alvast bedankt,
Mitch
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

17-04-2013 22:31

Hallo Mitch ,

Ik ken je probleem, ben zelf namelijk ook 15 jaar ;)
Misschien kan je tijgernoten proberen. Dat in combinatie met een paar handjes bollen. Dan heb je al een mooi voertje. Je zegt dat je het idee hebt dat je de vis meer uit het slootje moet lokken. Waarom ga je dan niet gewoon zelf in het slootje vissen ipv op het meertje ?

Mvg Brent
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

17-04-2013 22:46

Hee Brent,
Tijgernoten had ik ook geprobeerd, helaas ving ik hier ook veel brasems mee. Ik vis niet in dat slootje omdat dat niet bereikbaar is. Ik vis nu net voor dat slootje en dat beviel me goed vorige zomer. Toch bedankt voor je reactie.
Groetjes,
Mitch
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

18-04-2013 10:03

Frolic / pellets zijn goedkoper dan boilies. En anders kan je idd nog overstappen op particles (mais/duivenvoer/tijgernoten). Maar zou wel altijd een paar boilies bij voeren.

Hoe groot is het meer dan? lijkt me sterk dat je ze echt uit het slootje moet lokken :P.. Ga eens met een peilstok en je bootje over het meer heen en breng het meertje goed in kaart.. Voer op de potentiele hotspots en kijk wat er gebeurt.. succes
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-04-2013 10:12

Hoi Mitch,

Met duivenvoer zul je inderdaad de aanwezige brasems op je stek krijgen. Maar goed, dat kan de aandacht van karper trekken en die houden ook wel van duivenvoer! Ik zou het duivenvoer niet te compact voeren. Wat voor afmetingen had je zelf in gedachten per voerplek? En wat voor hoeveelheid (duivenvoer:boilies) zou je per dag willen voeren?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 10:44

De enige tip die je kan geven binnen de aanpak die je schets (wat echt geen kwaad kan)

Verleng je hair tot asociale proporties en vis met tijgernootjes. 3-4cm tussen aas en haak is het proberen waard. Dan kun jij gerust met duivenvoer aan de gang. Probeer het wel te verspreiden, en niet op een hoop te gooien. Over 100x100 meter hier en daar een klein beetje, en tijdens het uitvaren/gooien van je lijnen vermijden dit spul rond je haakaas te strooien.

Scheelt 3/4 aan platksi's
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

18-04-2013 12:18

Beste allemaal,
Bedank voor jullie reacties. Ik ga toch nog een keertje met tijgernootjes proberen te vissen en dan op de manier die sven aangeeft. Verder heb ik nooit een karper gevangen in het water totdat ik ging vissen net voor dat slootje. Toen ving ik in 1 nachtsessie 3 karpers. Ik wil een plek gaan maken van 10x10 meter en daar voeren. Kwa aantal grammen zit ik nu juist te dubben. Ik zat zelf te denken aan 300 gram duivenvoer per dag en wat gebroken en hele boilies. Veder even nog een ander vraagje? Weet 1 van jullie nog een winkel omgeving pijnacker die erg goedkoop duivenvoer verkoopt? We hebben hier een welkoop maar die is verschrikkelijk duur. Toen ik het navroeg zeiden ze 17 euro voor 25 kilo. Dat kan toch goedkoper?
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

18-04-2013 12:25

Misschien nog een laatste tip.
Mocht je nog brasem krijgen, leg dan je presentatie op de rand van je voerplek, vaak azen de platten midden op de voerplek en als er dan wat karper langs komt knabbelt die vaak wat van het buitenliggende voer en zwemt weer verder. Het kan je extra vissen opleveren ;)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-04-2013 12:47

Als jij in pijnacker woont, weet je henk koster ook wel te vinden :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

18-04-2013 13:06

Hallo

Ik zal voor kleine zakjes van tijgernoten gaan is 2,5 kilo en dan voor 10 euro en de tijgernoten een half uur koken want dan blijven ze iets harder....

En de bollies zou ik heel hardt laten worden dan krijgt d4e brasem er moeite mee....

Ik zou zelf niet voor duivenvoer gaan want dat trekt te veel brasem aan

in plaats van tijgernoet kan je ook mais kopen werkt ook super gewoon 2 dagen laten weken dan gewoon mee voeren...
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-04-2013 13:11

Mitch,

25 Kilo duivenvoer geweekt en gekookt is 1,5 à 2 keer zo veel. Dus dan heb je voor € 17,- een kilootje of 40 voer. Kan wellicht goedkoper, maar veel geld per kilo (een dikke 40 cent) is het zeker niet.
Ik zou zelf een kilootje duivenvoer per dag voeren, de 3 dagen voordat je gaat vissen. 10x10 meter zou ik eerder 30x30 meter van maken, zeker als je er met 2 hengels op wil gaan vissen.
Wat ga je als haakaas gebruiken? Want dat zou ik zeker ook in niet te geringe mate voeren. Dus als je boilies of tijgernoten gebruikt (tijgernoten zelf geweekt en gekookt is ook lekker goedkoop), voer dan ook daar wat van. 250 Gram per dag of zo. Boilies zijn relatief duur, maar als je halfjes voert heb je een dubbel aantal stuks voor hetzelfde geld op je stek liggen.

Ga je met tijgernoten vissen, pak dan 2 flinke noten en doe die in de breedte op de hair. Houd een cm. of 3 tussen haakbocht en aas en je zult minder brasem vangen.

Stel je gebruikt bollen van € 7,50/kilo (en dat moet echt wel goedkoper kunnen) i.c.m. met duivenvoer. Je voert 250 gram bollen en 1 kilo (na weken en koken) duivenvoer per dag, 3 dagen lang. Tijdens je sessie gebruik je dezelfde hoeveelheid voer/aas. Dan kost je dat nog geen € 10,- per sessie. Vervang de bollen door tijgernoten en je bent nog goedkoper uit.
Ik weet het ook allemaal niet...
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

18-04-2013 13:34

Ja, ik ben zelf bezig met boilies maken. Ik maak nu boilies met trassi erin verwerkt. Ik kom dan uit op zo'n 2,30 euro per kilo. Maar het draaien ervan duurt wel erg lang omdat ik nog alles met de hand doe en zonder boiliespuit en roltafel. Ik denk zelf aan 750 gram duivenvoer + 175 gram boilies. Zal dit iets kunnen zijn? En kunnen jullie misschien helpen met een schema maken voor de meivakantie. Nu wil ik as. maandag beginnen met voeren en nachtsessies in de meivakantie gaan maken: (27-04-2013 t/m 12-05-2013) en dan na een wat sessies weer de stek wat laten rusten. En hoe zit het precies met een stek kapotvissen? Alvast bedankt,
Mitch
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 13:55

Om een stek kapot te vissen moet je eerst goed gaan vangen. Op het moment dat je dat voor elkaar hebt, zijn al je onzekerheden van hierboven al weg. Dus daar zou ik me nog niet al te druk over maken.

Gewoon proberen wat binnen jouw mogelijkheden valt.

Om je boilies te maken kun je ook je worsten koken en daarna pas in gewenste formaat snijden. Ze hoeven niet rond te zijn als je met de boot kunt voeren. Duivenvoer zou ik gerust een paar kilo per dag (bereid) durven voeren hoor. Maar verspreid het wel flink. Zoek met een stok vanuit je boot wat hardere plekken, maar sla ook in het begin zeker de zachte plekken niet over. Als de vissen op natuurlijk voedsel azen welke in de zachte bodem zit dan kun je ze daar prima vangen.

Je zult toch een groot gedeelte zelf moeten aanpakken, voerhoeveelheden vind ik nog het minst belangrijk eigenlijk.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-04-2013 14:02

Mitch, die hoeveelheden kan prima hoor. Al voer ik zelf graag wat meer, het moet wel binnen je mogelijkheden vallen.

Als je het boiliedeeg uitrolt met een deegroller of iets wat daar op lijkt en je snijdt blokjes van die deegplak, ben je veel sneller klaar. En de karper vindt het net zo lekker.

Wat betreft een stek kapot vissen: eerst maar eens goed gaan vangen, zoals Sven al zegt! Maar zorg dat je 2 stekken hebt en wissel een beetje af. Dan kun je het best lang uitzingen op een water, zeker als je er als enige vist.

Wat betreft voeren: voer gewoon de 3 dagen voordat je gaat vissen. Voer liefst rond de tijd waarop je tijdens de visdag de sessie wil beginnen.
Ik weet het ook allemaal niet...
stijn michiels
Berichten: 15
Lid geworden op: 22-01-2012 16:15
Locatie: zoersel (belgie)
Contacteer:

19-04-2013 09:11

toen ik 15 was draaide ik mijn boilies zelf dat schilt zeer veel in prijs !!!
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

19-04-2013 23:26

Ja klopt, zoals ik al had gezegd maak ik ze nu ook zelf. Ook idd in vierkantjes. Maar nog even over het voerschema. Ik ben van plan 150 à 200 gram boilies te voeren per dag en 800 à 1000 gram duivenvoer per dag. Maar is het het slimste om steeds de zelfde hoeveelheden te voeren of eerst beginnen met veel duivenvoer en weinig boilies en laatste dag veel boilies en weinig duivenvoer?
Groetjes,
Mitch
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-04-2013 09:02

IK zou zelfs durven zeggen laat de boillies maar links liggen.

Ik vis zelf regelmatig op wat binnenwatertjes waar het stikt van de brasem.
En dan vis ik puur met harde mais.
Ik vang op de harde mais minder brasem dan op de boillies, ook voor een brasem is een 25 mm bol geen probleem namelijk.

1 enkele maiskorrel op de hair en idd een cm of 3 a 4 tussen de korrel en de haak.
Het ziet er wat lomp uit, maar werkt als een trein.

Wel merk ik dat als ik mais week en kook en gelijk ga voeren en een partij brasems op aanvalt.
laat ik het echter na het koken een week staan(of veel langer want me tonnetje is eigenlijk altijd gevuld) ik in 90 % van de gevallen er karper mee vang.
gooi ik er hier duivenvoer bij is het brasemfeest terug en vang ik iedere 3 minuten weer een platte.

Kwestie van even proberen dus
Plaats reactie