n-butyric acid


Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-10-2003 13:41

Beste Martijn,

Bedankt voor je reactie, nog even een (kleine) correctie, boterzuur wordt juist niet gebruikt voor menselijke consumptie, maar was tot voor kort een afvalproduct. Het is ook geen conserveringsmiddel, de vergelijking gaat niet op. Is levensgevaarlijk, zelfs voor olifanten.
Henk wat heb jij met olifanten, pas naar de Beeksebergen geweest.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2003 15:36

Heren, heren,

U vergelijkt appels met peren.

Gamma-hydroxyboterzuur is niet dezelfde stof als Normal Butyric Acid!!!!

Gamma-hydroxyboterzuur oftewel 4-hydroxybutaanzuur is inderdaad het narcosemiddel waar je olifanten mee plat krijgt. Het zogenaamde GHB valt onder de drugswetgeving en is in de opiumwet opgenomen als partydrug. Dus niet in de reguliere handel verkrijgbaar, maar helaas eenvoudig door amateurs met geschikte grondstoffen te maken. Juist de combinatie met alcohol is gevaarlijk en is al gebleken dodelijk te kunnen zijn (Zaandam), wat de reden tot opname in de opiumwet is. GHB net als LSD of XTC aan karpers toedienen lijkt mij tamelijk morbide.

Gewoon boterzuur oftewel alfa-butaanzuur behoort tot de meest voorkomende onverzadigde vetzuren. Het wordt niet toegevoegd, maar komt van naturen voor in bijvoorbeeld boter, rundvet en schaapsvet. Verkoop van de geconcentreerde stof is niet aan banden gelegd en dus ook gewoon verkrijgbaar in de hengelsportwinkel. Het is een zuur, dus wel corrosief en kan in geconcentreerde vorm brandwonden veroorzaken. Ook in de darmwand van karpers. Derhalve toch jezelf beperken tot de aangegeven concentratie.

Groeten, kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-10-2003 22:10

Goed gedaan Kees,
mooi dat je mijn fout herstelde.
Zag een paar uurtjes geleden ook dat ik de appels in de perenkist mikte.

Sorry dus voor het ongemak en alle opwinding.

Sportieve groeten Henk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-10-2003 21:40

en dan mij beschuldigen van alcohol misbruik????? hahaha echt niet!!
maar henk hieuit blijkt wel dat de stof dus in lage concentraties NIET schadelijk is of we moeten allemaal omflikkeren na het eten van een pakje boter! en de eikel die zijn boilies wel volgoit met dat spul heeft ten eerste ruzie met de buurt en vangt tenslotte echt niks!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-10-2003 21:59

Sportief Henk. Probeerde het eerder subtieler, maar dat kwam helaas niet over.

Martijn je kunt er stinkbommen mee maken. Is ook gedaan door actiegroepen, maar zoek daar internet zelf maar eens op na.

Neemt niet weg dat het een goed punt is, maar alleen de verbinding met GHB niet correct. Volg even de discussie "Voedingssupplementen uit de sportzaak" en de reactie van Kiron. Je gaat makkelijk in de fout. Ook ik.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-10-2003 10:38

ik weet het..ik heb het nl vroeger met scheikunde gemaakt!! haha sterker nog, volgens mij maar ik weet het echt niet zeker, is dit spul de basis voor de bekende scopex flavour

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-10-06 10:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-10-2003 11:40

Tja, waar scheikundeles al niet goed voor is. Daar steken die studentjes van de actiegroepen wel het een en ander op.

Boterzuur zal zeker een component van Scopex zijn.

Kees
Henk verburght
Berichten: 8
Lid geworden op: 19-12-2009 17:26

23-02-2013 11:12

[quote="Henk ter Maat"]Martijn,
lees eens "De bijefecten van combigebruik".
Onderstaand een citaatje van Prof Pennings..
http://www.lumc.nl/1080/archief/2000/20000707.html

Pennings vraagt nog speciale aandacht voor een andere combinatie: die van alcohol met gamma-hydroxy-boterzuur (GHB, ook bekend als 'olifantendrug' omdat je er bij voldoende hoge dosering zelfs een olifant mee onder narcose kunt krijgen). "Die combinatie is bijzonder gevaarlijk. Met GHB streeft de gebruiker een toestand tussen slapen en waken na, maar gebruikers kunnen soms in een coma belanden. Alcohol versterkt dat risico aanzienlijk. De combinatie heeft zelfs al tot overlijden geleid. Daar moet je dus echt mee uitkijken." Hij merkt er nog bij op dat het wrang is dat zowel alcohol als GHB gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Goede voorlichting is dus van groot belang. De opdrachtgevers van de studie voeren inmiddels een voorlichtingscampagne die de bevindingen onder de aandacht van het uitgaanspubliek moeten brengen.

Het belangrijkste dat uit de studie naar voren komt, vindt Pennings toch de schadelijkheid van alcohol. "Ik ben daar echt een beetje van geschrokken. Als je ziet wat drankgebruik allemaal kan aanrichten, dan ga je het vreemd vinden dat deze drug voor iedereen zo gemakkelijk verkrijgbaar is en ook zo veel wordt geconsumeerd. Dat zal niet gemakkelijk te veranderen zijn."

Sportieve groeten Henk

----
Gammahydroxybutyraat is echt niet hetzelfde als het boterzuur dat in de voedingsmiddelenindustrie en nu hengelsport gebruikt wordt.
Dit is GHB, een regelrechte drug, die inderdaad gevaarlijk is icm alcohol. Maar dat hier het element boterzuur in zit wil niet zeggen dat het een vergelijkbare stof is. Net als waterstof (H2) en zuurstof (O2) die op zichzelf een gas zijn op kamertemperatuur, maar toch water (H2O) zodra ze aan elkaar gebonden zijn! Zodra moleculen reageren tot een nieuwe stof kan het een compleet andere eigenschap hebben, dus het ligt er maar net aan waaraan het boterzuur gekoppeld is...

Hier wat gebruik in de voedingsmiddelenindustrie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Butyraat Kun je nog op doorklikken...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-02-2013 13:54

Zo, 10 jaar na startdatum een topic onder m'n neus gekregen welke ik anders waarschijnlijk niet gezien had.

Bedankt :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

25-02-2013 13:59

Ben nu wel benieuwd hoeveel lezers boterzuur hebben geconsumeerd in de hoop hogere sferen te bereiken!
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-02-2013 20:35

LOL, Als je boterzuur met ethanol mengt krijg je dus pineapple flavour mannen zoals eerder aangegeven. Ik zie ze al liggen in de tent: ''Ik voel er helemaal niets van, maar het stinkt hier wel naar ananas!''

grt, Daniël
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-02-2013 20:47

1 ding weet ik wel. Als ik dat zou nuttigen kom ik er de eerste paar dagen niet meer in thuis :P
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

25-02-2013 21:28

Heee man ga hartstikke hard op de shit, ruik jij die ananassen ook?

Maar inderdaad James, ik denk dat je niet veel van de vrouwtjes moet verwachten na een avondje boterzuur trippen:)!
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!