Een paar in mijn ogen top ingrediënten en onmisbaar in een goede mix zal ik hier onder beschrijven. Meeste is wel bekend denk ik, maar sommige testen verbaasden mij toch wel enigszins. Doel hiervan is een klein beetje resultaten en kennis te delen en hoop hier door ook wat info en resultaten van jullie terug te krijgen door middel van eigen resultaten met bepaalde producten/ingrediënten.
Robin Red (Haiths) Een meerwaarde aan het aas vanaf 10% tot een max van 17,5%. Onder de 10% had het geen meerwaarde, pas vanaf 10% schoten de vangsten omhoog tot 17,5%. Daar boven vielen de vangsten terug.
Kelp Een meerwaarde vanaf 5% tot 10%. Vanaf 5% liepen de vangsten op en boven de 10% weer terug.
Leverpoeder Vanaf 5% gingen de vangsten drastisch omhoog om vervolgens bij 8% weer keihard omlaag.
Kerriepoeder Vanaf 2% tot een max van 4% merkte ik duidelijk een stijging in de vangsten en grote van de vissen. Heb vele kruiden getest o.a. fenegriek, paprika, kaneel, anijs, kruidnagel, knoflook en komijn, maar niks werkte bij mij beter dan 2,5 a 3% kerrie. Zelf denk ik dat het komt door de kurkuma die in kerrie zit. Heb wel eens vernomen dat dit eetlust opwekkend kan werken. Wie dit kan bevestigen mag het zeggen

LT Vismeel (999) Vanaf 10% tot max 30% Leuk detail is dat tot 20% puur in een mix de vangsten gelijk bleven en daar boven terug vielen tenzij ik er een sweetner bij deed. In mijn geval NHDC. 30% in combinatie met 0,3gr NHDC deed echt wonderen en brachten ook meer schubs dan spiegels op de kant. Heb ook tot 30% vismeel geprobeerd zonder sweetner met als basis altijd 20% LT en ging toen echt duidelijk minder vangen, welke vismeel (Haring, Pre digested enz) ik ook gebruikte voor die laatste 10%.
Pre digested vismeel Van 5 tot 15%. Boven de 15% werd het veel te witvis gevoelig en vond ik de boilie sponzig worden. Op 10% pre digested naast 20% LT heb ik het best gevangen met NHDC als ondersteuning.
Biergist Volgens mij zijn er niet veel mensen die dit gebruiken en denk dat het ook een beetje onder gewaardeerd word terwijl dit product zoveel goeds bevat. Had het in eerste instantie getest tot 2% wat weinig tot geen resultaten opleverden in de vangsten, maar vanaf 2,5% gingen de vangsten omhoog om vervolgens bij 4% weer te dalen.
Hennep Pas een meerwaarde bij een hoge dosering. Minimaal 10% tot 30%. Daar boven lieten de karpers het liggen en gingen de brasems er mee aan de haal. In mijn ogen wel het beste zaad/particle dat je kunt gebruiken in een mix. Beter 10 a 15% hennep in de mix dan welke vogelvoer of zadenmix ook. Deze bevatten vaak in mijn ogen veel te veel paneermeel of andere opvullers.
Sojabloem Tot 15% in een mix merkte ik weinig, maar boven de 15% liepen de vangsten zeer hard terug.
Boterzuur Een zeeer goed ingrediënten en misschien wel een van de beste, aan de andere kant volgens mijn ondervindingen ook een heel gevaarlijk ingrediënt. Vanaf 6ml ving ik er geen vis meer op. 2ml a 3ml gaf bij mij de beste resultaten.
Black pepper extract Een topper die ik de laatste jaren heb leren waarderen. Vanaf 2ml tot 4ml bleven de vangsten maar door gaan. Bij 6ml vielen de vangsten vrijwel stil. ik gebruikte wel het pure spul, dus niet verdunt.
Monstercrab Rod Hutchinson Ondanks dat ik niks heb met flavours is dit een van de weinige flavours (samen met squid en octopus van solar) die bij mij wel meer vis opleverde. Zelf denk ik dat het een bepaald stofje is wat erin zit en dat het op zich niet echt de flavour zelf is die het doet, ondanks dat deze vreselijk stinkt. Tot 4ml had ik hier zeer goede resultaten mee.
Vrijwel alle ingredienten werden getest in een kale boilie die vrijwel alleen maar uit basis melen bestond zoals mais, tarwe, soja en rijstmeel met daarin een percentage van het te testen ingrediënt. Ik zou het leuk vinden als er mensen zijn die hier een mening over hebben en mijn bevindingen kunnen bevestigen en/of aanvullen met eigen bevindingen en in hun ogen ingrediënten die echt een meerwaarde hebben.
Al vast bedankt!!