hoe en met wat voor voeren?


Plaats reactie
danny van gool
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-07-2012 21:47
Locatie: breda

16-07-2012 22:31

beste vissers

ik ben nieuw hier en ben het karpervissen weer langzaam aan begonnen. nu wil ik graag gaan voor voeren nu heb ik gelezen dat dat vaak word gedaan met duivenvoer, bolies ,mais en tijgernooten dit heb ik nog nooit gedaan en zou daar graag wat adviezen over hebben en hoe het te bereiden en welke maat tijgernoten moet ik dan gebruiken heb gezien dat daar verschillende maten in te verkrijgen zijn

alvast bedankt

mvg danny
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

16-07-2012 23:48

Duivenvoer, een keer goed wassen, laten wellen voor minstens 24 uur in water, (genoeg water) daarna 1 uurtje koken, niet doorkoken maar gewoon lekker laten pruttelen als het aan de kook is. Je kan er een smaakje bij gooien, maar op zich is duivenvoer genoeg om de karper op je stek te krijgen.

Tijgernoten, ik gebruik de grootste. Minstens 48 uur laten wellen in ruim water of bruin bier en bruine suiker wat ik zelf doe. Daarna een klein uurtje koken en na afkoelen in een gesloten emmer nog een weekje laten gisten.

Zorg altijd dat wellen en koken goed gaat anders is het schadelijk voor vis!

suc6
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

16-07-2012 23:55

Ik voer zelf op het moment alleen met boilies voor, puur omdat ik anders veel te veel witvis op de stek krijg en ik daar geen zin in heb....

Als je voor tijgernoten gaat, zou ik verschillende groottes nemen en dan puur omdat een karper dan dus op verschillende manier kracht moet zetten bij het opzuigen van een nootje. Hierdoor krijgt een karper iets minder snel wantrouwen als ie jouw nootje oppakt dat even verder op aan een loodje vast zit en dus meer weerstand geeft...

Het maakt dan echt niet uit met welke maat je gaat vissen, een tijgernoot wordt hoofdzakelijk door karpers gegeten en niet of nauwelijks door witvis. Enige nadeel van tijgernoten en voorvoeren vind ik dat als ze eenmaal in de drap zitten, ze niet heel erg makkelijk over grote afstand te werpen zijn. Dit kan je dan overigens weer opvangen door ze in kleine porties in te vriezen en dat zo het water in te gooien...

Suc6!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

17-07-2012 08:14

Hoe is jullie fillosfie over voertijden en vistijden? Ik vis altijd overdag, vanaf dat de zon op komt tot hij onder gaat ben geen nacht visser. Maar hoe voer je dit dan aan?

Heb ooit het volgende gehoord: " 's nachts vissen, is 's avonds voeren"
Dus als ik dat door trek naar de ochtend krijg je: "'s ochtends vissen, 's nachts voeren"
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

17-07-2012 08:24

inderdaad, ik zou 's morgens zo vroeg mogelijk voeren. Op die manier 'train' je de vis dat er 's morgens / overdag voer op de stek ligt en zullen ze dan ook rond die tijden de stek bezoeken.

In mijn optiek is het geen absolute noodzaak maar het kan wel helpen.
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

17-07-2012 08:50

Ik voer nooit op 1 en dezelfde tijd, dan de ochtend dan de avond dan smiddags enz. mijn visie daarop is dat de karper dan vaker je voerstek zal bezoeken en niet alleen bijvoorbeeld in de ochtend..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-07-2012 09:31

Wat je vaak merkt bij een volcontinue voerstek is dat de vissen minder gretig gaan worden. Ik praat dan wel over afgesloten plassen. Het voer is er toch wel en het plekje lijkt te worden opgenomen in het traject dat de vis aflegt op het moment dat de aastijden aanbreken.

Onregelmatig voeren, dan weer eens een dagje niet of op verschillende tijden van de dag wil nog wel eens werken dan.

Je kunt ook (als de situatie het toelaat) in de ochtend EN de avond voeren. In sommige perioden lijkt dit wel beter dan alles in één beurt het water in te tossen.

Als ik in de vroege ochtend zou (want dat doe ik zelden, of het moest om struinen gaan) gaan vissen ga ik de avond ervoor aan het voeren, neem een bakje water mee en doe daar wat aas in dat ik ga gebruiken. Voorweken, en dan puur een single voorgeweekte boilie op de plek vissen die de avond ervoor is aangevoerd. Niets bijvoeren in eerste instantie. Vaak zijn er wel wat scharrelaars aanwezig die de restantjes opruimen en deze moeten dan niet al te lastig te vangen zijn.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

17-07-2012 10:17

Sven van Anrooy schreef:Als ik in de vroege ochtend zou (want dat doe ik zelden, of het moest om struinen gaan) gaan vissen ga ik de avond ervoor aan het voeren, neem een bakje water mee en doe daar wat aas in dat ik ga gebruiken. Voorweken, en dan puur een single voorgeweekte boilie op de plek vissen die de avond ervoor is aangevoerd. Niets bijvoeren in eerste instantie. Vaak zijn er wel wat scharrelaars aanwezig die de restantjes opruimen en deze moeten dan niet al te lastig te vangen zijn.


Doe je dit dan alleen op afgesloten water Sven? Of ook op open water?

Ik heb zelf goede ervaringen inmiddels met vissen met een boilie die al een aantal uur in het viswater heeft gelegen... Maar ik vraag me af of het op open water ook zin heeft...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-07-2012 19:31

Baat het niet, dan .....

Juist!

Zeker als je niet ver hoeft te smijten, niet al te veel last hebt van wolhandkrabben of kreeften, dan is het zeker een optie. Noodzakelijk is het niet natuurlijk, zeker op de afgesloten wateren met wat hengeldruk heb ik dit in het verleden wel eens toegepast.

De avond ervoor een paar stekjes aanvoeren, de nacht vissen aan de andere kant en 's ochtends voorzichtig een hengeltje laten zakken in het kantje met een doorweekte boilie. Heel vaak duurde het dan geen 10 seconden. En dat is geen gelul.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie