het GROTE boillie recepten topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-03-2012 17:43

Er zal best goed gevangen worden op kruiden, maar op hoeveel kruiden? :roll: Doe er i.i.g. een schepje melkpoeder bij. Kan echt geen kwaad.
Ligt aan de kwaliteit van het eipoeder. 10% zeker wel en misschien nog wel een procentje of twee albumine erbij.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
elmer stokkers
Berichten: 68
Lid geworden op: 09-08-2011 16:19

21-03-2012 08:42

melkpoeder zorgt toch voor een witte wolk in het water?
zat er ook aan te denken om dit nog gaan te verwerken in me mix, samen met een beetje zout.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-03-2012 08:45

Dat ligt aan je samenstelling, maar ja het geeft een wolk in het water.

belangrijker vind ik dat het het soja-eiwit aanvult.
Rob Lantinga
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2010 16:37

21-03-2012 09:18

Ik zal gaan halveren met de kruiden, en in plaats van die lammerenmelk ga ik ook geheel melk poeder toevoegen circa 100g. Bedankt voor de hulp ga het van de week draaien.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-03-2012 10:43

Klasse Rob. Laat je even weten hoe het is gegaan?

vangze :)
Rob Lantinga
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2010 16:37

21-03-2012 16:47

Ja ga ik doen, zal volgende week worden. Heb net in de super melkpoeder gekocht (completa) maar ik weet niet of ik de juiste heb. Ik neem aan dat je dit bedoeld met melkpoeder?

Mvg,
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-03-2012 20:33

Eigenlijk niet Rob. Die lammerenmelk is in principe ok. Die roze verpakkingen toch?

Anders neem je liever magere melkpoeder (ik geloof van het merk ´elk´ in de super). Voor grotere hoeveelheden een (bollen)bakkerij benaderen.

groetjes Mitsz

p.s. gooi er maar een lepeltje van in je koffie. :D
Rob Lantinga
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2010 16:37

23-03-2012 13:37

oke ga ik morgen naar de AH kijken of ze het daar hebben. bedankt laat wel weten wat het is geworden!

groeten
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

24-03-2012 21:29

gewoon instand melkcreamer van de lidl of aldi die kost een drol
en vangt ook nog vis ik zit tegen woordig in de vijver te vissen bij mijn ouders
en die koi's houden van wonderbollen met koffiecreamer
recepten die heb ik zat hier heb je er nog eentje van de wonderbollen magnaat.

1kg tarwebloem van de aldi 0,39€
600 gr instand aardappelpuree van de lidl 0,89€
2 pakken tarwe grienmeel van de AH 400gr 2x 0,79= 1,58€
en 400 gram melkcreamer van de aldi á 0,89€

en knallen maar met de goedkope wonderbol..
als je er niks mee vangd dan kun je gewoon niet vissen net als ik.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-03-2012 19:09

Maal er nog een paar pakken tofu door en je doet die vissen ook nog een beetje goed.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
elmer stokkers
Berichten: 68
Lid geworden op: 09-08-2011 16:19

25-03-2012 20:40

van de week 3 dagen op me thuis water gevoerd. afgelopen nacht gezeten alleen een dikke slijmerd van een brazem onder de paai pukkels.
vanmiddag einde van de middag begon het nog te kriebelen. hop in de auto naar het kanaal vlak om de hoek. gewoon instant ff een paar uurtjes proberen. en ja hoor na 3kwartier piepppppp en me 1e vis van 2012 is een feit. een punt gave schub van 18pond. en nog mooier het is ook me 1e kanaalvis! conclusie me bollen doen het!
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

25-03-2012 21:05

tofu van soja bevat een hoog gehalte aan fytinezuur, dat de opname van calcium, magnesium, koper, ijzer en zink belemmert. hoewel de pro-soja lobby aanvoert dat deze mineralen veel in soja voorkomen, worden ze nauwelijks opgenomen in het lichaam als gevolg van het aanwezige fytinezuur.
het fytinezuur in soja wordt niet afgebroken door processen als weken, kiemen of langdurig koken.
voedsel met hoge hoeveelheden fytinezuur veroorzaakt groeiachterstanden bij dieren en mensen.
soja bevat ook hoge concentraties mangaan, een sporenelement.
enige mangaan in de voeding is nodig, maar buitensporige hoeveelheden, zoals in soja, wordt in verband gebracht met neurologische schade.
soja bevat bijna tweehonderd maal zoveel mangaan als moedermelk.
dus een te vele hoeveelheid van tofu of soya schaad.

Fytinezuur in voedingsmiddelen (via Wikipedia)



Voeding= % min drooggewicht + % max drooggewicht
Sesamzaadmeel 5.36 5.36
Paranoten 1.97 6.34
Amandelen 1.35 3.22
Tofu 1.46 2.90
Lijnzaad 2.15 2.78
Sojabonen 1.00 2.22
Maïs 0.75 0.22
Pinda’s 1.05 1.76
Tarwemeel 0.25 1.37
Tarwe 0.39 1.35
Sojamelk 1.24 1.24
Haver 0.42 1.16
Volkoren tarwebrood 0.43 1.05
Zilvervliesrijst 0.84 0.99
Witte rijst 0.15 0.60
Kikererwten 0.56 0.56
Linzen 0.44 0.50
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-03-2012 22:24

Je vergeet nog een aantal peulvruchten.

Wikipedia doet het niet altijd goed he?

Karpers eten er anders wel lekker van. Is het dan goed of fout?
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

25-03-2012 23:47

mensen roken en eten teveel vet is dat dan ook goed?
nou vond deze lijst al wel lang genoeg hoor mitsz.

van een rokende frikandellen en patat maneke etende keesje.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

26-03-2012 02:36

Zeg Kornelis je lijkt me best een gezellige vent hoor, maar kopiëren en plakken van teksten van wikipedia ed., zijn interessant om te lezen hoor, maar buiten die teksten om heb ik niet het gevoel dat je het allemaal wel serieus neemt!!

Mijn vraag is eigenlijk of jij zelf wel begrijpt wat je allemaal op het forum plaatst?

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

26-03-2012 09:28

Natuurlijk begrijp ik wel wat ik zelf post ,ik ben me er van bewust dat in een biotoop die bijna voor een groot gedeelte uit eiwitopname's bestaat er een aantal zaken onder water gebeuren waardoor het biotoop een ander karakter gecreëerd heeft onder de karper's. En waar op vele wateren een te hoge vissterfte cijfer is ben ik veel aan het zoeken op div site's naar wat eventueel deze oorzaken kunnen zijn. Met een klein beetje achtergrond van deze info probeer ik wat dingen duidelijk te maken ,wat de gevaren kunnen zijn voor sommige grondstoffen die we gebruiken in deze tak van industrie. En we willen immers in de toekomst allemaal nog een visje kunnen vangen niet dan.

Maar ik ben ook maar een mens en elk mens maakt wel eens een foutje. De toekomst zal het leren wat de te hoge koolhydraten voor een effect kunnen hebben op onze vriend de karper.

ik lees ook niet elke post op het forum alleen de topic's waar ik intresse voor heb. Maar een beetje plezier en wat informatie en grappen moet je toch kunnen combineren.

met de groeten van kornelis.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-03-2012 02:11

Goed om te lezen kornelis, maar die vissterftes op bepaalde wateren is mijn mening toebedeeld dat er bepaalde virussen of bacteriën op die betreffende wateren aanwezig zijn. Of er moeten vissers zijn die met gifbollen te werk zijn gegaan!!

Jij hebt je de afgelopen jaren bezig gehouden met info te verzamelen omtrent de gebruikte grondstoffen en de eventuele consequenties van die gebruikte grondstoffen, wat zijn nu jou bevindingen tot op heden?

Ik ben voorstander van etiketering en voedingswaarde tabellen op de verpakkingen, dan betekent dat we openheid van zaken hebben mbt de boliiefabrikanten.
Echter denk ik dat daar niet het aller grootste probleem zit mbt tot het welzijn van de karper, maar ik denk dat we het meer moeten zoeken in wat er het water ingekieperd wordt door een groot aantal vissers, dus ik pleit voor een voerverbod (moeilijk controleerbaar maar heeft effect op lange termijn).

Als je bv kijkt naar die betaalwateren in Frankrijk waar menig karper per jaar in aantal kilo's toeneemt, weet ik gewoon zeker dat dit hun levensjaren verkort. Dat zijn die wateren waar ze met bestelbusjes vol met bollen even een weekje gaan kamperen aan de waterkant.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

27-03-2012 16:36

Peter u typte dit: Ik ben voorstander van etiketering en voedingswaarde tabellen op de verpakkingen.

Ik denk dat je dan een probleem krijgt als boiliefabrikant. Want dan kopen de mensen 1 kg boilies en maken het dan later zelf en dan gaan de boiliefabrikanten failliet, dat is ook niet echt de bedoeling toch?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

27-03-2012 17:41

Stefan elke zak bollen die je koopt van een concurent kun je op vele manier uitpluizen wat erin zit bijv met een 20 boilies in een mixer met water en dan goed homogeen laten mengen tot een papje dan wat zout er bij en in plastic bekertjes in de diepvries zetten en 10 uur later zie je al voor 80% wat er visueel in deze lagen bevinden en als je iemand kent die ook nog op een lab werkt is die verdomde 19% ook nog wel stiekum in die baas zijn tijd te laten uitpluizen het is de laatste 1% die maakt vaak het verschil in vangen en blanken wat een bol als kracht heeft als je tenminste een beetje kunt vissen wel.
Maar ik sta er de Volle 100% achter dat die 99,5% op de zak moet staan wat er in de bollen zit en laat dan 0,05 aan product geheim dan is denk ik iedereen tevreden behalve een aantal mensen die toch altijd wat te zeiken hebben die hebben wat te verbergen. Ik hamer al jaren op een keurmerk op boilies maar ja ik ben maar een ................ Het zijn tenslotte de klanten die dit kunnen eisen van een fabrikant door deze niet meer te kopen en de fabrikant dus meer openheid te geven van eventuele nette zaken doen. Maar wie ben ik ,gewoon in deze wereld waar we nu leven zal dit niet snel gebeuren alleen misschien als DEN-HAAG er handel inziet en de warenwet op pad gaat sturen en regels voor deze industiën te gaan bepalen en stoffen gaat verbieden. Maar ik ben geen klokkeluider maar een gewoon boeren luletje die probeert op een eerlijke manier mijn vrienden in de waterbiotopen een goede totale opname bol te presenteren waar de vissen nog lang van kunnen smullen en wij deze vissen nog lang mogen vangen.

Greets den kees
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-03-2012 22:15

Peter van Loo schreef:Goed om te lezen kornelis, maar die vissterftes op bepaalde wateren is mijn mening toebedeeld dat er bepaalde virussen of bacteriën op die betreffende wateren aanwezig zijn. Of er moeten vissers zijn die met gifbollen te werk zijn gegaan!!

Ik ben voorstander van etiketering en voedingswaarde tabellen op de verpakkingen, dan betekent dat we openheid van zaken hebben mbt de boliiefabrikanten.

Als je bv kijkt naar die betaalwateren in Frankrijk waar menig karper per jaar in aantal kilo's toeneemt, weet ik gewoon zeker dat dit hun levensjaren verkort. Dat zijn die wateren waar ze met bestelbusjes vol met bollen even een weekje gaan kamperen aan de waterkant.

Groeten, Peter


Je spreekt je eigen een beetje tegen in de eerste en laatse alinea die ik geqoute heb Peter.

Ik ben er wel van overtuigd dat door veel voeren het zeker kwaad kan hebben voor de vis. Een te snelle groei is nooit goed. Voor geen enkel leven organisme. Tevens is een teveel van iets nooit goed.. Naja bijna nooit..

Je tweede punt in de qoute.. Nash schijnt dit al te doen. Alle ingredienten, maar neit de percentages. Dus makkelijk namaken wordt moeilijk. Mits je iemand kent die kan uitvinden hoeveel % er werkelijk gebruikt is. Schijnt zelfs dat het in Engeland verplicht aan het worden is om alles te vermelden wat erin gaat. Best schrikken.. In sommige Nash bollen zitten wel 6 flavours of meer.. Puur voor instant gebruik zeggen ze.. Maar of het goed is ?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

27-03-2012 22:29

Er zijn diverse mogelijk heden voor het uitrekenen van eiwitten en koolhydraten en vetten om zo een betere uitgebalanceerde mix te krijgen. Waar moet je opletten met deze berekening en in eerste instantie dat er ongeveer minimaal 20%vetten in zitten om het redelijkerwijs te kunnen verwerken op een gemakkelijke manier en met een maximum van 45% omdat het anders uit elkaar valt omdat het geen binding meer geeft en te vet wordt. De eiwitten kunnen variëren tussen de 20% en 60% maar hoe meer eiwitten des te duurden en als je op de knip moet letten dan zijn eiwitten een duurdere vorm van een HNV wat staat voor heen High Nutritional Value de koolhydraten zijn vaak goedkoper en moeten ook tussen de 20 en 60% zitten in een mix. Ik zelf persoonlijk zit het liefste op 33%, 33%, 33% omdat ik van een goede uitgebalanceerde mix wil zitten. Maar in de winter zit ik vaak op 20% eiwit en 25% vet en dus op 55% koolhydraten elke grondstof bestaat ook uit deze 3 hoofdzakelijke componenten en 1tot3 % aminozuren vitaminen en mineralen dus zouten en andere stoffen die hier onder vallen. Je kunt eindeloze recepten creëren maar je zit het meeste safe met 30%eiwitten,30%vetten,en40% koolhydraten.
Vismeel bevatten ook zeer veel eiwitten en begint meestal bij 50% eiwitten en komt op 73% toch wel op zijn piek melk eiwitten komen in nog hogere vorm voor bijvoorbeeld van Caseïne en ei-albumine deze zijn weer te verdelen in plantaardig en dierlijk bijvoorbeeld: is soja-isolaat een plantaardig eiwit maar de naam soja zegt dus genoeg iedereen kent wel een sojaboon. Melkeiwitten zijn daarom een duur product en dat komt ook doordat de productie kosten hoger zijn om zuivere eiwitten te extractteren de industrieën verdienen ook het meeste aan eiwitten en vandaar ook de hogere zuiverheid hoe duurder er zijn dus zeer dure eiwitten als Natriumcaseïnaat, ei-albumine en Calciumcaseïnaat maar deze producten kom je niet zo veel meer tegen om dat deze vaak in voeding supplementen gaan voor de sportscholen dus deze duurdere eiwitten laten we maar achter wege er zijn ook goedkope eiwitten als vedermeel maar die verteerd heel erg slecht en draagt weinig tot niets toe in een karper biotoop. In elk product zitten dus links en rechtsdraaiende eiwitten vaak aan geduid in aminozuren als L-lysine en L-threonine en andere hydrolyserende plantaardige eiwitten. Dit zijn de wat betere opneembare eiwitten voor een groei en goede opbouw van weefsel en spieren. Onoplosbare natieve eiwitten omgezet in oplosbare eiwitten. Deze zijn ook vaak wat duurder omdat de vraag groter is dan de aanbieding. Vooral in de diervoeding industrieën. Vetten zijn ook net als eiwitten in deze categorie verdeeld en heeft ook zeer dure varianten van hoogwaardige linksdraaiende als in olijf olie en bijvoorbeeld de duurste rozen olie maar daar gaat het voornamelijk om de esters en etherische waardes in de olie. Voor elk product geld dus hoe zuiverder van kwaliteit des te duurder het product tevens hoe schaarser een product zo als saffraan des te duurder. Vaak zijn deze duurdere producten ook de beste producten in een boilie omdat niet iedereen deze kosten wil maken. Dat maakt ook het verschil totdat iedereen het gaat gebruiken dan reageren de vissen na een tijd niet meer op dit product door aas dressuur of contra conditioneren. Daarom hebben sommige mensen er ook een geheim van gemaakt welk bestandsdeel zij gebruiken om het onder eigen controle kunnen houden. Maar de koolhydraten dat is weer een ander verhaal vaak goed koop maar zeer goede eigenschappen in instant werking omdat het goed opgenomen wordt en vet maakt ook de groei van de vissen explosief doen groeien maar vaak worden slechte koolhydraten gebruikt die moeilijk te verteren zijn door de darmen van de vissen omdat de Essentiële aminozuren die niet in het lichaam van de karper aanwezig zijn en ook niet in de boilie door dat de aminozuren er niet meer in aanwezig zijn. Voor de darmen in de karper door het niet goed gegaarde concept en dus voor een slechte vertering zorgen en snel weer uit de karper verdwijnt door het toevoegen van bijvoorbeeld L-threonine kan de karper deze stoffen in de darmen door protease de onoplosbare natieve eiwitten in eens wel omgezet worden in goede oplosbare eiwitten die wel sneller opnemen.

Misschien komt het wel omdat er steeds meer verdiend moet worden aan de boilie's. En er steeds slechtere verteerbare boilie's op de markt komen die stapelgif bevatten en de goede opbouw aminozuren niet meer in het aas zitten.
als je productie kosten goedkoper worden ontbreken deze soms nog wel eens in een boilie.

Met gifmengende greets den kees.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-03-2012 22:54

Weet je Kornelius :wink:
De industrie verdiept zich wel in grondstoffen en beschikt wel over een gedegen warenkennis.

De thuisdraaier kan in veel gevallen nog geen onderscheid maken tussen tarwebloem, sojabloem, maïzena, eipoeder of welke poedervorm dan ook.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

27-03-2012 23:53

Inderdaad Henk de grotere boilie industrieel wel die kopen ook met tonnen te gelijk in en hebben ook grotere bedrijven die al veel onderzoek voor deze afnemers van veel producten doen. Maar veel kleinere bedrijven hebben deze kennis niet omdat deze kennis ook nergens te vinden is productgeheim zijn om het bestaands recht van de boilie industriële Fabrikanten en Dus klanten willen houden.
Maar stapelgif en toxines komen pas jaren later naar voren in een biotoop en worden pas verboden als het kwaad al geschied is kijk maar naar BSE dat er geen dierlijke eiwitten mogen worden gebruikt in de vorm van vismelen in de varkens industrieën en geen visolie meer in de kalvermelk producenten daar staan strikte controles op door de AID kijk maar naar interventie melkpoeder die zeer scherp worden gecontroleerd worden door deze(AID). In de tak van boilie industrie zijn we afhankelijk van de producenten die veel geld uit geven aan onderzoek in de landzoogdieren sector maar alleen de koi industrieën doen dit op het gebied van karpers dit is een kleine wereld en de prijzen van hoogwaardige koi pellets met een goede uitgebalanceerde voedingsopname zit wel iets anders in elkaar dan een vismeel producent in chili of Noorwegen. Die de vele aminozuren en omega zuren er uit halen voor de menselijke consumptie dus het rest product waar mindere controles opstaan omdat deze stoffen vaak te lang blijven liggen mede door de MKZ en BSE affaires gaan dan als een minder product naar de markt waar mindere controles zijn. Grote koi bedrijven doen wel aan kwaliteit controles en als het daar niet door komt dan komen deze grondstoffen meestal in een ander segment terecht die dus geen analyse doen en controle op deze stoffen en dit grijze gebied wat dan met deze stoffen aan de gang gaat daar maak ik mijn soms wel eens zorgen om.
En de steeds goedkopere boilie's die de markt overstromen waar geen kwaliteit eisen aan verbonden zijn.

Maar zo als gewoonlijk zit ik er helemaal naast en worden elke 1100 gram boilies gecontroleerd in een lab en blijft en ongeveer een kilo over en wordt onder toeziend oog door de AID in de gaten gehouden of deze wel terug gaan in een vezegelde doos en daarna..............

Elke boilie producent geeft ook op elke zak een keurmerk af van een organisatie die garandeert dat dit product 100% biologisch afbreekbaar is en milieu vriendelijk etc. etc.,

Ik gok ook maar wat en weet niets over hoe het er in de vrije markt segmenten aan toe gaat.
Maakt voor de rest ook niet uit dat er steeds meer wateren grote vissterfte hebben dat komt omdat we de partikels niet goed koken dat moet minstens 25 minuten tot een paar uur voor tijgernoten als je dat niet doet is het slecht voor onze vriend de karper.
Maar in de boilie industrie is tijd geld en moet het vaak vlug want tijd is geld en worden op allerlei manieren deze bijna gegaard en daar maak ik me nog wel eens zorgen om.
En dat er vele al voorbewerkte gronstoffen te koop zijn om het proces te versnellen.
Maar inderdaad ik vergelijk appels met peren en ik weet er helemaal niets van dat boilies wel 6 á 8 minuten verhit worden tot 70 graden in doorvoer kookbaden en mensen in Nederland zeer veel geld uitgeven aan onderzoek kosten.
En bijna failliet gaan omdat de klanten bang gemaakt wordt door den kees en de karpers ze niet meer willen vreten omdat ik zelfs de karper influister dat ze maar in hongerstaking moeten gaan en het liefst nog een beetje occuperend maar beter mais en natuurlijk voedsel moeten gaan eten uit protest. De karper vreet gewoon veel boilie's niet meer omdat een karper precies weet wat er aan de hand is in hun voeding van de boilie industrie en vele slapende mensen niet.
Greets den Kees
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-03-2012 00:40

Zeg Kornelis, ik zit met bewondering je verhalen te lezen, maar gaat gaat alles wel goed met je? :wink:

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-03-2012 07:23

Keesie,

Zou eens een nachtje tussen de karpers gaan liggen mee wroeten als ik jou was. :lol: Kan je met hun diepzinnige gespreken voeren wat hun persoonlijke voorkeur is als het op voedsel aankomt.

Lees je bevindingen te zijner tijd wel.

Groet,
Peter