Tijgernoten


Plaats reactie
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

16-02-2012 23:11

Blikken tijgernoten? zakken tijgernoten? gekookte tijgernoten?
Ik heb totaal geen ervaring met tijgernoten, maar ik ben wel van plan om er mee te gaan vissen dit jaar..
Een paar vraagjes die ik wil weten is,
kan ik beter een blik halen?
zijn alle soorten pva bestendig?
en hoeduur komt het +- uit op een kilo?

MVG danny
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-02-2012 23:17

het beste is gewoon zelf te maken,die atractie die dat geeft nadat ze slijmen geeft geen enkel potje blikje of kant en klare emmer.
als tijgernoten pva vriendelijk zijn,dan staat dit vermeld op het etiket.
de bereidingswijze voor het bereiden van tijgernoten,de hoeveelheden die je ermee kan voeren in bepaalde getijden van het jaar,de resultaten,de aantrekkingskracht,de prijzen per kilo,en winkeliers die ze verkopen.
is allemaal te vinden via onderstaande site

www.google.nl

tevens ook zo'n 300 onderwerpen over tijgernoten gewoon hier op het forum bij de zoekfunctie.
succes met de nootjes,en vang een paar dikke
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-02-2012 23:21

Zelf bereiden is het goedkoopst vooral met aankoop van een bulkzak .
Maar het handigst is natuurlijk kant en klaar die ( meestal ) pva friendly zijn ..

Als je ze zelf gaat maken : 2 dagen onder water zetten dan minimaal half uur in het zelfde water koken .
Daarna een week laten staan om te "gisten".
Die week kun je dmv toevoeging van een bruin biertje versnellen .

Mocht je met pva willen werken : neem een handje vol , droog ze af , rol ze door zout en voila .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-02-2012 23:27

een week ? dan lopen ze bij mij weg man :o
1 dagje weken,1,5 uur koken.
wegzetten en de volgende dag behanglijm,en knallen maar,.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-02-2012 23:37

Hmzz n toch de volgende x maar eens echte " nieuwe oogst vers " proberen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-02-2012 23:46

ik heb ze altijd van Avk of van rotterdam vis aas,slijmen super !!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-02-2012 08:04

De meeste mensen laten die dingen slijmen, maar waarom? Kan iemand uitleggen wat dat voor meerwaarde heeft?

Al je slijm zit in een emmer, dus weg attractie.... Als je die tijgernoot voert ligt ie mogelijk
nog een uur / dag of week op de bodem.. Die noot slijmt gewoon door, totdat dat ding zuur
word. Als je al dat slijmproces voorbij bent is je noot alleen maar sneller zuur waardoor ze hun
attractie kwijt zijn en jij een vervuilde stek hebt...

Ik breek dit proces altijd zo snel mogelijk af, 12 uur weken, 30 min koken totdat ze knapperig zijn. Dit goedje gaat in suikerwater of zo zoet water dat die dingen zo min mogelijk slijmen. Dan worden ze direct gevoerd. (dus allemaal binnen 2 dagen) Die nootjes gaan uiteindelijk slijmen op de bodem waar ze lekker hun attractie gaan afgeven. Die noot slijmt zeker nog een paar dagen door op de bodem totdat het zuur word. Vaak is die dan al weggevreten of niet....

Ik gebruik nu al ruim 10 jaar tijgernoten. Ik heb ze op alle mogelijke manieren gebruikt en getest. Ik kan niet anders zeggen dat mijn tijgers het minst productief waren toen ze hun slijmproces al ruim voorbij waren (in de emmer)... en dus redelijk zuur waren.

Goed, natuurlijk als je zelf wel goede ervaringen er mee hebt, blijven doen! Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken.

Groet
Alex
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

17-02-2012 15:42

Je kan toch ook standaard tijgers kopen? Rond de 8-12mm, hoe groot zijn ze na het weken dan, ik wilde eerst een bulkzak kopen alleen ik vond ze wat aan de kleine kant.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-02-2012 19:37

Je kan ook standaard tijgers kopen in een bulk, er zijn diverse maten. Bij AVK kan je idd verschillende maten krijgen per bulk. Na het weken en koken zullen ze ongeveer 1x hun eigen (grote) in volume toe nemen. Hangt ook een beetje af van hoe vers ze zijn. Oude noten zullen nooit echt "vol" knapperig worden.

Die kant en klare rommel uit pot... Daar heb ik nog nooit wat mee gevangen. Onder hoge druk en hitte ingeseald en met zoveel toevoegingen erin dat ze niet gaan rotten... niet aan mij besteed.

gr
Alex
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

17-02-2012 19:50

laat ze na het weken en koken effe een 2uurtjes in de pan staan, daarna door het vergiet dan nog ff laten drogen en een flinke scheut zonnebloem of notenolie er overheen.( alleen bij de warme maanden)
na 4 dagen ruiken ze nog net zo zoet als uit de pan.
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

18-02-2012 17:58

Dankjewell voor alle reacties, ik ga het zeker doen dit seizoen..
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
Plaats reactie