Probleem met boilies rollen


Plaats reactie
max scholtz
Berichten: 17
Lid geworden op: 19-10-2011 19:18

18-12-2011 16:56

Ik heb nou twee keer boilies gerold met een boilietafel. Ik heb 1x een kant en klare birdfoodmix gebruikt en die rolde goed, Geen problemen mee. Maar die 2e x heb ik zelf een mix gemaakt, van broodmix, Griesmeel, Mais zetmeel. Maar dit rolde voor geen meter, Werden geen ballen. Ik heb trouwens ook kiwi uit de blender erbij gedaan en beetje olie. Wat deed ik verkeerd en wat zal ik doen met de mix?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-12-2011 17:07

Werden geen bollen? Wat dan? Te nat,te droog?

Hoeveelheden van de basis?

Wel makkelijk
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
max scholtz
Berichten: 17
Lid geworden op: 19-10-2011 19:18

18-12-2011 18:09

Ik had eerst 150gr van elk gedaan, maar werd steeds meer want had te veel eieren erbij gegooid. Ik heb dus denk ong nog 60gr griesmeel erbij gedaan en 30gr broodmix. Werden geen boilies nee ze rolden niet werden niet rond en als ze rond waren dan gingen ze automatisch open
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

18-12-2011 18:39

gist zit erin
das volgens mij nie goed
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

18-12-2011 19:09

Broodmix????? Als dit gewoon een broodmix is waarmee je inderdaad gewoon brooddeeg maakt dan wordt het niets, dit is kant en klaar met gist erin. Ik zou zeker een andere basis nemen, basisrecepten genoeg hier op het board.
Groetjes Ron
max scholtz
Berichten: 17
Lid geworden op: 19-10-2011 19:18

18-12-2011 21:44

Oke, Dus geen broodmix, Watdan? Vismeel misschien, Maar waar koop je dat?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-12-2011 22:28

Bijvoorbeeld hier
Er zijn natuurlijk meer adressen, van deze weet ik iig dat je het goede spul krijgt voor een eerlijke prijs.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

21-12-2011 13:38

Griesmeel/maismeel/soyameel/tarwemeel. Als je dat als basis gebruikt als je begint met boilies maken heb je een goede start. (Zijn al zoveel vissen op gevangen..)

Beter voeg je ook je meel toe aan je kom met ei. Net zo lang mix toevoegen tot je een deeg hebt wat prettig te kneden is.
suc6 iig.
Gebruikersavatar
jafeth de ruiter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19-10-2007 15:56
Locatie: Heemskerk

21-12-2011 19:02

Aan te raden is om van elk ingrediënt op internet de eigenschappen op te zoeken. Voldoet jouw mix niet omdat het bijvoorbeeld niet goed hecht, dan kun je op internet zoeken welk ingrediënt met de daarbij behorende eigenschap je het best kunt toevoegen. Verder is het gewoon veel proberen. Ik ben zelf nu ook een jaartje of 2 bezig en kan je adviseren eerst even van te voren goed na te denken over de eigenschappen van jouw ingrediënten zodat je geen kostbare bestanddelen hoeft weg te gooien. Ik heb zelf flink wat weg kunnen gooien door slechte voorbereiding. Begin anders eerst met een halve kilo om de verhoudingen goed af te stemmen.
Geen hoogtepunten zonder dieptepunten
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-12-2011 15:43

Wat ik zelf altijd gedaan heb is beginnen met een simpele, maar goede basis. Gewoon de basis die LDB beschreef van griesmeel, maismeel en sojabloem (volvet, getoast) in gelijke delen. Als je zorgt dat dit minimaal 60% van je recept uit maakt kan je bijna niet meer verkeerd gaan qua rolbaarheid. Eventueel kan je de maismeel wat terugschroeven, ik heb het ook wel eens helemaal vervangen door andere spullen. Doe in dat geval minimaal 50% gries/soja, dan zit je wederom qua rolbaarheid meestal wel goed. Natuurlijk is deze basis niet altijd optimaal, maar hij voldoet prima. Je kan ook moeilijk verwachten dat je als beginnend boiliedraaier zomaar even een monsterbal uit de mauw schud en in de meeste gevallen heb je die ook helemaal niet nodig. Een simpele maar verse home made bal zal vrijwel overal en vrijwel altijd het overgrote deel van de readymades overtreffen in vangkracht.
Let wel op dit laatste zinnetje: versheid is cruciaal. Geen enkel boilie ingrediënt hoort een muffe geur te hebben, als dat wel zo is, goooi het maar weg. Als je geen verse ingrediënten bij jou in de buurt kan vinden, kijk dan nog eens bij het linkje in mijn vorige post.
Van elk ingrediënt opzoeken wat het ongeveer gaat doen is idd een goed plan. Voor de rest is het gewoon proberen en ervaring opdoen. Vangkracht zit vrijwel altijd wel goed, natuurlijk is de ene mix beter dan de andere, maar een bol maken die echt niet vangt is niet heel makkelijk, dan moet je echt bepaalde spullen zwaar gaan overdoseren ofzo. Nog één tipje: als je voor veel attractie wil gaan is dat makkelijker te bereiken met vismeel dan zonder. Goede kwaliteit vismeelproducten zijn dusdanig attractief dat je er een hoop mee recht kan trekken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
max scholtz
Berichten: 17
Lid geworden op: 19-10-2011 19:18

22-12-2011 21:36

Bedankt daaf! Daar heb ik heel veel aan, Waar kan je soja bloem evt kopen? Niet al te duur en vismeel wil ik ook voor een goede prijs! Bedankt!
Plaats reactie