Deeg valt uit elkaar


Plaats reactie
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

27-08-2011 00:54

Goeiedag vrienden karpervissers,

Ik draai sinds enkele maanden mijn eigen bollen.
Ik ben begonnen met:

250 maismeel
200 soyameel
250 griesmeel
100 rijstemeel
100 vismeel
50 gemalen geroosterde hennep
50 RR
50 knoflook
50 maiskiemolie

deze mix draait perfect en vangt nog goed ook.
Maar natuurlijk wilde ik toch weer iets nieuws proberen en heb ik vandaag 2 nieuwe recepten uitgeprobeerd.

1. 500 kattenbrokken
250 polenta
150 tarwebloem
100 maizena
30 zwarte peper
50 maiskiemolie

Deze mix heb ik trouwens van dit forum en draait goed, heb er nog niet mee gevist maar ziet er iig goed uit.

Mix 2 is echter een probleem.

2. 300 griesmeel
300 trouvit
300 soyabloem vet
100 eivoer
50 trassi
50 maiskiemolie.

Het probleem met deze mix is echter dat het deeg volgens mij veel te soepel is en spontaan uit elkaar valt als ik een worst probeer te draaien, ik heb er uiteindelijk nog wat maizena en tarwebloem aan toegevoegd maar dat mocht niet baten.
Ik stond op het punt om het deeg weg te gooien maar heb toch nog een klomp deeg in m'n spuit geperst en 15 bollen gedraaid, zomaar om te kijken wat het zou zijn als ze eenmaal rond waren.
Ze liggen nu nog maar net te drogen, maar het ziet er eigenlijk best goed uit, ik weet natuurlijk nog niet wat er mee gebeurd als ik er een boilienaald in steek, misschien scheuren ze wel gelijk open.

Heeft iemand enig idee wat er mis is met de binding en aan welk ingredient dat zou kunnen liggen?

Groeten Frank.
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

27-08-2011 01:32

Hoi Frank,

Probeer dat laatste recept eens zonder die 50ml. olie. De mix is al redelijk vettig en de olie kan weleens teveel van het goede zijn, ook al is het zomer. Mocht dat nog niet werken, dan de olie eruit èn i.p.v. de 100g. eivoer 100g. maïsmeel erin als tweede aanpassing. Als dat nog niet afdoende is, doe dan bij deze aangepaste mix 80 gram heel eipoeder. Kleine stapjes...

Als extra alternatief zou je ook nog eens 150g. griesmeel kunnen vervangen door 150g. fijn maïsmeel.

Draai eens enkele mixjes van een pond met deze aanpassingen, vergelijk het resultaat en post je bevindingen als je wilt.

Groet,
Willem :wink:
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

27-08-2011 02:24

Hoi WP,

dankje voor je snelle antwoord, als ik morgen voordat ik ga vissen nog tijd heb zal ik proberen om een testje te draaien, de bollen liggen nu trouwens in de vriezer en ze zien er verbazingwekkend goed uit in vergelijking met het deeg, eens kijken of ik het morgen beter kan krijgen.

Nog één vraagje, die trassi stinkt verschrikkelijk en is keihard (ik had zo'n blokje van 300 gram) omdat ik dat niet fatsoenlijk fijn kreeg heb ik wat rondgezocht op dit forum en vond ik een tip dat je het moest mixen met wat olie, dat heb ik dus gedaan en dat werd een aardige substantie die ik aan mijn eieren heb toegevoegd.
Maar nou moet ik zeggen dat ik heel die trassi niet meer terug zie in mijn bol, hij ruikt er niet eens naar eigenlijk, niet dat ik me daar veel zorgen om maak want hij zal toch wel gegeten worden, maar zou er meer inmoeten om het wat aantrekkelijker te maken?

Groeten, Frank.
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

27-08-2011 09:03

Die trassi moet je raspen en oplossen in een klein kopje gekookt water en dan door je eieren heen(wel als het afgekoeld is natuurlijk anders stolt de ei).Ik doe altijd standaard 100 gram trassi op een kilo mix die ruik je wel hoor.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

27-08-2011 09:51

Trassi, is ook in poedervorm (droge stof) verkrijgbaar! Potjes van 60 gram of kilo zakken. Buiten dat de mix idd. heel vettig is (trassi van het blok, vette soya, maiskiemolie), zou ik ook de trouvit ipv. 300gram, terug brengen naar 100 a 150gram.

mvg.
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

27-08-2011 23:26

De trassi raspen is idd ook een goeie tip shiffrin.

Vandaag toch wel een mooie vis gevangen op de trassi bol, het deeg is zwaar ruk, maar als het uiteindelijk een bol is gaat het wel, goed hard en blijft goed zitten en vangt nog ook :)
Vandaag geen tijd meer gehad om een deegje te draaien met de aanpassingen, zal het wel laten weten als ik het geprobeerd heb van de week WJP.
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

27-08-2011 23:28

robert smith schreef:Trassi, is ook in poedervorm (droge stof) verkrijgbaar! Potjes van 60 gram of kilo zakken. Buiten dat de mix idd. heel vettig is (trassi van het blok, vette soya, maiskiemolie), zou ik ook de trouvit ipv. 300gram, terug brengen naar 100 a 150gram.

mvg.



Trassi poeder hebben we wel in de kast liggen hier, maar ik heb het gevoel dat dat een stuk minder stinkt dan de blokjesvorm, zou het wel net zo goed werken?
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

27-08-2011 23:49

Denk dat de droge wel beter door je mix, te verwerken is!

Verder, mooie schub.

mvg.
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

27-08-2011 23:52

Ik doe het altijd in water oplossen en draait gewoon perfect.Mijn indobol word gewoon hard en doet wat die moet doen.Selamat makan.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

27-08-2011 23:55

Oh ja, gebruik beiden nog steeds en niet alleen voor het vissen!

Afbeelding

mvg.
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

28-08-2011 00:21

shiffrin lugten schreef:Ik doe het altijd in water oplossen en draait gewoon perfect.Mijn indobol word gewoon hard en doet wat die moet doen.Selamat makan.


Terima Kasih!
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

28-08-2011 01:24

Frank,

Als je de trassi oplost in olie en dat ook weer toevoegt aan de eierstruif, wordt het nòg vetter en dat komt het rollen niet ten goede. Verlaag het oliegehalte/vetpercentage als eerste en maak het deeg wat steviger met fijn maïsmeel (die ook nog eens de 'smerende' werking van vetten compenseert - net als polentabloem).

Rasp die trassi, vermeng 'm met zo weinig mogelijk water en mieter dat bij de eitjes. Dat raspen doe ik graag met dit ding.

Afbeelding

SUC7.

Groet,
Willem :wink:
Frank Tollenaar
Berichten: 63
Lid geworden op: 27-05-2011 15:13

28-08-2011 03:40

Komt goed WPJ, iig toch al een vis op gevangen vandaag, op de kattenbrokkenmix een paar piepjes maar niets serieus, misschien dat ik aan die mix volgende keer wel wat RR toevoeg.
Olie zal ik zeker niet meer doen voor de trassi, raspen had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht maar is een goede manier lijkt me.
Van de week ga ik het proberen, morgen eerst nog een dag vissen, of straks eigenlijk al :-? ... bedtijd dus.
Ik ga zo opruimen, het is niets vandaag... WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Plaats reactie