Tarwezemelen of tarwekiemen?


Plaats reactie
ron swager
Berichten: 9
Lid geworden op: 26-05-2010 18:01

05-07-2011 14:38

Wat is het verschil tussen tarwezemelen en tarwekiemen? En vooral: hoe anders gedragen ze zich in je boiliemix? Wat doen ze in je boiliemix?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-07-2011 20:06

1.1. Tarwebloem & meel

De tarwekorrel is opgebouwd uit een meellichaam, wandlagen en de kiem. De kiem is rijk aan olie en bevat ook veel vitaminen. Het meellichaam of endosperm is rijk aan zetmeel en het bevat het eiwit dat bij het kneden gluten vormt. Om het endosperm bevinden zich de wandlagen ofwel zemeldelen. De wandlagen, die met elkaar vergroeid zijn, worden van het meellichaam gescheiden door de zogenaamde aleuronlaag. De wandlagen bevatten veel vezelstoffen. De aleuronlaag is rijk aan eiwit en aan vitaminen.

Het doel van het malen van de tarwe is het scheiden van het endosperm enerzijds en de wandlagen en kiemen anderzijds. Het meellichaam wordt verkleind tot bloem, de wandlagen en de kiemen leveren bij vermalen de zogenaamde zemelen.

In de boiliemix zorgen de zemeldelen voor een betere doorloopsnelheid.
De kiemdelen bevatten veel vitamines en goede olie.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

05-07-2011 20:23

Zit er ook verschil in uitharding met zemelen of kiemen?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-07-2011 20:53

Neen Dries.
Ze harden niet uit, wel nemen ze wat vocht op en roepen boilie draaiers dat ze de boilie beter verteerbaar maken.
Volslagen onzin, onverteerbare ballaststoffen blijven onverteerbaar.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

05-07-2011 21:37

Henk,

Mooie bijdrage.

Praktische toevoeging:

Wat ik merk is dat 10-15% gemalen (!) tarwekiemen een prima binding geven. Soms gebruik ik deze binding voor het aan elkaar plakken van flink wat vismelen en dergelijke.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

05-07-2011 21:43

Henk bedankt!
Wist dat tarwekiemen niet uitharden. Wist ook dat het heel goed is voor de stoelgang ;)

Neem aan Willem, dat jij je uitharding dan weer ergens anders uithaalt?! Stelde de vraag ook voor beginnende thuisdraaiers. Mochten ze rijkelijk gaan strooien met kiemen of zemelen dat ze niet raar moeten kijken dat de bol niet al te hard wordt.Mits je het compenseerd met een ander ingredient/en
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

05-07-2011 22:20

Dries,

Als ik een boilie harder wil hebben, of op z'n minst steviger en duurzamer, dan doe ik dat met:

- Paar procent zuivere ei-albumine extra.
- Eipoeder met een hoger albumine-gehalte.
- Lijnmeel (verhit).
- Getoast fijn maïsmeel.
- Rijstebloem/-meel.

Plus: Deeg steviger aanmaken - voor zover mogelijk.

En vooral: Langer drogen; tot een dag of drie, vier, maar als het moet zeven.

Maar zelden heb ik behoefte aan een echt keihard aas, liever stap ik over op een groter aas, 28mm. bijvoorbeeld.

Ben ook wel met Whey Gel aan de slag geweest, maar dat vond ik een grote teleurstelling. Zal wel aan de kwaliteit gelegen hebben.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

05-07-2011 22:37

Albumine maakt veel goed jah. Die Whey Gel is erg duur, zelf ook gehad. Hoeft niet echt van mij. Rijstebloem....mooi spul en niet geheel onbelangrijk, het geeft een lekkere smaak aan je bol.

Lijnmeel nooit gebruikt, trekt mij ook niet echt. Is erg overheersend toch met smaak en geur?
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

05-07-2011 23:45

Dries,

Overheersend in wat? En wordt dat dan positief of negatief ervaren door een karper? En wat vindt een karper lekker/vies. En heeft een karper überhaupt wel zulke begrippen in zijn woordenboek staan? En als een overheersend ingrediënt afwijkend is (door herkomst) en je er een leuke dosis van gebruikt, zou dat dan zelfs niet ook als afwijkend kunnen werken? En als ik nu de getoaste maïsmeel en volvette getoaste sojabloem totaal kan weglaten uit mijn mixen door de eigenschappen van lijnmeel, is dat dan niet een pluspunt in deze tijden?

20% Lijnmeel hebben ze geen enkel probleem mee. Ik dus ook niet.

Tovermeel? Geenszins, wel een karakteristiek product, maar dat zijn maïs en soja ook.

Mocht het iets zeggen: Ik heb verhit en rauw lijnmeel, die verhitte (MTC style) is veel milder van smaak.

Die kleine belg noemde dat product niet voor niets Dries, maar dat zie je dan weer niet terug in de emmers aan de plomp.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

06-07-2011 00:07

Zal eens wat van dat spul bestellen :) Kijken wat het is. Was over lijnmeel erg bevooroordeeld, daarom ook nooit interesse in getoond. Mijn fout! De eigenschappen waren bekent, ben ook benieuwd hoe het smaakt.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

06-07-2011 00:11

Ha Dries,

Gewoon proeven, trust your senses. :wink:

Beetje notig en hartig, maar da's mijn beleving.

Groet,
Willem :wink:
Plaats reactie