probleem met draaien boilies


Plaats reactie
wilco oskam
Berichten: 9
Lid geworden op: 10-05-2011 19:48

14-06-2011 21:05

Hallo,

Ik heb een probleem met het draaien van men boilies.
Ik heb een goede deegbal, dus niet te nat en niet te droog.
De worst komt ook gewoon goed uit de boiliespuit, alleen als ik dan de boilies wil gaan draaien, dan draai ik de boilies als het ware kapot.
Dus ligt er over 2 cm lengte allemaal losse mix, als ik de mix natter maak hou ik dit nog steeds.
Ik heb later de boilietafel lichtjes ingevet, en als ik dan de boilies probeer te draaien, dan krijg ik een marshmallow vorm.
Mijn mix is: 1 deel maismeel, 1 deel griesmeel, 1 deel trouvit, 2 delen tarwemeel. Bij 500 gr droge mix gebruik ik 3 eieren en een klein scheutje water. Het spuitmondje van de boiliespuit is 20mm, ik heb ook 18 mm geprobeerd, maar dit maakte geen verschil.
De boilietafel is 20mm. Mijn vraag is: Wat doe ik verkeerd?
Hoe krijg ik nou van die mooie ronde balletjes??
Alvast bedankt!

Mvg Wilco
henk kroos
Berichten: 68
Lid geworden op: 09-09-2010 00:37
Locatie: Alphen ad Rijn

14-06-2011 21:15

Ik zou wat meer eieren gebruiken. 5 eieren per 500 gram. En voeg 15ml olijfolie/zonnebloemolie/visolie/...... per kilo. Hiermee moet 't lukken.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

14-06-2011 23:16

Als je met de hand probleemloos een worst kan rollen zonder dat deze open rolt is er niets mis met je deeg.
Het enige wat er dan aan schort is de spuitmond.
Deze is te groot waardoor je worst kapot gerold wordt.
Pak of een grotere diameter roltafel of pak een nieuw spuitmondje en begin wat aan de kleine kant met afsnijden.
Dit herhaal je mm voor mm tot je de gewenste dikte hebt waardoor je wel ronde boilies krijgt :wink:

Suc6
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-06-2011 23:34

wilco oskam schreef:Hallo,
De worst komt ook gewoon goed uit de boiliespuit, alleen als ik dan de boilies wil gaan draaien, dan draai ik de boilies als het ware kapot.
Mvg Wilco



Ik had het probleem dat er nog altijd wat lucht in het deeg zat. Als de worst er goed uitkwam was er ook niks aan de hand,tot de worst de machine in ging. Ook kapot keer na keer,soms in 1 worst mooie bollen maar een ander deel van de worst was bagger.

Nadat de worst uit de machine kwam heb ik die appart gelegt en in stukken gesneden,met als beeld dat er kleine ruimtes tussen het deeg zaten,die dus de doodsteek zijn.

Deeg goed kneden en trappen en slaan,en goed in de worstspuit duwen/persen aanstampen,en de druk er goed ophouden.

ik kon ook met de hand een worst rollen,alleen dat is weer anders dan door de worstspuit laten doen.
Je kan er eidergeval dus even naar kijken.

Dit was bij mij iedergeval het geval.
Misschien heb je er wat aan




Wat Jacco zegt kan ook uiteraard.

Succes


Gr,

Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-06-2011 23:38

Wat Jacco al stelt rol met de hand een wat dunnere pil kijk dan wat het resultaat is op je roltafel. Aanpassing van een nieuwe spuitmond doet dan wonderen.

Ik blijf nog maar een paar weken in het warme zuiden om o.a. wat kleur op te doen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-06-2011 08:11

Zie je zo bleekjes Peter? :D
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-06-2011 09:29

Ach Mitsz, het zuidelijke leven bevalt me wel. Het leven buiten, eten en haast hebben ze hier niet. De lucht van kruiden als je door het land fiets maakt leven allemaal een stuk aangenamer.

Groetjes,
Peter

Afbeelding

Afbeelding
wilco oskam
Berichten: 9
Lid geworden op: 10-05-2011 19:48

21-06-2011 19:39

hallo,

Het was inderdaad de spuitmond, ik gebruik nu 18 mm op een 22 mm boilietafel, en ik draai nu mooie ronde ballen.
Bedankt!!

Mvg Wilco
Plaats reactie