wetgeving


Plaats reactie
Gebruikersavatar
kevin bogers
Berichten: 73
Lid geworden op: 24-03-2011 21:57
Locatie: breda

25-03-2011 23:06

waarom worden er wel katapults in de meeste viswinkels verkocht

maar het is een wapen

en er staat een boete + strafblad tegenover ?

of hebben ze iets bedacht wat erop lijkt wat wel toegestaan is om mee te voeren
inplaats van voerboten en werppijpen
t Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

26-03-2011 08:47

Nederlandse wetgeving is nou eenmaal vaag en niet doordacht. Koffie shops mogen wiet verkopen maar het mag niet gekweekt worden??
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-03-2011 08:58

GEwoon gebruiken. Kijk eventes uit met een boel eenden op de stek en voorbijgangers. Zo heb ik wel eens een dame achter me gehad die dacht dat ik op de koeien aan de overkant stond te schieten. Uitleggen is voldoende, en pliesie, ja, ach..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

26-03-2011 09:05

En mij vertelde dat je idd op die koeien aan het schieten was.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2011 09:08

Kevin, als er strikt gehandhaafd zou worden werden er geen katapults meer in hengelsportwinkels verkocht (vanwege dan inbeslagname en een boete).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-03-2011 09:27

Handhaven aan de ene kant en de gedoogcultuur wat we met zijn alle graag willen botst met elkaar. Vind het niet vreemd dat we dan zelf het spoor bijster zijn, gek hé. Ligt dus niet aan overheden maar we moet het bij ons zelf zoeken.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-03-2011 11:17

Tja, als er niets meer gedoogd wordt, dan komen we met zijn allen ook weer in opstand. Veel mensen zijn voor strengere wetgeving en hardere aanpak, maar als ze dan zelf een keer de verdachte zijn...

Katapult loopt zo'n vaart niet, zolang je er gewoon aas mee weg schiet en geen mensen of dieren mee belaagt.

Er zijn overigens veel dingen die wel verkocht mogen worden, maar die je niet op straat of aan het water bij je mag hebben, denk aan bepaalde messen/sabels/wapenstokken/luchtdrukwapens etc.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

26-03-2011 14:12

Een katapult is makkelijk voor men die geen voerboot kan vervoeren of betalen.Die wetgeving is soms erg vaag,Veel regels waar je soms niks van snapt,Ben ook blij dat het met dat hele jaar nachtvissen doorgaat,Want ook daar wist je ook niks meer zeker,

En wat ik ook niet snap, Waarom is er toen ook een nachtvis verbod gekomen? wie doe je er kwaad mee? :-?

En wat betreft de katapult goed verstoppen en vooral niet betrapt worden :wink: Ik heb er ook een alleen nooit bij me :lol:

Word tijd dat alle regeltjes ook in het algemeen in nederland wat duidelijker worden.

GR Sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-03-2011 14:49

Sander,

Denk dat je wetgeving, regelgeving van de visrechthebbende (HSV) en eisen van de eigenaar van dat water aan dat recht op een hoop gooit. Je kunt dus als visser zo al met drie partijen te maken krijgen die allemaal hun eisen hebben. Ben verder van mening dat het lezen van visdocumenten slechts sporadisch gebeurt. Versnippering van viswater wat men niet in wil brengen als HSV,overheden of viswater van beroepsvissers lijd aan de andere kant tot onoverzichtelijke situaties aan de waterkant. Onze democratische spelregels laat dit nu eenmaal toe.

Bij mijn weten hadden we eeuwen geleden al met een nachtvisverbod te maken. Is o.a. aan de KSN te danken dat hier een kentering in is gekomen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
kevin bogers
Berichten: 73
Lid geworden op: 24-03-2011 21:57
Locatie: breda

26-03-2011 15:21

zelf volg ik politie opleiding en het eerste wat we kregen was toch wapenverbod
en de katapult staat er wel tussen
ook al vind ik het onzin ik vind dat ze dat bij een vis pas moeten doen

laat maar zeggen de gene die een vispas bezitten die dat wel mogen gebruiken

boa's bij ons in de buurt die snachts controleren die pakken echt wel die katapult af en je krijg ook nog een fikse boeten je kan een katapult wel meenemen maar als er dan van die boa's staan dan is het toch 2 x naar denken of je die wel zou meenemen
t Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
kevin bogers
Berichten: 73
Lid geworden op: 24-03-2011 21:57
Locatie: breda

26-03-2011 15:27

KATAPULTEN IN DE HENGELSPORT
Dan nu de katapult, welke in gebruik is bij de sportvisser.
We kunnen kort hierover zijn. De katapult wordt bij de sportvisser gebruikt om bijvoorbeeld zijn voer op de juiste plaats te werpen. Meestal ligt deze plaats iets verder dan normaal, zodat het bijvoeren met de hand niet mogelijk is. De katapult heeft daarvoor een aardige kracht nodig en men moet voorts goed ermee kunnen richten.
Weleens per ongeluk een boilie van uw maat tegen uw hoofd gehad, welke hij zojuist had weggeschoten? Juist, pijnlijk.

U merkt het wellicht al. De katapult in de hengelsport is NIET toegestaan. U maakt zich, als u in het bezit bent van een katapult, strafbaar aan een misdrijf waar zelfs gevangenisstraf op staat.

Katapulten worden niet meer gedoogd. Wordt u gecontroleerd en wordt er bij u een katapult aangetroffen door een bevoegd opsporingsambtenaar en geeft hij/zij u een waarschuwing of wordt het gedoogd mag u echt nog van geluk spreken.

Tot een gevangenisstraf zal het in principe niet komen. U kunt echter wel een proces-verbaal van een bevoegd opsporingsambtenaar (dus niet van een verenigingscontroleur) verwachten en, als het meezit, een schikkingsvoorstel van de officier van justitie van enkele honderden guldens. (Als het tegenzit moet u voorkomen.)

Om het probleem van de katapult te ondervangen, bestaan er tegenwoordig ‘werppijpen'. Met deze pijpen kunt u, na enige oefening, redelijk nauwkeurig en bijzonder ver gooien.
Deze werppijpen zijn in verschillende ‘maten' verkrijgbaar en kosten enkele tientjes.



dat is ook dan krijg je van die tegen reactie van ja een voerboot aanschaffen? werppijpen?
t Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

26-03-2011 18:31

Idd. een beetje krom.. met de meeste werppijpen kom je verder dan met de pult. Heb ooit is een pult. gehad met spec. elastiek(widow ofzo) en een beugel voor over je pols. Ken me bij dat ding wel voorstellen dat t niet mag.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

26-03-2011 19:14

Heb zelf ook een katapult, (srry die rits van de foudraal zit vast 8) ) maar Zo heel erg ver kom je dr idd niet mee. Nou heb ik dr wel eentje die tussen zon witvis ding en eentje met super sterk elastiek van fox in zit, ik (13 jaar) kan zon fox ding nie normaal gebruiken (eet genoeg spinazie hoor) maar als nog kom ik dr nie zo ver mee als een werppijp
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
kevin bogers
Berichten: 73
Lid geworden op: 24-03-2011 21:57
Locatie: breda

26-03-2011 20:08

indd daar moet je sterk voor zijn haha :P

maar dat is eigelijk de boosdoener van de katapult want van zoeen klein katapultje schiet je niet erg ver mee en wij ( de karper visser die katapulten gebruiken) moeten meestal flinke afstanden halen met zoeen ding om bij je voerplek te komen


en nog vind ik het onzin dat hengelsportvisser met vispas dat niet mogen hebben

want om ballen voer naar de overkant te werpen met een pijp lijk mij niet verstandig :o
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 26-03-2011 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd!
t Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

26-03-2011 20:31

kevin bogers schreef:want om ballen voer naar de overkant te werpen met een pijp lijk mij niet verstandig :o


Vele onder de karpervissers hebben een pult in de tas zitten. Zodra na gebruik weer opbergen en er is niks aan de hand.

En ook bij de witvisserij worden ze genoeg gebruikt,alleen liggen ze na gebruik onder de voeremmer ;).
Het is krom allemaal maargoed,ik kan het ook heel erg goed begrijpen dat z dit zo doen.

Sommige hebben wel eens in verveling dieren beschoten met steentjes etc etc,dan mag het van mij verboden blijven. en mogen ze ook de tent controleren op een katapult,mocht er een vermoeden zijn.

Maar dan heb je dat weer,dan leiden de goede onder de slechte. En zo gaat het ook met wapen bezit van ander kaliber. De goede leiden altijd onder de slechte,en zolang de aarde bestaat zal dat niet veranderen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie