Toevallig een onderzoek van landbouwkundig ir. E. Stolte?
Over koikarpers gesproken, er zijn hier op board soms mensen die vragen naar een uitgebalanceerde mix om een boilie te maken.
Ik zie dan dat anderen hen doorverwijzen naar een koivoer-boer.
Volgens mij is het zo dat men spreekt over twee verschillende biotopen.
Eén waarin te volgen is wat de vis dagelijks eet, en de ander waar dat niet na te gaan is.
Daarbij zijn koi-karpers gehouden in gevangenschap altijd geconditioneerd op de zaken die in het wateroppervlak worden gegooid.
Koi-karpers levend in het 'wild' zijn over het algemeen niet de makkelijkst vangbare vissen.
Bepaalde zintuigen zijn misschien beter ontwikkelt ?
Roger,
Het is wel eens zo dat ik 's nachts aan de waterkant vertoef.
Mijn haakaas ligt niet altijd ingegooid.
Hangt van het water af en de voorkeur van karpers om op bepaalde tijdstippen te azen.
Soms past het mij ook beter om alleen te observeren.
Of als zich aan de begin van de avond al een vis meldt.
Dan voer ik wel bij, maar mijn beaasde haken gooi ik pas weer in de hele vroege ochtend in.
Ook kan het zijn dat ik na een vermoeiende werkweek me eigen te slaperig voel.
Dan ga ik slapen en zet de wekker.
De bollen aan de haak gaan er pas weer in als ik me eigen weer fit genoeg voel.
Kijk aminozuren is interressant materiaal, net als een aantal andere zuren.
Maar als je echte kwaliteit wil kost dat klauwen met geld, zoals Chris al terecht opmerkte.
Toen ik nog op de proteïne-fabriek werkte, heb ik daar eens een aantal produkten uit de hengelsportzaak laten testen.
Wat bleek was dat de stoffen, waarvan men beweerde dat deze er in zaten, die kwamen er slechts in hele kleine concentratie's voor.
Nu zegt dat niets, want een karper kan het misschien toch wel detecteren.
Maar de prijs/kwaliteit verhouding klopt in ieder geval niet. (hobby-oplichterij

Hilco,
De macht van het getal.
Een brasem is een echte scholen-vis.
Karpers zijn dat alleen tijdens de paai en als ze nog 'plein-vrees' hebben.
Over het algemeen leven karpers niet in grote groepen en zitten ze vaak meer verspreid over het water.
Alhoewel sommige karpers er een handje van hebben de rest van de 'bunch' te waarschuwen als er wat te vreten is.
Klaas,
Geluid is ook waarneembaar.
Zowel in negatieve- als positieve zin.
Is ook een trail en- error...
Anderen,
Volgens mij zitten hier nog meer aas-leveranciers, het zou leuk zijn als zij ook actief zouden deelnemen aan deze discussie.
En hun ziens- en denk-wijze over deze materie laten weten.
Gezien een aantal namen krijg ik een beetje een deja-vu, een karpervoer.cjb.net deja-vu.

Ook daar dachten ze waarschijnlijk dat er een aantal mensen zou bijten, achteraf bleek dat helemaal niet zo te zijn.
Wees welkom, heren.
met stille groet
HPE