instant boilies


Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

26-12-2010 11:49

Dries,

Instant respons gaat toch vooral om de eerste reactie van de vis op het aas? Instant vissend gokken op een aas dat al bekend is, is gebruik maken van gewenning. Het gaat hier om instant aas en dat kun je op veel manieren maken, ook met iets wat ze amper/niet kennen.

Met bekend aas forceer je sneller aanbeten zeg je, maar aan bekend aas heeft ooit ook een haak gehangen. Iets wat tegenwoordig op veel plekken niet onbelangrijk is. En ook: Gaan we alleen voor de boilie-minded vissen of ook voor de kleine zwarte torpedo's? Wat wil je bereiken?

Onbekend aas dat i.p.v. argwaan interesse wekt, doet het instant ook bovengemiddeld goed. Die vis moet zoiets hebben van: "Hé, wat is dat?", i.p.v. "Fuck nee, eerst een blokkie om.".
Vorm, formaat, oplosbaarheid, manier van aanbieden, hoeveelheid etc. etc.. Daarmee valt instant ook wel wat eer te behalen als het om wegnemen van aanknopingspunten voor gevaar en dus de eerste reactie van de vissen op het aas, gaat. Het is niet altijd zo dat een (geconditioneerde) karper bij een onbekend aas gelijk op de rem trapt, dat geloof ik dus echt niet meer.

Multiculti-boilies vangen zeker en het kan misschien zelfs slim zijn om ze in te zetten (breed smaakspectrum; breed bereik), maar ik vind het een beetje een zwaktebod, zal wel aan mijn karakter liggen. We pleuren het gewoon allemaal bij elkaar en dan werkt er vast wel wat. Zit wat in. Helaas dat tegenwoordig dat fuseren nogal populair is en er ook altijd wel iets van narigheid uit het verleden, aan kleeft.

Vis eens wat meer met aas dat een zuiver karakter heeft, speel met je aanbieding en je zult zien wat ieder ingrediënt/balletje in huis heeft. Door dit te doen op onbeviste wateren of in ieder geval op wateren waar het beeld niet vertekend is/wordt, kom je soms tot leuke ontdekkingen. En ik heb voor mezelf, instant vissend, de sweeteners en flavours en koolhydraten meer dan eens naar huis gevist. Soms ook niet.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

26-12-2010 12:15

Willem je hebt hebt helemaal gelijk. Ik vis altijd instant en 1 hengel gaat altijd op het bovengenoemde koolhydratenbol en de andere hengel gaat op een compleet ander uitgebalanceerd balletje met andere combinatie ingredienten. Daarbij geef je aan dat vorm en aanbieding van het aas, ook een verschil kan maken, helemaal mee eens. Het is een combi van alles net wat jij zegt en waarin atractie van het balletje niet vergeten mag worden. Op het ene water vang ik beter op de zoete variant terwijl het uitgebalanceerde hartige bolletje het weer heel goed doet op een ander water. Ik heb ze altijd beide mee.