Jullie favoriete najaar / winter aasje


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-09-2010 01:43

Grootste probleem is natuurlijk, dat we heel weinig weten over de ecologie van een karper en dat verschilt waarschijnlijk ook nog eens per water.
Hangt o.a. af van, grootte van het water, bezetting, voedselaanbod, concurrentie, watertemperatuur, etc…

Dressuur, vooral op wateren waar wat te kiezen valt?
M.a.w. voor mijn energiebehoefte heb ik niet echt…

Wat weten we wel, het is een omnivoor, vooral bodemazer (hij heeft niet voor niks zo’n grote toeter) en generalist voor wat betreft zijn voedselvoorziening.
Daarnaast weet ie precies, wat en hoeveel ie van de verschillende voedingsstoffen moet eten, om op een zo efficiënt mogelijke manier, aan zijn energiebehoefte te voldoen.

Vertaald naar de praktijk (de energiebehoefte is gedekt), hoe maak je het verschil?

Kom je waarschijnlijk uit op bepaalde toevoegingen, die nou nog niet zoveel gebruikt worden.

Dat wordt denk ik, dan ook de nieuwe trend in het karpervissen!

Zijn de grote aasfirma's natuurlijk al lang mee bezig, maar de slimme thuisdraaier...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-09-2010 10:02

Mannen,

Nog steeds een ontzetten leuke discussie met meningen en vooral eigen ervaringen, hier heb ik zeker iets aan!

Mijn 'favoriete' water heeft idd diepe gaten, echt diep, daar ga ik dus niet vissen. Maar ik heb ook en stek ontdekt, lang leve het peilen, waar opeens een heuveltje ligt t.o.v. de rest van het water er direct omheen. Stel je voor dat de rest ca. 12 mtr diep is en er ligt een plateau op een mtr of 7, gaan jullie dan op het plateau vissen of er tegen aan? Tegen aan wordt een rol partij omdat de flanken relatief steil zijn.

Overigens is de tijger ook een vaste vriend van mij, soms wil ik wel eens naar boilies grijpen maar meestal kom ik vrij rap weer terug op mijn geliefde tijgertjes. Dat is nu eenmaal het aasje wat mij zelden echt in de steek laat zelfs in France is het altijd de tijger die mij voor een blank behoed, behalve dan dit jaar ...... snik.

Gezien de tekst van Rick, hoef ik dus momenteel op een dieper water nog niet echt zuinig aan te gaan voeren, mooi aangezien ik ook wel een beetje een voerder ben :-). Doen jullie nog trucks als veel, iets minder, iets minder visdag weinig strategieen of eigenlijk altijd dezelfde hoeveelheid?. Topic over waar je loodje nu precies terecht komt heeft mij ook weer aan het denken gezet over de stek op 7 mtr diepte. Hahaha het houdt me momenteel erg bezig, maar dat krijg je als je wel wilt maar niets vangt. Ik vergelijk het altijd maar met de momenten dat mannen erg bronstig zijn en de meisjes niet willen ........
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

29-09-2010 10:24

Ik voer nu nog minimaal een kilo per stek, een mix van boillies, hennep en granen / mais.
Vis is op het water waar ik nu vis nog volop aan het azen, ik zie nog geen mindering.

Het plateau wat je beschrijft zou ik op vissen, zeker hoe je het beschrijft kan het niet anders of ze komen hier regelmatig langs.

cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

29-09-2010 11:22

Marc,

Over het plateau heen vissen misschien een optie?
Denk dat toch wel wat voer blijft liggen op een relatief steil wandje.
Succes
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

29-09-2010 14:26

Mark heb je ook al een voor geweekte boillie gebruikt?
Gewoon een paar boillie's in wat local water 24 uur laten weken (zelf doe ik er altijd een scheut .....bij. )en aan de hair.
gewoon bijvoeren met niet te veel gewone boillie's +/- 15 per stok, laat ze maar zwemmen +/- op 16m2
En op je 4 plekken.
dressuur doorbrekend zo'n boillie maar misschien heb je dat al geprobeerd.
voor de rest ben ik helemaal eens met rick gewoon in jezelf blijven geloven je zit nou eigenlijk gewoon weer in de mooiste vis periode........namelijk ...hoe krijg ik die vis eruit...fantastisch toch!!
"wind op de kant is karper op het land"
Derk Roelsen

29-09-2010 20:09

Hilco,

Je geeft aan een zetmeel boilie te willen maken met als toevoeging alpha amylase. Wat is je visie hierover als ik vragen mag?

Met vriendelijke groeten,

Roel
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

29-09-2010 21:16

Hallo
Wat ik doe is toch wel heel erg vast houden aan vaste rituelen.
Zo voer ik altijd op vaste dagen en vaste tijden, je ziet dan ook vaak dat de eerste aanbeten op of rond de voer tijd
ligt.
Wat betreft voeren.
Ik voer op dit moment 2 keer 2 kg zondag en dinsdag en 1 keer 1 kg op donderdag en zaterdag nacht vissen.(boilies)
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-09-2010 21:38

@Ray, dat is een van de dingen die ik dit weekend ga testen.

@Mart, Oi dus jij slaat een dag over tijdens het voeren .... ik heb hier alles al geprobeerd:
1. Instant.
2. 3 of 9 dagen iedere dag zelfde hoeveelheid voorvoeren
3. Veel - weinig voorvoeren met iedere dag een beetje minder en steeds verspreider om ze aan het zwemmen te krijgen.
4. Eerste 2 dagen een enorme berg aas erin maar verspreid over een kant van het water, dus zeg een 2 - 300 meter.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

29-09-2010 22:07

Heb 2 jaar terug zo'n periode meegemaakt. Heb toen een stek gepakt die totaal niet aantrekkelijk was maar viste niemand en jep de vangsten gingen vooruit.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-09-2010 01:48

Roel Derksen schreef:
Hilco,

Je geeft aan een zetmeel boilie te willen maken met als toevoeging alpha amylase. Wat is je visie hierover als ik vragen mag?

Met vriendelijke groeten,

Roel


Zit een hele simpele gedachte achter.

Alpha amylase is het enzym wat zorgt voor de vertering van koolhydraten, voeg ik dit toe aan mijn aas, dan zorgt dit mogelijk voor een betere en snellere vertering van de koolhydraten..
Met als gevolg?… hopelijk meer aanbeten.

Karper is overigens een vis, met een hoog gehalte aan alpha amylase in o.a. zijn verteringsapparaat (wat een woord, maar kon zo gauw niks anders bedenken).

Zetmeelboilie moet je eigenlijk lezen als koolhydraatboilie, een pure zetmeelbol maken is onmogelijk, krijg je volgens mij een soort kauwgum.

Zou je tegen in kunnen brengen waarom dan geen enkelvoudige suikers, probleem is, die kan ie heel slecht benutten.
Heeft o.a. met de productie van insuline te maken.

Vraag me dan ook wel eens af of enkelvoudige suikers, waar bijna iedereen van uit gaat, wel triggers zijn.
Sucrose zijn ze in ieder geval niet zo gek op!

Probleem met enzymen is de temperatuur.

Een vis is een koudbloedig dier en bij echt lage temperaturen doen de enzymen niet zo veel meer, maar dan hoeft ie in principe ook niet meer te eten.

Alpha amylase kost geen reet (ongeveer € 3,00 per 50 gram) en baat het niet, het schaadt ook niet.
Verkrijgbaar bij winkels die producten voor zelf wijn maken verkopen.
Dosering, 2 gram (een theelepeltje) per kg.

Of je op een pure koolhydraatbol überhaupt iets vangt, is natuurlijk punt twee.

Ik denk het wel en het toverwoord is CSL.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn…

Net nog even wezen vissen, heb nou nog blauwe handen.
Derk Roelsen

30-09-2010 06:44

Beste Hilco,

Je voegt a-amylase toe aan je mix om ze vervolgens te gaan koken/stomen? Daar a-amylase een eiwit is, veranderd de ruimtelijke structuur al bij ca. 50 graden. Als dit enzym eenmaal gedenatureerd is, dan is het enzym dus geblokkeerd. Dus een betere/snellere vertering zul je dan zeer zeker niet gaan krijgen. Eerder een langzamere vertering. Beter kun je ontsloten zetmelen pakken, dat maakt de vertering al een stuk makkelijker.

Met vriendelijke groeten,

Roel
K. van den Herik

30-09-2010 08:20

na het drogen voeg ik een paar roggels toe...

Wat is de kerntemperatuur van een 20 mm bol na 3 minuten koken? Een 20 minuten stomen. Heeft Mitsz dus gelijk met zijn garen?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-09-2010 08:59

Klaas, goed idee maar ik zou het als dip gebruiken. Hang de aas boilie een avond tevoren in de roggels en je vangsten zullen omhoogschieten.

Vraagje: Zou de roggel beter presteren als je bijvoorbeeld de avond vooraf een bak rauwe knoflook naar binnen schranst?

Die Mitsz, zijn tijd ver ver vooruit.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

30-09-2010 13:11

mijn vader tufte altijd op zijn pluim heeft jaren geduurd dat ik wist waarom, was geen bijgeloof het hielp: waarom? Was toen niet belangrijk
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-09-2010 13:36

soort voorloper van predigested :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

30-09-2010 18:51

Waarom niet Kenny?

Single hook kan een hnv met daaarin de juiste triggers voor meer zorgen dan een koolh bal met vezels. Mijn ervaring althans.. Voordeel van single tov meer boilies.. Minder snel verzadiging.

En... Waarom de hele meute achterna lopen.. Wie gebruikt het nog? Wie gebruikt vezels en koolh. ballen... iedereen..

Single hook HNV vang ik momenteel meer dan de meeste die ik ken. Vooral op de wateren waar ik vis. Waarom.. Iedereen voert kilo's, mensen die niet of zeer weinig (bal of 10) vangen continu meer. En niemand snapt het ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

30-09-2010 23:20

Wat versta je ondert een hnv boilie dan?
Een boilie met een hoog percentage vismeel, of een boilie met bv 15 bestandsdelen om toch maar aan
de juiste percentages te komen?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-10-2010 02:16

Waarom inderdaad veel vezels?

Kan ie voor het grootste deel niet verteren en gaat linea recta weer de plomp in.
Heeft waarschijnlijk zelfs een negatief effect op de opname van de verschillende macronutriënten.

Zou je tegen in kunnen brengen, dat ie dan blijft eten (tot zo lang het duurt natuurlijk).
Particles?
Vraag is, waarom vangen sommige particles überhaupt zo goed?

Chitine (ook een koolhydraat) is mogelijk ook een interessante toevoeging en om meerdere redenen.

Vroeger betekende HNV 60 tot 70 procent eiwit in je bol.

Wanneer is de behoefte aan eiwitten het grootst? Bij hoge watertemperaturen.

Twijfel zelf dan ook nog steeds, voor wat betreft de herfst.

Voorlopig neig ik er naar, dat vooral bepaalde toevoegingen, het verschil kunnen maken.

Komen we weer uit bij trial and error en ik ben al zo moe!

Schiet mij maar in de perenboom.
K. van den Herik

01-10-2010 07:26

hartstikke leuk je hnv singel hook, maar hoe kan een vis proeven, weten, ruiken, merken, bepalen of whatever. Is zoiets als voorvoeren met fluo pups.

Een singel hnv opgepept met dezelfde atractoren is mi exact hetzelfde dan een griesmeelstuiter en dezelfde atractoren.

HNV bol is m.i. trowuens toch anders per seizoen, dan kijk ik met mijn boeren verstand alleen maar naar wat koi vreten. Dat is onder 12 klein nulletje c ook anders dan bij 20 klein nulletje c watertemperatuur.

Misschien toch al niet stom om dat als voorbeeld te nemen, de meeste producten zijn bedoeld om vissen een lang/gezond leven te bieden en zo min mogelijk vervuilende stoffen af cq uit te laten scheiden.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-10-2010 07:40

Klaas,

Zie daar mijn originele vraag en de titel van dit topic! we komen er wel.

Wanneer moeten we om naar ander aas? Welke temperaturen.

Overigens zakt de luchtdruk momenteel, daar hebben sommigen ook al wel betere vangsten aan opgehangen.

Is de voer hoeveelheid aan de temperatuur gerelateerd?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-10-2010 08:21

........ :)
Laatst gewijzigd door Jan Willem Hilverts op 02-10-2010 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
K. van den Herik

01-10-2010 08:28

trial and error JW met daaraan gekoppeld zijn ervaring. Je zegt het zelf. De aantrekkingskracht zit hem in de atractoren zeg je ook zelf. Als zo'n beestje nooit een mossel heeft gegeten "weet" ie ook niet hoe goed het voor hem is toch?

singel hook hnv en voeren en vissen hnv? Ik weet het wel...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-10-2010 08:30

Ik ook Klaas.. Maar je moet heel goed weten wat je doet voordat we Engeland achterna gaan en verzuurde wateren hebben
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
K. van den Herik

01-10-2010 09:17

voila JW.

Anders:

HNV is een term die wat zegt over de wensen van de gebruiker van de term

koi houder wil gezonde vissen en zo min mogelijk afvalstoffen in zijn vijver
karperkweker wil gezonde vissen die zo snel mogelijk zoveel mogelijk kilo per ha opbrengt tegen zo min mogelijk kosten

karpervisser wil eigenlijk een mix van de 2.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-10-2010 02:10

Marc Schrikkema schreef:
Wanneer moeten we om naar ander aas? Welke temperaturen.

Is de voer hoeveelheid aan de temperatuur gerelateerd?


De watertemperatuur, ook weer zo iets ongrijpbaars.

Dat een vis er op reageert is wel duidelijk, maar in grote lijnen is het natuurlijk een heel geleidelijk proces.
Voorjaar, zomer, herfst en winter.

Is er ook een korte termijn effect?
Het is tenslotte een koudbloedig dier en als dat er zou zijn, hoe is dat dan eventueel te verklaren?

We weten allemaal, dat er bij wisselende weersomstandigheden er ook verschillen in de vangsten zijn!

Ik geloof persoonlijk niet dat de watertemperatuur daar een primaire rol in speelt.
Een paar graden meer of minder en de boel valt stil?

Wat maakt dan wel het verschil?

Ik weet het niet en ik denk dat niemand het (nog) weet.

In principe is er wel achter te komen, maar dan moeten we weer terug naar het water.

Homo aquaticus?

Weer eens wat anders dan Homo faber, of Homo huppeldepup.

Bottomline, alles draait om het systeem.

Als je het zo bekijkt, is het voor ons, helaas einde verhaal!

Bewustzijn, het was leuk geprobeerd, maar dat bleek ook een doodlopende weg.

Mijn kat heet overigens Darwin, roepnaam Charles.