Jullie favoriete najaar / winter aasje


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-09-2010 12:18

Mannen,

Ik doorsta een dramatisch seizoen, maar zou op de valreep graag nog een paar mooie visjes op de kant krijgen. Maar ben qua aas helemaal de weg kwijt, wat ik ook doe of waarmee het helpt allemaal niets. Vandaar de vraag, waar vissen jullie het liefst mee en dan ook graag het waarom erachter. We weten allemaal dat de vis in verschillende seizoenen, verschillende behoefte heeft aan eiwitten / koolhydraten o.i.d.

Ik zou zeggen roept u maar:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

27-09-2010 13:16

Ik zou zeggen:"go back to your roots"
Pak op je (thuis)water gewoon weer eens je allereerste (Vis)boillie(aasje) waar je mee gevist hebt.

Iedereen gaat maar mee met de leveranciers!!!.

succes!!
"wind op de kant is karper op het land"
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

27-09-2010 18:50

Hallo.

Het is heel makkelijk gewoon vissen met de bal die in de zomer ook goed werkt.
Maakt niet uit of het vismeel of zoet of zout is,gewoon oppassen met voer hoeveelheden.
Er zijn zoveel aas theorien maar er zijn er maar weinig bewezen behalve deze dan.
gr Ruud
er is meer water dan vis!!
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

27-09-2010 19:29

True true ruudje
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

27-09-2010 20:30

In het najaar als de watertemperatuur gehalveerd is of minder schakel ik over op een schralere boillie, meestal scopex ipv de vette visbollen in de zomer, op water waar ik vaker vis vang ik dan de vissen die ik heel de zomer niet gezien heb, soms denk je dan dat je slim bezig bent, maar het kan ook zomaar zijn dat het komt omdat het gewoon een andere bol is.

Is het echt winter pak ik een fel gekleurde pop-up, die van Solar zijn bij mij favoriet, ik rijg er een stick bij met kleine pellets, en meer niet, vangt goed maar je moet wel spot on zijn met je plek, dus boven op een holding area.

Mijn ervaringen hoor, geen evangelie, ik ben ook benieuwd naar de antwoorden,

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
mike alsemgeest
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-03-2008 17:03

27-09-2010 20:52

ik ben t met rick eens probeer ook met het voeren niet te veel bij te voeren hou het gefaceerd en scopex ben ik helemaal eens ook felle kleuren willen het ook weleens gaan doen de snowman met ethirische olie geweldig heb ik ook geleerd van een goede leermeester, :lol:
mike alsemgeest
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-03-2008 17:03

27-09-2010 20:57

oja en onderhoud je thuiswater alsof het je kind is voer op vaste tijden gefaceerd en doe dit om de dag is vorig jaar bij mij en me vismaatje goed gegaan op twee wateren. In eerste instantie geloofde ik niet in die handeling maar daar ben ik van terug gekomen.

Succes en hou ons op de hoogte.

Voor advies zit je hier goed, ben altijd blij om iemand van dienst te zijn.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-09-2010 21:45

HNV single hook
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-09-2010 22:22

@Ray: Ik heb al van alles geprobeerd, lang voorvoeren, niet voorvoeren verschillende aassoorten ...... het lukt me dit seizoen domweg niet. Terug vallen op mijn normale aas heeft dus ook geen soelaas geboden.

@Ruud, tsja als het gemakkelijk was, ook in de zomer heb ik geen deuk in een pakje boter geslagen ik heb echt een betere tip nodig.

@Rick, now we're cooking Scopex ..... nog nooit success mee weten te boeken maar misschien is het wel weer tijd om het een poging te geven!
@Mike, hou het gefaceerd? Help eens even wat bedoel jij hier mee? En Olieen? in de winter lossen die toch neit zo heel erg gemakkelijk op? In de winter willen we toch juist naar waterbased toe? Of ben ik de weg inmiddels echt kwijt?

Een water aan de gang proberen te houden hebben we een paar keer geprobeerd. Eerste keer om de dag voeren, om hele water met hier en daar een strookje dan zo ens per week gepoogd een vis te verschalken->weinig wol.
Ook geprobeerd door om de dag te voeren en dan veel minder vaak te vissen -> nog minder wol.

@Jan Willem: HNV? Wat bedoel jij daarmee, lang niet alle termen zijn voor mij gesneden koek meer raadseltjes maakt het alleen maar lastiger.

TA
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

27-09-2010 22:40

Het belangrijkste voor de wintermaanden, vind ik vissen op plekken waar ze zitten.
Als je weet waar ze zitten maakt het verder niet zoveel uit waar je mee vist of voert.
Maar pas wel je hoeveelheid aan.
Zo heb ik al vis gevangen op allerlei soorten aas (popup, mais, brood, maden, boilie vismeel en zoet).
En kleiner aas gebruiken 12mm vind ik groot zat.
Klein haakje maat 8.
Succes
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-09-2010 23:26

Wat Mart hierboven zegt. Proberen erachter te komen waar de vis zich wat ophoud. Een boilie maken die goed verteerd en niet te vet. En pas eens de diameter aan. Dagelijks een tiental bollen op de juiste stek voeren, moet je toch echt vis gaan opleveren in de winter. Een flavourtje toevoegen kan absoluut geen kwaad.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-09-2010 23:39

wat Jw bedoelt is de high nutritional value boilie maar daar zou ik niet zo snel voor gaan.

Meestal gebruik ik gewoon een weathgerm based boilie (om in het engels te blijven) tarwezemelen dus als basis ingrediënt en daarmee rustig door voeren.

Al wil een single fluor popup ook leuk werken, maar ach gewoon rustig aanvoeren met welke boilie dan ook zoals hier boven gezegd word kan ook goed werken.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-09-2010 01:10

Najaar en winter zit natuurlijk wel verschil in.

In principe zou de vis nou los moeten gaan.
Merk ik zelf ook nog niet echt veel van, het is een kwestie van een paar vissen vangen en dan valt het weer stil. Is overigens al vanaf het begin van de zomer het geval.

Al of niet voeren, verschillende manieren van voeren, verschillende aassoorten, stek, verschillende rigs etc… het maakt allemaal weinig verschil.

Heb toch het idee dat het mogelijk aan het aas ligt en dan wordt het natuurlijk moeilijk.

Die beesten zijn overigens op het moment zo rond als een ton.

Zit nog te denken aan een zetmeelbal, met als toevoeging o.a. alpha amylase en nog wat andere dingen.
Particles zou misschien ook nog kunnen.

Steeping?

Als er geen behoefte is (rivierkreeften?), dan houdt het op natuurlijk!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-09-2010 08:14

@Mart, *grin* vissen waar ze niet zitten is inderdaad wel een garantie dat je niets vangt. Ik weet dat je bedoeld dat je in de koudere maanden ze het aas bijna hun koppies moet gooien willen ze er er iets mee gaan doen. Is wel een probleempje op het water waar ik vis. Ik kan niet bij de fail safe stekken komen om te kijken of de vissen er uberhaupt nog wel langs komt. Ik had altijd 4 stekken waar ik bijna opzeker een visje kon scoren, als het op andere wateren even niet lukt zeg maar een soort egoboostertjes :-).

Deze opzekere stekken laten mij dit jaar ook gruwelijk in de steek, vandaar dat de twijfel onnoemelijk hard toeslaat. Je gaat over alles twijfelen als je maar niets vangt, althans ik dan toch. Ik heb mijn hele range aan vangende aasjes al aangeboden maar ik krijg ze telkens onaangetast retour van onze vrinden.

@Dries: Kijk weer een tip! "Een boilie maken die goed verteerd en niet te vet" Wil jij daar meer over vertellen? Wat versta jij onder een voedzame niet te vette bol? Qua dioameter heb ik ook al van alles geprobeerd tussen de 10 en 24 mm. Montages overigens ook hoor, van extreem simpel, naar mijn normaal altijd scorende, tot extreem ingewikkelde onderlijnen met bijna altijd hetzelfde resultaat NOPPES.

@Hilco: Najaar zou in mijn ogen ook de vreet periode zijn, kan bijna niet anders en resultaten uit het verleden bieden hier ook geen garanties voor het heden. Watskebeurd dat die beesten zo rond als een tonnetje zijn, want dat is ook een beetje mijn beeld als ik de scores van andere vissers zie en de sporadische vis die ik op de kant weet te krijgen. Zitten we in een bizar jaar waar de vis gewoon weinig tot geen behoefte heeft aan (additioneel) vreten? In dat geval is het wellicht toch een kwestie van afwachten tot het nieuwe seizoen om te kijken wat er dan gebeurd. Rivierkreeftjes heb ik nog weinig gezien, althans niet meer dan normaal waardoor ik denk dat dit niet de oorzaak kan zijn voor de slechte resultaten.

Overigens, hoor ik iedereen in mijn omgeving praten over een dramatisch jaar. Er wordt domweg erg slecht gevangen. Maar ik lees en hoor ook af en toe van mensen dat ze de sterren van de hemel aan het vangen zijn / waren en dat steekt. Noemenswaardig is dan wel dat dit niet op de wateren is waar ik vis maar altijd ver weg. Nu vind ik ver rijden om te vissen geen probleem, maar soms zijn de omstandigheden er niet naar en dan moet je even roeien met de riemen die je wel hebt.

Meer tips graag, of verdiepingen van de antwoorden aub :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

28-09-2010 08:32

Hi Marc,

Niet om je zieker te maken maar hier gaat het best redelijk, veel waters hier zijn nieuw voor mij maar ik vang mijn visjes, niks spectaculairs, maar ik ben in ieder geval bezig.
De fase waar je nu inzit ben ik ook vaak geweest, net als je een beetje denkt te weten hoe het zit krijg je een paar sessies waarin niks meer lukt, vrolijk springende vissen op je stek, om je heen wordt gevangen, blijkbaar doe je alles verkeerd, dat is niet zo, dat lijkt alleen maar zo.
Gewoon doorgaan, met de bol waar je wat in ziet, keer een paar stappen terug op je pad naar de basis toen je wel ving, probeer niet alles te verklaren en pas op dat je niet over alles na gaat denken.
Uiteindelijk heeft de vis waar we op jagen hersens ter grootte van een pinda en denkt hij niet, hij reageert op instinct en slechte ervaringen, dat is alles.
Ga gewoon door, en als een ander ook een klote seizoen heeft is dat jammer maar dat zegt niks over jou, gewoon doorzetten, komt goed!

Cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-09-2010 08:37

Rick,

Waar is hier? Globale omgeving is oke uiteraard :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

28-09-2010 08:45

Weet niet of je zelf draait Marc maar heb wel een paar mooie simpele recepjes liggen voor de winter. Ik kiek vanaaf wel even voor je. Niet te vet is dus minder vismeel en olie, koekjesmeel. Beter verteerbaar is meer tarwekiemen of tarwezemelen. Een flavour op alcohol basis werkt ook beter in de winter. Kiek eens naar die Cipro flavour Pistache. Schijnt het goed te doen. Of de Cipro Squid flavour.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

28-09-2010 10:01

Hier is omgeving Eindhoven en met name de kanalen, krijg het steeds beter door, wederom gezegd, niks bijzonders, een voorjaars uitschieter van 36pd, maar dat was het ook wel, veel zwaar gebouwde torpedo's tot 28pd, dat vang je het meeste, wel leuk, amper dressuur, runs als een dolle hond en knokken voor wat ze waard zijn.
Ik heb veel plezier teruggevonden, even niet meer zo gefixeerd op ponden trekken.

Cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

28-09-2010 11:35

ik houd zo i zo altijd van particals maar vooral in de winter. waarom? misschien heb ik er meer vertrouwen in en gebruik ik het daarom altijd maar ik probeer me 1 hengel ook altijd iets anders uit! heb ook zoals hier boven al beschreven veel goede resultaten met scopex die het bij mij overigs altijd goed doet!!
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

28-09-2010 20:05

Moet ook toegeven dat partikels om mee tevoeren in late herfst en winter,
mijn voorkeur geniet.
Haal dan een 25kg zak gemengdgranen en 25 kg mais, mix dit 50 50 en je kan de hele winter
meerdere stekken voeren.
Als haak aas geeft mais het beste resultaat in late herfst,
popup in de winter het beste,
en boilies kan ik de hele periode wel een visje mee vangen.
Maar er gaat eigenlijk altijd wel 1 hengel met een 12mm popup.
succes

Ohja als je, je er beter bij voelt ik zit ook dik onder het gemiddelde van de laatste jaren dit jaar.
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-09-2010 20:30

Dries, Zelfdraaien ben ik een aantal jaren geleden mee gestopt .... domweg tijdgebrek. MAAR ik zou eenmooi mixje zeer zeker waarderen wellicht probeer ik het deze herfst gewoon weer een keer.

Mart, helaas gedeelde smart is geen halve smart in dezen 8) particels wilde ik idd mee aan ge gang maar daarvoor mag het van mij net iets kouder zijn.

@All,

Wat is voor jullie een trigger om iets dieper te gaan vissen? Of vissen jullie de hele herfst / winter gewoon door op je zomer stekkies? Ik neig nu al naar iets dieper, maar weet niet of ik juist zit.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

28-09-2010 21:07

IK mag in de winter graag vissen met deze bol

100 gram trouvit
100 gram tarwezemelen
100 gram mais
100 gram gries
100 gram lupine meel

blijft een toppertjes een waarom geen idee

ik vis hem met de volgende toevoegingen

6 ml nutrabaits kiwi flavour
4 ml sweetner
1 ml black peper
30 ml multimino
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

28-09-2010 21:12

Ik zit de hele zomer al tegen een talud aan te vissen.
Soms er op soms er tegen aan.
Ga hier nog wel even mee door.
Dit is een kanaal stek, uit ervaring weet ik dat de vis hier langs trekt naar hun winter verblijf.
In de zomer trekken ze een beetje heen en weer door het kanaal.
Maar in de winter zoek ik de wat diepere plekken op, maar vis dan ook op ander water.
Dit gaat ook weer niet altijd op zeker als de temp in een keer boven de 10 graden uit komt(vaak met een harde zuidwester) zitten ze ook graag tegen de basalt blokken aan langs de kant (nog even snel wat bij te azen).
Ik hou dan ook zeer goed het weer in de gaten.
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-09-2010 21:31

het probleem is vaak dat als men een paar keer geen visje vangt er van alles over gedacht word,er word 20 keer van systeem verander.20 keer van aas.20 keer van stek.en werken doet dat in mijn ogen niet.ik probeer altijd een redelijke vaste stek te creeren voor me zelf,en als er dan iemand anders zit ga ik er alsnog in die regio zitten.ik bijt me vast aan 2 dingen. boilies van me eigen en tijgernoten.1 hengel tijgernoten.1 hengel boilies.gaan de tijgernoten goed dan vis ik 2 hengels met tijgernoten maar voer wel boilies bij.het kan namelijk gebeuren dat de week erop boilies weer loopt.dus in principe geef ik ze om de week een soort vertrouwen.de ene keer kunnen ze die "ene" bol eten zonder haak.de andere keer weer niet.op deze manier onderhoud je je stek in principe ook.maar ga niet steeds af wisselen van stek.heb gewoon geduld die vis komt echt wel langs.in mijn ogen gaan mensen ook veel te snel zitten bij een korte sessie vissen.in mijn visserij loop ik als eerste langs het hele water.ik wil weten waar de vis zit.vissen waar de vis niet zit heeft nooit geen nut.neem liever een uurtje de tijd om even te observeren ipv een uurtje langer op de stoel zitten.wat ik ook wel eens wil doen is even de statische visserij achter me laten.wat pelletjes en paricles mee en even lekker met de pen.door het struinen kom je veel sneller achter de stekken van karpers dan vanuit je stoel.ga 1 dagje pennen op een water en je komt achter van alles.waarop je de volgende dag met deze informatie statisch een groot voordeel heb.het gaat vooral om het vertrouwen in je aas.en het doorzttings vermogen wat je er bij heb.voorbeeldje : wij draaiden vroeger met 6 man dezelfde boilie.en we visten met 6 man op 1 stuk van het water.we spraken niet af om wie er dan en dan ging vissen.maar gewoon wanneer je ging,ging je met die ene bol die wij draaiden.en elke visser voerde gemiddeld toch zo'n 500 gram.we hebben dat jaar ongelooflijk goed gevangen.de vissen kregen een enorm vertrouwen in ons aas,ik mocht willen dat ik deze tactiek nog steeds toepas met een paar man.gewoon volharden is de sleutel to succes in mijn ogen.ik weet dat het klote is niks vangen.maar dat is vissen.het is en blijft vissen.
in ieder geval succes met je volgende sessies.en vis waar je vertrouwen in heb en hou die vertrowen vast.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

28-09-2010 23:04

Marc,

Nog een tip vanuit eigen ervaring dus geen evangelie, maar als je op water vist van meer dan ongeveer 2 hectare met wat diepere stekken zoals zuiggaten in zandafgravingen duurt het langer als je denkt voor water totaal afkoelt, dat geld zeker niet voor de bovenlaag, in deze tijd waarin regelmatig buien over het land trekken koelt het hard af, met de buien van verleden week daalde de luchttemperatuur soms 5 graden tijdens de buien, kun je nagaan wat het met het oppervlaktewater doet, de vis zakt dus, en jij gaat vrolijk mee, dit heeft mij altijd vis opgeleverd.
Als er dan ineens zo'n zonnige dag is, vooral met een stevige bries, dan stijg je weer vrolijk mee omhoog, vooral op de plekken die 's morgens het eerst opwarmen, als het dan ook nog een windhoek is moet het bijna vis opleveren.
Er zullen natuurlijk mensen hier zijn die het daar niet mee eens zijn en dat mag op een discussieforum, maar het bewijs voor mij waren en zijn de vangsten, tot op de dag van vandaag volg ik deze methode en vang ik vaak waar anderen blanken.
Belangrijk wel is dat je een goed idee hebt van de bodem en z'n verloop, te diep vissen heeft ook geen zin, als voorbeeld, kwam een week of drie geleden op een voor mij onbekende vijver, ging netjes in de windhoek liggen op een metertje van een wierbed op rond een meter diepte, het regende die dag vaak, 's avonds ingepakt met een blank voor in het boekje, een week later heb ik zorgvuldig gepeild, vond middenin een aflopend plateau van 2.5 tot 3 meter, weer was nagenoeg hetzelfde en ik had 6 runs, 5 vissen, zelfde aas, zelfde voer.
Misschien heb je er wat aan,

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.