karpers die niet willen bijten


Plaats reactie
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

17-08-2010 23:12

Op een bepaald water bij ons (geen stress water overgens) zitten wel aardig wat grote karpers maar ze willen niet bijten.

Wat men ook probeerd voorvoeren , weinig voeren niet voeren ze pakken geen boilies.

De handicaps op het water zijn:
- Er zijn wel veel vertakkingen zijn van kleinere slootjes dus kunnen overal zitten.
- De bodem is erg zacht dus je lood zakt in de modder en je aas uiteindelijk ook.
- Er zijn veel kreefjes die je hair kaal vrete.
- Er zit ook aardig wat brasem.
Al met al geen makkelijk water om op te vissen zeg maar.

Ik heb er al een aantal kleine karpers eraan gehad maar meer verspeeld dan gevangen waarschijnlijk door de zachten bekken dat de haak makkelijk los gaat ik weet het niet echt.
Wat ik overgens heb gevangen heb ik met een pop-up gevangen 1 met een standaard lengte rig 20cm en 1 met een korte van 10cm dus daar is ook niet veel over te zeggen.
Als ik mijn lijn inhaal heb ik wel altijd het idee dat ik aan de bodem vast zit maar dat is waarschijnlijk mijn lood en mijn rig die in de bodem is gezakt.

Ik wil de volgende sessie met een runny rig met stop die op een safezone leader het lood afremt maar wel door kan schuiven en met toch eigenwijs een 100gr lood en een korte onderlijn van 10cm met een pop-up van plastic in combinatie met wat natuurlijks zoals een tijgernoot of mais korrel.
Ik vermoed dat ze natuurlijke producten wel willen pakken maar ja het is maar een probeersel?

Heeft iemand misschien goede suggesties of Tips?
Ivo Hovius
Berichten: 9
Lid geworden op: 11-08-2010 22:28

18-08-2010 16:05

Mocht je toch met boillies willen vissen, dan zou ik persoonlijk trachten lichte boillies te maken door bijvoorbeeld garnalenmix te verwerken in je mix. 5-10% geeft lichte boillies tot zelfs pop-ups (een en ander afhankelijk van de andere ingrediënten).

Wat ook een optie is, je boillies draaien en vervolgens enigszins platter maken. Hierdoor vergroot je het oppervlakte van de boillie, bij hetzelfde gewicht, en zakt het (in theorie) minder weg in de bodem.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

18-08-2010 17:28

Jeroen je geeft zelf aan dat het een blubberbodem is en je vist met rigs van 10 tot 20 cm.
vis gewoon met onderlijnen van 30 cm en vrij stug materiaal en loodje rond de 70 80 gram dan ligt het niet allemaal op een hoopie en zoals je al zegt er is geen dressuur dus dan moet het wel goedkomen mocht je persee met korte rigs vissen zoek dan met de peilhengel wat harde platen of plekjes op je kan natuurlijk ook met een chod rigje vissen met een pop upje erop scoort ook goed

grtz rich
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

18-08-2010 21:08

Moderator schreef:Onnodige quote.



Ik probeer iets te vinden wat niet iedereen al daar heeft geprobeerd met wat logisch lijkt vang je ze dus niet mee.
Ik denk zo wie zo niet met boilies maar meer aan tijgernoot plastic of een pellet ook vanwege die vervloekte kreefjes.

Met een stif rig vissen van 30cm gaat het dan juist niet overeind staan als het in blubber zakt?

Ik heb met mijn baitboot + fishfinder ongeveer alles wel afgezocht en alles is +_ 1M diep en allemaal dezelfde bodem zacht.
Gebruikersavatar
Rob van Gorp
Berichten: 55
Lid geworden op: 07-04-2007 19:05
Locatie: Eersel

18-08-2010 23:45

Moderator schreef:Onnodige quote.


Wanneer je met bollen vist kun je tegen de kreefjes ook een krimpkous om de bol heen krimpen dan heb je toch al weer 1 probleem opgelost en is vrij stug materiaal meteen een stiff rig? Er is onderlijnmateriaal genoeg en zoveel dat ze het verkopen ;)

gr rob
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

19-08-2010 21:43

geen dressuur moet je ze op deze manier makkelijk vangen
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

19-08-2010 21:59

Het idee is om met een runny rig te gaan vissen om zo een beetje te voorkomen dat het lood helemaal vast komt te zitten in de blubber.
Kan ik met een runny rig ook met lange onderlijnen vissen want de eerste stop zit al op zo'n 15cm en misschien is dan effect dan weg?

Je hoort ook wel dat ze bij een runny rig helemaal geen stop gebruiken en dan gewoon gehaakt worden op de druk van de lijn van je swinger maar vespil je daar dan niet veel vis mee dan?

Ik dacht aan een stopertje op mijn save zone leader die het lood dan vertraagt bij ene run en dan mijn vrijloop ook wat zwaarder zetten is dat een idee?

Grt,

Jeroen
Gebruikersavatar
Rob van Gorp
Berichten: 55
Lid geworden op: 07-04-2007 19:05
Locatie: Eersel

20-08-2010 17:01

Je kunt het altijd toch proberen? Zolang je maar zorgt dat het een veilige rig blijft wat dat telt natuurlijk ook zwaar mee(vind ik dan).
Maar ik zou zeggen gewoon wat uitproberen en da merk je vaneigens of het loopt of niet he? Pas wanneer je ermee gaat experimenteren kun je er conlusies uit trekken, het is vanaf achter de computer moeilijk te zeggen of het daadwerkelijk werkt he:)

iig suc6 ermee en we horen het wel hoe het afloopt.

Gr Rob
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-08-2010 17:19

jeroen baas schreef:Op een bepaald water bij ons (geen stress water overgens) zitten wel aardig wat grote karpers maar ze willen niet bijten.

Wat men ook probeerd voorvoeren , weinig voeren niet voeren ze pakken geen boilies.

De handicaps op het water zijn:
- Er zijn wel veel vertakkingen zijn van kleinere slootjes dus kunnen overal zitten.
- De bodem is erg zacht dus je lood zakt in de modder en je aas uiteindelijk ook.
- Er zijn veel kreefjes die je hair kaal vrete.
- Er zit ook aardig wat brasem.
Al met al geen makkelijk water om op te vissen zeg maar.

Ik heb er al een aantal kleine karpers eraan gehad maar meer verspeeld dan gevangen waarschijnlijk door de zachten bekken dat de haak makkelijk los gaat ik weet het niet echt.
Wat ik overgens heb gevangen heb ik met een pop-up gevangen 1 met een standaard lengte rig 20cm en 1 met een korte van 10cm dus daar is ook niet veel over te zeggen.
Als ik mijn lijn inhaal heb ik wel altijd het idee dat ik aan de bodem vast zit maar dat is waarschijnlijk mijn lood en mijn rig die in de bodem is gezakt.

Ik wil de volgende sessie met een runny rig met stop die op een safezone leader het lood afremt maar wel door kan schuiven en met toch eigenwijs een 100gr lood en een korte onderlijn van 10cm met een pop-up van plastic in combinatie met wat natuurlijks zoals een tijgernoot of mais korrel.
Ik vermoed dat ze natuurlijke producten wel willen pakken maar ja het is maar een probeersel?

Heeft iemand misschien goede suggesties of Tips?


Bevestig wat kurk aan je lood(wijnfles kurk doormidden zagen.snijden),aan weerskanten,geef er een kleurtje aan en je lood zal niet ver wegzakken

Gebruik een nylon onderlijn +/- 25/30 cm lang...bevestig de haak zoals je altijd doe en met een hair proberen te maken.

Pak je hoofdlijn schuif op de lijn het lood (70/80) pak het uiteinde van je hoofdlijn,bind er een wartel aan en aan die wartel je nylon onderlijn.

Je hebt een running rig,maar ook een rig die in de meeste gevallen direct de haak in de bek van de karper zet,een beetje goede nylon onderlijn prikt bij het minst.

Bevestig aan de hair naar eigen keuze klein aas op (mais met een kurkje,beetje natuurlijke beweging creeeren-kleine boilie of erwte) Boor een boilie lichtelijk uit,stop er een kurkje in en klaar,zweeft lichtelijk en zal dus niet wegzakken.

Op de boilie een krimpkous,zorg dat de beide kanten van de boilie krimpkous vrij zijn,snij de uiteinde van de boilie af en klaar ben je.

Voer een beetje verspreid(voer/vis met klein aas. mini boilies,partikels etc etc) zodat er her en der voedsel over blijft,. Iedergeval om te zorgen dat de kreeft niet op heel de hoop voer zal gaan zitten. Anders om het half uur met de pult een klein beetje bijschieten

of doe snoepgoed aan je hair

Probeer zoveel mogelijk dingen die het wegzakken tegen gaan iedergeval,want een 100 gram lood met een 10 cm onderlijn en dan uitgooien tja dat is vragen om problemen bij zachte bodem's
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Donny Plug
Berichten: 38
Lid geworden op: 25-04-2010 22:01
Locatie: Lijnden

20-08-2010 22:45

Ik probeer iets te vinden wat niet iedereen al daar heeft geprobeerd met wat logisch lijkt vang je ze dus niet mee.
Ik denk zo wie zo niet met boilies maar meer aan tijgernoot plastic of een pellet ook vanwege die vervloekte kreefjes.

Met een stif rig vissen van 30cm gaat het dan juist niet overeind staan als het in blubber zakt?

Ik heb met mijn baitboot + fishfinder ongeveer alles wel afgezocht en alles is +_ 1M diep en allemaal dezelfde bodem zacht.[/quote]

Je hebt nu Arma Mesh van Fox. Het is een soort Pva alleen dan van nylon. Kunt je boilie dan beschermen tegen de kreefies.

Mvg,

Donny.
Wie 'a' zegt moet ook 'nus' zeggen.
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

21-08-2010 12:05

Is het een idee om met geflavourde plastic baits te gaan vissen met als die kreefjes in de buurt of heeft is dat veel minder effect?

Het is echt een onwijze plaag aan het worden bij ons er zijn de duizende en er komen er alleen maar bij want ze hebben geen natuurlijke vijanden en de winter hebben ze ook aardig overleeft.

Shit beetsten zeg ik!
Gebruikersavatar
Alex Groothuizen
Berichten: 35
Lid geworden op: 08-05-2010 17:02

21-08-2010 12:08

vis eens met de pen net boven de bodem,
het probleem wegzakken in de modder is gelijk opgelost.

en weet niet of je er overdag of snachts vis maar draai dit verhaal eens om,
misschien als je er altijd snachts vist ga een overdag of dus anders om
misschien azen de karpers wel op andere tijden dan dat jij er aanwezig bent.
Mvg @lex.

Simpel, is het moeilijkst.!......

http://www.boilies.nl
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

23-08-2010 23:48

Van het weekend een 18uur sessie gehouden op de desbetreffende moeilijke stek.

Het valt bij nader inzien uiteindelijk wel mee met de bagger alleen veel obstakels her en der.

De vangsten van karpers bleven echter uit maar de 4 Brasems en een zeelt bewezen dan toch dat wel dat mijn rigs en lood systeem werkt.
Alleen het 100gr lood was toch te zwaar voor de brasems en de zeelt want ik kreeg geen enkele indicatie op mijn piepers en toch zaten deze vissen eraan.
Dit is dan wel een een beetje jammer want zo vang ik dus geen karper als er heel de tijd een brasem aan hangt dus volgende keer 30mm boili's of 2x 20mm.

Wat wel heel apart was dat we een paar keer nachts een plons hoorde toen we de baitboot binnen haalde alsof er iemand van een duikplank naar beneden sprong 0% overdreven en het enige wat we in het donker zagen waren een paar ratte koppies maar het veroorzaakte behoorlijk wat golven. Die kunnen toch niet zo'n plons veroorzaken?
Misschien zwemt daar wel een wereld record karper ;-) alleen jammer dat ze niet willen bijten ;-(
Plaats reactie