Melkpoeder


Plaats reactie
Ivo Hovius
Berichten: 9
Lid geworden op: 11-08-2010 22:28

11-08-2010 22:30

Hallo allemaal,

In sommige recepten wordt melkpoeder omschreven als een van de ingrediënten. Wat voor melkpoeder wordt ermee bedoeld? Bijvoorbeeld coffee creamer? Of sla ik de plank helemaal mis.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-08-2010 23:44

lammermelk poeder,
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-08-2010 02:11

Rik, beetje te kort door de bocht natuurlijk.

Melkpoeder, is melk waaraan het water is onttrokken, m.a.w. gedroogde melk.

Daarnaast hebben we nog de weipoeders, met verschillende percentages eiwit, lactose (melksuiker) en vet.

Melkeiwitten, babymelk en zo zijn er nog wel meer.

Moeder, waar is mijn speen!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2010 09:56

Hilco

In de regel bedoelen ze melkpoeder voor lammeren, dat je daar weer vele soorten in hebt is volgens mij voor de topic starter alleen maar verwarrend. Eerst de basis dan de puntjes op de i.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

12-08-2010 11:15

gewoon naar de super gaan en babymelk halen ;) van nuticia of bambix

en anders kan je vitamalo nemen, kost niet zo duur en kan je hier bestellen:
http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... cts/757224
Oja joh!!!
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

12-08-2010 11:20

ik haal altijd coffiecreamer ;) zeg niet dat het niet werkt. want het werkt wel
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-08-2010 11:38

Martijn,

(Niet om je aan te vallen!)
Dat is voor mij totaal niet de basis, nooit geweest ook. Melkpoeder is melkpoeder en letterlijk gezien gaan de meeste uit van melkpoeder uit de supermarkt. Babymelkpoeder of koffiemelkpoeder. Zeker mensen die net beginnen met boilies rollen. Die hebben nog nooit van lmmerenmelkpoeder gehoord, hooguit ooit is vitamealo zien staan in een mix op internet.

Om te beginnen bij een basis moet je eerst weten wat er allemaal is, dus om te zeggen dat met melkpoeder lammerenmelk bedoelt wordt, is erg kort door de bocht in mijn ogen. Daarin vind ik het juist goed dat Hilco de verschillende soorten opnoemt. Leert die veel meer van dan alleen maar te zeggen... Ja dat is lammerenmelk poeder.. Want dan is de volgende vraag... Is dat hetzelfde als melkpoeder in de supermarkt dan? Nee, o wat is dan het verschil.. etc..

Basis begint in mijn ogen altijd bij een goede tekst en uitleg ipv een antwoord als lammerenmelk..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-08-2010 12:26

er word lammermelk poeder bedoeld,dus dat is mijn antwoord.dat antwoord is dus inderdaad kort door de bocht,maar wel het juiste antwoord.verder zouden mensen ook zelf eens wat energie kunnen stoppen om te ontdekken wat een ingredient inhoud.vrijwel alles is te vinden op internet,omdat ik niet de slechtste persoon ben,heb ik het ever voor je/julie opgezocht.

melkpoeder :

Bij melkpoeder wordt het water uit de melk gehaald, waarbij enkel de droge stof van de melk overblijft. Dit poeder wordt in twee vormen gemaakt: mager melkpoeder en niet-mager melkpoeder. Mager melkpoeder ontstaat door van magere melk water te verdampen. Niet-mager melkpoeder door van volle melk water te verdampen. Na aanmengen van melkpoeder met water ontstaat wederom melk, zij het met een iets veranderde smaak.Door de ingedikte vorm is melkpoeder bij uitstek geschikt om over langere afstanden te transporteren. Nadeel van melkpoeder is het hoge energieverbruik dat nodig is voor het indampen.
Door niet alle water uit de melk te halen en suiker toe te voegen maakt men gecondenseerde melk.

verder doet je het je boilie zeer veel goeds,het is wateroplosbaar.het bevat hoogwaardige vitamines,vetten en eiwitten.tevens brengt het een heerlijke smaak met zich,een lekkere zoete romige smaak,de smaak waar karpers zo dol op zijn.ook leuk spul voor de stickmix/spodmix.het laat een lekkere wolk achter in het water,die alle lagen van het water pakt.dan is er nog het wegkoken van het oplosbare spul.hierover discussieer ik niet verder want daar zijn al zoveel discussies van.als ik mijn boilie gekookt heb proef ik de romige mlek erin zitten,dus ik ben tevreden.zo... hopleijk heb je hier wat meer aan,de lange bocht staat er nu ook op papier ;)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-08-2010 16:54

Rik,

Mooi geantwoord. Niks op aan te merken vwb de definities.

Maar om op je antwoord in te haken...

Als ik nu naar google ga en toets in magere melkpoeder, dan kom ik hier op uit..

http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1 ... er&spell=1

Idem dito als je gewoon melkpoeder invult.

Ik kom nergens een woord lammerenmelk tegen.. Daarnaast heeft iedereen die hier nu reageerd... Het over melkpoeder voor in de koffie of melkpoeder voor baby's ;) Dus de regel... Nee, denk eerder dat de regel melkpoeder = melkpoeder uit de supermarkt. Spreken we van vitamealo hebben we het ook over melkpoeder, maar we noemen het gewoon bij naam. Idem dito bij lammerenmelkpoeder. Wordt altijd volledig genoemd. Elk recept wat ik tegenkom en mensen die het over melkpoeder hebben, hebben het ook 9 van de 10x over melkpoeder uit de supermarkt, de magere of de volle variant.

Dus de beredenering van dat het perse lammerenmelk is klopt niet. Want zoals ik ook al tegen Martijn zei... Wat is de basis.. De topicstarter begint zelf al over creamer, wat ook melkpoeder is.

Dus waarom is de regel dat melkpoeder lammerenmelkpoeder is? Want melkpoeder kan ook lactalbumine (wpc80 etc.) zijn. Als de definitie van melkpoeder in de volksmond nog altijd voeding voor mensen is (Zie vraag topic starter, creamer)? En voornamelijk te maken heeft met babymelk (o.ao. melkpoeder in droge vorm) en/of koffiemelk in droge vorm.

Volgens mij lul en type ik nu dingen door elkaar, maar ben dan ook al 3 dagen wakker... Kinderen... Melkpoeder.. :lol: Heb hier nog een bus staan... whahah
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

12-08-2010 17:15

ben het helemaal met Jan willem hilverts eens....

ik ga ook altijd voor de normale melkpoeder van bambix of nutricia als ik melkpoeder wil hebben anders zou ik het idd wel bij de naam noemen ;)
Oja joh!!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2010 17:25

Jan willem

Wat ik bedoel te zeggen is dat de topic starter blijkbaar net begonnen is met het draaien van boilies. De melkpoeder die in recepturen beschreven worden is vaak vitamealo of afgeleiden daarvan. Oftewel gewoon lammeren melk. Koffiemelk poeder zal zeer zeker bruikbaar zijn (is vaak louter en alleen op plantaardige basis) maar dat is in de regel dus niet wat er bedoeld word

mvg martijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-08-2010 17:45

mijn inziens jan willem ( gefeliciteerd overigens met de kleine).word in een boiliemix bijna altijd lammerenmelk poeder gebruikt.als er gepraat word over melkpoeder.dus in mijn ogen was het dus als antwoord lammerenmelk poeder.mede doordat ik zelf persoonlijk dat de beste melkpoeder vind voor in een boilie.de rest vind ik persoonlijk slappe aftreksels van..dus hou het op dit -- > melkpoeder is een product dat is ontstaan uit een melk variant,waaraan het vocht onttrokken is,waardoor er een poeder word verkregen.mocht er geen bepaalde naam bij staan,weet je dus ook niet welke variant er bedoelt word.je heb net als rod hutchinson scopex,en je heb aftreksels van bepaalde merken die het scopex noemen.je heb robin red van haits,en je heb aftreksels van.etcetra etcetra.dat is hoe ik het zie,dus voor de topicstarter.mijn mening is dat als er een melkpoeder word gebruikt in een boilie mix.de lammerenmelk de beste uit de bus komt,

met vriendelijke groet..
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-08-2010 18:30

Martijn, je antwoord is duidelijk. Evenals die van Rij. Ik ben misschien nog niet helemaal wakker (logisch heb maar 10 uur geslapen in 3 dagen) en denk nog niet helemaal helder..

Vitamealo is inderdaad een veelgebrukt melkpoeder. En wordt ook vaak bedoeld, maar toch lees je beel dat men als eerste denkt dat t om melkpoeder uit de super gaat. Zo is mijn beredenering ook als ik een mix zie. Vandaar die vraag..

Rik, misschien een beetje oftopoc, maar waarom is lammerenmelkpoeder in jou ogen het beste en de rest afgedankt? Lactalbumine is ook melkpoeder, eigenlijk hoogwaardig melkeiwit en een van de melkpoeders met het beste eiwitpatroon en aminozuurpatroon.. Hoe het met de vitamines van beiden zit weet ik nu ff niet, zou ik thuis ff moeten opzoeken.. Daarnaast heeft lactalbumine tov lammerenmelkpoeder geen vet.. Maar is wel helemaal wateroplosbaar en de smaak vind ik lekkerder dan lammerenmelkpoeder.. Maar das mijn mening dan ook. Gewoon benieuwd waarom je het vind. Meer niet! Een ieder moet gebruiken waar hij in vertrouwd. Al gebruikte ik vroeger ook altijd lammerenmelkpoeder voor extra smaak en attractie. Wellicht weer is gaan gebruiken :)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-08-2010 18:36

Nu weer even kort door de bocht.

In lammerenmelk zitten voornamelijk weipoeders.
Hoe komt men anders aan een percentage van 23 procent eiwit?

Als er belangstelling voor is, wil ik alle verschillende poeders wel op het forum zetten.

Tegenwoordig zijn er b.v. zelfs gefermenteerde melkeiwitten verkrijgbaar, b.v. Peptopro.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-08-2010 02:07

Hierbij de basis.

We beginnen natuurlijk met de melk en wie is er niet groot mee geworden?
Samenstelling melk (gemiddeld):
droge stof 13 %, waarvan 4,1 % vet, 3,3 % eiwit, 4,6 % lactose (melksuiker) en 1 % vitamines en mineralen.

Welke producten zijn interessant voor ons als karpervisser?

Melkpoeders en melk eiwitten.

Bij melkpoeder wordt het water uit de melk gehaald, waarbij alleen de droge stof achterblijft.
Twee vormen, magere melkpoeder en niet magere melkpoeder.
Best een leuk product, in volle melkpoeder zit b.v. ongeveer 27 % eiwit, 26 % melkvet, 37 % lactose en 7 % mineralen.
Melkpoeder wordt bij mijn weten nauwelijks gebruikt in karperaas en het wordt trouwens ook bijna nergens verkocht.
Wel wordt melkpoeder gebruikt in kalveren- en lammerenmelk (tot ongeveer 50 %).

Melkeiwitten, caseïne en caseïneaat.

Het eiwit in melk bestaat uit caseïne en serumeiwitten.
De laatstgenoemde eiwitten zitten in de wei.
Caseïne is het belangrijkste eiwit in koemelk, het wordt onderverdeeld in zure caseïne en rennet caseïne. Verschil zit hem in het productieproces.
Natrium- en calcium caseïneaat zijn een veel beter oplosbare vorm van caseïne.

In karperaas vooral gebruikt om het eiwitpercentage te verhogen, maar daarnaast bezitten deze ingrediënten ook nog een aantal functionele eigenschappen (qua binding en uitharding) om je bol te verbeteren.
Alledrie stoffen met zeer goede eiwitten (lees aminozuren).

Tegenwoordig wordt caseïne ook uit de melk gehaald d.m.v. moderne filtratietechnieken, het zogenaamde micelar caseïne.
DSM gaat nog een stapje verder en heeft een pre digest vorm van caseïne ontwikkeld, het zogenaamde Peptopro. Zeer populair bij Nederlandse topsporters!
Prijs ongeveer € 90,00 per kilo!
Hoezo, karpervissen duur?

Weipoeders en wei eiwitten.

Deze stoffen worden uit de wei gehaald, de vloeistof die overblijft bij de kaasbereiding.
Bestaan uit wei concentraat en wei permeaat.

Wei concentraat, het geïsoleerde eiwit uit wei, is in verschillende eiwitpercentages verkrijgbaar, van zo’n 35 % tot maar liefst 92 %. Een goed voorbeeld is WPC 80.
Wordt ten onrechte vaak verkocht als lactalbumine, dit klopt niet helemaal, omdat er naast lactalbumine ook nog andere eiwitten in zitten.
Voordeel van wei concentraat voor ons vissers is de zeer goede wateroplosbaarheid, binding en uitharding, met daarnaast ook nog eens een zeer goed aminozuurpatroon.!

Permeaat is de stof die overblijft bij dit proces en bestaat voor het grootste deel uit melksuiker (ongeveer 70 %) en dat spul kost geen reet.
CCMoore lactoseconcentraat??

Net als bij caseïne, is er bij de wei eiwitten ook al een voorverteerde vorm, namelijk wei hydrolysaat.

Over vrije amino’s gesproken!

Weipoeders worden ook gebruikt in kalveren- en lammerenmelk. Ik denk dat dit vooral de vorm met 35 % eiwit is, of anders de permeaat.

Vooral lammerenmelk vind ik een mooi product om in mijn aas te gebruiken en niet te vergeten, natuurlijk WPC 80!

Melk- en wei eiwitten worden door de hoge prijs tegenwoordig bijna niet meer gebruikt door de aasfirma’s. De grote aasfirma’s in Engeland gebruiken het nog wel in hun bollen, maar die zijn dan ook nauwelijks te betalen.

Daarnaast zijn de ideeën van E.A. natuurlijk nog altijd allesbepalend voor het Nederlandse karpervissen en wat is dan de waarheid?

Is voor mij als thuisdraaier natuurlijk wel een voordeel (best of both worlds?).

Jammer genoeg is die beurs van mij ook niet zo dik!
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

13-08-2010 11:26

Top! Dank je wel Hilco. Ik neem nog een glaasje.
Ivo Hovius
Berichten: 9
Lid geworden op: 11-08-2010 22:28

13-08-2010 20:43

Bedankt voor de antwoorden :)

Ik ben zelf geen beginnende draaier, maar eigenlijk nooit met melkpoeder gewerkt. Mede doordat ik circa 10 jaar niet meer gevist heb op karper ben ik een beetje "roestig" met alle informatie over ingrediënten e.d.

Vroeger draaide ik simpelweg of vismeel of gemalen kattebrokken boillies, met niet te veel poes pas er omheen.

Echter ik wil nu wel weer eens iets anders proberen, vandaar de vraag.

Bedankt voor de antwoorden :)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

14-08-2010 13:53

wei eiwitten houd ik liever voor mezelf, voor bij de krachttrainging :P. Duur goedje btw, rond de 20 euro voor een kilo..
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

15-08-2010 19:34

Komt er binnekort ook een boek uit Hilco?

Het grote algemene (boilie) ingrediënten boek door Hilco Meijer.

Mooi overzichtelijk duidelijk stukje, wat zelfs voor een "leek'' nog enigzins te begrijpen is!

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-08-2010 22:41

mooie tekst en uitleg hilco !! en nu de vraag ?
wat gebruik jij dan het liefste in je mix,en waarom gebruik je het in je mix ?
en hoe denk jij over de oplossende aminozuren,die vrij zouden komen bij het koken ?
even uit het nieuwsgierige aard van het beestje hoor ;) mischien kan ik er wat van opsteken.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-08-2010 01:55

Ben momenteel bezig met het samenstellen van mijn nieuwe bol, overigens met dank aan Jan Willem Hilverts, voor een aantal verfrissende ideeën.

Ga hier op het forum natuurlijk niet alles vertellen!

Basis is een combi van, dierlijke eiwitten, plantaardige eiwitten en melkeiwitten, aangevuld met plantaardige binders (ook voor de koolhydraten) en eventuele uitharders.
Wat het laatste betreft, die mogen de bol natuurlijk niet “opsluiten”.

Verder natuurlijk een deel wateroplosbare eiwitten (die overigens ook in de basis kunnen zitten) en een deel pre digest (ook wateroplosbaar).

Met dit deel zitten we ongeveer op 90 tot 95 procent.

De laatste 5 tot 10 procent bestaat uit de toevoegingen, die i.s.m. het voorgaande ook voor een goede instant werking moeten zorgen, de zogenaamde triggers.
Daarvoor zie ik het meeste heil in gehydrolyseerde/gefermenteerde stoffen en/of kruiden(mengsels).
Ik ben van plan de gehydrolyseerde/gefermenteerde stoffen vooral als soak gebruiken.

Vraagje: waarom werkt een bepaalde aassoort (b.v. mais)? Gaat het om het aas zelf, of mogelijk om een bepaalde stof die er in zit?

Koken is funest voor de eiwitten in je bol, daarom denk ik er sterk over, om mijn bollen voortaan te laten luchtdrogen!
Moet ik overigens nog wel uittesten. Die bol mag natuurlijk niet na een uur al helemaal opgelost zijn.

Hierbij een voorbeeld van een leuke toevoeging voor je aas, ook als soak te gebruiken en daarnaast ook nog eens betaalbaar.

http://www.onlinetoko.eu/a-11956399/vis ... aus-682-ml

De karper misschien van oorsprong een scavenger??

Visje, visje aan de wand...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

16-08-2010 09:06

Hilco,

Jij ook bedankt voor de mailwisseling en ideeen etc. Zal vanavond weer ff reageren. Nog geen tijd voor gehad met de kleine en de moeheid die nog heerst.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

16-08-2010 15:41

En die koolhydraten? Hoef je die niet te koken?
Kwam zo even in me op.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-08-2010 01:40

Ongekookte koolhydraten, b.v. tarwebloem/meel en gries lijkt me geen probleem.
Viskwekers voeren tenslotte de vissen ook bij, met b.v. tarwe.

Een luchtgedroogde bol is een ander verhaal, een deegbolletje is natuurlijk heel iets anders dan een gekookt bolletje.

Gedachte erachter is tweeledig, het behoud van de voedingsstoffen in je bol en daarnaast, door het gebruik van wateroplosbare ingrediënten die een sterke aantrekkingskracht hebben, zoals b.v. p.d. vismeel, leverpoeder of WPC 80, er voor zorgen dat die continu uitlekken.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, dus dat wordt een kwestie van uitvogelen.

Hoe lang moet ie drogen, gaat ie misschien schimmelen, lost ie in het water te snel op, of misschien juist niet.
Kan ik dan misschien extra zout toevoegen, zodat ie sneller vocht opneemt en daardoor ook sneller uitlekt? Etc… etc…

Zijn voor mij ook nog allemaal vragen.

Mogelijk alternatief is overigens om de bollen zeer kort te koken.

Dat het een meerwaarde kan hebben, daar geloof ik in ieder geval wel in.

En nou de karpers nog!

Tenslotte nog een tip:

http://www.onlinetoko.eu/a-11768185/jap ... aus-150-ml

Niet te vergelijken met ketjap.

Gefermenteerde soja en tarwe!
Derk Roelsen

17-08-2010 17:14

Voor de attractiviteit kun je beter “gewone” melk pakken i.p.v. melkpoeder. Melkpoeder is in de meeste gevallen op erg hoge temperaturen bereid, waardoor vele eigenschappen verloren zijn geraakt. Erg jammer, want qua aminozuurpatroon zit het bij melk wel goed. 8)
Plaats reactie