Additieven tijgernoten


Plaats reactie
Barry Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-05-2007 23:20
Locatie: Someren

21-07-2010 11:30

Als karpervissers ben ik altijd op zoek naar mogelijkheden om mijn aas attractiever te maken. Ik heb op dit forum al verschillende zaken gelezen over het toevoegen van additieven aan tijgernoten.

Wat ik wilde doen, is in plaats van water, vruchtenlimonadesiroop gebruiken om de tijgernoter in te weken en te koken. De vraag die dan direct opkomt is: Heeft dit eigenlijk toegevoegde waarde, want hoeveel van de siroop wordt door middel van osmose opgenomen door de tijgernoten?

Ik heb daarom onderstaande test uitgevoerd:
oplossing 1: 100% water
oplossing 2: 50% water en 50% siroop
oplossing 3: 100% siroop

Ik heb in elke oplossing 100 gr tijgernoten gedaan en deze tijgernoten 36 uur laten wegen en vervolgens 3 uur gekookt. Het koken is gebeurd in dezelfde oplossing als het weken.

Het resultaat is als volgt:
Oplossing 1:
Begingewicht = 100 gram
gewicht na weken = 130 gram
gewicht na koken = 180 gram
Opmerking: De tijgernoten zijn flink opgezwollen en hebben een zoete aardappelsmaak.

Oplossing 2:
Begingewicht = 100 gram
gewicht na weken = 120 gram
gewicht na koken = 120 gram
Opmerking: De tijgernoten zijn nauwelijks opgezwollen en smaken hetzelfde als niet geweekte tijgernoten.

Oplossing 3:
Begingewicht = 100 gram
gewicht na weken = 110 gram
gewicht na koken = 110 gram
Opmerking: De tijgernoten zijn nauwelijks opgezwollen en smaken hetzelfde als niet geweekte tijgernoten

Conclusie: Het heeft dus blijkbaar geen zin om limonadesiroop toe te voegen, omdat de buitenwand van de tijgernoot blijkbaar niet diffuus genoeg is om de siroop moleculen op te nemen. Tevens is het zo dat bij het kookproces eigen zoetstoffen worden aangemaakt die zorgen voor de zoete geur en smaak van de tijgernoten.

Aanvullende vraag: Ik heb gelezen dat veel mensen flavours en sweetners toevoegen aan de tijgernoten. Ik heb dit in het verleden ook regelmatig gedaan. Heeft dit toevoegen van flavours en sweetners eigenlijk wel nut of worden deze ook niet opgenomen door de tijgernoten??

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Rody Klop
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

21-07-2010 20:55

Mijn ervaring is dat het extra toevoegen van geurtjes en smaakjes een kortdurend effect heeft. Dat wil zeggen dat de geur snel van de tijgernootjes af is. Hetzelfde als je eigen conclusie zoals boven als de noten in zijn geheel geweekt worden.

De extra smaken en geurtjes zijn dus echt om de vis te laten weten dat er wat lekkers ligt, of te waarschuwen.... Doorgesneden geweekte noten nemen meer op en geven iets langer af. Tijgernoten lekker laten gisten met bruinbiertje evt.wat bruine suiker is een tip. Beschimmelde noten zijn ook prima, alleen goed spoelen voor gebruik.

Verder is het raadzaam om direct na het koken de geurstoffen toe te voegen. Tijdens het koken verliest de noot wat vocht, welke hierna weer opgezogen wordt indien men dan pas weekt.
Stel je voor.......leven zonder vissen....
What a nightmare !!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-07-2010 11:37

neem geschilde noten.of terwijl witte tijgers.deze zullen naar mijn inzien meer opnemen doordat de taaie buitenmantel verwijderd is.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

22-07-2010 12:11

Inderdaad Rik.

Tijgernoten zijn een van de particles die weinig tot niets opnemen.

Probeer je test maar is met kippenmais en kikkererwten, dan zie je wel wat voor verschil het geeft en de verschillen in particles ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Barry Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-05-2007 23:20
Locatie: Someren

22-07-2010 14:06

Zal dezelfde test dit weekend eens doen met mais. Ik zal de resultaten wel weer op dit forum zetten.

Wat ik ook wil proberen is om na het koken de tijgernoten een aantal uur in de limonadesiroop te laten liggen. Als ze idd zijn uitgedroogd na het koken en dus makkelijker vocht opnemen zoals Rody zegt, zouden ze daarna nog in gewicht moeten kunnen toenemen.

Tot later....
Barry Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-05-2007 23:20
Locatie: Someren

24-07-2010 07:53

Ik heb direct na het koken 100 gram tijgernoten in 100% limonadesiroop gelegd en dit 24 uur laten weken. Het gewicht na 24 uur weken is 85 gram. Het gewicht is dus 15% afgenomen. De tijgernoten hebben dus water afgegeven in plaats van siroop opgenomen. Ik kon dit ook zien aan de limonadesiroop. Deze was lichter van kleur door de menging met het water. Additieven (in dit geval limonadesiroop) toevoegen na het koken heeft dus weinig nut.

De test met de mais loopt nog.....
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-07-2010 10:40

Normaal gekookte noten met suiker zijn qua smaak sterk genoeg om als voer te dienen, de laag die onstaat door bier of gist heeft maar een kort leven eenmaal onder water, beter is het om na het koken een paar noten apart te houden en deze te behandelen als aasnoten, in mijn geval is dat kontjes eraf en soaken in arachideolie, die je ook kunt zoeten als je dat wilt, het onderscheid je aasnoot van de voernoten zonder gevaarlijk over te komen, een nep pop-up nootje erbij zodat alles goed gebalanceerd is doet soms wonderen, zeker als je vanaf een tapijt van noten vist, verleden jaar viste ik met een hengel boilies, de andere noten, geen van 2en deed wat ondanks gedraai en slaan met staarten op de voerplek, een glow in the dark nep maiskorrel deed het toen, 5 karpers in 2 uur, soms moet je gewoon blijven proberen.

Groeten rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Barry Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-05-2007 23:20
Locatie: Someren

24-07-2010 10:49

Het is inderdaad een kwestie van proberen, dat ben ik volledig met je eens.... Wat op het ene water werkt werkt op het andere water helemaal niet... Zelfs de tijd van het jaar kan veel verschil uitmaken...

De vraag die ik me echter stelde was of het wel nut heeft om zaken toe te voegen aan de tijgernoten. Blijkbaar heeft dit voor limondasiroop geen enkele zin omdat dit niet wordt opgenomen door de nootjes. Je kunt je in dit geval beter de tijd en het geld besparen....

Ik heb overigens hetzelfde geprobeerd met franse mais. Dit is een maissoort met een redelijk harde schil. Ook hier vergelijkbare resultaten.... De limondesiroop wordt helaas niet opgenomen :(

Het zou interessant zijn om de test eens te proberen met visolie of iets dergelijks... Wellicht ga ik dit later eens proberen....
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-07-2010 11:02

Ik vis niet vaak met noten als aas, meer als voer, maar als ik het als aas gebruik en gesoaked in Arachideolie denk ik toch dat het makkelijker gevonden wordt, ik denk dat je het beste af bent met logisch blijven denken, olie produkten zoals visolie is moeilijk op te nemen in iets wat je kookt in water, of je zou hele goede LT olie moeten nemen, maar leuk is dit soort zoeken wel, noten hebben net als die grote franse mais een dichtere structuur en nemen zowiezo moeilijker smaken op, misschien moet je 's proberen te denken aan bonen die wel veel vloeistoffen en smaken opnemen, en ook qua prijs niet verkeerd, leuk vind ik het in ieder geval wel, hou ons 's op de hoogte als je wilt, alleen door werkelijk te doen en resultaten te checken kom je ergens, en dat is precies wat je doet!

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Barry Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-05-2007 23:20
Locatie: Someren

26-07-2010 19:14

Ik heb het ook geprobeerd met visolie.... Visolie neemt zowel tijdens weken en koken niks op....

Kleine waarschuwing: don't try this at home... De lucht in huis na het koken van de visolie is gewoon niet te harden...

Ik had mensen op kraamvisite en die zijn van de stank van de kokende visolie naar huis gegaan :-?
Gebruikersavatar
Richard hangjas
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-05-2004 10:05
Locatie: medemblik

04-08-2010 13:31

er is een smaakversterker die blijft redelijk zitten op een noot maar trekt er niet in , aangezien tijgernoten totaal geen smaak versterkers absorberen .

ik heb deze smaakversterker zelf geprobeerd en laten ruiken en proeven aan verschillende jongens die ook vissen op karper , ze roken het en ze proefden het.


heb ik er meer door gevangen ??? nee absoluut niet dus het heeft totaal geen nut om een tijgernoot een smaakje of een geurtje te gaan geven, omdat wij zelf het lekker vinden ruiken ???

greetz
Rich
Plaats reactie