particles voor, of na het koken bijvoegen van ingredienten ?


voor het koken of erna bijvoegen van ingredienten ?

voor het koken
18
78%
na het koken
5
22%
 
Totaal aantal stemmen: 23
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-07-2010 10:58

Niet zo simpel dus Rik.

Voor het koken en tijdens het weken zijn twee behoorlijke verschillen ;)

Voor het koken kan betekenen:
1: Net voordat het water kookt
2: Het moment dat je het gaat koken, dus de pan op het gas zet.

Zijn dus hele verschillende processen.

Tijdesn het weken zet, als voorbeeld mais, zich enorm op. Tarwe e.d. ook. Als je dit gaat koken, dan zuigt het zich nog iets voller en kook je het er niet uit. Zag net dat ik het eerder verkeerd had verwoord, excuses. Als je het TE lang kookt, kook je je mais kapot. Dan ga je wel alles verliezen. Dan is het immers open.

Ga je na het koken je goedje toevoegen.. Zal je het wel degelijk proeven zoals je aangeeft, maar het is in veel mindere mate aanwezig dan dat je het bij het begin toevoegd. Bij het weken dus. Dan is de particle droog, uitgedroogd en zuigt zich veel voller. Doe dit 24 uur en de mais is vol. Kook het vervolgens een kwartier, dan kook je het niet kapot. En je hebt een particle die vol zit met je liquids of suiker.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-07-2010 11:25

maar jan,wat ik dus bedoel : dat als je voor het koken je particles flavourt,je uitleg erbij de streep trekt van hoe en wat,er zijn meerdere factoren,dus zouden er zoveel poll's gemaakt kunnen worden.vandaar dat ik het simpel heb gehouden.en gewoon lees wat de 1 en wat de ander precies doet,dus de uitleg die mensen geven is dus het stukje wat erbij hoort om het compleet te maken.

mvg
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-07-2010 19:35

Water zet ook marginaal uit Rik, als het warm wordt. Volume wordt dus groter, neem daarbij het verdampen tijdens het afkoelen en je zult merken dat je waterpeil daalt. Heeft niks met opzuigen te maken van de particle, dat gebeurt grotendeels tijdens het weken en in mindere mate in de eerste fase van het kookproces afhankelijk van hoelang je particles kookt. Tijgers heb ik wel tot een uurtje laten pruttelen, is één van de weinige particles die dat kan hebben..

Ik zeg, tijdens het inweken al toevoegen, en een beetje aan je kookwater tijdens het koken kan ook geen kwaad denk ik. Particles vervolgens met kookwater meenemen of met een beetje kookwater invriezen, dan heb je best of both ways in mijn ogen.

Niks moeilijks aan. Je hoeft toch de mening van de aasfabrikanten ook niet te hebben? Aangezien de particles van Dynamite in de afgesloten pot worden gekookt mag je ervan uit gaan dat de toevoegingen zich al voor het kookproces in de pot bevinden. Vrij logische conclusie!


Jan Willem Hilverts schreef:
Ga je na het koken je goedje toevoegen.. Zal je het wel degelijk proeven zoals je aangeeft, maar het is in veel mindere mate aanwezig dan dat je het bij het begin toevoegd. Bij het weken dus. Dan is de particle droog, uitgedroogd en zuigt zich veel voller. Doe dit 24 uur en de mais is vol. Kook het vervolgens een kwartier, dan kook je het niet kapot. En je hebt een particle die vol zit met je liquids of suiker.


Het zal in hooguit in de mantel zitten waardoor het beter te merken is maar de kern is al verzadigt en daar zal het hoogstwaarschijnlijk niet geraken. Het is maar net wat je wilt. Instant actie of lange termijn werk.

Ik voel een toevoeging aan het onderwerp, bovenstaande is een aanname die me zomaar te binnen schiet
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

13-07-2010 21:28

als je mais flavoured na koken kost het minder flavour en trekt veel beter in, mais zuigt enorm na het koken, tijgers ook!
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-07-2010 21:35

En waarom is dat dan als ik vragen mag?

Bij tijgers kan ik er nog wel in komen maar dingens als mais en meer van dat soort bonen en granen lijken mij toch altijd na het weken en koken al maximaal opgezwollen te zijn. Althans, na 24 weken en 20-30 minuten koken zijn ze over hel algemeen aardig verzadigd met water. Het lijkt mij sterk dat ze dan nog gigantisch veel gaan liggen sponzen.

Misschien eens na het koken wegen, terugpleuren in het water en vervolgens nog een keertje wegen na verloop van tijd. Dan moet je toch wel een sluitende conclusie trekken..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

13-07-2010 22:04

Bas,

Ik mis nu een sterk argument waarop jij dit baseert! Want immers... Als iets al vol zit met vloeibaar, hoe kan er dan nog meer bij?

Tijdens het koken zet maïs ook nog op. Maar dit begint bij het weken, dan zet de maïs zich al een keer In geheel uit. Tijdens het koken nog een keer, maar zuigt zich minder vol dantijdens het weeken. Na het koken zijn ze vol, dan kan er niks meer in. Kook e te lang, dan zet maïs zich dusdanig uit dat er gaten lomen en het dus er uitlekt niet inkomt. Kook je nog langer dan ploft het. Dan ben je dus vrijwel 80% kwijt.

Dan krijg je het verhaal warmte nog.. Hittebestendig moet ik zeggen. Weinig flavours zijn dit. Dus die kook je weg als je het tijdens het koken toevoegd. Doe je dit tijdens et weken, dan trekt het geheel in de maïs en kook je het minder snel eruit. Naflavouren heeft geen nut, de maïs is al vol. Wel kan je je maïs uitlatendrogen een nacht en dan water en je flavour toevoegen en dan zuigt het zich ook weer vol ermee.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Remco Hoogendijk
Berichten: 19
Lid geworden op: 11-07-2010 17:42

14-07-2010 01:11

Zeker voor het koken... tijdens het weken dus...
Na het koken zullen je particles misschien nog wel iets opnemen maar niet veel.

Waar het water dan blijft? Dat verdampt. Zeker met dit warme weer.
Jeroen Tuinder
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-07-2010 07:19

17-07-2010 10:04

Jan Willem Hilverts schreef:Bas,

Ik mis nu een sterk argument waarop jij dit baseert! Want immers... Als iets al vol zit met vloeibaar, hoe kan er dan nog meer bij?

Dan krijg je het verhaal warmte nog.. Hittebestendig moet ik zeggen. Weinig flavours zijn dit. Dus die kook je weg als je het tijdens het koken toevoegd. Doe je dit tijdens et weken, dan trekt het geheel in de maïs en kook je het minder snel eruit. Naflavouren heeft geen nut, de maïs is al vol. Wel kan je je maïs uitlatendrogen een nacht en dan water en je flavour toevoegen en dan zuigt het zich ook weer vol ermee.


Ik vraag me eigenlijk af of de mais veel meer vocht opneemt tijdens koken of dat de cellen zich alleen maar opblazen en de uitzetting van de lucht binnendringen belemmert.
Is natuurlijk vlot te controleren door de mais, afgegoten, te wegen voor en na het koken.

Als je direct na het koken de mais afgiet en op de lucht droogt raakt het vocht kwijt.
Tijdens het koelen trekt vocht van binnen naar buiten. Dit omdat de buitenkant koelt door verdamping en dus droger wordt,wat weer wordt aangevuld van binnenuit. is een natuurkundig proces. Dat resulteert dus in die sponsjes die zich makkelijk laten naflavouren. Nu kan het niet anders dan dat er ook een ideale verdunning/verhouding is tussen flavour en water (of evt andere drager) en een ideale temperatuur om het te doen (schiet een beetje door).

anyway, sommige dingen kook/verwarm ik mee. zout, suiker dat soort simpele dingen. flavours/kruiden dus na het koelen en uiteindelijk beland alles weer in het kookvocht dat ook op smaak is gebracht. Dat flavours eruit zouden worden gekookt is 1 ding, ik denk meer over hoe ze zich gedragen bij verhitting. Iets heel lekkers kan dan zomaar bitter worden bv.
Jeroen Tuinder
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-07-2010 07:19

17-07-2010 10:05

Jan Willem Hilverts schreef:Bas,

Ik mis nu een sterk argument waarop jij dit baseert! Want immers... Als iets al vol zit met vloeibaar, hoe kan er dan nog meer bij?

Dan krijg je het verhaal warmte nog.. Hittebestendig moet ik zeggen. Weinig flavours zijn dit. Dus die kook je weg als je het tijdens het koken toevoegd. Doe je dit tijdens et weken, dan trekt het geheel in de maïs en kook je het minder snel eruit. Naflavouren heeft geen nut, de maïs is al vol. Wel kan je je maïs uitlatendrogen een nacht en dan water en je flavour toevoegen en dan zuigt het zich ook weer vol ermee.


Ik vraag me eigenlijk af of de mais veel meer vocht opneemt tijdens koken of dat de cellen zich alleen maar opblazen en de uitzetting van de lucht binnendringen belemmert.
Is natuurlijk vlot te controleren door de mais, afgegoten, te wegen voor en na het koken.

Als je direct na het koken de mais afgiet en op de lucht droogt raakt het vocht kwijt.
Tijdens het koelen trekt vocht van binnen naar buiten. Dit omdat de buitenkant koelt door verdamping en dus droger wordt,wat weer wordt aangevuld van binnenuit. is een natuurkundig proces. Dat resulteert dus in die sponsjes die zich makkelijk laten naflavouren. Nu kan het niet anders dan dat er ook een ideale verdunning/verhouding is tussen flavour en water (of evt andere drager) en een ideale temperatuur om het te doen (schiet een beetje door).

anyway, sommige dingen kook/verwarm ik mee. zout, suiker dat soort simpele dingen. flavours/kruiden dus tijdens het koelen en uiteindelijk beland alles weer in het kookvocht dat ook op smaak is gebracht. Dat flavours eruit zouden worden gekookt is 1 ding, ik denk meer over hoe ze zich gedragen bij verhitting. Iets heel lekkers kan dan zomaar bitter worden bv.
Gebruikersavatar
ralph massen
Berichten: 12
Lid geworden op: 05-05-2010 19:30

08-08-2010 13:25

Rik koster schreef:duidelijk toch ? graag de pol,en je uitleg,ik zeg na het koken bijvoegen.om 2 redenen

- je kookt er niks meer uit,dus je ingredient blijft goed intact.
- alles wat warm word zet uit,dus na het koken.als het afkoelingsproces begint,zal het vocht naar binnen trekken,dus ook het toegevoegde ingredient.

ps: correct me if am wrong.ik ben geen beterweter.maar dit is mijn zicht hierop.wat is de jouwe ?

gewoon doen wat je gevoel zegt doe ik ook gaat al jaren goed
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-08-2010 23:33

uiteraard ralph,dat doe ik ook al jaren.en dat gaat er bij mij ook goed mee door.maar zoals je ziet is het toch een intressant topic,waar ik toch wel van kan leren(een ieder kan leren ?). want zoals ik bemerk is er nog niemand geweest die iets bevestigen kan met feiten.en hoor ik alleen theorien.