particels of boilie


K. van den Herik

08-04-2010 07:28

Vraagje: als om voeren en afstandvissen gaat hebben ze het altijd over bollen. Dan gaat men penvissen, moet er ineens duivenvoer, kattenvoer zoete mais enzo als aas gebruikt worden. Zijn die bollen dan niet meer dan een compromis en is het eigenlijk een inferieur aasje?
piet vliet

08-04-2010 11:05

K. van den Herik schreef: Zijn die bollen dan niet meer dan een compromis en is het eigenlijk een inferieur aasje?



Vind ik eigenlijk wel,zal als het mogelijk is altijd klein cq zacht aas gebruiken, ben van mening dat dat gewoon aantrekkelijker is en eerder word gegeten .
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

08-04-2010 11:32

@klaas

Is het een compromie? Je kan het natuurlijk ook zien als een aasje dat je oneindig kunt tweaken/mee kunt variëren.

Een hennepkorrel is een hennepkorrel, mais is mais, tarwe is tarwe... Maar een bol met alle 3 erin is net weer even anders, en de volgende bol met net even andere verhoudingen is weer anders, gooi er vismeel bij en je hebt weer wat anders. Als je goed doet kun je met bollen denk ik een superieur aasje maken, maar de rest van de bollen is net zo goed/slecht als een partikel....
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

08-04-2010 13:05

piet vliet

als ej zacht aas gaat gebruiken, dan krijg je meer last van witvis, omdat het zacht is, en als het hard is dan geven ze het sneller op

Stefan
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-04-2010 13:17

Als je het heel geconcentreerd in combinatie met een goede hookbait neerlegt heb ik daar in het vroege voorjaar nooit veel last van gehad. Maar ik heb bijna geen recht van spreken meer. :D
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-04-2010 14:21

dat probleem heb ik ook bij sommige mensen op het board mitsz,mischien moet ik iedereen maar na gaan praten,met de groep mee lullen en vriendjes maken,tegen gestelde van zeggen wat ik denk en wat ik weet,maar commercieel en vriendelijk iedereens handje schuddend door het board gaan,mwah leg me maar een zwijgverbod op ook :wink: 8)

lang leve een discussie board ;)
piet vliet

08-04-2010 14:33

stefan laurijssens schreef:als ej zacht aas gaat gebruiken, dan krijg je meer last van witvis, omdat het zacht is, en als het hard is dan geven ze het sneller op



o ja had ik niet bij stil gestaan :wink:
Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

08-04-2010 16:26

Peter van der Werff schreef:Bij het voorbereiden van duivenvoer (dit zijn toch particles of begrijp ik het verkeerd?) blijft bij mij de mais nogal hard, en de rest wordt wel mooi zacht.
Is dit een teken dat ik te kort week of kook? Ik heb 24 uur geweekt en 45 minuten gekookt.


Duivenvoer valt inderdaad ook onder de particles.
Particle is gewoon Engels en betekent "a tiny piece of anything".
Als je de mais ook zacht wil hebben, moet je het zaakje langer en/of harder laten koken.
Ik heb 2 ronde frituurpannen met deksel daar kun je zo een paar kilo per keer mee koken.
Staan gewoon vrolijk op 180 graden te pruttelen en dan is de mais na 3 kwartier bijna popcorn geworden :D
Helemaal kapot gekookt en dat vangt goed!

De hennep kun je er ook gewoon doorheen gooien, geen probleem.
Je hoeft het water niet te verversen na het weken, je kunt dus simpelweg in hetzelfde water koken.
(Alleen met pinda's e.d. staat dit ter discussie)

Succes,
Mees.
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

09-04-2010 14:35

Langer koken snap ik. Maar harder koken, wat moet ik daar onder verstaan? Want je kunt je frituurpan wel op 180 graden zetten, je water wordt er niet warmer van hoor. Koken doet water nu eenmaal bij 100 graden celcius. Omdat het harder borrelt en sneller verdampt, stijgt de temperatuur nog niet. Energie moet ergens blijven hè. Wil je water koken op een temperatuur boven 100 graden, ben je volgens mij aangewezen op een hogedrukpan.
Al zie ik het probleem van harde mais (en dan bedoel ik hard na weken en koken) niet zo, kun je toch prima mee voeren en vissen? Week m'n mais altijd 24 uur, daarna half uurtje koken en in een afgedekte pan of emmer af laten koelen. Evt. zoetstof erbij (tijdens het weken al) en vangen maar!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

09-04-2010 14:52

Mais goed koken en daarna invriezen verzacht ook de mais, een 10mm boilie met wat deeg erom is voor mij ook een particle, geen probleem en super atractief, je kunt het deeg alles meegeven wat je normaal kapot stoomt-kookt :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

09-04-2010 15:56

Mart Honen schreef:Langer koken snap ik. Maar harder koken, wat moet ik daar onder verstaan? Want je kunt je frituurpan wel op 180 graden zetten, je water wordt er niet warmer van hoor.


Je hebt gelijk, haha!, daar heb ik eigenlijk helemaal nooit bij stilgestaan.
Kookpunt van water is en blijft 100 graden dus bij dezelfde druk krijg je het nooit warmer.

Dus eigenlijk maakt het voor de mais geen fluit uit of ik de pan op 100 of 180 graden zet.
Het zou met beide temperaturen dus precies even lang moeten duren om dezelfde zacht/hardheid te krijgen.

Hooguit zijn de maiskorrels die onderin zitten langer in contact met een warmer verwarmingsgedeelte waardoor ze toch sneller zacht worden en uit elkaar ploffen.

Is er misschien een natuurkundige in de zaal die dit kan bevestigen?
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

14-04-2010 21:23

als het water kookt, dan kan de tempratuur nog steeds stijgen. alleen het verdampt dan sneller
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

15-04-2010 17:39

hoelang duurt het voordat je een slijmlaag op je tijgers hebt zitten??
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

16-04-2010 20:59

miss 2-3 dagen denk ik, sorry voor de late reactie
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

15-05-2010 14:57

ik denk dat ik voor boilie ga, omdat het anders zo veel werk is, en het trekt nogal witvis aan,
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.