hoeveel gram biggenmeel op deze mix ?


Martijn C. de Groot
Berichten: 22
Lid geworden op: 12-02-2008 15:51

19-02-2010 16:54

Jah dat staat ook op alle zakken vermeld. Maar nogmaals een vis is geen big.
Ik ben benieuwd welke merken jullie gebruiken??
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

19-02-2010 23:10

Veel mee gevist,
Vallen me een paar dingen heel erg op.
Biggen opfokmeel waarmee ik viste word in een meelmolen volgens recept gemaakt, heel leuk om te zien trouwens.
Het betreft een behoorlijk vet meel, omdat de veevoerproducent er palmolie bijvoegd en raapzaad, sojahul, maismeel enz. enz.
Het draait als een trein en de uitharding is geweldig, en dat voor €7.50 de 25kg.!
Maar... persoonlijk vind ik na veel geklooi dat, als je er te te veel % in je mix kiept, het er niet beter op word.
Dat is volgens mijn wel te verklaren want, je start vanuit je basismix...
en die bestaat zowat uit dezelfde ingredienten als waar het bigge[opfok]meel uit bestaat.
Kortom {denk ik..} de boilie slaat harstikke dood, super verzadigend!
Wat ik wel intressant vind is dat als je de juiste balans vind met de %
bigge opfok dat de je de betere vissen vangt.
Maar het gaat me niet hard genoeg,omdat het verzadigd.
Martijn,het meel is gewoon ''koosjer'' absoluut dat de bijgevoegde mineralen de vis overhalen tot azen.{het goede gevoel.}
Toch is het een soort discussie dat niet klopt...
Met de goede bedoelingen,maar je vraagt wel naar merken..
Omdat je het beste wilt?
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-02-2010 09:03

biggenmeel is juist een leuk ingredient om als basis te gebruiken..

30-60% biggenmeel en dan nog eigen inbreng.. Over de vitaminen en shit hoef je je geen zorgen te maken. Teveel heb je niet.Het is eerder een mooi middel voor een lange termijn mix voor thuisdraaiers. Zeker voor jeugdige draaiers die niet veel geld ter beschikking hebben!

Sommige bekende merken gebruik(t)en het
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Martijn C. de Groot
Berichten: 22
Lid geworden op: 12-02-2008 15:51

20-02-2010 20:55

Beste Ronald,

Ik ben werkzaam bij de grooste (agri) diervoederproducent ter wereld. Dus nee, ik ben niet opzoek naar het beste. Puur interesse.
Maar ik snap dat `t gevoelig ligt om eens kritisch te kijken naar iets wat graag gebruikt wordt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-02-2010 21:05

Even een link voor degenen die graag willen weten wat een karper nodig heeft.

http://books.nap.edu/openbook.php?recor ... 15&page=63

Hilco
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

20-02-2010 21:23

http://www.baitcalculator.com/index.php?mixer=yes

hier heb je meschien ook wel wat aan,vince mooi gemaakt man.
m.v.g
breek me de slurf niet open
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-02-2010 01:22

Martijn C. de Groot schreef:Beste Ronald,

Ik ben werkzaam bij de grooste (agri) diervoederproducent ter wereld. Dus nee, ik ben niet opzoek naar het beste. Puur interesse.
Maar ik snap dat `t gevoelig ligt om eens kritisch te kijken naar iets wat graag gebruikt wordt.


Marijn,

Kan niet kritisch genoeg! Dus barst maar los!

Maar biggenmeel wordt graag gebruikt? Zijn er denk ik niet veel, daar je er weinig tot niks over hoort. Terwijl het een leuk alternatief voor je basis is. Of aanvulling op je basis. Vraag me af wie het hedendaags nog gebruikt daar vele een basis hebben van mais, gries, soja, tarwe, lupine, boekweit, polenta e.d..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-02-2010 17:16

Ik ben een hele poos uit het wereldje geweest en verbaas me over de basis die veel vissers tegenwoordig gebruiken, inderdaad voornamelijk producten met veel zetmeel.

De nalatenschap van E.A.?

Aangevuld met vismelen, trouvit, birdfood, e.d. krijg je dan je totale mix.
Wat je natuurlijk in wezen probeert te doen is een compleet aas maken, maar het kan ook anders.

Waarom koop je geen compleet diervoeder, gebruik 10% binding en 10% uitharding (eventueel nog wat leuke toevoegingen) en draaien maar!

Alles zit erin, het is gemakkelijk en het is goedkoop!

Enige nadeel, het kost je nog wel eens een koffiemolen.
Ben momenteel met geextrudeerde pellets bezig en die krengen zijn keihard en de messen van de koffiemolen zijn dan ook vrij snel stomp.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

21-02-2010 21:21

Martijn C. de Groot schreef:Beste Ronald,

Ik ben werkzaam bij de grooste (agri) diervoederproducent ter wereld. Dus nee, ik ben niet opzoek naar het beste. Puur interesse.
Maar ik snap dat `t gevoelig ligt om eens kritisch te kijken naar iets wat graag gebruikt wordt.


Martijn,
ok ik snap nu je insteek... :oops:
Biggemeel is in alle varianten te verkrijgen om het varken in alle groeistadia te voorzien.{weet jij als de beste} het eindresultaat is slachtgewicht he..
Persoonlijk denk ik dat we dat niet over het hoofd moeten zien.
Als je dan kritisch gaat kijken,dan heeft ook de jeugd er weinig baat bij, aangezien er veel in korrelvariant word verkocht. Het gevolg, nog meer vleugellamme koffiemolens.
Pakken we de 'vetmaker' voor het {volwassen?}varken, dan vind ik die geen topper.
Maar nu eens over speenmeel....?
Biggemeel is makkelijk gezegd, maar gooi dan de varianten op tafel?
Bijv. die gearomatiseerde en met opfokmelk verijkte..
Probeer alleen te typen dat we niet 'zomaar' een biggemeel in hoge % onder de mix moeten knallen,omdat er zoveel stadiamelen zijn.
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.