Het grote freezerbait topic!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 18:49

dus het is weer zo"n onzin opmerking.oke weet ik dat ook weer. had eigenlijk niet anders verwacht.altijd die rare puzzels van meneer
Jurgen Bart

11-02-2010 21:09

proline, goed instant, maar ook goed om te voorvoeren.
niet duur, en kwaliteit voor je geld.
beter de freezers van proline voor 6 euro per kilo als de ready's van dinamite van 14 euro.
K. van den Herik

11-02-2010 21:15

niks moeilijks aan, zeker al geen onzin. Elk product wat je als zelfdraaier koopt om eens 100 kilo te maken is veel duurder, dan dat het per pallet wordt gekocht door een bollenbakker

Itszer is een toevoeging uit de 80 er jaren. Is vertrouwen, getrokken uit sperma van een dronken zwitser.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-02-2010 21:21

Wat je ook niet moet vergeten is 'verlies'.

Ik heb zelf ervaren dat ik als ik een zwikkie boilies had gedraaid op een gegeven moment even niet meer ging draaien en dus de restjes weg kon mikken. sommige ingredienten echt kilo's omdat die nou eenmaal goedkoper waren per 10 kilo bijvoorbeeld.

Dus je kan wel mooi zeggen dat je zoveel gram van een ingredient gebruikt per kilo mix, maar je maakt echt niet alle ingredienten precies op!

Stelletjes homofielen
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2010 00:42

waar is j post op gebasseerd lex ?
snap je beredenering niet helemaal,
met hetero groet Rk
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-02-2010 01:40

Interessante topic.

Wat mij als eerste opvalt zijn de namen van een aantal firma’s waar ik nog nooit van gehoord heb, kunnen de kleinere bollenbakkers de concurrentie niet aan met de grote speler(s) op de markt (= omzet draaien, dus veel verkopen)?

Ja, lijkt me inderdaad ook vrij logisch, hoe kun je als kleine boer, een voet tussen de deur krijgen, in een markt die niet al te groot is.
Of zie ik het nou verkeerd en is het wel een grote markt. Hoeveel mensen zijn nou werkelijk afhankelijk van deze markt?

Het topic gaat over freezerbaits, hoe ze bevielen en hoe duur ze zijn.

De grote spelers kunnen natuurlijk veel goedkoper inkopen en daardoor ook een goedkoper eindproduct leveren, wat op zich nog niks over de kwaliteit zegt.

Natuurlijk kunnen zij ook wel een dure en hoogwaardige bol (wat dat dan ook is) maken, maar dat is hun markt niet! Het gaat om de omzet, wat wil het gros van de karpervissers voor een bol betalen. Ja, dan moet je misschien concessies doen, waarmee niet is gezegd dat ze echt crap leveren, want als je dat doet heb je denk ik niet zo lang bestaansrecht.
Uiteraard gaan ze die dure bol niet maken en aanbieden naast hun goedkopere bollen, want dan ben je niet geloofwaardig meer.

Wat kan de kleinere speler daar tegenover zetten? Een echte hoogwaardige bol leveren voor een veel duurdere prijs en of die altijd beter vangt moet je natuurlijk ook nog maar afwachten!
Qua promotie etc. heeft hij natuurlijk ook veel minder mogelijkheden.

Stel je gebruikt caseïne en WPC 80 in je mix en je gebruikt 25 % in je totale mix, dan ben je voor je inkoop (ongeveer € 10,00 per kg) van die producten alleen al ongeveer € 2,50 kwijt. Dan zit je complete bol denk ik al gauw op € 5,00 (inkoop) per kg en dan moet de boer er ook nog wat op verdienen, dus reken maar uit!
Vandaar dat er waarschijnlijk bijna geen firma meer melkeiwitten gebruikt.
Deze producten (samen met soja isolaat) worden tegenwoordig vooral in de bodybuilderwereld gebruikt, verkoopprijs ongeveer € 30,00 per kilo.

Als thuisdraaier ben je natuurlijk niet altijd goedkoper uit, het hangt er maar net van af wat voor ingrediënten je gebruikt (ik moet b.v. € 18,95 betalen voor een kilo WPC 80, nee ik lieg, ik krijg het gratis van iemand die op de fabriek werkt).

De freezerbaits van de grote firma’s vangen volgens mij voldoende vis voor de meeste karpervissers, dus mijn zegen hebben ze!

Maar, ik trek toch mijn eigen plan!!!

Klaas, ben je ondertussen al uitgebeten, of ben je bont en blauw geslagen?

Hilco
K. van den Herik

12-02-2010 08:02

Je weet al gauw niet meer wat je uit de nek zwamt, we helpen je wel hoor:


Rik koster schreef:
.mijn eigen bolletje die kost me echt maximaal 3,50.


Leuk om hier nieuw leven in te blazen, maar dan kunnen we ook meteen over het totale kostenplaatje hebben van een homemade..

Als het jou 3.5 kost... Moet je per dag aardig wat met de hand wegrollen..

Heb je manuren gerekend?
Heb je afschrijving gerekend van je boiliespuit van boiliedesign?

He.. het allerbelangrijkste... Waar maak je je bollen in gaar??
Kost stroom of gas niks tegenwoordig?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

12-02-2010 09:23

Als je alles in bulk inkoopt kun je uiteindelijk wel op een prijs van 3,50 euro komen. Aangezien ik eerst een kilo 30/40 draai voor de komende tijd en alle attractors, olie, eitjes, flavours enz.... meereken dan kom ik absoluut niet op 3,50 euro uit. Heb laatst alles nog even op papier gezet en ik zit toch wel rond de 4,5 a 5 euro de kilo. Dan zijn de man-uren, gas enz... nog niet eens meegerekend. Voor dat geld kun je ook een goeie freezer kopen, toch blijf ik zelf draaien aangezien ik dan weet wat er in zit en ik vind het leuk werk om de doen.

Schrale bollen, zijn wel te produceren voor een luttel bedrag de kilo.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2010 13:06

dries uiteraard kan je het zelf zo gek maken als je wilt.maar vang je nu echt meer dan op die bol van een euro of 1,5 meer ?
zou het niet met een iet wat simpelere bol ook gewoon lukken.is het niet meer stek en rig gebonden /weer ?
ik heb gezegd de wat slimmere thuisdraaiers draaien goedkoper als een aasfirma.
en ja uiteraard klopt het dat een aasfirma spullen voor een luttel bedrag groot inkoopt,maar dan word de boilie nog voor 5 tot 10 euro verkocht.
dus dat luttele bedrag wat hun gekocht hebben merk ik niks van als home made draaier.want al kopen hun het nog zo goedkoop in,de prijzen blijven hetzelfde,waarom ? omdat ze mee moeten gaan met de concurentie.ik draai mijn eigen boilie lekker thuis.die kost mij 3,50 en word binnen 20 min verteerd door de karper,met een watertemperatuur van 18 graden.in mijn ogen is dit de ideale bol,hij ruikt lekker proeft zoet hij vangt en is licht verteerbaar.
zitten vezels in vetten koolhydraten eiwitten vitaminen en verschillende aminozuren,deze bol is goedkoper als een bollenboer,heeft een bollenboer kwalitatief een beter aas als dit dan ? het wonder aas ? dacht het niet.een bol als dit is de superbol en die superbol als deze is overal te koop,dit moet er in een boilie zitten.en er zijn genoeg firma"s die dit mischien ook bevatten in hun bol.maar voor zo"n bol betaal je de hoofdprijs.om het in boilieboerentaal uit te leggen.mijn boilie die ik draai is een, Toprange ipv ecorange,een special en goldrange ipv standaard range , dus als ik of jij dries een bol bij een bollenboer vandaan haalt,bedenk je dan nog eens goed,met welke bol je jouw home made boilie kan vergelijken,met de goedkoopste bol die een leverancier heeft,of met de duurste range ze hebben. mvg Rk
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-02-2010 15:37

Rik koster schreef:waar is j post op gebasseerd lex ?
snap je beredenering niet helemaal,
met hetero groet Rk


Op het feit van,....

Je koopt bijv. 1 kilo L-zero 30, gebruikt hier maar 750 gram van en houdt dus 250 gram over. Je betaald er wel 27 euro voor. Wat doe je met die 60 gram? Vreet je het op.. Of laat je het wegrotten.. Dat noemen ze dus verlies waar je geen rekening mee houdt ;)

Dries geeft al een mooi voorbeeld voor je Rik..
Hij is 4.5-5 euro de kilo kwijt.. En dan heeft die nog niets eens alles meegerekend verder.. Laat je dit rollen, ben je al goedkoper uit. heb je nog je eigen mix. Koop je een goeie freezerbol, zal die ongetwijfeld de meeste extracten etc. ook bevatten. En je hoeft er niks voor te doen.

Hoorde iemand zeiken over het feit dat je je bollen moet ophalen.. Maar wie rekent zijn verzendkosten mee bij zijn berekening? Als je ingredienten besteld heb je toch ook verzendkosten.. Of krijg je die zomaar.. Hmmz, drukt ook op je kosten als je her en der besteld ;) Heb het zelf meegemaakt.

Voor ik voor RLB viste rolde ik altijd zelf. Heb de discussie altijd gehad dat een bollenboer duurder is. Mjn bol kostte me 6,25 de kilo. Manuren en gas niet meegerekent, wel de verzendkosten. Ik bestelde bij 3 verschillende leveranciers.

Uit laten rekenen destijds bij RLB en laten rollen.. 5 euro de kilo, zelfde mix, stond er zelf bij. Wel goedkoper dus.. Het kan, hoeft niet altijd.

Uiteraard heeft een boer ook een winstmarge, maar ook dat verschilt per boer wat die bereiken wil en wat zijn strategie is. Dus voor een 5 euro de kilo kan je net zo goed een bol hebben die veel voller met extracten ne dergelijke zit dan de jouwe. Dus id het dan duur Vaak ook nog met extracten die jij niet snel zal gebruiken omdat ze te duur zijn. Spirulina bijvoorbeeld.. Of ingredienten die je alleen maar kan kopen als bedrijf zijnde.. Enzovoort...

Maar Rik..

Dit is toch wat je horen wil... Jij bent helemaal geweldig en jou home made bol vist alles en iedereen naar huis!!! Maar in de buurt van een toprange komt die nog niet ;)

Verschil met de top en de eco is.... Eco is iets goedkoper omdat er minder attractieve bestandselen en wateroplosbare extracten inzitten (Goed lezen kan je ook nog niet, dus doe je oogkleppen is af) De Toprange zit vol met attractie etc. Jou bol niet. Degene die je mailde, al helemaal niet en komt net in de buurt van de ecorange ;) En is nog duurder ook.

Dries Jacke schreef:Schrale bollen, zijn wel te produceren voor een luttel bedrag de kilo.


Viel Späss
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2010 16:06

hahaha die bol die ik je stuurde is gewoon een mix,je dacht toch niet dat ik mijn eigen recept op het board neergooi,en mijn bol vist iedereen eruit heb je mij dat horen zeggen ? ik zei dat mijn bol gewoon altijd zijn vis vangt,hij in 20 minuten tijd verteerbaar is voor een vis,dat heb ik zelf gemerkt bij een vis sessie zonder voorvoeren,en mijn bol komt niet eens in de buurt van jouw toprange ? haha laat me niet lachen man.waar basseer je dat op,geen vloeibare atractoren in mijn mix ? knap dat je dat raden kan.ten tweede haal ik mijn mix op bij mij in de buurt,kost me hoogstens 1 euro benzine.dan heb ik dus wel zat mix voor een weeksessie,over dat je dingen weg gooit is toch nonsens of niet ? ik gooi nooit wat weg ! ik draai altijd dezelfde mix,en die pas ik vrijwel nooit aan.vangt het hele jaar door,en dat ik helemaal geweldig ben wat is voor bullshit ? voel je je aangevallen als boilieboer ? ben en blijf er gewoon bij dat IK dan maar naar mezelf gekeken omdat een bollenboer toch nooit toe zal geven en altijd uitwegen zoekt. goedkoper draai dan een aasfirma.en als ik mijn zelfde mix laat draaien bij een bollenboer ben ik dus nog duurder uit.zelfde mix ? zelfde geld ? 50 cent de kilo ? op 10 kilo dus 5 euro duurder uit.de benzine zal voor mij minimal 30 euro worden.zit niks in de buurt.mijn bol zit vol met atractieve bestandsdelen,waar basseer je op dat mijn bol dat niet zit ? diegene die ik mailde was niet de bal die ik altijd draai,en die bol die ik stuurde die komt mij uit op 2,80 de kilo.duurder als juouw eco ?
ik moet even iets van me hart.je heb het constant over spirulina,ook hier kan ook gewoon aan komen,dus wat je eerder zei :wij komen aan spullen waar jij niet aan kan komen dat is BS,verder kost me dit 8 euro voor 500 gram maar kan ik zeker goedkoper krijgen als 8 euro krijgen.verder is 3-5 procent ook niet veel voor in je bol.dus de prijs drukt ook niet extreem omhoog,zou ik dit spul toepassen in een mix komt dit 80 cent per kilo bij,zit ik dus nog steeds aan de 3,50 omdat dit een vervanger is voor andere bestandsdelen.jammer maar je gelijk heb je nog steeds niet behaald.doe ik nog maximaal toevoegen 5 % dus. kom met betere feiten op tafel wil je je gelijk halen,en maak je niet druk als het uitlekt dat een home made goedkoper is je zal er heus niet gelijk failiet op draaien hoor,en goed jouw boilies zijn de beste voor die prijs,geen home made komt in de buurt van je toprange,want wij kunnen niet aan spirulina komen.of had je toch andere bestandsdelen waar wij niet aan kunnen komen.dat is toch wat je beweerde in een vorige post,leg de feiten eens bloot en geef je mix hier op het board,want niemand kan jouw toprange gelijk halen toch.het domste gelul wat ik ooit gehoord heb.de vriendelijke groeten de helemaal geweldige home made bollendraaier rik die alles en iedereen naar huis vist
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

12-02-2010 17:59

Ik ben eerlijk gezegd serieus benieuwd naar die ultrageheime ingrediënten die wij als normale stervelingen niet kunnen kopen...

Als ik ze toch niet kan kopen dan graag wat namen er van, de concurrentie weet er toch al van!

Ik vrees dat de inkoopsprijs van 10000 kg van een bepaald ingrediënt niet opeens de helft is van die van 1000 kg. Helaas zou ik zeggen, want dan begonnen we gewoon een inkoopcombinatie hier met zijn allen.

De allergrootste jongens in ons aaslandje zijn (correct me if I'm wrong) nog steeds hele kleine spelers als het gaat om de grondstoffenmarkt, TENZIJ ze niet alleen aas maken maar zich ook in de rest van de diervoeder industrie begeven.

Iemand een (honden)koekje bij de koffie?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

12-02-2010 19:06

Hallo,


Zelf ben ik zins oktober 2009 testvisser van CarpMax boilies. In november ben ik goed gaan voeren op een stuk kanaal waar ik 2 keer eerder heb gezeten maar eigenlijk niet kon vissen door de pomperbladen. In november zijn deze bladen weg en ik heb toen een schatting gedaan met de vis die er op zit en gelukkig goed gegokt want wist in 2 sessies 6 vissen te vangen 26 pond zwaarste. Ik ben toen dus met de CarpMax bollen gaan voeren, ik merkte dat de vis werkelijk op mijn bollen bleef liggen want zonder bij te voeren kreeg ik zeer snel de aan beten. CarpMax gebruikt alleen de beste grondstoffen, geen kunstmatige kleur of geur stoffen, alles puur natuur. Deze bollen zijn niet echt duur vind ik om en na bij de 7.- € de kwaliteit is super en schimmelen niet na 2 dagen. Kijk eens op http://www.CarpTeamOldenzaal.nl voor foto's van mijn sessie in november en voor de link naar CarpMax.

Groetjes Kelvin
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

12-02-2010 21:37

hier dat bedoel ik 7 euro de kilo das pas mannentaal.
stelletje kruideniers met je 3 a 4 euro.


eens kijken 7 euro maal dat dan de 2 onthouden keer 4 tegen dat en dat ,vanggarantie incalculeren....nee wordt mij te duur.

met partikels strooiende groet
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

12-02-2010 22:51

index.jpeg

Shalalie shalala shalalie shalala..
De bollen zijn al kant en klaar..
Shalalie shalala shalalie shalala..
Maar voor die €7 vind ik het wel een beetje raar..
Shalalie shalala shalalie shalala..
Ik sta er s'morgens mee op..
Shalalie shalala shalalie shalala..
Ik krijg het niet uit mijn kop..
Shalalie shalala shalalie shalala..
Gelukkig gaat die vlieger voor mijn niet op.. :lol: :lol:
En met vriendelijke groet, :lol:
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
K. van den Herik

13-02-2010 09:58

Hallo Rik,

Sorry maar ik krijg me niet door je verhaal geworsteld.

Vincent,

Je zal schrikken. Sommige bedrijven hanteren verplichte afnames van een bepaalde hoeveelheid. Dus jou kilo zit altijd al iemand tussen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2010 10:19

Het enige eerlijke vergelijk is eenzelfde boilie met dezelfde ingrediënten voor een netto gewicht. Dan zal de thuisdraaier toch altijd goedkoper af zijn omdat er geen uurloon, winstmarge en tussenhandel is. Natuurlijk moet je thuis ook prijsbewust zijn met je ingrediënten.

Bij goedkopere freezers zijn er concessies gedaan om de prijs te drukken. Een vulmiddel kost weinig maar weegt mee.

Of je het merkt in de vangst is een andere vraag. Het gemak wil ook nog wat.

Objectief kiezen voor een merk freezer is een lastige omdat er geen enkel inzicht wordt gegeven over de werkelijke samenstelling. Laat staan de prijs opbouw en constantheid van de samenstelling op termijn. Verder neemt de groei in bedrijfjes en het kennelijke gemak om iets te beginnen met zich mee dat de gemiddelde kwaliteit afneemt. Kiezen is dus een kwestie van gevoel en vertrouwen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-02-2010 12:09

puntje bij paaltje,een slimme thuis draaier,is als die er een beetje moeite voor doet goedkoper uit dan een bollenboer,nogmaals wil er erbij vermelden dat ik geen slechte reclame wil maken.ik mijn duim omhoog doe naar red label baits,dit zijn de klantvriendelijkste boilieboeren die ik ooit heb meegemaakt.hun ballen zijn ook echt niet slecht,althans moet er nog mee vissen.maar kwa structuur voor een bol van 4 euro is het echt niet mis.heb ze nog niet beter gezien bij een bollenboer voor die prijs.het is mijn opzet ook niet om reclame of slechte reclame te verkopen hier.het mag dan wel in dit topic.maar is niet mijn ding.
het enigste argument wat ik bevestigd gezien zou wilen hebben door een bollenboer zelf.is dat ik gelijk heb,dat een home made.mits slimme jongen!! goedkoper uit komt.al met al vind ik de discussie lang genoeg duren en ik wou het hierbij houden.wil er wel bij vermelden dat als ik ooit nog eens te lui ben om een grote hoeveelheid boilies te draaien.ik deze voor 100 procent bij red label bestel,de reden hoef ik niet neer te zetten.dat weten de mannen van red label zelf waarschijnlijk wel.( ben het mezelf verplicht vind ik ) even voor de goede orde. ik haat reclame en slechte reclame.ik hou alleen wel van open meningen uitten. verder wens ik elke bolleboer succes in zijn/haar groei van het bedrijf !! mvg RK
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

13-02-2010 13:12

Wel een beetje een eindeloze discussie zo:) Wel leuk om te lezen overigens. Van beide valt wat te zeggen. Het kamp is nu verdeeld in aan de ene kant de zogenaamde blijkbaar gesponserde vissers, die allemaal vinden dat ze de perfecte boilie hebben. En aan de andere kant zelfdraaiers die zeggen dat hun boilie goedkoper is. Volgens mij ligt het kwa geld niet altijd zo ver uit elkaar. Althans als je de goedkopere freezers hebt want er zijn gewoon een aantal boilie merken die absurd duur zijn dit is een feit! Maar ik geloof best dat de goedkopere kan en klare freezers ongeveer evenveel kosten.
En wat inhoud betreft van de boilies is het toch niet te vergelijken want dat staan namelijk niet op de zak.
Volgens mij is dit gewoon een kwestie van waar je zelf in geloofd (en voor een aantal mensen, welk petje moet ik op als ik een foto van een dikke vis maak). Zelf vis ik sinds een aantal jaar met een simpel recept dat ik uit de dunne lijn heb, die vangt gewoon goed voor me. Maar ik neem ook vaak genoeg een freezer of ready made uit de winkel mee. En om een beetje on topic te blijven. Ik vis dan over het algemeen met een proline boilie, daar kan ik makkelijk aan komen en is gewoon te krijgen voor een schappelijke prijs. Er zullen vast meer boilies zijn rond die prijsklasse maar ben er nog niet veel tegengekomen.

p.s. kap eens met die manuren doorberekenen in eigengemaakte boilies, want als ik al mijn uren dat ik aan vissen besteed ga opschrijven dan vallen die uurtjes die aan het draaien ben in het niet...
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-02-2010 13:29

Rik,
ik snap jouw vraag eigenlijk niet zo goed.

Als jij DEZELFDE ingredienten moet kopen als een boilieboer dan ben jij altijd duurder uit. Zij kopen nu eenmaal goedkoper in waardoor zij jou altijd verslaan qua prijs.

Zo gauw ze er "werk" van gaan maken, dan moeten alle kosten berekend worden; loon voor de draai tijd, stroom, opslag/werkruimte, btw, belasting, reclame, etc.

Nu ben JIJ goedkoper uit. Duurder ingekocht maar eigen arbeid zonder HUN bijkomende kosten.

Verkopen ze direct aan de consument dan zijn ze goedkoper qua prijs (nog steeds met dezelfde ingredienten) dan dat er een groothandelaar EN een winkelier tussen komen. Ook deze mensen moeten geld verdienen, toch?
Ik neem aan dat jij ook niet je baas verteld dat je vanaf morgen gratis voor hem gaat werken omdat zijn bedrijf dan een betere concurentiepositie krijgt. (lees een goedkopere dienst of product kan aanbieden).

Als je al deze kosten die voor HUN verplicht zijn, gaat door berekenen naar jou kosten waarbij je dit niet verplicht bent, zal JIJ (bijna) altijd goedkoper uit zijn. Bedoel je dit met je vraag??

Hetzelfde: al zou ik zelf ijzererts delven, dit in platen staal verwerken, hier een auto uitkloppen met een boomstam en een steen,etc,etc, en ik reken dan ook geen arbeidstijd, dan is de kans dat ik een hele goedkope auto heb na 25 jaar (mijn eigen onhandigheid in deze tijd mee gerekend) erg groot.

Koop ik hem in de garage dan maak ik gebruik van hun kennis, hun inkoop kanalen, hun voorraad, hun risico etc. En ja, dat moet allemaal betaald worden.

mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

13-02-2010 13:46

Mooi gesproken Edwin!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-02-2010 14:11

edwin,jouw bredenering slaat de spijker op zijn kop,maar dat was niet echt mijn vraag,ik gaf mijn mening.mijn mening is dat wanneer ik zelf mijn boilie draai,ook al zou dit met dezelfde ingredienten zijn,ben ik goedkoper uit als een boilieboer,dit omdat inderdaad hun er de kost mee moeten verdienen en ik niet,mijn loon word en hoeft er niet van betaald te worden.en dit snap ik ook best,is ook geen punt.maar daarom koop ik geen boilies en maak ik ze zelf.omdat 1 dit voor mij altijd goedkoper blijft,en 2 de resultaten net zo goed zijn en mijn boilie niet onder doet.was ik nou zo rijk geweest dat ik kon smijten met me geld,had ik mijn boilies nog nie kant en klaar gekocht maar laten maken met mijn eigen ingredienten,bij een bollenboer,omdat ik dan weet wat erin zit.en niet voor een bol betaal waar mischien wel geen super ingredienten in zit,want zo bekijk ik de situatie.
K. van den Herik

13-02-2010 15:01

Ik kan ten alle tijden mijn aas goedkoper maken dan dat ik ze moet kopen. Probleem is de ruimte en de tijd.

Zoals Jacco ze maakt ( en met hem meer bollenbakkers) kan ik met mijn thuis fabriek nooit aan tippen.

Vroeger ging er 15 kilo mee naar Salagou. Kwam er 5 kilo terug en een klein 30 vissen op de mat. Waren 2 avonden vol in de weer draaien. En nu? Reken per dag 10 kilo.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-02-2010 21:07

Dan vraag ik me nog steeds af wat je vraag nu is, Rik?
Je herhaalt dat ik gelijk heb, zegt dat ik de spijker op zijn kop sla en gaat dan vertellen dat jou boilie niet onder doet voor????
Ik ken je niet en weet dus ook niet welke kennis je in huis hebt.
Ik vis al 30 jaar op karper (nog van voor de komst van de boilie), maar je moet mij geen samenstelling in elkaar laten draaien. Ik heb er absoluut geen verstand van. Wil ik ook niet. Ik vind het al knap dat je weet dat jou boilie met 20 minuten verteerd is bij een water temperatuur van 18 graden. Voor mij is dit allemaal abra cadabra.
Ik ga met mijn geld naar een boilieboer waarvan ik denk dat hij weet waarover hij praat. Ik laat daar een bal draaien met zoveel mogelijk "prikkels". (is iets waar ik in geloof maar geen idee van heb of het waar is).
Hij verteld wat ik ervoor moet betalen en ik reken af. Klaar. MIJN gevoel is hierbij goed dus ik ben tevreden.
Ik koop persoonlijk liever een bal van 10 euro per kilo waarbij ik het gevoel heb dat ik niets tekort kom, dan dat ik met een bal vis van 2 euro waarbij ik het gevoel heb dat er meer op de prijs gekeken is. Maar dat ben ik.
Verder denk ik dat aas het moeilijkst verkopende artikel is uit de hengelsport. Je kan de beste bal op de kant leggen maar je zal er geen vis mee vangen. (iets waar een hoop goede boilieboeren door onwetende vissers op veroordeeld worden). Je kan goedkoopste vulmiddelenbal op een natuurlijke aasroute leggen en je zal (vaak) vis op vangen.
Als je nu eenzelfde bol met meer aantrekkingskracht op die natuurlijke aasroute had gelegd had je MISSCHIEN nog wel meer gevangen.
Dat je vis vangt met jouw goedkope bol, betekent niet dat je misschien wel meer had kunnen vangen.
Als ik vis vang met mijn overdadige bol betekent ook niet dat ik misschien met jou arme bal wel meer had kunnen vangen. Zal zelfs wel met de situatie te maken hebben. Herkenbaarheid voor de vis kan voor en tegen je werken.
Maar veroordeel ik jou dat je met een goedkope bal vist? Nee. Al vind ik het dan wel weer grappig dat ik in een ander toppic van jou lees dat je wel weer een dure dip gebruikt. Iets dat ik met mijn duurdere bal niet zal doen.
Ben je tevreden met wat je doet? Dan kan ik alleen maar zeggen dat jij het voor JOU goed doet.
Hoop dat ik iets heb bijgedragen aan je vraag.

Met twijfelende groet,

Edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-02-2010 01:10

een dip heeft niets te maken met mijn boilie die ik draai edwin,op sommige momenten ga je een paar uurtjes vissen,en wil je gewoon in dat tijdsbestek een vis kunnen vangen,ik ben niet iemand die voor voert,ik zie er namelijk het nut niet van in op een water met zeer veel karpervissers,mijn viserij bestaat uit,10/20 boilies verspreid over een 2 tal hengels,naarmate ik vis vangen schiet ik bij,maar als ik maar een x aantal uurtjes wil vissen,wil ik dus proberen om in dat x aantal uur een vis te vangen,dit doe ik dus singlebait met een dip,op een plek waarvan ik denk dat er een visje te halen valt,door al deze "prikkels zoals jij ze ze omschrijft" vang je soms sneller een vis in korte tijd (niet altijd dus),soms geeft zo"n dip op een moeilijke dag dat de vissen hoog liggen,en het zo vies broeiend warm is,dat je heel de dag geen tik krijgt net dat beetje extra,door de ingredienten,o.a op oliebasis,die dus in alle lagen van het water komen.toch die vis de "prikkels" om tot azen over te gaan,en in verhouding is deze dip echt niet zo duur als het lijkt,deze dip schimmelt niet en blijft goed.en hier doe ik dus gewoon met gemak het hele seizoen mee.edwin,je snapt niet wat mijn vraag is ? dit was ook geen vraag.dit was meer een feit uit "mijn" stand van zaken dat "ik" goedkoper uit ben met "mijn" boilie dan bij een boilieboer,er genoeg prikkels in mijn boilie zitten die een vis tot azen zet,er vitamines eiwitten koolhydraten heel de reutemeteut in zit die een vis ook nodig heeft om zijn rondje te kunnen blijven zwemmen,en niet onderdoet aan een bol van een boilieboer in "mijn ogen".om het maar even over mijzelf te hebben,en niet over de andere mensen die thuis draaien,verder wil ik ook kwijt dat ik niet wil zeggen dat ik een wonderbal heb,en er zal best een bollenboer zijn die een beter bal verkoopt dan de mijne,maar valt die onder de prijsklasse grofweg 5 euro de kilo ?
verteerbaarheid : een heel belangrijk iets als het gaat om boilies in mijn ogen,
mischien denk je hoe kan die dat nou weten,bij 18 graden, binnen 20 min ?
heel makkelijk een fishfinder,en het begin van een sessie,met boilies verspreid
gevoerd,op de onthaakmat je boilies zien liggen gemalen en al,en rood van
de robin red.ja ook ik gebruik dit in mijn mix.in mijn ogen nog steeds een ware
killer.dit is me niet 1 keer gebeurd trouwens,maar meerdere keren.
dus zo moeilijk is het niet om te weten of je boilie goed verteerbaar is,en dat te kunnen concluderen.
let er maar eens op,de volgende keer als jij een karpertje of 20 op je bol gevangen heb.
je komt er vanzelf een keer achter.verder wou ik het hierbij laten.dit moest eigenlijk helemaal niet tot
zo"n discusie leiden als dit,er is geen opzet om welke boilie boer dan ook aan de grond te nagelen,
door te zeggen dat thuisdraaiers goedkoper uit zijn,dus ik hou dit maar als "ik ben goedkoper uit"dan
wanneer ik het moet halen bij een boilie boer.ben het ermee eens dat een bollenboer zijn meel/additives/flavours etc.
goedkoper kan krijgen als ik,daar tegenover staat dat zij het geld waar ze op bezuinigen de winstmarge mee moeten maken,
de huur van het pand,stroom,gas,apparaten,manuren,plastic zakken moeten allemaal betaald worden.ik heb per jaar denk ik 100 kilo boilies nodig.
dit kook ik met 1 gastank makkelijk weg,kost me 30 euro.de stroom die ik gebruik met mijn compressor is max een tientje.voor die
100 kilo bollen,manuren heb ik niet.heb ik al uitgelegd.als ik tv keek of boilies rolde was geen verschil.sterker nog,tv kost stroom
dus ik compenseer nog ! als ik groot inkoop voor 100 kilo is mijn bol rond en nabij de 2 en de 2,50 de kilo.en een dag werk van 6 uur in de ochtend
tot 6 in de avond.en ja ik reken geen manuren.als ik op zaterdag naar de kroeg gaat ben ik ook geld kwijt.is me maar net zo gezellig
als met het bollen draaien.en we vinden het nog leuk ook.verder zal ik nu zeggen dat ik stop met discusieren.ik hoef me gelijk niet.
ik heb voor mezelf de berekening gemaakt en "ik" ben goedkoper uit.ik wens alle boilieboeren het beste toe.dat de bedrijven weer flink
zullen draaien in 2010,en nu is mijn kant van het verhaal 5 keer aan tafel geweest.heb het 5 keer uitgelegt.dit is mijn visie over prijzen
van boilieboeren,tot betrekking van
"mijn homemade"
DE vriendelijke groeten.en de beste vangsten allemaal in 2010,R.K.