(Heel) eipoeder, vers eitje of plasma ??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco van den Berg
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-11-2009 18:50
Locatie: Pijnacker

09-02-2010 13:20

Hoi allemaal.

Ik maakte zo nu en dan mijn eigen boilies, maar ben niet helemaal meer up-to-date :wink:
Vandaar dat ik de moeite heb genomen om weer 'ns een karperbeurs te bezoeken (Carp 2010, Zwolle).
Het was erg gezellig, maar ben door sommige (voor mij nieuwe producten) erg gaan twijfelen over wat te gebruiken voor het draaien van mijn boilies....

Voorheen tikte ik gewoon wat verse eitjes, om mijn boilies te kunnen draaien.
Nu blijken er alternatieven te zijn, in de vorm van (heel) eipoeder en Plasma ??, vooral van dit laatste had ik nog nooit gehoord.

Bij enige navraag, blijkt plasma goede water-oplosbare eigenschappen te bezitten en wordt (volgens zeggen) veel gebruikt als ei vervanger.
(Heel) eipoeder blijkt beter te zijn, als er redelijk veel vloeibare bestanddelen aan de mix worden toegevoegd.
Nu gebruikte ik zelf inderdaad nogal wat vloeibare toevoegingen, maar de vers getikte eitjes hierbij, vond ik toen niet echt een probleem.

Maar....., wat zouden jullie mij adviseren te gebruiken (eitje, heel eipoeder, plasma) en wat zijn jullie ervaringen met het gebruik hiervan ?

Alvast bedankt.
Marco
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-02-2010 13:42

Marco zolang je niet zeer grote hoeveelheden boilies wilt rollen zou ik gewoon bij eitjes blijven.
Ga je grotere hoeveelheden maken is het toevoegen van poeders wel zo handig.
Verschil? ja en dan in vele opzichten
Binding, uitharding, wateroplosbaarheid, vertering allemaal zaken die verschillen van verse eitjes.

Wil je persé naar poeders overstappen zal je verschillende proefjes moeten maken om te zien wat dit doet in je bol.

1 tip vooraf, alleen eipoeder valt tegen en geeft zelden het gewenste resultaat.
Plasma heb ik ook een tijdje gebruikt maar ben er zelf niet zo'n fan van.
andre janssen
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-12-2009 12:12
Locatie: Geleen

09-02-2010 14:49

Hallo Marco

Ik ben ook sinds kort aan het experimenteren met eipoeder maar de hardheid van mijn boilie is nu een stuk minder geworden.

Nu overweeg ik om ook een percentage bloedpoeder aan mijn mix toe te gaan voegen aangezien boilies hier een stuk harder van schijnen te worden.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee ??

Groet

André
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-02-2010 15:03

bij cc moore hebben ze ook iets wat wheygel heet. Een gemodificeerd wei-eiwit dat voornamelijk in de voedingsindustrie wordt toegepast vanwege zijn prima bindende en stollende eigenschappen en indien het gebruik van eieren niet gewenst is.
Het product bij uitstek wanneer krabben/kreeftjes en dwergmeervallen een probleem vormen. Het reduceert de kooktijden en laat het aas tot in de kern harden.

Tip. : Kan samen met Ei-Albumine gebruikt worden in een mix zonder eieren (5% van beide)Ter vervanging van het eivocht kan er bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van vloeibare/natuurlijke additieven.


ook is er Whey Proten Concentrate. Dit eiwitpoeder met een eiwitgehalte van 80% is niet te vergelijken met de 30% weipoeders. Het bezit uitstekende functionele kwaliteiten. Het helpt bij de binding en het uitharden en geeft het aas een zekere zachtheid mee welke het verwerken en rollen bevordert. Tevens is het een perfect HNV ingredint en zr effectief wanneer dit samen met andere melkeiwitten wordt gebruikt. Bij gebruik van melkeiwitten in de mix, vormen met name de tandem WPC en Sodium Casenaat een uitstekende combinatie.

Tip: Voeg 5 - 10% toe wanneer extra hard haakaas is gewenst.

hoop dat je er iets aanhebt
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

09-02-2010 15:29

Ben zelf nog steeds voorstander van zo vers mogelijke eieren ;)

Gr Jarno
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

09-02-2010 18:38

Gaat niks boven verse eieren, vers bedoel ik mee warm uit barneveld.
Succes.
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Gebruikersavatar
theo kievits
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-08-2008 19:03

09-02-2010 23:42

hallo peter

is ook het zelfde als in de sportschool
gebruik whey al enige tijd in de boilies
koop zelf een pot van 3 kilo voor 27 euro
bij een reform zaak
hoop dat je er wat aan hebt

gr theo
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

14-02-2010 18:50

Hoi,

bij welke reformzaak haal je die?
27 euro voor 3 kilo is echt goedkoop.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

14-02-2010 19:04

@ peter: 1 kg = 17 euro bij ccmoore
Gebruikersavatar
Marco van den Berg
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-11-2009 18:50
Locatie: Pijnacker

14-02-2010 21:41

Alvast bedankt voor de vele reacties :D

Ik merk, dat er nogal verschillende opties naar voren komen, mensen die eitjes prefereren en anderen weer poeders.
Nu overweeg ik te gaan voor een mix, waar eitjes en eipoeder in verwerkt worden.
Zijn er dan zaken waar ik rekening mee moet houden ?

Gr. Marco
Plaats reactie