Boilieboerenvoer??


Plaats reactie
K. van den Herik

26-01-2010 11:55

beloofd is beloofd... :lol:

René,

Wat gebruik jij voor jou koi?

Chris,

toch een verplichte gesloten tijd invoeren medio december tot 1 maart oid?

MVG

Klaas
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

26-01-2010 12:46

Klaas,

Het is een lastig onderwerp, wat is goed voor een karper en wat slecht?
Eenzijdig voeren met veel vetten, veel zout, veel mpg, veel eiwitten in de winter....het voer gebruik op een water of een enkeling die dit voert. Er zijn zoveel factoren aanwezig dat je hier niet snel uitkomt.
Als je alles mee neemt en men zo bezorgd is zal men een heftig onderzoek uit moeten voeren, want er spelen dus veel factoren mee.

Als je het over conserveringsmiddelen hebt dan zijn er verschillende methodes die bedrijven hanteren.
Niet ieder groot bedrijf gebruikt mpg. Al bevreemd het mij dat het meer over mpg gaat. Voer met suikers, koolhydraten of vetten levert ook energie. En ik denk dat de sterftes er niets mee te maken hebben, wintersterftes, sneeuw, ijs, onderhoud. Hoe klote ook.

Waar ik overtuigd van ben is dat vissen in de winter, voor de paai en na een slag is voor de vissen.
Maar ieder jaar vangen we bekende vissen voor of na de paai en de meeste herstellen zich goed.

Ik viste 30 jaar geleden al in de nacht toen het verboden was om nacht te vissen, gesloten seizoen respecteerde ik toen, en zal altijd blijven nachtvissen. Zo ook in de winter, er is geen mens te bekenen en dat is mijn vrijheid, geen hengeldruk.

gr Chris.
K. van den Herik

26-01-2010 15:11

Chris,

Moest ik kiezen en het zou blijken dat het echt beter is voor de karper om een periode niet te vissen, zou ik dat gerust doen. Pas op het inmiddels is het gemiddelde gewicht verdubbeld of misschien wel meer. Grote vissen zijn gewoon kwetsbaarder. Gelukkig wordt nu het meest gevist en gevangen op volgezette putten.

Even zomaar tussen door, maar een mens is geen karper, maar voor een mens geldt een ADI van 25 miligram de kilo lichaamsgewicht. Stel een karper van 10 kilo eet 500 gram bollen met 10% mpg, lijkt me toch al gauw 100 tot 200 keer .

mvg
klaas
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

26-01-2010 16:53

Klaas,

Het is echt beter om in die periode (winter, voor en net na paai) niet te vissen, dus ik zou voorzichtig zijn met je keus. Ook oudere vissen kunnen kwetsbaar zijn door vangen (stres) in de zomer.

Jij geeft een voorbeeld met 10% mpg, eerste vragen die bij mij opduiken is hoelang zit hij op dit voer en eet de vis ook gedurende dat jaar alleen die bollen? Hoe is de ADI voor dieren? Is 3% wel bevoordelijk als energie aanvulling? Als men denkt dat sterftes komen door mpg, hoe zit het dan met mensen die veel suikers, snelle koolhydraten toevoegen...energie. En koolhydraatrijk aas...is dat zo goed voor de vis en het algemeen?

Waarom is nu alles tegen mpg gericht en niet tegen andere middelen? Is het om freezerbaits een zetje te geven of zou er een degelijk onderzoek komen naar alles wat wij karpervissers in de biotoop gooien?

Nu aan jou de vraag als een karper een halve kilo voer eet wat veel suikers of veel zout bevat of te veel maagvullers?

Een boilie kan voor de karper een voedingsmiddel zijn, dat is alles wat hij eet.
Maar dat zegt weer niets over de voedingsstoffen: de bruikbare bestanddelen in voedingsmiddelen (de boilie)

Ben jij er voorstander van om richtlijnen te hebben om karpervoer te mogen maken? Geen thuis draai meer?

gr Chris.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-01-2010 17:50

Chris Gabriele schreef:Klaas

Het is echt beter om in die periode (winter, voor en net na paai) niet te vissen, dus ik zou voorzichtig zijn met je keus. Ook oudere vissen kunnen kwetsbaar zijn door vangen (stres) in de zomer.




Ben erg benieuwt of Klaas de reactie van Chris geheel onderschrijft de consequenties aanvaard door alleen nog in het najaar te gaan vissen?

Gr. Peter
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2010 20:26

Echt een goed gesprek mannen. Hou hem zo...

Ik volg aandachtig.

Maar om ook even in te haken.
Een gesloten seizoen instellen zou als gevolg hebben, meer overtredingen door karpervissers, waardoor we sommige instanties een stok geven....
Hoeveel karpervissers pakken grote aantallen vissen s'winters, hoeveel fanatiekelingen heb je dan uberhaubt. Dat zal niet zo loslopen denk ik....
Meeste populaties worden net na de winter benaderd, waarna ze tijdens een heel visseizoen, krampachtig van de stress zichzelf door de leefomgeving bewegen, waarbij ze zich voldoen aan kilo's verschillende bollen met de meest uiteenlopende ingredienten... ze komen het allemaal tegen...echt niet dat de dikke vissen alleen jou voerplek interessant vinden. Ze maken soms ongelooflijke groeispurten, niet normaal. Veel vissen formen een echte boiliebuik....
Je ziet het op veel wateren. Daarentegen, bereiken ze op andere wateren fantastiese gewichten en behouden prachtige formen.

Ik denk dat de stress van het visseizoen en het verscheidenheid aan voer wat ze binnenkrijgen ervoor zorgt dat sommigen het s'winters gewoon niet redden.
Denk erom op sommige topwateren komen ze 5 a 6 keer per jaar boven, zoniet meer. Als je er met je neus op zit, zie je sommige vissen gewoon aftakelen. Houden het minder in een bewaarzak, moeten langer vastgehouden worden voordat ze wegzwemmen.
Ik weet het niet, blijft moeilijk. Het hinderd mijn zin niet die vis zelf te pakken...

Niet vangen na de paai.
Ik heb wel eens een school karpers gevonden die net klaar waren met paaien. In het ondiepe water vaarde ik eroverheen. Karpers gaven geen kik. Dit waren echt dikke 30+ (lb) vissen.
Ik leunde het water in en kon ze gewoon wegduwen zonder dat ze wegzwommen. Wanneer ze in zo'n staat zijn zal ik ze ook zeker niet kunnen vangen.
Waar ik naartoe wil. In tijden dat ze zo kwetsbaar zijn, pakken we ze het minst. Het meeste kwaad geschied voordat de klachten komen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2010 20:48

Even los van de insinuaties en vingerwijzingen.

Het zou een stap in de goede richting zijn als alle boilieproducenten openheid zouden bieden door aangeven van de samenstelling op de verpakking, overeenkomstig de meeste koivoeders. Dus zoals % eiwitten, koolhydraten, vetten, vulmiddel, vezels en E-nummers. Dan bedoel ik ook alle producenten en alle boilies, inclusief freezers. Maar zolang dat niet wettelijk geregeld wordt, gaat dat niet gebeuren. De kans dat dit gebeurd binnen het Europese verband is nihil. Een vrijwillige tegemoetkoming van de kant van de boilieproducenten, omdat de consument dit wenst, wordt tegengewerkt door de discussie op deze manier te voeren. De kleine producenten die er de laatste jaren bij zijn gekomen zouden wellicht een gebaar kunnen maken. Maar niemand waagt zich daaraan met dit soort wijsneuzerij op karperforums. Die laten dus ook niet het achterste van de tong zien.

Groet, Kees


ps. Boterzuur is oplosbaar in alcohol, verder niks wijsneus.
GHB maak je niet zo, maar door gamma butyrolacton met NaOH en KOH te laten reageren bij een gegeven pH.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2010 21:02

Openheid van zaken lijkt mij ook het beste Kees. Kunnen we eens kijken wat er te water gaat...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

26-01-2010 21:31

Kees eigenlijk is het een eenvoudige opgave wat jij net voorstelt.

Zolang je volgens een vast recept werkt is een voedingwaarde aanduiding vrij eenvoudig te berekenen en geeft dit weinig info over de samenstelling van je product.

Met bv karpervoer 2000 kom je al een heel eind.

Maar wat win je er mee zolang niet duidelijk is wat voedingwaarde voor invloed heeft op een karper die toegang heeft tot meervoudig voedsel..

Of je zou een besluit moeten krijgen dat ieder "verantwoordelijke" voedingswaardes gaat hanteren in ieder product.


In iedere situatie die je maar kan bedenken ligt de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker infijte.
Zelfs de best samengestelde boilie kan in verkeerde handen een moordwapen zijn.

Ik zelf houd er niet van dat "anderen"bepalen wat ik moet doen,
maar heb er niets op tegen dat "anderen"mij adviseren over wat ik niet moet doen als het om dubieuze ingredienten gaat.

Vandaar dat ik een aantal hoog aangeschreven producten weiger te gebruiken in mijn producten,zolang het niet officieel is bewezen dat het veilig is.
En dan nog is de vraag tot welke hoeveelheid is het veilig?.

Bij alledaagse conserveringsmiddelen in ons voedsel staat duidelijk de max opname per dag vermeld.
En daar zit het probleem nu juist.
Karper kan niet lezen en is afhankelijk van wat wij voor schadelijke meuk in het water flikkeren.

Ik weet dat het allemaal wat warrig geschreven is maar daar kan ik helaas niets aan doen.

Het enige wat ik graag heb is dat het voer wat wij gebruiken verantwoord is.
Dat dit bij extreem toedienen niet meer verantwoord is ligt niet aan de producent maar aan de eindgebruiker.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2010 21:45

Weet ik Jacco. Etiketten worden slecht gelezen. Maar je staat als producent toe dat de klant bewust kan kiezen als hij dat wil. De rest is een leerproces dat je niet kunt afdwingen. Dat een wetgeving gaat voorschrijven of je met de juiste voeding vist lijkt mij geen haalbare kaart, noch gewenst.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2010 21:53

Toch wel Kees.

Alleen al vermelding op etiketten zal er voor de oplettende karpervisser een patroon ontstaan.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

27-01-2010 04:03

Ik kan me zeker aansluiten bij de stelling dat etikettering een hele verbetering zou zijn wat mij betreft.

Het leerproces wat daardoor ontstaat bij een extra deel van de karpervissers komt onze hele (karpervis)gemeenschap uiteindelijk zeker ten goede.

Voor wat betreft MPG; ik heb de hele discussie zojuist nog eens gelezen, en vraag me af of er iemand is die me kan bevestigen dat dit spul daadwerkelijk in karperaas verwerkt word.

Zijn er serieuze aanwijzingen dat we dit spul in boilies terugvinden? Ik hoef geen merknaam te weten, want ik koop zelden kant en klare bollen.

Kan iemand mij vertellen wat dan eigenlijk het werkelijke idee achter toevoegen van dat spul zou kunnen zijn?

Conservering? Attractie? Extra energie voor karpers? Een combinatie van factoren?

Kan een bollenboer (meer) winst maken door dat spul toe te voegen?

Een niet al te diepgaande googlesessie heeft mij verder geen gegevens opgeleverd rond MPG en chemoreceptie of digestie bij vissen... Ik ga ff verder googelen dus...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
K. van den Herik

27-01-2010 07:06

ps. Boterzuur is oplosbaar in alcohol, verder niks wijsneus.
GHB maak je niet zo, maar door gamma butyrolacton met NaOH en KOH te laten reageren bij een gegeven pH.


Wat is dit nu voor een irritant misselijke manier om te reageren. Dirfde je niet kleiner? Ik weet niet waar het om gaat maar voor een moderator vind ik dit geen stijl, bah, je zakt vooor mij nu zover door het ijs, niet normaal. Ik ga jou niet overtuigen en jij mij niet, helaas lijkt het erop dat jij alleen jou gelijk wil hebben en in deze hoop juist geen gelijk te hebben.

Met het laaste flintertje achting

moi
K. van den Herik

27-01-2010 07:20

Chris,

Zelf vind ik dat wij als visser mede verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de karper. Dit betekent dat ik als karpervisconsument in het ideale geval eis dat mijn producent er voor zorgt om geen stoffen te gebruiken die zeker slecht kunnen zijn voor een karper. Ook eis ik van mijn belangenbehartigers, SVN, dat zij daar waar nodig onderzoek doen, dit in samenwerking met die producent. Zodat ik ook als zelfdraaier weet wat wel en niet kan.

Zover er weinig of niets bekend is, betekent dit voor mij, dat ik heel voorzichtig ben met producten. Dus geen extremen zal gebruiken, zeker niet in voorvoer situaties. HP, Hoog vet, veel zout, vetsin, nootmuskaat

Chris,

Hoeveel kilo aas ging er in 1988 te water, in 1990? en nu? Dat zal een veelvoud zijn.
Ik had eens voor mijn eigen perceptie gerekend. 200 keer de adi van een mens met een pond bollen. 2 20 mm en de adi is bereikt. Overkill toch?

Peter,

Vissen is een compromis en natuurlijk hebben we in principe het beste voor met de vis, terwijl we deze met het grootste gemak uit zijn natuurlijk milieu sleuren. Zo behandel ik een vis op het droge altijd zo goed mogelijk, net als iedereen. De keren dat ik een hoogzwangere vis heb gevangen, ben ik niet afhankelijk van anderen om deze weer snel en zonder extra beschadigingen terug te zetten. Een gesloten seizoen zoals tot 1 juni zie ik niet echt als noodzaak, zeker gezien het feit dat het argument tegen het afschaffen niet bewaarheid is. Maar mocht het aantoon baar beter zijn, waarom niet? Uit eigen voordeel?

Ik hoop snel overtuigd te worden van het onjuiste mijner idee. Zelf vind ik het geek, dat alleen karper te lul was...

Vincent,

Via SVN is rapport op te vragen ivm onderzoek glycolen. Alle onderzochte bollen bevatte mpg. Tussen 8 en 13%.

Winst producent? Ik denk een voorraad maken die 2 of 20 jaar goed blijft dus de winkelier durft al wel een beetje in te kopen zonder dit weg te moeten gooien ivm schimmelvorming. Nog ff en de producent gaat zeggen dat dit een vraag uit de markt was... hahahaha. Richworth boerde m.i. best goed hoor met zijn diepvries bollen. (1986).


MVG

Klaas

PS heeft L de B zijn mening bijgesteld in zijn nieuwe uitgave? Op blz 131 e.v. ging em aardig van quit
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-01-2010 08:58

[quote="K. van den Herik"]probeer eens de effecten van aas met boterzuur en redelijk wat spul op alcoholbasis?[quote]

Is er nog een manier van communiceren mogelijk waarbij je een ander niet afblaft Klaas?

De kleine letters betekenen een voorzichtig ingehouden poging antwoord te geven op bovenstaande vraag, door jou geciteerd uit een eerdere reactie van Hans Peter, in het besef dat je anders waarschijnlijk op de manier zou reageren die je nu doet.

Ik kan er verder ook niks aan doen dat dit de uitkomst is op de geopperde reactie tussen alcohol en boterzuur.

Het wordt inmiddels een beetje erg bont!

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

27-01-2010 11:29

Makkelijk hoor Kees, net een kaatsbal hoe je gooit krijg je hem retour.

ok kees duidelijk, had dan desnoods in pb wat gevraagd.

Lossen we boterzuur op in alcohol of maak een bol voeg beide toe, wat zijn dan de effecten? Kan dat kwaad? Of betekent het dat iets oplost, dat het niet meer erg is? 2 H plus een o werd ook water zeg maar. en glycol?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-01-2010 11:43

Grappige is dat we het nu over MPG hebben..

Maar 10 jaar geleden en zelfs tot de dag van vandaag nog, zijn er bollen die je 10 jaar goed kan houden zonder dat ze ook maar gaan schimmelen. Je kent ze wel, die bollen die in een hoekje op de plank liggen.. Zijn die dan overgedosserd met MPG, of bevatten ze een andere vorm van (chemische) conservering? Welke vorm dan en wat? Zal misschien ook een chemisch goedje zijn, maar daar hoor je niemand over..

Dat lijkt mij een stuk slechter.. Boilies die je zo lang kan bewaren en dus nooit zullen afbreken in het water. Daarmee is dat dus niet alleen slecht voor het water, maar ook voor de vis, lijkt me.. Dit t.o.v. een boilie die minder lang houdbaar is en sneller afbreekt...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-01-2010 12:09

K. van den Herik schreef:ok kees duidelijk, had dan desnoods in pb wat gevraagd.


Geldt dat niet voor beiden ?

(Beter nog, doe het via email dan kan Hans-Peter, die overduidelijk en nadrukkelijk op de achtergrond aanwezig is, meteen meedoen.)

Argumenten gebruiken is 1 ding maar gebruik ze dan op zijn minst in de juiste context.

ADI van een mens wordt uit veiligheidsoverwegingen veelal 100 x lager dan vastgesteld is voor een rat of muis. ( effe wikipedia raadplegen, zoals vele personen hierboven vrijwel dagelijks doen )

En die 100 keer lagere menselijk ADI ga je dan misbruiken om je standpunt kracht bij te zetten tegen het aas voor een vis ? Een beestje met een totaal andere stofwisseling ? :-?

Vooralsnog lees en ik zie ik geen oorzakelijke verbanden tussen karpersterfte's en het gebruik van MPG in een deel van het karperaas.

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de reactie van de prof van Henk en naar welke onderzoeken op welke dieren zij zal verwijzen.
K. van den Herik

27-01-2010 14:45

HPE is al een poosje stil ,wijzer geworden zeker?

Neem dan wel het hele stuk Michel.

Even zomaar tussen door, maar een mens is geen karper, maar voor een mens geldt een ADI van 25 miligram de kilo lichaamsgewicht. Stel een karper van 10 kilo eet 500 gram bollen met 10% mpg, lijkt me toch al gauw 100 tot 200 keer


Ik heb nog nergens gelezen dat het gebruik van sommige producten geen oorzaak zijn of kunnen zijn, van allerlei nog steeds vage karpersterftes.

Maar ja als het raar is om voor welzijn van een karper op te komen?

MVG

Klaas
K. van den Herik

27-01-2010 14:54

Wat nog steeds staat en waar ik nog steeds benieuwd naar ben:

K. van den Herik schreef:Robert,

Ik ben gewoon consument, die een beetje bezorgt is en wil weten of het geen kwaad kan dat er bepaalde producten in karperaas gebruikt worden.

zomaar wat vragen die ik heb:
- is het waar dat glycolen een energie onbalans veroorzaken? Wat zijn dan de gevolgen?
- welke conserveermiddelen zijn veilig?
- Zijn zalmen te vergelijken met karpers?
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

27-01-2010 14:58

Klaas,

Tuurlijk is het juist om voor de vis op te komen. Net zoals de saftey rig sysremen er zijn, om zo veilig mogelijk de karper te belagen. Echt helemaal veilig is dit natuurlijk niet, 100% veiligheid bestaat niet.

Ook wat voedsel betreft zit je nooit helemaal goed, te veel variabelen zoals water temperatuur en bestand en de de leeftijd van de vis.

Als je echt wilt opkomen voor de karper bevreemd het mij dat er alleen een onderzoek gewenst is naar specifieke midelen. Ik denk stellig dat een te veel aan eiwitten schadelijker is en ook andere ingredienten.
Wij vissers proberen zo goed mogelijk te doen, maar we blijven jagers.

Wintersterftes komen bij strenge winters en sneeuwval al erg lang voor en dit jaar niet anders.
En als je de sterftes aan mpg toeschrijft, dan zou op elk water waar nu sterfte is ladingen ready mades in het water geknald zijn die ook dat middel bevatte.

Opkomen voor de vis is juist, veilig vissen zoals een onthaakmat is juist, maar om dadelijk een wettelijk goed gekeurde trigger bijvoorbeeld te mogen gebruiken....of wettelijk goed gekeurde ingredienten...

Ik zou dan toch thuis aas maken waar ik vis mee vang.

gr Chris.
K. van den Herik

27-01-2010 15:13

nog 1 keer hahahahaha

Chris,

Gaat me om alle producten die onnodig schade kunnen veroorzaken. Bewust zeker en onbewust om te leren.

BTW: Ik geloof niet dat er 1 product voor de sterftes verantwoordelijk is/was. Waar ik bang voor ben, is dat een aantal producten van lieverlede de afweer afbreken.

Tja ik noemde het stapelgif, lach maar, ach beestje moet een naam hebben.

Iedereen moet doen wat ie denkt dat goed is: reclamepraet kan ik niet bewijzen, maar daar Willem Peters zich niet zomaar laat foppen, vind ik het dus een goede ontwikkeling dat bedrijven op zoek gaan om niet of minder te moeten conserveren. Heb je alleen fatsoen voor nodig en geen wet Chris.


MVG

Klaas
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

27-01-2010 16:28

Klaas, ik begrijp het zeer zeker.

Maar is een lastige taak namelijk, want eiwitten met koude temperaturen doen niet veel goeds en er zijn meer dingen die niet juist zijn. Krijgen we dan richtlijnen waar elke bol aan moet voldoen?
Of juist een voer verbod, want instant vissers gebruiken weinig bollen. Want je gaat hoogstens naar een voer verbod toe mbt op de vele home made bollen.

Ik kan je vertellen dat ons voer in grote lijnen niet voldoet en als ze alleen maar bollen van ons zouden vreten om te leven de levensduur van een vis misschien korter is.

Ik vraag mij af waar het heen gaat op den duur.

Ook vraag ik mij af waarom jij je zo druk erover maakt? Zijn er veel karpers gestorven bij je in de buurt?
Is er bekend dat door slechte bollen een populatie gestorven is?

Nogmaals, vissen is geen diervriendelijke sport, ze schijten niet voor niets meteen hun darm leeg in het net.
Stress en stress en dat kan voor die ouwe mooie target net te veel zijn.

gr Chris.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

27-01-2010 16:34

Wat heeft een vis als 'RIP Shoulders' allemaal gegeten dan?

Deze vis is toch 50 jaar oud geworden? Op een notabene Engelse put waar veelal heel het jaar gevist wordt met van alles wat wij vissers hen voorschotelen (correct me if I'm wrong).

Ik zeg niet dat er geen kern van waarheid zit in dit verhaal, maar wat wordt het weer opgeblazen zeg..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
K. van den Herik

27-01-2010 16:40

youre wrong....

eerstens geld er een gesloten tijd voor karper vissen.

voercampagnes worden er nagenoeg niet gehouden.

Bollen van 15 pond de kilo zal toch wel ergens om gaan zeker? :lol: