Koken of stomen


tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

23-01-2010 23:22

zoals ik al eerder zij bevatten boilies die gekookt zijn meer vocht dan boilies die gestoomd zijn.
dit betekend dus dat gekookte boilies gevoeliger zijn bederf.
de micro organismes die bederf veroorzaken hebben eigelijk alles nodig wat wij ook nodig hebben warmte,zuurstof,voedsel en vocht.
het zijn geen zoog dieren dus dat wil niet zeggen dat ze snel dood gaan.
door de elementen te verweideren gaan ze alleen langzamer werken.
voedsel hebben ze altijd dat is het product wat je wilt beschermen boilies in dit geval.
de warmte neem je weg simpel weg door ze in te vriezen.
zuurstof kan je ontnemen door je product te vacumeren maar dit is een dure grap alleen goed gereedschap kost nieuw al snel 900 tot 1600 euro (licht er aan wat je eisen zijn).
en dan vocht ja eigelijk heb ik het al gezegd door je product te drogen elimineer je deze factoor daar in tegen bij boilies krijg je ze nooit 100% droog,wand dan zouden ze simpel weg verkorelen.
maar je kan wel een handje helpen door te stomen, wand tijdens het drogen begint het bedervings proces al dus het moet zo snel mogelijk droog zijn.

dus om terug te komen op jou vraag :P:
dit is weer per boilie verschillend gebruik je verse producten of convenience producten.
hoe verpak je het vacumeer je het of in losse zakken.
hoe koud is jou vriezer -7 -12 -22 hoe kouder hoe beter.
hoe lang hou je hem op een hoog temperatuur (terug koelen)hoe sneller hoe beter.
hoe droog zijn ze.
etc etc zou kan je nog heel lang door gaan dus eigelijk kan je uit eindelijk zelf het plaatje in vullen.
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

24-01-2010 16:17

Zit een hele goede achterliggende gedachten in je verhaal tommy.

Aleen moet je ze wel eerst laten drogen voor je ze meten invriest .. de bollen moeten gelijdelijk afkoelen anders kan er een vorm van verzuring ontstaan !

Ik ben wel van mening dat hier egt een gelijke verdeling is tussen mensen die koken en stomen ...
:lol:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

24-01-2010 23:17

je moet ze inderdaat drogen maar dat hoeft niet perse als je ze stoomt en invriest wel als je ze wilt bewaren.
dat eventueele drogen kan dan ook aan de waterkant gebeuren.
en wat voor verzuring zal der optreden dan ???
ik werk als kok en bij mij in het bedrijf als wij dingen bereiden die wij niet direct gebruiken worden deze terug gekoeld door ze in een chiller te doen dit gebeurt met -40 ,sneller dan dat dat bij jullie thuis gebeuren zal.
ik heb alleen nog niks (zover ik mij kan herinderen correct me iff i'm wrong)over het verzuren gehoord bij het terug koelen.
(het kan zijn dat ik dit gewoon vergeten ben)
maar wij doen dit op dagelijkse basis en heb er ook nooit last van gehad.
Laatst gewijzigd door tommy foekens op 25-01-2010 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-01-2010 06:34

Je hebt gelijk Tommy.

Tomba bedoeld waarschijnlijk langzaam ontdooien om het breken van de celwanden tot een minimum te beperken.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

25-01-2010 21:37

dat ook .. maar ook iets niet te snel laten afkoelen!
En vooral gelijdelijk laten drogen anders krijg je meteen scheurtjes en barstjes!
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

25-01-2010 21:44

Ik ga dit jaar beginnen met stomen
voor het eerst ben all bezig met een stoomcabine aan het maken
met alles er op en eraan .
maar nou was ik even aan het brainstormen
tijdens het stomen nemen de boilies vocht op toch ??
als ik nou in het water waar ik mee stoom een smaakje
of luchtje aan toe voeg of iets dergelijks !
nemen de boilie dat dan over ?????

Of is dit nou een hele domme vraag :oops: :P

gr
Less is More That is The way 2 succes
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

25-01-2010 23:52

nee dit is zeker geen dome vraag ik weet aleen niet in hoevere het de smaak op neemt omdat het uit eindelijk alleen vocht is wat verdampt(stoom).
voor de rest komt het niet in contact met het water dus het smaak je.
ik denk dat het meschien wel kan lukken maar ben bang dat het effect minimaal is gezien hij niet in contact komt met het water maar kan het ook mis hebben zou zeggen proberen!!!
laat het wel even weten als je met resultaten komt:D:D:D
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

03-02-2010 11:42

ik ben dr uit!

Kokendafgestoomd! :wink:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Sjack bruins
Berichten: 62
Lid geworden op: 19-05-2008 12:22
Locatie: Hoogeveen

18-03-2010 11:12

Ik ga voor het stomen.
ik weet dat de menigen daar sterk over verschillen maar
Ik heb zelf altijd mn bollen gekookt maar uit mijn ervaring vind ik dat de meeste flavour er uit word gekookt en de geur van je boilie een stuk minder is.
Ik stoom nu mn boilies al een jaartje of 6 en ben minder flavour nodig om het gewenste geur resultaat te bereiken. Ook vind ik het uitharden beter.
Dus ik en me maatje stomen alleen nog maar.

Greets Sjack
PR Speigel: 40.3 pond
PR Schub : 32 pond