reclamepraet?


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-01-2010 21:08

1e.Wat is goed voer?
2e.Wat is goed aas?

Voor de 1e. zal toch een norm vastgesteld moeten worden.
Wanneer iedereen dan volgens de norm gaat voeren en vissen komt het 2e. vol in beeld, tenminste bij mij wel.

Hoe meer kwalitatief goed voer er te water gaat, hoe beter de baggerbollen vangen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

21-01-2010 22:06

Henk,als ik je goed begrijp..dus als er veel met ''hoogwaardig'' gevoerd word dat de baggerbal dan gaat opleven?
Dus meer intresse in louter koolhydraat zonder de heftige eiwitten?
Maar wat versta je dan onder bagger?
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

21-01-2010 23:52

Henk ter Maat schreef:1e.Wat is goed voer?

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=2115&page=63
blijkbaar staat hier al tenminste één antwoord... Hilco, bedankt!

En verder heb ik geen verstand van aas hoor...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
K. van den Herik

22-01-2010 07:13

Bijna alle kennis op gebied van karpervoer is opgedaan met het ook op de mens en niet met oog op de karper.

Er moet zoveel mogelijk vlees in zo kort mogelijke periode gekweekt worden.

Pak je de koi wereld erbij is het pas echt lachen: daar vechten ze elkaar ook zo ongeveer de keet uit.

Neem ik me zelf als voorbeeld: voerde ik vroeger 5 bollen per hengel is dat nu 5 pond zeg maar.
Zijn er nog een keer 100 keer meer vissers en de stap van natuurlijk voedsel naar vissersspul is gauw gemaakt.

MVG

Klaas
K. van den Herik

22-01-2010 08:22

Vitaminen en mineralen, ben dus echt benieuwd hoe er gemeten wordt of en zo ja hoeveel er in zit en er overblijft na het koken.

Kou kan nog iets hebben, maar wat ik ook zoek, verhitten is funest, behalve voor een enkele vorm, betekent dit dan dat er een overdosis ontstaat van 1 vorm van vitamientje?

Caroteen, best hendig stofje heeft juist eerst een hogere temp nodig om opgenomen te worden, geldt dat ook voor karper?

Doet iedereen het fout? Goed? Of zo maar iets en roept wat?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2010 09:46

Naar mijn mening in grote lijnen 'Zo maar iets en roept wat' om jou te citeren Klaas.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2010 10:01

Als ik het goed begrijp moet de MAC snel beginnen met boilies draaien.
En de karpers moeten zo snel mogelijk worden voorzien van een maag.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-01-2010 10:41

De discussie gaat nu interessant worden!
*chips en bier pakt en achteroverleunen gaat*

8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

22-01-2010 17:25

Kees Verheij schreef:De discussie gaat nu interessant worden!
*chips en bier pakt en achteroverleunen gaat*

8)


*Geef er eens eentje door*

Volgens mij bepaald een karper zelf in bepaalde mate nog wat hij eet.
En binnen een paar uur (mac tijden) schijt hij deze ook weer uit ook....
Voedende bol of baggerbol, die vis is t om t even denk ik...


Correct me if i'm wrong....
When your hot your hot, when your not your not.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-01-2010 18:05

Even inhakend:

Elke vis heeft andere behoefte, jonge groeiende vissen hebben meer behoefte aan eiwitten dan aan koolhydraten.

Het is in mijn ogen dus ook onmogelijk om een bol te maken die 100% voedingstechnisch goed in elkaar zit voor de vis te maken.
Hier spreek ik nog maar over 1 water, stel dat je meerdere wateren betrekt.

Elk water word anders bevoerd, er zijn verschillende hoeveelheden natuurlijk voedsel aanwezig etc.
nog meer variabelen dus nog meer onzekerheid op de juiste voedingswaarde.

Ik ben geen expert op aasgebied en weet dus ook niet wat de ideale bol is. maar weet wel dat die niet bestaat.

Kijk eens naar de menselijke voedingsindustrie, ik wil niet weten hoeveel producten slecht voor je zijn, en we worden nog steeds 80 jaar en 100+kg "D
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

22-01-2010 18:30

Remko,

Zo zie ik het dus ook.

EN nog even over het mac-verhaal.

Draai het eens om:

Stel dat jij elke maaltijd bijv. spruitjes en biefstuk zou eten.

Zou jij dan ook dat niet snel zat zijn en wat anders te eten willen?
When your hot your hot, when your not your not.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2010 18:36

Als ik muggenlarven en ander waterinsecten, naaktslakken, wormen, kikkervisjes enz. moest eten zou ik graag iets anders op het menu willen zien.
Kennelijk heeft de karper toch andere gedachtes want hij vreet dat zijn leven lang door.

Af en toe MAC blijft lekker, dus de MAC aan de boiliedraaierij en de karper een maag dan schiet het eindelijk eens op met het verzadigingsproces.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-01-2010 11:47

Mooi geformuleerd mannen. Dit lees ik graag!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-01-2010 23:49

Reclamepraet dus..

boilies zijn ontwikkeld volgens de laatste technologieën en zijn voorzien van bewezen 'catchy' flavours zodat het aas in alle omstandigheden optimaal presteert..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-01-2010 07:24

En dat kan dus niet Henk. Dat hebben jullie er ondertussen wel ingestampt bij me :wink:

Als ik met deze gedachtengang aan de haal ga en ik leg het naast mijn ervaringen kom ik op het volgende uit.
Voorjaar en najaar doen het best met een hoogwaardige bol. Wanneer het natuurlijk voedselaanbod in overvloed aanwezig is, scoor ik goed met een crap bol.
Echter wanneer een water 2 jaar met een crap bol met eigen identiteit wordt aangevoerd, scoort die het hele jaar door goed.
Wanneer ik lange tijd met een hoogwaardige bol een water aanvoer, heb ik altijd periodes dat runs stilvallen. Wat gebeurd er dan. Zijn ze verzadigd waardoor de remmen er weer op gaan en ze alles weer voorzichtig benaderen. Zonnende karpers hierbij niet meegerekend, want dat herken je aan het gedrag en de omstandigheden. Want ze hangen in deze periodes nog wel boven het voer, echter blijven runs uit....Tot je de aanpak bijwerkt, dan komen ze weer. Vaak is dit bij een aanwezigheid van mooi weer en invloed van veel natuurlijk voedsel. eea hangt natuurlijk ook af van de aanwezige hengeldruk en hoeveelheid voer te water gaat. Maar ik zou juist denken dat ze in het voorjaar eerder verzadigd raken. Dan is er wel weer minder natuurlijk voedsel aanwezig...

Daarentegen, uitgaand van een periode met veel natuurlijk voedsel. Zomerperiode zeg maar. Bij een aanwezigheid van een lage drukgebied, scoor ik super met kleine voerplekken hoogwaardige bollen. Denk aan pva zakjes kruim en 3,4, hele. Ik ga er vanuit dat ze dan flink actief aan het zwemmen en zoeken zijn waardoor een hoogwaardige bol beter aantrekt door het beter uitlekken van bepaalde producten met die extra prikkels etc. etc. Ik heb ze in deze periodes voerplekken zien ontwijken als de pest. Bereken daarbij ook de aantal vissen die je van de stek vandaan hebt gehaald en hoe lang je deze specifieke stek bevist hebt. Wat is de invloed van je eigen aanwezigheid aan het water.
Ik draaf weer een beetje door... maar als ik hier vanuit ga, wordt het ook een ingewikkelde zaak. Maar ik begrijp nu wel dat als je het hele jaar door het meeste uit je resultaten wilt halen, je de bol moet aanpassen naar de omstandigheden. Hou maar eens rekening met al die facetten... Er zou een formule moeten zijn om het hele jaar door goed te kunnen scoren. Maar wie heeft die? Volgens mij nog niemand omdat het toch giswerk blijft rekening te houden met ALLE geldende omstandigheden op dat moment, op dat water...

Persoonlijk vind ik het lastige stof waar ik me dit jaar goed op wil concentreren. De eerste stap is denk ik jezelf omsingelen met mensen met kennis van zaken. Daarvandaan kennis opnemen en vergelijken met eigen ervaringen en bevindingen.

Zie hier het Carpboard!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-01-2010 07:31

Robert,

ik ga een heel eind met je mee, maar ik denk niet dat die runs stilvallen door verzadiging, maar door voerhoeveelheden en -patroon. Ik heb ervaren, als je een maand voert met grotere hoeveelheden hoogwaardig aas, dat de runs met grote regelmaat komen. Dat wil zeggen elke drie uur een vis in het geval waar ik nu aan denk. Een fijn detail was dat het gemiddeld gewicht erg hoog lag voor het water in kwestie.

Ik denk dat je te weinig hebt gevoerd, waardoor het voer op den duur opraakt. Daarna voer je niets meer aan en vallen de beten stil.

zou dat kunnen?
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-01-2010 08:05

Lastige vraag Mitsz....

Wat ik heb zijn aanknopingspunten, en daar probeer ik handvaten van te maken.

Goed punt. Tegenwoordig voer ik veel meer. Dit naderhand van bevindingen....
In het verleden heb ik ook wel grote voerplekken gemaakt en aangehouden, daarnaast ook kleine hoeveelheden met groot regelmaat aangevoerd. Rekening houdend met kleine en grote voerdelen en werkende en niet werkende aas producten. Daarbij ook de grootte van de aanwezige vissen meegerekend. Maarja... wat waren toen de geldende omstandigheden....je wordt ook wat wijzer met de jaren zeg maar...

Ik bezoek mijn voerplekken tegenwoordig 2 keer per dag. Ervaringen die ik nu op doe, probeer ik te vergelijken met eerdere resultaten en aanpakken...
Tegenwoordig heb ik volledig zicht op mijn stekken omdat ik de omstandigheden beter kan lezen.
Ik geloof zeker wel dat de aanwezigheid van voedsel in het verleden veel partte heeft gespeeld in resultaten. Tegenwoordig is dat niet het geval.

Je haalt een mooi punt aan over gemiddelde gewichten. Iemand moet mij daar nog steeds van overtuigen.... Mijn dikste vis had ik op een heel moeilijk water op een crappy!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-01-2010 08:39

Of kunnen we stellen dat als je de grootste voerder bent met het meest hoogwaardig product, je de grootste en meeste vissen gaat pakken? Nee toch...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

24-01-2010 10:46

Kan iemand mij vertellen hoeveel vitaminen en mineralen een karper nodig heeft op elk willekeurig moment op elk willekeurig water?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-01-2010 11:20

Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

24-01-2010 12:31

Henk,

Die link geeft ook aan dat eiwit meer in de winter nodig is:

We hebben het wel eens over enzymen gehad die nodig zijn om bij lage temperaturen om de eiwtten helpen te verteren. Bij lage temperaturen zijn deze enzymen heel traag of zelfs niet aktief.

Karper is niet als de mens, karper is afhankelijk van de watertemperatuur en dus ook zijn lichaamstemperatuur is daar afhankelijk van.

Ik heb aan de waterkant met Evert uitvoerig gesproken over eiwitten in de winter.

Die theorie klopt niet, als een karper blijft eten van eiwitrijk aas als het echt koud is kan hij dood gaan.
Google maar eens op deze gegevens.

gr Chris.
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

24-01-2010 13:14

hoi
robert
jou vraag is niet te beantwoorden omdat dit per vis verschillend is.

chris
wat je zegt klopt .
een karper heeft net zoals koi in de winter een licht verteerbaar voedzaam voedsel nodig.

maar goed wat is nu een goede bol?

k van de herik
de koiwereld is helemaal niet lachwekkend.
oke er word ook gevochten voor een plekje in de voer branche.
weet niet of jezelf koi hebt of heb gehad?
maar in de koiwereld is het weldegelijk dat een goed duurder voer verschil maakt.
dit zie je terug in groei/gezondheid/kleur .
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

24-01-2010 13:40

en als ik met partikels vis, dan weet ik toch ook niet hoeveel er van wat in zit?
in mijn geval vis ik veel met duivenvoer, goed geweeekt en gekookt natuurlijk. naar mijn weten is dit allemaal licht verteerbaar, toch??
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-01-2010 15:01

Bas,

je bent een visser waar ik veel mee gemeen heb. Dat maak ik op uit veel lezen...

Michel,

Ik heb een stil vermoeden dat de sleutel tot success te vinden is in de koivoer industrie.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

24-01-2010 16:17

robert
wie zal het zeggen?

ik vind als ik een boilie gebruik die goed vangt van merk a/b of c enz dan zal ik die gebruiken.
we weten niet wat erin zit of gedeeldelijk.
willen we zeker weten wat erin een boilie zit, dan is de enigste oplossing zelf draaien.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD