Voer campagne vragen


Plaats reactie
Jan Meddens
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 22:28

14-01-2010 13:27

na het doorzoeken van het internet en het carpboard m.b.t. het opzetten van een voercampagne heb ik op het moment nog een aantal vragen.

zelf heb ik een water gevonden van zo'n 51 HA met 295 kg/ha volgens visstand beheer plan 2003-2013. waarvan zo'n 30% karper is volgens dit zelfde plan.

zelf zit ik te denken aan een mix van hennep,mais,tigernoten,bollies en pellets.
de duur van de voercampagne zal 11 dagen zijn maandag t/m donderdag, waarna ik 3-4 dagen ga vissen.

nu vraag ik mij af hoeveel voer per per keer gevoerd mag/moet worden. of je elke dag of juist om de dag moet voeren.

groeten,
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

14-01-2010 13:40

Vanaf waarneer wil je gaan voeren is dat nu al of pas in de zomer?
Jan Meddens
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 22:28

14-01-2010 13:47

dat zal vanaf half april zijn.

het konninginendag weekend wil ik gaan vissen. dit ivm de vrije vrijdag.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

14-01-2010 14:08

het belangrijkste van een voerplek is dat je iedere dag (of om de dag) op de zelfde tydstippen gaat voeren :wink:

En natuurluijk met een gezond aas en goed gespreid voeren! :roll:

Vanaf april zal het water welweer boven de 8graden komen en kun je dus goed vissen weer en goed voeren!

8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Jan Meddens
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 22:28

14-01-2010 14:26

bedankt voor de reactie tomba,

zal ook marker(s) plaatsen om altijd op de juiste plek(ken) te voeren.

alleen heb ik geen benul van hoeveelheden.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

15-01-2010 16:43

Jan Meddens schreef:bedankt voor de reactie tomba,

zal ook marker(s) plaatsen om altijd op de juiste plek(ken) te voeren.

alleen heb ik geen benul van hoeveelheden.

Hej jan geen dank hoor.
Als ik jou was zou ik geen markers zetten omdat er veel andere vissers hier ook weleens gebruik van kunnen maken ..
En gespreid voeren werkt vele malen beter! (vooral om voor te voeren)

dus als jij op een richeltje wil vissen bevoer dan gewoon een strook over de gehele richel!
en probeer zoveel te voeren dat ze het ongeveer in 24uur op kunnen krijgen en voer dan een even groot aantal bollen zodat je een bepaalde concurentie strijd krijgt onder water!

Dat is het mooiste wat je hebben kan ! suc6 en laat t me even weten alst bij jou ook werkt!!!

Gr Tomba
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

15-01-2010 19:59

Watertemperatuur meten, is weten hoeveel je moet voeren. Waterdiepte is ook belangrijk, onder de 10 graden wat voeren,dr onder schaars voeren, verspreid idd.

Ik kan er wel een blad ovver typen maar heb er nu geen zin in :P
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

15-01-2010 20:29

ik weet t koen ! die discussie zijn we laadst nog aangegaan wahahaha ..
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

15-01-2010 20:50

Mee eens heren.
Ik zou wel de eerste paar dagen met veel particels en relatief weinig boilies gaan voeren. Als het water boven de 10 graden zit zou ik de eerste dagen fors voeren met particels om ook witvis op de stek te krijgen. Doordat er flink gegeten wordt zal de karper ook interesse tonen en sneller op je stek neerstrijken. Vervolgens schroef je de hoeveelheid particels geleidelijk terug en voer je het aantal boilies op, de laatste 3 dagen zou ik alleen boilies voeren dit om de witvis buitenspel te zetten.
Om maar een dwarsstraat te noemen voer eens 3 kilo partikels en 1/2 kilo bollen en verdraai dat naar 1 a 2 kilo bollen per keer de laatste dagen....

Succes
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

16-01-2010 18:42

[quote="Niek Wijnen."]Mee eens heren.
Ik zou wel de eerste paar dagen met veel particels en relatief weinig boilies gaan voeren. Als het water boven de 10 graden zit zou ik de eerste dagen fors voeren met particels om ook witvis op de stek te krijgen. Doordat er flink gegeten wordt zal de karper ook interesse tonen en sneller op je stek neerstrijken. Vervolgens schroef je de hoeveelheid particels geleidelijk terug en voer je het aantal boilies op, de laatste 3 dagen zou ik alleen boilies voeren dit om de witvis buitenspel te zetten.
Om maar een dwarsstraat te noemen voer eens 3 kilo partikels en 1/2 kilo bollen en verdraai dat naar 1 a 2 kilo bollen per keer de laatste dagen....



Waarom altijd zo veel voeren !?
Ik denk dat je op veel wateren het zelfde effect behaald om minstens de helft tevoeren
wel inderdaad beginnen met partikels en daar na over op de bol maar dan maar 1 of 2 handjes per keer
Want ik ben van overtuigt dat teveel voeren op groot of kleine wateren teveel afschrikt
en de verkeerde vissen naar je stek trekt zoals Brasem en andere witvis !

gr stefan
Less is More That is The way 2 succes
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

16-01-2010 19:03

Zo weinig mogelijk voer en verzadiging maar maximale attractie vj voer kan op vele manieren!

Voer je niks vullends bij probeer dan gesoakte pellets in een dichte PVA-zakkie.
Wil je meer voeren; Soak een x aantal boillies een uurtje voordat ze het water ingaan en plemp die in de buurt.

Watertemperatuur aan het kanaal hier is 3,6 graden..... Niks teveel voeren! 5 doordrenkte bollen in de buurt van je rig moet voldoende zijn.
Betreft witvis heb je nu weinig last van....Zien eten doet eten. Dat is iets wat ook zeker werkt nu de vis passief is.

Maar kilo's voeren, of dit nu particles of bollen zijn is funest!
Begin met wat atractief voer(zachte kattenbrokken uit blik,spodvoertje met pellets en tonijn) en neem die platte op de koop toe. :wink:
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

16-01-2010 20:49

ik voerde hier in juli, op een 2 hectare water met 20 karpers en een hele lading zeelt, 2 keer 8 kilo, 1e keer woensdag 2e keer vrijdag en dan zondag vissen, vong op een dag 5 karpers, 3 zeelten, 1 brasem en een losser. normaal word er maar 1 of 2 karpers of zeelten gevangen. alle vissen vong ik op een hengel, de andere hengel lag er bij voor spek en bonen. de runs kwamen ongeveer om het uur, de eerste om 10 uur s'ochtends en de laatste om 5 uur s'avonds.
op een ander water wat iets zwaarder bezet is met karper (3 hectare) daar werkte het voor geen meter. ik kreeg 2 runs waarvan er 1 meteen loste, en de ander wel op de mat kwam.

hiermeer wil ik aangeven dat het per water verschilt. je zult het dus moeten proberen, anders weet je het nooit zeker.

mijn 8 kilo voer bestond uit: grondvoer (3 kilo), 2 blikken mais (600 gram), 1 blik tonijn op water, 1 blik kikkererwten (800 gram), hennep (1.5 kilo), tijgernoten (500 gram), palletmix (1 kilo), zout (100 gram) en een potje ve-tsin (smaakversterker) en wat vloeistoffen zoals feed stim XP en liquid belechan. op de dag dat ik viste voerde ik een half blikje mais, 2 handen pellets bij aankomst en na elke vangst 2 handjes mais en 2 handjes pallets.
ik viste ik met een 10 mm mainline pineapple pop-up als haakaas.

ik zou bij jouw mix die je beschijft dus wat grondvoer bij doen, de kleinere vissen zullen dat makkelijk wegeten en zorgen voor een grote wolk in het water.
hoeveel je moet voeren durf ik niks over te zeggen, ik heb geen ervaring met het vissen op dergelijke grote wateren.
wel zou ik om de dag voeren, zo zorg je ervoor dat de vis blijft zwemmen (de dag dat je niet voert moeten ze ergens anders hun eten halen) en niet op je stek blijft liggen. je zult zo over het verloop van de dag steeds een paar vissen op bezoek krijgen. voer je elke dag dan heb je vaak kans dat de vis massaal op de stek ligt en na 2 of 3 vangsten allemaal wegzwemmen omdat ze zien dat er vis gevangen wordt. je vangt dan een paar vissen en dan zit je de rest van de dag naar huis.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

16-01-2010 20:54

Ik heb het ook over voeren bij een fatsoenlijke watertemperatuur he!

@ Stefan
2 handjes voeren op een water waar 300 kilo vis per hectare zit waarvan 100 kilo karper lijkt me behoorlijk kansloos dat is binnen de kortste keren op.
Om wat meer te voeren zullen de vissen langer op je stek blijven en hier ook sneller terug komen. Ook berijk je een veel groter aantal vissen dan die ene die na 3 keer kauwen doorzwemt zoekend naar meer eten.
Wat betreft die witvis. Ik vang liever een keer een brasem tussen de karpers door dan dat ik helemaal niks vang. Die witvis en dus ook brasem heb je in eerste instantie 'nodig' om karper op je stek te krijgen. In een later voerstadium word er dan zo gevoerd dat het voor de karper aantrekkelijk blijft en de witvis afhaakt.
Het is natuurlijk wel van belang dat je niet op een stukje van 10 bij 10 3 kilo voer gaat dumpen. Verdeel dit over een strook (bijvoorbeeld 30 a 40 meter naar rechts 30 40 meter naar links en op verschillende dieptes
) rondom je stek en werk gaandeweg naar je stek toe, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was uit eerder posts.
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

16-01-2010 21:18

@niek

Gelukkig doen we niet allemaal het zelfde en dit is echt zo'n topic waarmee
je pagina's vol mee kan typen wat goed of fout is
en denk ook zeker dat het per water verschild
Want op een dresuur water kan veel voeren echt ave rechts werken en wantrouwen doen bij de karper
en je zult heel vaak de zelfde vissen vangen en dit heb ik zelf mee gemaakt op een water !
ik voerde elke dag 3 en halve kilo mix (deels boilies deels partikals )
en telkens de zelfde vissen maar snapte nou niet hou dan kon
ben een beetje gaan klooien met mijn voer en de hoeveel heid en kwam erachter door minder
maar geconcentreerd tevoeren snel zijn vruchten begon aftewerpen er was meer vertrouwen bij de vis en zeker de vissen die eerst de kat uit de boom kijken en dat zijn heel vaak de vissen die ik wou vangen
De target vissen !!
En nu doe ik het standaard.
Als je aas goed is komen ze toch wel terug of er nou 200 bollen liggen of 20.

ik wou alleen de mensen laten weten dat het ook anders kan dan heel veel voeren
als je snapt wat ik bedoel ??

toch bedankt voor je mening daar is namelijk een forum voor


gr stefan
Laatst gewijzigd door Stefan van Grunsven op 16-01-2010 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is More That is The way 2 succes
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-01-2010 21:27

Jan,
Is dat wel ok? Ik bedoel, 295kg. karper per hectare?
Maar dan hoef je niet te voeren! :lol: :lol:
Mvg. ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

16-01-2010 21:52

Ok Stefan,

de aanpak die jij geeft zou ik idd eerder op een dressuur put gebruiken dan in deze situatie.
Gezien de gegevens die Jan ons gaf lijkt mij de aanpak die ik beschreef de beste. Maar dat is een discussie zonder eind.

@ Ronald

met 295 kg/ha volgens visstand beheer plan 2003-2013. waarvan zo'n 30% karper is volgens dit zelfde plan.
Dus pak m beet 90 kg karper per/ha.
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-01-2010 22:17

Hee Niek,
Ok, beetje uitgerekend is het nu...
Maar blijf bij mijn plan... :oops:
Gaat je goed..Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

17-01-2010 01:14

als er 30% karper is .... laat er eens een kleine 10% roofvis van zijn ... dan is dik 60% dus witvis ... ik denk dat in en karper van 8 kg 10 brasems en 80 voorens kunnen.

Dan moet je vooral NIET met klein voer vissen! .. ik zou zeggen doe dat instant! .. en dan wa pellets erbij....

Voorvoeren altijd met bollen! of eventuweel harde mais ,,, maar ik zal niet te snel naar hennep enz grijpen 8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

17-01-2010 18:51

Heren,

Goed dat er meegedacht word en er met voer ideeen te komen? :wink:

Gaan jullie er vanuit dat alle karpers op de voerplek van Jan komen?
Er zijn 1001 manieren om karper te lokken op een plek.
Ook zullen er 1001 soorten aas zijn die daarvoor geschikt zijn.
Ook kan er rekening gehouden worden met de hoeveelheid witvis,en daar de voerhoeveelheid op afstemmen en het type aas.
Vanaf april zijn de meeste wateren aardig op tempratuur en zal de karper aardig zwemmen dus ook weer wat meer eten dan in de winter maanden.
Een karper van 10kg kan per dag makkelijk 1 kg voer eten.

Jan , hou het simpel voor jezelf en kies 1 soort aas, het liefst boilies ,dit omdat het het meest selectieve aas is en geen witvis aantrekt.
Witvis heb je namelijk helemaal niet nodig op je plek...( wacht even niek met commentaar :D ) als het namelijk een plek is waar de karper regelmatig komt vinden ze het meteen anders is het geen goede stek en kan je beter naar een andere zoeken.
Nu kan je om de dag 3 kg voeren ( voorbeeld ) wat ook kan is elke dag 1,5 kg voeren , het verschil zou niet zo groot zijn dit omdat het er bij voorvoeren om gaat dat je de vis leert dat er regelmatig wat lekkers te eten valt op een bepaalde plek(en).
Met voeren bouw je een plek op en hoe langer hoe meer karpers er bereikt kunnen worden.
Met vissen breek je een stek af ( vaak al in 24 a 48 uur ) 3 a 4 dagen vissen op de zelfde stek heeft eigenlijk weinig voordeel.
Wel kan je na 2 dagen verkassen van plek ( andere kant van het water ) en daar de laatste 2 dagen vissen van de 4 die je gepland hebt,zodat je de eerste plek weer kan opbouwen ( voeren ) en op jou 2 de plek de laatste dagen van je 4-daagse ook blijft vangen :wink:

Succes!!

Groet Caroline 8)
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

17-01-2010 21:05

Wat ik ook eerder heb gezegd !!
Dit is een onderwerp waar je heel lang over kan discuseren
En iedereen heeft zijn methodes waar hij of zij vetrouwen en heeft

Dus ik zal zeggen leer hier van leer van de verschilende opties
die van mij
van niek of van caroline en zo zijn er maybe nog 1001 manieren maar doe gewoon wat jij denkt het
beste is en werkt het niet probeer wat anders en als dat werkt ben je weer een les wijzer en is er
weer een manier bij
en vertel het dan ons want mischien leren wij dan weer van jouw
zo is elke ervaring weer 1

M,v,gr
stefan
Less is More That is The way 2 succes
Jan Meddens
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 22:28

18-01-2010 08:52

allereerst, iedereen bedankt vooor zijn bijdrage en tips!

ik ben blij dat het nog even duurt voor ik aan mijn eerste voer campagne ga beginnen. inmiddels heb ik weer een hoop informatie gekregen. dit zal ik allemaal moeten verwerken.

Zodra het ijs volledig weg is ga ik eerst maar eens de boel uitpijlen en op zoek naar één of twee mooie stekken.

niek, uit dat zelfde document blijkt ook dat er 50% brasem in het water zit. dus voeren met hard voer zal de boventoon voeren. (tigernoten, pinda's, bollies, pellets).
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

18-01-2010 10:02

Jan,

als er idd 50% brasem zit dan zou ik het voeren met particels (zoals Carolien en Tomba al zeggen) uit je hoofd zetten. Anders zit je de hele nacht van die slijmlappen te vangen :evil:
Dan zou ik zorgen voor bollen en laat dan ook maar meteen alles onder de 20 mm thuis.

Owja aangezien je 11 dagen de tijd hebt om een stek op te bouwen zou ik so wie so niet kiezen voor een vismeel bal. Tenzij je weet dat er al mee gevist word. Deze hebben namelijk in de regel een behoorlijke introductie nodig.

Succes
Catch them if you can...
Jan Meddens
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 22:28

18-01-2010 10:14

het is een water waar je alleen kan vissen als je aan het water woont. voorzover ik weet van mijn vriend die aan dit water woont wordt er heel weinig gevist en eigenlijk alleen trollend omdat je met de boot wel op dit water zou kunnen komen.

ik neem aan dat ik voor een campagne het beste freezer baits kan gebruiken ivm de prijs ( ben een arme student ;) ) of kunnen we met dit onderwerp ook een boek vullen?

groeten
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

18-01-2010 11:21

Hej jan.

Hoe verser de bol hoe groter de lol!

Een verse bol kan geen enkele freezer tegenop .
wat ik zou doenn als er tog nooit gevist word...
1kg maismeel
1kg griesmeel
1kg gemalen hennep (getoast)
1kg vismeel.

Voeg hier aan toe 10 eieren en 100 ml ketjap.

en je hebt een egt goedkope bal die je goed kan gebruiken voor zulke situatie's.

8) ik heb btw ook zn water waar je aleen per boot in kan komen en verder aleen omwonende kunnen vissen...
ik vind giessenburg daarom ook zo mooi! al die huisjes aan het water!
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Plaats reactie