Testen van boilies


Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-01-2010 13:56

[quote="robert de jong]Als onderlinge verschillen uitzoeken niet moeilijk is, mag ik dan de verschillen die altijd en overal van toepassing zijn weten tussen, laten we zeggen, een vismeelbol en een birdfood? Of tussen mais en pinda’s?[/quote]

Mais is geel en pinda's niet
Als je er maar vertrouwen in hebt.
K. van den Herik

05-01-2010 14:18

OK Peter,

Maar hoe bepaal jij dan welke bol voor jou goed is?


Anders, en dat is mijn mening:

Een deel van de receptuur bij de bollenbakkers is niet ingegeven door vangkracht maar door draaibaarheid/verwerkbaarheid.

Voorbeeld: gebruik eieren, ik kan me voorstellen dat 1000 eieren tikken en dan van ei 897 er achterkomen dat ie rot is en dus alle 897 door de plee kunnen, is niet wenselijk. Als ik zie hoe hard mijn plank sleet bij gebruik eierschalen, kan ik me voorstellen dat het op het spel zetten van een rol niet wenselijk is. Mijn kuikenopfok ding moet je bijna vouwen en knippen.

Eerlijk:
ik hoor wel eens dat testvissers ook wel eens hun heil elders zoeken, bijvoorbeeld wanneer hun wens niet uitgevoerd kan worden.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

05-01-2010 14:32

K. van den Herik schreef:Eerlijk:
ik hoor wel eens dat testvissers ook wel eens hun heil elders zoeken, bijvoorbeeld wanneer hun wens niet uitgevoerd kan worden.


Dat zou wel erg zijn. Al sta ik er niet raar van te kijken dat in het echte grote wereldje mensen met regelmaat liegen over de vangsten op openbaar water, gesleep met vis, kopen van vis etc... :roll:

Maargoed... Als je eigenaar bent van een aasbedrijf lijkt het mij dat je ook luisterd naar je fieldtesters. Zij komen niet alleen met input over resultaten. Ook zij kunnen je dingen meegeven om te maken die zij weer kunnen testen, zo is het bij ons wel althans.

Openheid en eerlijkheid naar buiten (de consument toe) begint met de eerlijkheid tussen het bedrijf en zijn fieldtesters.. ??

Als jouw wens dan niet vervuld kan worden, waarom blijf je er dan voor vissen als je je heil toch ergens anders zoekt?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2010 15:26

Enige dat ik weet wat voor mij als karpervisser helpt is consistentie. Dat houdt in dat ik lang bij dezelfde boilies blijf en niet van de een naar de ander spring. Tijd en mogelijkheid om verschillende producenten naast elkaar te testen ontbreken. Als ik daarmee klaar ben is er wel weer het een en ander veranderd, zodat ik opnieuw kan beginnen. Als klant moet ik vertrouwen op de ervaring van de producent en zijn vermogen het aas uitgebreid te testen. Die inschatting kan ik alleen maken voor producenten die al wat jaartjes meegaan en een reputatie hebben. De laatste jaren is er een wildgroei aan producenten waarvan mij totaal ontduidelijk is wat hun werkwijze is. Marketing nemen ze van elkaar over. Dat versterkt mijn wantrouwen. Voordat ik licht zie in deze duisternis, zijn we wel wat jaartjes verder vrees ik.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

05-01-2010 15:28

tja als de fieldtester iets wil maar niet krijgt? Of is die dan misschien alleen een uithangbord?

Ik weet dat er nu iemand rode oortjes krijgt. :roll:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-01-2010 15:41

Als al je ideeën op het gebied van aas uitvoerbaar zijn voor een commerciële draaier, dan heb je weinig ideeën denk ik 8)

Sommige dingen die af en toe best wel handig zijn in je aas zijn gewoon veel te duur voor elke bollenboer om in hoge doseringen in je aas te verwerken, als dat aas ook verkocht moet worden.

De draaibaarheid op een machine is ook niet gegarandeerd met elke mix.

Dan zijn er trouwens ook zat momenten dat een boilie het gewoon dik gaat afleggen tegen een nootje of een pellet, en dan zit je met een probleem als je enkel met gesponsord voer kunt vissen lijkt mij.

Heb de afgelopen jaren mijn vriezer altijd wel redelijk vol gehad maar heb ook vaak genoeg zelf aas gemaakt, als ik dacht dat dat beter zou zijn...
8)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

05-01-2010 15:53

Kees,

Eigenlijk weinig aan toe te voegen en zo zou ik als consument ook kijken. De tijd dat ik zelf me bollen nog maakte, of zelden kocht, waren vaak van de bekende grotere firma's. Waarom.. Omdat ze al langer meedraaien en dus de ervaring zouden moeten hebben. Toch blijkt dat er enkele wel stil staan en voortbreiden op het succes dat ooit behaald is in het verleden.

Klaas,

Zoals eerder al is gezegd, ook door andere... Zijn fieldtesters ook reclameborden. Kan je er niet tegen om alleen een reclamebord te zijn, waarom vist die persoon er dan nog voor? Als jij met je baas in de zeik zit om je salaris, en het wordt alleen maar slechter voor je... Stop je er toch ook mee??
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
K. van den Herik

05-01-2010 16:53

Heb nog niet de laatste transfers verwerkt maar denk dat emm al weg is...

Maar anders JW Ben ik uithangbord, dan onder mijn voorwaarden, het is mijn naam, reputatie of weet ik het. Ben ik puur testvisser, dan tegen een goede financiële vergoeding. Die kans is 0,0 daar ik dan geen hobby meer heb, maar alleen werk. dingen proberen voor een zakkie bollen zal ik nooit doen. Ik zal er dus nooit aan beginnen.

Hoe test ik mijn aas:

Eigenlijk weet ik al welke ingrediënten er inzitten dus ook dat het vangen geen probleem is,
smaak is gemakkelijk te controleren. Neemt het aas snel vocht op of niet, lost hem snel op of niet, hoe snel zijn de meeste werkzame stoffen uitgewasemd, dat is met een dag vissen bekeken.

Volledig nieuw aas wordt op een min of meer eenvoudig water ingezet, in een periode dat er ook beten te verwachten zijn. Ken er die gaan nu een nieuw winteraas proberen. Vangt het voor mijn gevoel met mijn andere aas, gaan we verder kijken.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-01-2010 18:00

Nou koop ik een bol van een producent waarvan deze zegt dat ene meneer R.de Jong (zomaar een voorbeeld hoor Robert) zich er helemaal scheel op vangt. Plakboekje erbij voor de overtuigingskracht. Ik ben eigenlijk van plan een seizoen op een put in Duitsland te draaien. Kortom wat heb ik aan alle verkooppraatjes/plaatjes daar in Duitsland? Ik zal toch zelf moeten uitvlassen of genoemde bol voor mij ook een aanwinst is. Alle bijkomende larie niet relevant (want niet vergelijkbaar:andere bodem/luchtdruk/wind/rig/diepte/bezetting/vistijd/taal( :lol: ).
Net zoiets als Suarez voetbalschoenen kopen en denken dat je er ook 30 inschiet in een seizoen...
Was de eerste die met mais aan de slag ging: a) een goudzoeker b) fieldtester Bonduell c) verkeerd bezig d) een pannnenkoek ?

Onder de goede inzenders worden leuke prijzen verloot. Familie is uitgesloten van deelname.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-01-2010 18:12

Dat mensen bollen kopen omdat een fieldtester van dat merk daar erg goed op heeft gevangen, dat kun je enkel de mensen die die bollen om die reden kopen aanrekenen en niet die fieldtesters 8)

Als iedereen nou gewoon een bollenboer opbelt en de situatie uitlegt waarin je de bol wilt inzetten, de voorwaarden doorgeeft waaraan de bol zal moeten voldoen, en dan aan de hand van informatie waar je ook wat mee kunt een keuze zou maken, zou je denk ik een veel succesvollere bol kun krijgen voor je visserij dan wanneer je kijkt naar wat fieldtesters van een merk vangen.

Als iemand daar zijn aaskeuze van af laat hangen is het wel ernstig met hem gesteld hoor :lol:
8)
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-01-2010 18:46

Nou als dat niet 't geval zou zijn dan vond je ook niet overal die hondekop van Warwick met "weer een klassieker" in alle guppiebladen. En uiteraard zal een verstandig mens zoals JIJ daar NIET opletten, de boillieBOER zal 't wel gebruiken. Anders konden alle Hearns en de Jongs van deze wereld beter pizza's gaan bakken.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

05-01-2010 19:14

Denk dat het helaas wel bij 98 van de 100 zo werkt , Robert !
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-01-2010 19:31

Ik weet het niet. In hengelsportzaken denk ik het wel, daar is Warwick of Terry op een zak misschien een trigger. Maar mensen die met freezers willen vissen zijn over het algemeen al wat langer aan het vissen, weten ongeveer wel wat voor bol ze willen hebben, en weten ook wel waar en hoe ze die in willen zetten. Dat de aandacht in eerste instantie wordt gerokken door foto’s/ vangsten van fieldtesters/ consultants, dat zal wel, maar de uiteindelijke doorslag voor welke bol het gaat worden wordt in de gevallen waar ik mee te maken heb gehad altijd gebaseerd op persoonlijk advies van de bollenboer en/ of een fieldtester. En dan niet met het fotoboekje bij elke boiliesoort ernaast :lol: maar gewoon aan de hand van informatie die de visser heeft over het aan te pakken water en de gewenste manier van vissen, gecombineerd met de informatie die de bollenboer/ fieldtester over de verschillende verkrijgbare bollen heeft. Dan kom je meestal wel tot een aassoort die geschikt is voor wat de klant er mee wil. Desnoods als je toch veel wilt hebben, kun je bij de meeste bollenbakkers ook wel wat ‘eigen inbreng’ in je aas laten verwerken. Ik denk dat als iedereen die zich nu door de foto’s van de gevangen vissen laat sturen in plaats daarvan gewoon contact legt met zijn bollenboer en samen met hem een passend aas uitzoekt voor zijn visserij, een stuk beter af zou zijn…
8)
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

05-01-2010 19:55

Als ik langs de waterkant observeer naar wat de karpervissers gebruiken , dan is het te vaak een bol uit de buurt.
Zo'n goed aangeprezen bol middels advertenties, lezingen van " fieldtesters" en andere uithangborden.

Ik noem het nog steeds kuddegedrag. Vind het trouwens ook prima, laat ze maar hollen. Je weet op deze manier precies hoe het niet moet !

Toch heb ik recentelijk ook met een bol gevist waar de meute mee aan de gang was, ze zaten simpelweg op dit voer.
Een kilo of 5 volstond om de 11 vissen te vangen die ik graag wilde vangen. Een single geviste bol kende ze nog niet op dit water, iedereen gooide netje 20 bollen om zijn haakaas en voerde op dezelfde manier. Maar goed ik dwaal af.

De commercie bepaalt op dit moment wat de karpervissers gebruiken en helaas niet andersom. Lang leve het grote geld.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

05-01-2010 21:31

Merlin Bruinenberg schreef:De commercie bepaalt op dit moment wat de karpervissers gebruiken en helaas niet andersom. Lang leve het grote geld.


Welkom in het leven.......

Sorry, maar dat is niet alleen met boilies zo. VRijwel met alles. Als consument van de supermarkt bepaal jij toch ook niet de prijs.. Idem met huishoudapperaturen.. Als je kijkt naar de prijzen van al die plasma tv's.. Ook niet normaal zo hoog sommige zijn.. Mja.. Bedrijf bepaalt, concurrentie bepaald.. Maar consument heeft niks te zeggen..

Goed voorbeeld is de prijzenoorlog van supermarkten.. Voor ons gunstig, maar wij bepalen het niet!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

05-01-2010 21:40

Soms is het goed dingen neer te zetten zodat anderen er ook over nadenken, Jan Willem !

Zit zelf aan de voorkant van de commercie in het arbeidsproces, weet inmiddels hoe jouw wereld werkt.
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

05-01-2010 21:44

robert de jong schreef: contact legt met zijn bollenboer en samen met hem een passend aas uitzoekt voor zijn visserij, een stuk beter af zou zijn…


Ja Robert, kant-en-klare freezerbaits doe ik ook niet aan. Eigen inbreng(eigen karakter) in je eigen bol werkt poepgoed als je er een tijdje mee gaat voeren. Beetje fatsoenlijke boilieboer staat wel open voor ieders suggestie,je moet het niet te bont maken natuurlijk!
Instant werkt iets speciaals niet zomaar. Simpele vismeelbal vangt overal want die is ruim bekend onderwater.

Merlin,

Hoezo testvissers kuddegedrag?
Snap em niet.....

Groeten!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-01-2010 22:06

Ontwikkelingen gaan door.
Test m'n bollen al 30 jaar.
Ben er nog nét niet helemaal uit.

Knappe gasten die in één seizoen voor anderen gaan bepalen hoe en wat.. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :o

Of ik kan er geen ruk van, 'natuurlijk'.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

05-01-2010 22:43

Scherp Henk.

Daarom hebben we zelfdraaiers, die zijn nooit tevreden. :lol: :wink:
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

06-01-2010 05:25

tuurlijk een scherpe opmerking van Henk,het is niet de bedoeling dat je stil gaat staan en je eigen gaat focusen op die een bol of mix.Zo zijn er genoeg dingen waar je op in kun springen zie alleen maar de zeisoenen al.Maar kijk ook uit dat we er niet in door slaan ik heb gekozen voor een bol dit jaar we zullen wel zien wanneer de ontevredenheid weer toeslaat,dan kan ik altijd nog mijn bollenboer raadplegen zoals robert ook al aangaf

fieldtesten doen we het niet met zijn allen
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2010 06:00

nee neu... oh.

:D

Fieldtesten is wel degelijk te doen. Als je met zes man, op verschillende waters, een jaar lang gierend hard aan het vangen bent, dan mag je stellen dat je nieuwe bolletje geslaagd is. Er zijn combinaties te maken waarbij zoiets niet lukt. Voor zo'n recept moet je één van m'n collega's bellen. Hahaha grapje :D

Je moet ook niet zoeken naar de beste bal want die bestaat niet. Er bestaan combinaties die het heel goed doen in heel veel situaties, maar die andere zijn ook interessant. Zo kun je (hier) een week of zes per jaar leuk ( 8) ) vangen met ladingen hennep en notenmeel in je bollen. Baggervet dus. De rest van het jaar vind ik zoiets niks, maar die zes weken wil je niet missen. Geloof me. Mensen die hun eigen aas maken zullen zulke dingen -op de lange duur- gaan merken en de concurrentie een streepje voor blijven.

De rest zal het moeten doen met :roll:
K. van den Herik

06-01-2010 07:07

Daarom dus Robert moet men dik betalen voor mijn/een/de naam. De revenuen zijn er ook voor/door.

Maar Henk,

Het testen wordt wel iets gemakkelijker, neem aan dat je nu door begint te krijgen wat wel werkt, wat niet, wat wanneer enzo. toch?

Waar ik wel van in de war raak, is dat bijv pietje in topic x jankt dat ie niks vangt en in topic schrijft hoe goed zijn aas wel niet is, hoewel 1 op 20 een verbetering kan zijn tov 1 op 40.

De allergrootste verkoopknaller vind ik toch dat vrijwel niemand, dus wel iemand, meer met partikels voert en VIST.

De grootste leugen vond ik de toppers van firma x die vrijwel alles op plastic vingen, dankzij dan denk ik maar, voor karper een kleine stap van geperst karton naar plastic.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2010 08:53

Ik vis wel eens met particles hoor Klaas. Altijd gedaan ook. En aardappels en deeg. Lekker als je eens keer je brood bent vergeten. :D
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

06-01-2010 09:06

Koen de Been2 schreef:Eigen inbreng(eigen karakter) in je eigen bol werkt poepgoed als je er een tijdje mee gaat voeren. Beetje fatsoenlijke boilieboer staat wel open voor ieders suggestie,je moet het niet te bont maken natuurlijk!


Dat is iets wat eigenlijk altijd moet kunnen, mijn persoonlijke mening! Maar bij de meeste boilieboeren gebeurd dit al. Iedereen kan zijn eigen mixje mailen, f in emmers klaar komen brengen, en laten rollen. Vind het zelf een extra stukje service.

Voorheen heb ik dit ook gedaan omdat ik zelf de tijd niet meer had om te rollen. En vond dat toch een kleine vereiste van een leverancier!

Ook ben ik wel benieuwd naar andere firma's. Zijn er genoeg actief hier. Maar blijkbaar durft niet iedereen over stag te komen.. Waarom niet.. :roll:
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

06-01-2010 16:00

Jan Willem Hilverts schreef:Ook ben ik wel benieuwd naar andere firma's. Zijn er genoeg actief hier. Maar blijkbaar durft niet iedereen over stag te komen.. Waarom niet.. :roll:


En waarom weer met z'n allen hetzelfde doen? Dan onderscheidt je je WEER niet van de rest.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.