Legmeel boillie


Plaats reactie
Ytzen Peterson
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-01-2005 04:58
Locatie: Ferwert

10-10-2009 15:28

Hallo,

Weet iemand of legmeel een goed bestandsdeel is om een boillie van te maken, weet iemand tot hoeveel procent ik hiervan kan gebruiken in mijn mix, of het een bestanddeel is wat goed uithard, voedingswaarde, etc.

Alle info is welkom, alvast bedankt !

Vriendelijke groet,

Ytzen Peterson
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-02-2010 08:19

Legmeel

Tja goed spul om als bijvoer te gebruiken (Bedje) We hebben zelf met legmeel een bol gemaakt,deden we meer als test om te kijken hoe het uitpakte,maar legmeel is iet wat te grof om een goeie bol mee te draaien,maar om er kilo's van te draaien,dat zie ik niet zitten. Zal het nog eens een keer proberen en dan zal ik het legmeel zelf is verder malen,kijken hoe het dan uitpakt,veel bijvoegingen hoef je er iedergeval niet bij te doen denk ik zo,want er zit al aardig wat in,iedergeval we hebben het wel voor elkaar gekregen en de bol 24 uur in een potje met water laten zitten,en bleef zeker 16 uur in zijn behouden vorm daarna begon het te brokkelen langzamerhand,tja bewegingen zoals in het water kwam niet voor in het potje en ook geen witvis aanvallen,dus een korte levenduur van de bol is goed mogelijk.

We hebben alleen legmeel gebruikt en een eitje en daarvan enkele boilies gedraaid en gestoomd,gekookt hebben we ze niet,hadden we beter wel kunnen doen en dan wist ik vrijwel zeker dat ze kapot gekookt zouden worden,dus ook dat binnekort maar is proberen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-02-2010 23:26

Zou ikzelf niet gauw gebruiken, is een puur plantaardig product.

Ongeveer 16% eiwit en 5% vet.
Lijkt me niet een product met veel attractie.

Wel goedkoop, ongeveer € 10,00 per 25 k.g.

Je zou het natuurlijk wel als bulk kunnen gebruiken (b.v. 50%) en vervolgens kunnen aanvullen met dierlijke producten, zoals vismeel e.d. Maar dan heb je waarschijnlijk ook nog een binder en uitharder nodig.

Zou je uit moeten testen.

Hilco
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-02-2010 08:32

Gedurende de laatste paar jaar dat ik nog zelf draaide heb ik het heel veel gebruikt in mijn basismix. Het is lekker grof en er zitten allerlei granen in, tot bijna complete maiskorrels aan toe. Bijna een soort particlemix als het ware. Bovendien is het erg goedkoop. Ik gebruikte het in eerste instantie voor de structuur en als deel van de basismix, omdat de gewone birdfoods een stuk duurder zijn.

Wanneer je zelf draait met boiliespuit en planken kan het best. De boiliemachines vinden het niet zo leuk volgens mij, vanwege de soms grove stukken erin.
Plaats reactie