"afwijkende" meelsoorten / boilies


Ron Immink
Berichten: 3
Lid geworden op: 14-09-2007 12:43

29-09-2009 00:01

al enige tijd vraag ik mij af wat een onderscheidende bol is.....
met andere woorden, welke ingrediënten zijn onderscheidend tov andere bollen.
nog weer anders gezegd, welke ingrediënten brengen meer vis in het laatje, afgewogen tov "normale" boilies?
ongeacht waar ik kijk, je ziet ALTIJD dezelfde ingrediënten de revue passeren.
maismeel, tarewemeel, soja, vismeel LT, leverpoeder, aminol, etc etc etc....
de bais van elke bol is bijna hetzelfde, aangevuld met vismelen al dan niet LT, kruiden, etc etc. maar altijd is de basis hetzelfde (meestal: maismeel, tarwemeel, griesmeel, sojabloem, roggemeel + aanvulling)
uiteindelijk kun je dan wel een mooie bol maken, maar tov andere vissers heeft IEDEREEN dezelfde basis, met ca. 25 to 40 % andere ingrediënten. Vraag is natuurlijk of een karper dit kan opmerken, maar ik denk van wel.
als je de verhalen moet geloven van Eddy Sterckx heeft hij afwijkende ingrediënten en afwijkende boilies door ook geen eieren toe te voegen. voeg je die 2 bij elkaar, heb je een bol die dermate afwijkend is tov andere bollen, waardoor je per saldo meer zou moeten gaan vangen. (zelf heb ik geen ervaring met deze bollen, maar als je ziet wat meneer Sterckx vangt, zou hier een kern van waarheid in kunnen zitten.....:) Eddy Sterckx beweert in zijn boek dat deze ingrediënten door hem (en Proline) ingekocht kunnen worden, omdat zij in bulk kopen, hetgeen voor de individuele karpervisser natuurlijk niet is weggelegd. Misschien zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en weten wat in deze boilies aan meelsoorten is verwerkt??
of weet iemand welke "bijzondere" ingrediënten hij in zijn boilies verwerkt, of is het een reclamestunt...?
los van de ingrediënten in de boilies van Sterckx, ben ik sowieso benieuwd naar afwijkende ingrediënten.
ja, ik heb de topic gelezen van de boilie-recepten en ik vind dit al een heel eind in de goede richting (recept van Henk ter Maat) Havermeel 400 Ei-kip 300 Boekweitmeel 300 Kikkererwtenmeel 200 Cassavemeel
200 Vismeel-wit 150 Cédé-eivoer 100 Vitamealo 50 Ei-poeder 25 Voedingsgist 20 1 blokje Trassi.
geprobeerd heb ik deze niet, maar het wijkt wel af tov de "normale" bollen. Heeft iemand hiermee trouwens ervaring?
ben wel benieuwd naar de reacties, want als zelfdraaier loop ik al geruime tijd mijn hoofd te breken een bol te maken, waarvan je weet dat deze afwijkt tov de massa en je hierdoor toch een streepje voor hebt.....
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

29-09-2009 08:49

Ron Immink schreef:als je de verhalen moet geloven van Eddy Sterckx heeft hij afwijkende ingrediënten en afwijkende boilies door ook geen eieren toe te voegen. voeg je die 2 bij elkaar, heb je een bol die dermate afwijkend is tov andere bollen, waardoor je per saldo meer zou moeten gaan vangen


En is eipoeder geen ei product dan waar de meeste mee rollen? Verwerk je nog altijd eieren in je mix :roll:

Daarnaast, er zijn wel degelijk afwijkende ingredienten die zelfs ook de particulier kan kopen. Is alleen een kwestie van heel goed zoeken. Vooral op het gebied van kruiden is de wereld nog lang niet ontdekt.

Basismixen. Zoals je aangeeft, iedereen gebruikt het, maar het is wel degelijk mogelijk boilies te maken zonder eiproducten, zonder tarwe, zonder mais en zonder de rest. Ons is dat in elk geval gelukt :) Maar of het per definitie ALTIJD beter vangt? In 9 van de 10 gevallen is dat tot nu toe wel.

De mix die je gevonden hebt van H. Ter Maat is ook een leuke, maar daar gebruik je nu alweer ei in, dus nog niet helemaal anders. Verder de wit vis meel, een oude topper die helemaal vergeten is door de komst van de LT melen. Verder is het een mooie mix die zeker gekke dingen kan gaan doen. Probeer hem is uit zou ik zeggen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

29-09-2009 15:38

Ron zelfs met de algemeen gebruikte ingredienten kan je een afwijkende bol maken.
niet zozeer in de gebruikte melen maar zeker wel in de toegepaste hoeveelheden.
zo kan je bv zeer veel van iets gebruiken wat de meeste weer niet verwerkt krijgen.
natuurlijk moet je dan wel weer een ander product daar tegenover zetten die bv het plak effect opheft.
Bij sterk bindende ingredienten zal je iets tegenover moeten zetten wat de binding opheft.

Maar er zijn div melen in de handel die idd afwijken.
ook zijn er "gewone" ingredienten in een ander jasje verkrijgbaar.
kijk maar naar getoast of ongetoast
geextrudeert of gewoon maismeel

er is meer mogelijk dan de meeste mensen denken maar je zal voor echte verschillen naar de uitersten moeten zoeken.

Eddy heeft het over "zonder eiproducten"
Ik heb dit ook geprobeert en er zitten voordelen aan kan ik je zeggen.
De nadelen echter zijn soms lastig op te lossen.
maar het kan absoluut.

Hoe dan ook, het blijft interesante materie.
En de mogelijkheden zijn oneindig.
Maar zelfs met een standaart balletje kan je grote verschillen maken.
Het is maar net hoe je hem inzet.

mvg Jacco
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

29-09-2009 15:53

Wat jacco inderdaad zegt... Door de ingredienten en mogelijkheden zie je de boilies niet meer! Ook de standaard dingen, als je weet heo het in te zetten, blijven killers.

De welbekende luc de beats mix, blijft altijd vangen.

En naast het geextrudeert en gewone maismeel heb je ook nog de ontsloten en gesloten. Maar dat doet er verder niet toe. Maar zo zijn er oneindig veel mogelijkheden. Elk ding heeft ze voordeel en ze nadeel. Zodra jij weet hoe je met de ingredienten om moet gaan, wat een ingredient doet en weet hoe alles op elkaar af te stemmen, zal je altijd een stap voorlopen op de rest.

Jacco, ik ben nieuwsgierig welke nadelen jij bedoelt voor het gebruik van geen eiproducten. Ik heb ze nog niet gevonden namelijk en tot nu toe loopt het ook nog (heel erg) goed ermee.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-10-2009 12:28

Twee reacties.

Ben benieuwd of de profs Ron ook daadwerkelijk geholpen hebben.
Voor mij is het echt abracadabra... :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

07-10-2009 11:23

daarom gebruik ik vaan veel verschillende soorten meel in mijn boilies....de meeste gebruiken er vaak maar max 5 a 6 soorten ik vaak 13 tot 20 ingredienten soorten.ook dat wil vaak wel eens wat uitmaken op bepaalde wateren.iedere meelsoort heeft natuurlijk ook zijn eigen geur en smaakspoor die van pas kan komen
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

08-10-2009 16:00

Hoever kun je en wil je doorslaan in aas?
Een afwijkende bol is leuk, maar stel wel vast waar je van af wil wijken?

Ik zou het gewoon per water bekijken waar je vist, vis je op een water en je komt erachter waar veel mee gevist is dan kun je al vaak een aantal ingredienten bedenken die daar niet vaak te water zijn gekomen, of in bepaalde verhoudingen.

Vaak zie je bepaalde patronen snel terug, bv vismeel, RR, koekjesmeel, knoflook, paprika, maismeel,griesmeel,soja etc.
Dit zijn geen slechte producten maar wel erg herkenbaar.
toch kun je met deze bekende ingredienten onderscheiden door combinaties te bedenken die niet voor de hand ligt, bv vismeel met aarbei milkshake poeder.

Je hoeft het niet moeilijk te maken, neus een keer rond in een toko of de makro, je zult dat veel addetieven zien die voor het grijpen liggen.

als die speciale poedertjes en vloeibare addetieven zijn aan mij niet besteed (vaak te duur in aanschaf, of moelijk te verkrijgen). ik werk het liefst met alleen (bulk) ingredienten die makkelijk te krijgen zijn en goedkoper zijn en dat gaat tot nu toe prima.
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

08-10-2009 16:24

ja remko
ieder zal meteen vertellen wat hij in zijn boilies doet!!!!
dus helaas dat werkt niet
vis aardbei in wat voor een vorm en soort ook is inmiddels al overal bekent dus ook dat verhaal werkt in mijn ogen niet zo.maar ongeacht wat er ook inzit ,als de vis er geen zin in heeft houd het op
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

08-10-2009 17:27

Zoals Remko terecht aangeeft heeft ieder water z'n aastrends. Als je praat over LT vismeel, VLT vismeel, aminol, etc, dan denk ik dat de lijst met wateren waar het gros van de locals dit inzet erg groot is. Op dergelijke wateren moet je je afvragen of je mee gaat op die trein of niet. Dat is de afweging. Met een sterk afwijkend aas zul je zelf veel moeten investeren, want je vecht tegen al dat voeren van die anderen. Teruggrijpen naar een aas waar vroeger veel mee is gevist is misschien een goede keuze.
andreas zwiers
Berichten: 16
Lid geworden op: 10-03-2008 17:17
Locatie: Deventer

08-10-2009 17:59

simpel draaien ,

maismeel
tapiocameel
rijstmeel
cassavemeel
gemalen gedroogde zilvervisjes/jonge anjsovis, wel duur,let op zout! niemand gebruikt het :wink:
klein beetje gemalen hennep.

en dan om de concurrentie slim te slim af te zijn ,

koepoekoepoe pandan( goed zoeken in de toko)
Als ze me missen,Ben'k Karpervissen
Colmschate Carp Hunters
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

08-10-2009 18:12

herman kelderman schreef:ja remko
ieder zal meteen vertellen wat hij in zijn boilies doet!!!!
dus helaas dat werkt niet
vis aardbei in wat voor een vorm en soort ook is inmiddels al overal bekent dus ook dat verhaal werkt in mijn ogen niet zo.maar ongeacht wat er ook inzit ,als de vis er geen zin in heeft houd het op


Nee tuurlijk zal niet iedereen dit vertellen, maar een oplettende visser kan wel een inschatting maken welke boilies het water in gaan.

Onderscheiden moet je per water bekijken, onderscheiden van het gros van de vissers lukt je niet. maar zoals Maarten aangeeft, probeer eens een aardappel of kaas. daar vist bijna niemand meer mee, dus als je je wilt onderscheiden heb je hier een voorsprong mee.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

08-10-2009 22:11

Ik vraag het me af of je daadwerkelijk een voorsprong hebt cq krijgt tov ''de meute'' als je met aparte/afwijkende mixen gaat werken?In mijn beleving zijn de aloude basismixen noch lang niet in die mate uitgevist,ze vreten het noch steeds erg graag.De boillies die ik graag gebruik worden volgens mij al een jaartje of 15 met dezelfde mixen gerold en op veel verschillende wateren,van klein tot groot,en door diversen vissers,flink mee huisgehouden,jaar in jaar uit!Misschien lukt dit ook met aparte/afwijkende mixen,maar ik betwijfel dit zeer sterk puur om het feit dat ''de meute'' het aan de gang houdt dmv het voeren van deze aloude basismixen in wat voor een samenstelling/verhouding dan ook.Het wiel hoeft voor mij geen twee keer uitgevonden te worden.
Mvg
ps Maarten,jouw laatste zin in je post gold voor de plas zeer zeker haha gr.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

08-10-2009 23:03

remko
dan moet je toch al de hele dag met een verrekijker in de hand je vis collega's in de gaten houden :D :D
ik houd liever het water in de gaten ,of het betreffende water moet al zo klein zijn dat ze bijna op je schoot zitten zodat je kunt ruiken waarmee ze vissen als ze de zak open maken :lol:
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

09-10-2009 09:07

Herman,

Ik persoonlijk maak nog wel eens een praatje langs de waterkant met andere vissers. Na 1-2 ontmoetingen gaat het gesprek al gauw over "hoe vis jij hier?" lood montages/rigs etc komen wel vaak ter sprake. ook evt problemen van het water zoals obstakels/wiergroei etc.
en vaak kun je de vraag ook wel verwachten met welk aas vis jij hier? vaak krijg je wel te horen vis of zoet. en als je de kans hebt en je kunt een blik werpen in zijn aastas. dan kun je vaak aan de kleur of structuur nog wel 1-2 ingredienten herkennen. soms vraag ik of ik ze eens mag ruiken/bekijken, dan weet je al vaak 50% van de ingredienten.

Het is geven en nemen qua informatie. ik vertel iets, daarvoor krijg ik weer iets info terug.
Het moet niet een ondervraging worden, ik ben zelf ook behoudend met info, maar als ik iemand zie vissen waar ik geen problemen mee heb en een leuk gesprekje kan hebben wil ik best wat algemene info delen. En zo zou het eigenlijk ook moeten zijn.

En dat bolletje is maar 1 puzzelstukje van een grotere puzzel.

Wat ook helpt is gewoon in het water kijken nadat iemand op een stek gevist heeft, vaak gooien ze hun haakaas vlak voor de kant in het water, zo heb ik van de zomer mijn vismaat herkent die een avond voor mij op dezelfde stek als mij zat te vissen, ik zag boilies in het water liggen en heb deze eruit gevist, na de boilies geroken te hebben was voor mij 90% zeker dat het me vismaat moest zijn geweest omdat wij alleen met deze boilies visten.
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

09-10-2009 11:52

Frank Meyer schreef:ps Maarten,jouw laatste zin in je post gold voor de plas zeer zeker haha gr.


Idd Frank. Jij kan het weten! Het toont aan dat je met een goede kijk op de situatie veel verder komt dan met geavanceerde rigs/boilies.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-10-2009 20:03

Hoe meer meelsoorten je gaat gebruiken hoe neutraler de smaak is die er van afkomt. Daarbij komt dat tijdens het bakken ten opzichten van koken er hele anderen en scherpere smaakstoffen vrij komen. Getoaste meelsoorten is daar een goed voorbeeld van. Meel en bloem soorten in je boilie hebben voor mij de belangrijkste taak voor binding en hardheid te zorgen.

Denk ook nog wel eens aan de popups die in een koekenpan drijvend gemaakt werden. Onze (kleine) grote man uit Drente liet ons er mee in Zwolle kennis maken. De lucht die van de boilie afkwam na de behandeling in de koekenpan was heel anders dan er voor.

Nu we het toch over popups hebben denk ik ook aan die chemische balletjes. Wie kan me vertellen wat de werkzame stoffen zijn waar een karper voor valt??

20 ingrediënten verwerken in je boilie geeft een ratjetoe waar specifieke smaken en luchtjes ondergeschikt worden aan het geheel en werkt prijs opdrijvend.

Peter
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-10-2009 20:41

Afwijkend in de zin van totaal andere ingredienten en het NIEt gebruiken van de standaard basis ingredienten.

Is wel degelijk mogelijk en totaal afwijkend
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-10-2009 20:55

Een auto met vier lekken banden rijd ook en is zeeer afwijkend. :lol: Of er karpers mee vangt :lol: Karpervissers wel die zijn erg gevoelig voor sprookjes :lol: :lol:

Peter
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-10-2009 21:18

Tja... zo is het ook met fietsen zonder licht ;)

Maar het is wel degelijk mogelijk om een boilie te maken met afwijkende meelsoorten welke ook afwijkend is van wat de
meeste vissers en boilieleveranciers maken. Zijn veel meer ingredienten dan alleen maismeel, tarwe, soja, gries etc. die ook
binden en uitharden. Alleen al door een boilie te maken die dit dus niet bevat vis je al afwijkend. Of het altijd beter vangt... Tot nu is dat wel mijn ervaring.

Niet voor niets worden er ook systemen bedacht om afwijkend te zijn t.o.v. andere vissers en vaak daardoor meer vangen dan andere. Zo kan je dus ook met een boilie totaal afwijkend vissen ;)

Zoals Remko ook al eerder zei... Het ligt er aan wat je wil en waar je vanaf wil wijken. Per water kan je dat bekijken, maar je kan het ook voor alle wateren bekijken. Elke boilie die gemaakt wordt bestaat standaard uit mais, tarwe, gries soja lupine etc. Wil je daar vanaf wijken, zul je dus goed moeten zoeken naar ingredienten waarmee je ook kan binden, harden enz. om een boilie te maken. Maar daarbij wel in je achterhoofd houden dat dit niet hetgeen bevat wat eerder genoemd is. Nu kunnen vele denken het is onmogelijk... Nee, dat is het totaal niet. Je kan wel degelijk een boilie maken die uit hele andere basisingredienten bestaat dan de bekende. Zodra je hierop bijv. een vismeel toevoegd, ben je nog altijd afwijkend bezig t.o.v. de meeste vismeel bollen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-10-2009 21:49

pj otte schreef:Een auto met vier lekken banden rijd ook en is zeeer afwijkend. :lol: Of er karpers mee vangt :lol: Karpervissers wel die zijn erg gevoelig voor sprookjes :lol: :lol:

Peter


Daarentegen rijdt een auto met wel de juiste bandenspanning ten opzichte van de gemiddelde auto vaak en gek genoeg ook weer afwijkend en in meeste gevallen gewoon beter.

Je vangt er geen karper mee, maar het sprookje valt in duigen wanneer je morgen de bandjesspanning controleert Peter :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

17-10-2009 11:41

pj otte schreef:Hoe meer meelsoorten je gaat gebruiken hoe neutraler de smaak is die er van afkomt. Daarbij komt dat tijdens het bakken ten opzichten van koken er hele anderen en scherpere smaakstoffen vrij komen. Getoaste meelsoorten is daar een goed voorbeeld van. Meel en bloem soorten in je boilie hebben voor mij de belangrijkste taak voor binding en hardheid te zorgen.

Denk ook nog wel eens aan de popups die in een koekenpan drijvend gemaakt werden. Onze (kleine) grote man uit Drente liet ons er mee in Zwolle kennis maken. De lucht die van de boilie afkwam na de behandeling in de koekenpan was heel anders dan er voor.

Nu we het toch over popups hebben denk ik ook aan die chemische balletjes. Wie kan me vertellen wat de werkzame stoffen zijn waar een karper voor valt??

20 ingrediënten verwerken in je boilie geeft een ratjetoe waar specifieke smaken en luchtjes ondergeschikt worden aan het geheel en werkt prijs opdrijvend.

Peter

dus als jij je groenten en aardappelen kookt met zout en aardappel kruiden word het een ratje toe van smaken en word alles neutraal????? hhhhm rare manier van denken maar ieder zijn ideen en prijs opdrijven....hmmmm ik kan genoeg thuis draaiers die de boilies duurder verkopen dan mijn 4,50 per kilo maar ja wat noem je duur.maar zoals ik al eerder eens gezegt heb commentaar leveren van sommige mensen is makkelijker dan tips geven
want stel je voor je zou iemand verder helpen met tips
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

17-10-2009 12:00

je kunt natuurlijk ook die 20 ingredienten kiezen uit hetzelfde smaakpallet dan word het geen ratjetoe van allerlei smaken.
Ook smaken combineren zoet een zuur is zo,n combinatie die het leuk kan doen.
Neem maar eens citrusmeel met groentemeel een vitamilo dan heb je een bol die zeer afwijkt van hetgeen wat er nu in het water word gegooit.
Deze bol kun je eventueel aavullen met wat pure caroteen , talin sweetnertje erop met eventueel een tangarin flavour dan kom je al weer een eind in de richting.
Wil je het helemaal gek doen dan kun je wat citroenzuur gebruiken en dan mot het gek lopen dat je niks vangt.
Nu genoeg tips deze ingredienten werken stuk voor stuk in combinatie met elkaar maar het is effe zoeken naar de verhouding maar daar mogen julie zelf achter komen
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

17-10-2009 12:41

henry
daar kan ik me helemaal in vinden....het is even zoeken en niet alles kan bij elkaar gegooid worden ,maar wij hebben een heel ander reuk en smaak vermogen dan dieren en wij kunnen ons dan ook niet vergelijken met zoals wij het waarnemen .het blijft dus gewoon redeneren en denken en proberen totdat je iets gevonden hebt waarvan jij denkt dat het werkt.voor de vis is het gewoon eten :P en smaakt het hem niet laat hij het liggen,maar er zijn maar weinig dingen die ze niet eten!!!!
wat ingredienten betreft hoeft het allemaal niet zo duur te zijn want namelijk kleine hoeveelheden van bv kruiden zijn al zeer goed merkbaar voor een vis.en als je dat dan gaat combineren met een mix dan kan je toch al vlug over de 10 ingredienten heengaan zonder tientalle euro's kwijt te zijn.en dat wij dan niet meteen herkennen aan de geur wat erin zit ....wil dan niet zeggen dat de vis dat niet kan
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

17-10-2009 22:48

Ik ben het helemaal met je eens Herman je zit algauw op 10 ingredienten.
Maar goed onze Luc heeft geleerd dat er maar drie of vier nodig zijn en dat het niet meer hoeft te zijn.
Kijk met de kudde meelopen kan altijd daarom vist half nederland met drie ponds hengels en ik met 2 ponds .
maar ja iedere zijn eigen idee daarover en dat is weer een andere discussie
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

18-10-2009 13:32

Volgens mij bedoelde den Luc dat je heel simpel dikke kerpen kan vangen.

Op vandaag maken de meeste er de sport van om het zo moeilijk mogelijk te doen.

Gr :D


Oh jah , de meesten hebben geen R8 als viskarretje . Vangt ook niet beter :D