Aas verzenden


Gebruikersavatar
Fran Rekers
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-09-2009 16:06

02-10-2009 23:52

Ik ben inderdaad geen proffesionele verkoper ofzoiets.
Ik heb gewoon me eigen boilie gedraaid met een boilie tafel en wil ze naar een vriend sturen die ik niet elke week zie.
Zodat hij ze daar ook kan uittesten.

Maar in iedergeval bedankt voor alle reacties.
Het heeft me veel geholpen.
Boilies zijn inmiddels verzonden en ze zijn gewoon goed aangekomen.

Niet zacht/wit/geschimmeld.

Had ze wel vacuum verzonden.
michel veenstra
Berichten: 36
Lid geworden op: 19-09-2009 11:28
Locatie: UTRECHT

03-10-2009 02:28

michel
ik heb ze vaker zelfs 3 a 4 weken op de droog rekken liggen zodat ze kei hard zijn.en als jij dan meent dat je er niks meer aan hebt!!!!....moet ik je teleur stellen ik weet inmiddels wel beter.en veel klante van me ook.zo zijn ze namelijk ettelijke maanden buiten de vriezer houdbaar!!!!!!
en nacht sessies neem ik wel bevroren bollen of gedroogde mee in plaats van gevacumeerde die blijven dan wel 4 a 5 dagen goed.en aangezien ik vaker 2 a 3 weken aan het water zit doen de gedroogde het dan ook super


Zo leer ik ook eens wat. Ik wist niet dat een boillie die zo erg hard is nog gebruikt kon worden.
Gebruik je die dan alleen puur als haak aas of ook als voor voer?
De boilies die van mij kan ik na een week echt niet meer met een boillie pen bevestigen zo hard als ze dan zijn hoe doe je dat dan?
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

03-10-2009 10:10

douwe
ik interpreteer dan liever verkeerd en probeer een mede visser/draaier verder te helpen dan dat ik verkeer suggereer over andere dat ze niet schoon werken en het probleem probeer af te schuiven
maar ik heb in de gehele topic nog geen tip van jou voor die jonge gezien!!!!!
zegt mij trouwens ook al genoeg!!!!!


michel
als al het vocht eruit is zijn ze kei hard,ik heb ze al eens zo hard gehad dat ik met de berg schoenen ze niet kapot getrapt kreeg.ik had toen ook mijn twijfels maar heb ze meegenomen naar frankrijk en heb toen eerst met verse bollen gevist terwijl ik de gedroogde iets bevochtigde met een verdunde flavour zodat dat kon intrekken en heb daar toen mee gevoerd en gevist.daar heb ik toen zelfs beter mee gevangen dan de verse bollen.en een bij komend voordeel....de boilies die ik niet gebruikt heb heb ik de sessie daarop in frankrijk (6 weken later) weer kunnen gebruiken zonder dat ze beschimmeld of slecht waren.

fran
even een vraag voor jou als je mekaar wekelijks ziet waarom dan het risico met beschimmelde/verzuurde bollen te vissen en geld uit te geven voor verzenden .kun je ze dan niet beter wekelijks zo overhandigen?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-10-2009 10:58

Herman je hebt gelijk, en anders neem je het wel.
Vang er nog een paar zou ik zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-10-2009 11:08

Tijdens schimmelvorming kunnen toxische stoffen ontstaan die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier. Dit hoeft niet altijd kijk maar naar bv penicilline. Wat bij beginnend schimmelvorming van boilies aan de waterkant tijdelijk wil helpen is ze even in kokend water te dompelen. Meen me van vroeger tijdens mijn opleiding te herinneren dat bepaalde blauwe schimmels gevaarlijker zijn dan witte. Dat dit weer niet altijd hoeft blijkt wel uit de schimmels die in bepaalde kaas soorten verwerkt worden. Dat schimmels het begin zijn van het afbraak proces mag duidelijk zijn. Terugkomend op bollen kan het goed mogelijk zijn dat beginnende witte schimmelvorming een positieve werking heeft op je vangsten. En de gevolgen voor de karper niet of nauwelijks aanwezig zijn. Willem Peters heeft dit onderwerp tijdens een lezing ook weleens ter discussie gesteld. Dat we een samenhang maken tussen mens en een dier is dus een conclusie waar ik niet uit ben.

Het conserveren (verduurzamen) in wat voor vorm ook heeft ten alle tijden zowel voor als nadelen. Voor een trip naar bv Frankrijk zou ik kiezen voor vacuüm trekken. Dat 100% vacuum trekken op aarde niet mogelijk is mag duidelijk zijn. Dit is de oorzaak dat het afbraakproces in een veel langzamer tempo toch door gaat.

Peter
________________
Denigrerende opmerkingen die hier gemaakt worden hebben nog nooit tot iets positiefs geleid.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-10-2009 09:26

Douwe Bijlsma schreef:Enne als de bakkers het zouden houden bij de vaatwasser of eenvoudig met de hand kregen zij ook snel een probleem bij de houdbaarheid.
Ontsmetten is iets anders dan schoonmaken.


Hygienisch werken is belangrijk. Echter ontsmetten zal echt de schimmel vorming niet merkbaar tegengaan. De schimmels zitten in de lucht en waar blijf je dan mat je schone aparatuur? Daarnaast stopt de bakker het brood met zijn blote handen in een zak.......gewassen of niet steriel kan je het dan niet meer noemen
Gebruikersavatar
Rody Klop
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

04-10-2009 10:48

Bollen rollen in zout is een oplossing tegen schimmelvorming. Ook het gebruik van citroenzuur (te koop bij de toko) is een oplossing. Dit wordt veel gebruikt in de voedsel industrie. 2-3 theelepels voor 2 KG boillies is voldoende. Beide methodes werken tevens als attractor.
Stel je voor.......leven zonder vissen....
What a nightmare !!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-10-2009 11:56

Martijn klopt laat echter onverlet dat de meeste en zeker de gewone thuisdraaier er helemaal niets aan doet en dat het met de hygiëne ook niet geweldig gaat.
Ook bij de professionele draaier is er geen controle van de voedsel en warenkwaliteit.
Steriel werken zullen we maar overlaten aan de ziekenhuizen en zelfs daar is het ondanks strenge controles niet altijd geweldig geregeld.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-10-2009 12:17

Martijn,
wat is dan beter?
1. schoon materiaal en apparatuur
2. ontsmet materiaal en apparatuur
3. beide
4. niet schoon maar wel ontsmet materiaal en apparatuur

De bakker die zijn roggebrood (om er maar een Friesche draai aan te geven :oops: ) na verpakken een uur in de oven steriliseerd in niet schone bakken zal onherroepelijk in de problemen komen, zelfs bij overmatig gebruikmaking van anti-schimmelpoeders.
Groet'n Henk..

still growing Old.
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

04-10-2009 18:50

en bij een fabrieks bakkerij worden de kommen afgespoten met de hogedruk en dat was het dan want dat heeft mijn vrouw namelijk vaak genoeg moeten doen dus wat is daar dan hygienis aan dan ,want dat word dus alleen maar gespoeld.dan gaan ze de oven in en daarna op een transportband door de hele fabriek(boven langs het plafon) en zelfs op de stransport banden staat schimmel omdat ze er niet aankomen voor te reinigen (zelf gezien), dus wat betekend een keuring dan....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-10-2009 19:51

Herman,

Zuurdesem en gist zijn producten waarin schimmels de boventoon voeren. Ze worden in de broodproductie verwerkt en tijdens het bakken bij een temperatuur van ongeveer 80graden vernietigd.

Zo zullen schimmels die niet in grondstoffen en machines in de bakkerij thuis horen ten alle tijden verwijderd moeten worden. Elke bakkerij zal aan HACCP normen moeten voldoen als zij aan derde leveren. Is een controle systeem waarin de werkwijze van een product van het begin tot het eind beschreven wordt. Lever je aan derde als een grootwinkelbedrijf of catering is dat een eis die zij ten alle tijden stellen. De aansprakelijkheid bij bv een voedselvergiftiging zijn dan geborgd. De eisen die de voedsel en warenautoriteit er aan stelt en gecontroleerd worden door een onafhankelijk bureau zijn hoog om voor dit certificaat in aanmerking te komen. Een grote bakkerij die niet aan deze eisen voldoet is in deze tijd terecht ten dode opgeschreven.

Kommen ben ik weinig tegengekomen tijdens mijn werkzame leven in de broodbakkerij. Bedoel je broodblikken waar broden in gebakken worden zal je er geen schimmelplekken tegenkomen bij veelvuldig gebruik. Zijn het deegmandjes die door een bollenkast loopt en waarin de bollendeeg een voorrijs ondergaan gaan zij langs uv lampen. De manden zullen regelmatig met een luchtdrukspuit schoongespoten moeten worden om deeg en bloem resten te verwijderen. Ook deze schoonmaakacties zijn in de HACCP beschrijving opgenomen.

Peter
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

04-10-2009 20:05

pj
het was een vlaaien/broodjes fabriek
de kommen die ze gebruikte voor de deeg werden alleen maar met de hogedruk schoongespoeld.
de transportbanden heb ik zelf een paar keer moeten mee helpen om die opnieuw te verplaatsen(boven het personeel langs het plafon) en aan te sluiten en ben regelmatig schimmel tegen gekomen(op de transport rollen ) zo erg dat ik zelfs geen broodjes meer luste in de pauze maar das wel alweer zeker 15 jaar geleden ,maar goed toen waren er ook al regels lijkt mij zo
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

04-10-2009 23:56

Hoelang zullen zelfgemaakte bollen goed blijven buiten de vriezer nadat je dit apparaat hebt gebruikt?

http://www.eshop.nl/winkel/Keuken_acces ... _2965.html
Tight Lines !
K. van den Herik

05-10-2009 07:04

dion,

je bent ff lekker bezig verder helpt het nagenoeg niets
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

05-10-2009 13:16

Hehe, dan koop ik het apparaat niet!
Tight Lines !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-10-2009 19:04

Henk ter Maat schreef:Martijn,
wat is dan beter?
1. schoon materiaal en apparatuur
2. ontsmet materiaal en apparatuur
3. beide
4. niet schoon maar wel ontsmet materiaal en apparatuur

De bakker die zijn roggebrood (om er maar een Friesche draai aan te geven :oops: ) na verpakken een uur in de oven steriliseerd in niet schone bakken zal onherroepelijk in de problemen komen, zelfs bij overmatig gebruikmaking van anti-schimmelpoeders.


Henk

Nummer 1 omdat je dan geen voedings bodem meer hebt voor eventuele schimmels en bacterien. Steriliseren heeft alleen zin als je het daarna steriel verpakt. Laat onverlet dat ik me maar moelijk kan indenken dat je bollen 2 dagen langer houdbaar zijn als je hccp verantwoord werkt
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

05-10-2009 20:19

Leuk onderwerp. schimmels.

maar het vacuum apparaatje zou ik niet durven gebruiken.

kijk liever naar een goede tweedehands henkellmann vacuummachine, dan heb je ook iets.

vacuumtrekken heeft nog meer voordelen, de buitenmantel die door koken of stommen taai en vaak ondoordringbaar is wordt helemaal opengetrokken door de onderdruk, hij gaat openstaan als het ware.

de soaks en dips die je daarna gebruikt trekken vele malen sneller én dieper in de boilie wat weer voor extra en langere atractie zorgt.

Dit wil niet zeggen dat de soaks er in no time uitvliegen, ligt aan de dikte die je toepast.

soms krijg je wel eens een paar witte puntjes op je boilies die gevacumeerd zijn, dit is echt geen schimmel hoor, proef er maar eens aan, vaak is het mierzoet of zeezout.

wat wel belangrijk is als je vacuum gaat trekken is de droogtijd vooraf gaand, geef de boilies de tijd om te drogen(24 uur) op een droge geventileerde plaats, dan heb je echt geen problemen om je ballen goed te houden, tot 12 maanden hebben we ze getest, no problem, trek ze :P

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

05-10-2009 20:22

koken of stommen :o


ik bedoel natuurlijk stomen :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

06-10-2009 19:10

Pffffffffffff


ga toch eens vissen !!!!!!!



Gr :wink:
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

07-10-2009 02:38

herman kelderman schreef:ook bij vacum verpakken blijft de schimmelvorming doorgaan wel in kleinere maten maar toch ,als je hem dan open maakt gaat het heel vlug met het schimmelen.maar al die tijd dat hij vacum verpakt zit kan hij namelijk wel omslaan en zuur worden.ik heb meerdere test gedaan met vacum verpakken omdat ik ze ook wilde gaan verzenden ,maar was er niet tevreden over

als ze schimmelen waneer ze vacuum verpakt zijn heb je toch iets niet goed gedaan maar om bederf optimaal tegen te gaan is ze maximaal te vacumeren en ze vervolgens in de vacuum zak te stomen of te koken voor een kleine 10 a 15 min op deze manier zorg je der voor dat de bacterie die er na de bereiding in en op zijn gekomen maximaal worden gedood en gezien de vacuum staat kunnen de nog levende bacterie zich niet voort planten
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-10-2009 21:25

Anaërobe bacteriën..
Anaërobe bacteriën hebben geen zuurstof nodig om te leven en sommige kunnen zelfs niet overleven in aanwezigheid van zuurstof. Zij veroorzaken vaak infecties waarbij ophopingen van pus ontstaan (abcessen).
Het is normaal dat er honderden soorten anaërobe bacteriën leven op de huid en slijmvliezen van de mond, darmen en vagina zonder schade te veroorzaken. Miljarden bacteriën kunnen zich in een kubieke centimeter ontlasting bevinden.

En Schimmelssoorten..
Hoewel bijna alle planten en dieren bij de dissimilatie zuurstof nodig hebben, is dit niet het geval bij alle micro-organismen. Veel micro-organismen zijn in staat om zonder zuurstof (anaeroob) te leven doordat ze in staat zijn de brandstof te verbranden zonder dat er zuurstof bij nodig is. Ook zijn er enkele soorten die zich uitsluitend zonder zuurstof kunnen ontwikkelen. Wat de invloed van de zuurstof op de groei betreft kunnen we de mico-organismen als volgt indelen:

a. Strikt of obligaat aerobe micro-organismen,
die zich uitsluitend in aanwezigheid van zuurstof kunnen ontwikkelen en zonder zuurstof zelfs afsterven.
Voorbeelden hiervan zijn :
Pseudomonas
De meeste schimmels

b. Facultatief anaerobe micro-organismen,
die zich zowel in aanwezigheid als in afwezigheid van zuurstof ontwikkelen. Voorbeelden zijn :
alle Enterobacteriën
de meeste Bacillussoorten
de staphylococcen
Listeria
de meeste gisten

c. Microaerofiele micro-organismen,
die zich het beste bij verminderde zuurstofconcentraties kunnen ontwikkelen. Voorbeelden zijn
Lactobacillus
Campylobacter.

d. Strikt anaerobe micro-organismen,
die zich uitsluitend zonder zuurstof kunnen vermeerderen. De mate waarin ze last hebben van zuurstof verschilt. Er zijn bacteriën met een anaerobe stofwisseling die kleine hoeveelheden zuurstof kunnen verdragen, zoals
Propionzuurbacteriën
Clostridium perfringens.
Tot slot zijn er binnen deze groep de bacteriën waarvoor elk spoortje zuurstof giftig is, deze zijn zeer lastig te kweken.

e. Zuurstoftolerante anaerobe micro-organismen
Deze gebruiken geen zuurstof voor hun stofwisseling maar hebben er ook geen last van.
De lactococcen zijn hier en goed voorbeeld van.

Goaëdenmiddag :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-10-2009 21:53

Henk ter Maat schreef:Blablabla
Goaëdenmiddag :lol:



Ofwel , overal en altijd schimmels bacteriën en weet ik veel wat...
Moet je eens kijken wat jezelf allemaal opeet.
Ga je echt niet kapot aan :wink:
Lust u nog een stukje brie.

gr Harnold
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

13-10-2009 12:05

Vandaar mijn advies aan de klant.
Vers vacuum verpakt aas, 14 dagen gegarandeerd goed te gebruiken daarna gaat het snel bergafwaards met de kwaliteit.
Verzenden van vers aas is goed te doen,alleen kunnen temperatuurverschillen condens veroorzaken in de verpakking.
Condens = vocht en dat is wat de schimmel nodig heeft om te groeien.
Vacumeer je de bollen is condens zga uitgesloten en rem je de schimmelwerking.
Dit wil idd niet zeggen dat de bacteriën inactief worden :wink:

Zoals Henk al liet zien zijn er diverse soorten Bacteriën die zelfs in het luchtledige blijven vermenigvuldigen.
Verkoop technisch kan je hele mooie praatjes houden en zullen vele je geloven.

Mvg Jacco
Gebruikersavatar
Fran Rekers
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-09-2009 16:06

14-10-2009 12:40

En heeft iemand nog een paar goede tips voor betaalbare vacuumeer apparaten ?
denk aan budget tot 100
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

14-10-2009 16:46

tot 100 euro kun je beter een rietje met een soldeerpen kopen...de beter beginnen pas vanaf 400 2de hands zover als ik toen gezien heb