het GROTE boillie recepten topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

10-09-2008 21:54

Dankjewel kees
Ik was al bang dat ik alleen zon miereneuker was maar gelukkig.
Eindelijk een medestander verlicht het geheel zeker.
En nu laait de zaak wel weer op lijkt mij maar goed ieder zijn ding zeg ik dan maar.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-09-2008 22:05

Sorry Kees,
de laatste twee (water en vismeel) heb je verwisseld.

Rene; :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2008 22:07

Nou staan ze goed. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2008 23:07

Enrico ten Bosch schreef:hoe moet ik het volgende zien in grammen ?

25% griesmeel
25% maismeel
25% soyameel
20% notenmeel
5% knoflook poeder

en als er gesproken word over 1 deel of 2 delen
is dan bv 1 deel 100 gram en 2 delen 200 gram ?

ik ben geen kook wonder :)


Even terugkomend dan. Dit is geen mieren neuken, maar hier kun je dus niks mee. Kunnen gewichtsprocenten of volumeprocenten zijn. En die delen hetzelfde. Delen waarvan? Kilo of liter, het is gissen hier. Heeft verder niks met koken te maken, maar met onzorgvuldigheid.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

10-09-2008 23:32

En toch denk ik dat iemand hier onzorgvuldig een boillie van draaid en het heel simpel doet en eerlijk als je er grammen van maakt draaid het ook nog al klopt het dan niet in de regel van bv henk en of onze berekening.
Vergeet niet er zijn er genoeg die al blij zijn dat het bollethje rond word en hard en aan de hair blijft en met dit soort recepten en wie plaats dit soort dingen dan want ja ik denk dat hier het probleem dan ligt.


25% griesmeel 250gr
25% maismeel 250gr
25% soyameel 250gr
20% notenmeel 200gr
5% knoflook poeder 50gr
dit even makkelijk houden uit een kilo
en ja zo neem je zelf een hoeveelheid en maakt er wat van maar goed duidelijkis het niet maar een mix in deze grammen zou wel draaien en ach vangen waarom niet ondanks ik geen knoflook en pindas zou mengen maar je weet nooit wat het doet kan in ieder geval geen kwaad lijkt mij.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2008 08:44

Gooi dan ongeveer gelijke hoeveelheden griesmeel, maismeel, soyameel en notenmeel in een emmer. Doe er vervolgens een schepje knoflook poeder doorheen.

Voordeel is dat op een dergelijk manier beschreven we met heel wat minder recepten toe kunnen.

En ik ben het ermee eens dat het niet zo ontzettend veel uitmaakt.

Maar het doel van recepten is dat ze nagewerkt kunnen worden door anderen en dan hetzelfde opleveren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

11-09-2008 09:16

Hey kees ik denk ook dat dit iets is voor de beginners simpel en draaibaar.
En dan komt het stoeien met grammen vanzelf.
En dan gaan ze vanzelf inzien waarom en wat het verschil kan maken maar wij weten allemaal dat dit erg lange processen zijn vanuren en uren in de bollen keuken en testen dus snap ik wel dat er mensen zijn die dit soort standaarden aanbevelen en prevereren.
En heb net eens het grote recepten topic eens helemaal doorgelezen en dan sta ik versteld hoeveel van dit soort verkkerde recepten er tussen staan waar we dus eigenlijk niks aan hebben.
Is dit niet omdat een ieder zijn eigen ding wil behouden en er liever niet over praat en of wil delen.
Ook wij geven liever niet onze gehele recepten maar ik ga laterin dit stuk in ieder geval 1 van onze mixen prijs geven 1 van de simpelere mixen maar dan wel zo dat een ieder er iets aan heeft en kan namaken zo wij het doen.
En eerlijk zo stan er denk ik veel te weinig op die compleet uitgelegd worden.

Strong Turkish Mokka Bisqeut


200 gr tarwemeel volkoren
200 gr maïsmeel zoet grof
200 gr giesmeel
300 gr biggenmeel gezeefd
150 gr sojameel vet sun soy
100 gr collant pv 1
100 gr havermeel tip laat dit even weken in een deel van het water hierdoor worden beter opgepakt in de mix.
100 gr koekjesmeel / stroopwafel meel
50 gr trouvit
100 gr Karpershit
25 gram Maisgluten

105 gr eipoeder
45 gr ei-albumine
75 ml olie
675 ml water
15 gr cacao poeder
6ml turkisch mokka flavour van keen carp
2 gram super sweetner
75 gram betaine
50 gram corn streep powder
30 ml Aminostimo sweet van keen carp

Kijk dit is een geheel recept waar je een boodschappen lijstje van kan maken en kan gaan rollen.
De eipoeders kunnen vervangen worden voor verse eieren Daar wij werken met poeders kan ik u niet vertellen wat de beste hoeveelheid is aangezien de voedingswaarden veranderen met ei poeders en of verse eieren ik denk 8 eieren en dit aanvullen met water dan.
Maar het recept hierboven draaid erg goed met de poeders hard goed uit.
En deze boillie slaat op enkele wateren erg goed aan maar zoals altijd zal die op anderen minder scoren maar wel een bal die zeker zen vangkracht heeft bewezen.
En een ieder veel plezier met draaien en wordhet wat hoor ik graag jullie reacties eventueel via pb.

mvg rene kerkdijk
K. van den Herik

11-09-2008 11:11

ach nu maakt 3% niets meer uit, paar jaar gelden viel men dood over 0,01% meer of minder vezeltjes.

whatever...

enne een mok is dus prima als deel(tjes) bepaler te gebruiken. 25 cl :lol: :lol: :lol: Met een emmer gaat het sneller. Not my conCERN

Ben wel benieuwd overigens wat rond 4% trouvit en 8% shit zou moeten toevoegen. Aan de andere kant ook weer niet, laat maar sorry.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

11-09-2008 14:03

Hey klaas ik ben niet iemand die doodvalt bij 0.01 gram ben wel erg precies.
Ook ik maak al men recepten in grammen voor de nauwkeurig heid.
Maar wat ik nu al meerdere malen heb aangehaald er zijn thuisdraaiers die dit met een mok doen wel lezen.
Emmers kunnen ook maar welke dan klaas 3 4 10 50 liter emmers uiteindelijk maakt het geen kl... uit.
Maar ik ben het met je eens wil je iemand voorthelpen geef hem een recept waar die wat aanheeft en die niet gedoemd is te mislukken.
En dus geen halve en of eigenlijk niks mee te geven vandaar dat ik dus een voorbeeld geef van 1 van onze mixen zoals wij het doen.
En geloof ik ik ben er van overtuigd dat ik net zoveel commetaar krijg als al die anderen die komen met recepten die ze met emmers tegelijk in elkaar gooien.
Maar uiteindelijk is dit wel een recept die iedereen zo na kan maken en er geen verassingen zijn.

Wil ondaks dat je het niet nodig vond wel ff reargeren op de 4 % trouvit en 8 % karpershit.
Kijk ik had namelijk ook kunnen zeggen 12 % en dan kan het in eens wel ik maak liever gebruik van combis en ja op een niet vis boillie kan 12 % vismeel wel een aanvulling zijn.
En nu maar wachten op de opmerking dat trouvit geen vismeel is en dergelijke.
Misschien heeft het wel te maken met smaak klaas misschien heft de trouvit combi met karpershit de flavour wel heel goed op.
Blind door een stal rennen en nooit ergens ietsvan aannemen kan iedereen maar kom dan niet met niet relavante aanhangingen van en niks inbrengends.
Helaas zijn er veel van dit soort loze teksten maar goed.
3 % knoflook kan ook veel doen 2 % kaneel 5 % kerrie 3 % robin red is soms al meer dangenoeg trouwens ik vind dit spullen waar je altijd mee moet oppasssen en liever iets minder te weinig gebruik dan teveel.
Verder Wil ik je 1 tip meegeven stoom je bollen en een aantal procent van een grondstof met een specifieke smaak komt in kleine hoeveelheden zeker tot zijn recht.
En nu geen oordelen geven van robin red ot 10 % in je mix staat ook op de zak heb je wel eens een mix van deze gading geproef? sorry een bol moet smaken vind ik en niet killen of je smaak papillen op tilt gooien.
Klaas als laatste ieder zijn ding laten doen helpen als je hier serieus wat wil helpen en voor de rest lekker verder gaan.
Iedereen heeft zijn waarheid iedereen heeft het wonder uitgevonden waarom zijn er dan toch zoveel meningen.
Ik zeg dus niet dat ik een wonder heb uitgevonden maar een leuke bol die een grote of in ieder geval een groep mensen zeker aanspreekt en jouw dus misschien niet.
Verder ben ik er wel klaar mee zo en tot ziens veel succes

Mvg rene kerkdijk
K. van den Herik

11-09-2008 15:54

Ik lees alleen dingen die jij voor mij aanneem, jammer. Rene.
enne een mok is dus prima


Je hebt hartstikke gelijk dat in trouvit en shit ongeveer een derde vismeel zit, maar belangrijker wat is de rest en wat doet dat, is dat puur zo goedkoop mogelijke bulk? Tarwe-, sojaschroot?

Zowel shit als trouvit zijn puur volledige voeren (ok voor verschillende vissoorten), knoflook en aanverwanten zijn voor mij gewoon extra toevoegingen cq atractoren. Vandaar dat ik wel benieuwd bent of en wat een 12% toevoeging van een volledig voer nog doet.

Wedstrijden zoveel mogelijk meuk bij mekaar trappen heb ik ook gespeeld. Zeker niet altijd (omdraaien indien gewenst) suc6vol overigens, maar da's een ander verhaal.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-09-2008 17:24

soms is meer beter :wink:
Anonymous

12-09-2008 12:40

jeetje mensen
Ik heb duidelijk iets gevoeligs gevraagt

Het recept was maar een voorbeeld
En die ga ik dus niet maken

Als ik het goed begrepen heb kan ik beter een resept zoeken waar gewoon de grammen bij staan

En mogt ik een resept nemen met delen dan gewoon als gewicht rekenen en niet met emmers of kopjes maar deze resepten zijn minder nouwkeurig

En Resepten met % vermenigvuldigen met 10
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

12-09-2008 15:02

Enrico het is heel simpel
1kg mix = 100%
dan is ieder ingredient wat je gebruikt automatisch in % ofwel grammen.

voorbeeld;

10% soyabloem
20%maismeel
20%griesmeel
10%tarwemeel
25%vismeel
5%knoflook
5%tarwekiemen
5%albumine
100% totaal=1kg mix

wil je 5kg mix maken neem je 10% van 5kg=500gr soyabloem etc..

mvg jacco
Kaj de Jager

12-09-2008 15:57

Ik heb een vraagje.

Als ik mijn boillies heb gedraait en heb laten drogen zijn het dan freezers of kan ik ze gewoon in een steriele emmer stoppen en gaan ze dan niet schimmelen?

Groetjes Kaj,
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

12-09-2008 16:13

Wat denk je zelf? :wink: Hoe zou een product goed moeten blijven buiten de vriezer zonder dat er conserveringsmiddelen in verwerkt zijn? Dus als er geen conserveringsmiddelen in verwerkt zijn kun je ze dus niet buiten de freezer bewaren, tenzij je ze heel goed droogt in bijvoorbeeld een droognet, zou je ze langer goed kunnen houden ;)

succes
Mvg, Janieck
Kaj de Jager

12-09-2008 16:34

ok dankjewel yannieck ;)
K. van den Herik

12-09-2008 16:37

Literatuurverwijzing Levensmiddelen hygiene:
G Ph.M Becht - Drs G.J.A. Ridderbos ISBN 90-352-1710-1
Anonymous

12-09-2008 16:46

iemand mischien een goed resept

Van een vismeel boilie met robin red en mischien wat knoflook

Dit komt ongeveer overeen met de ballen die ik nu in de winkel koop

Ik wil graag eens proberen en leren ballen te maken
Kaj de Jager

14-09-2008 20:22

45000 keer bekeken :O
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

14-09-2008 21:23

geinig he,is dit nu de best bekeken topic ever?

ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben qua recepten en gebruik van etc etc etc

gr

viktor
Kaj de Jager

14-09-2008 21:56

Ik moet je in ieder geval een compliment geven ik vind het het nuttigste topic die op het hele carpboard staat!
Ik vind ook dat het een vast topic moet blijven.
Gebruikersavatar
gerjan berendijk
Berichten: 204
Lid geworden op: 22-06-2008 16:44
Contacteer:

02-10-2009 16:07

even een vraagje .wie kan mij vertellen ,hoeveel aminol je per kilo in je mix moet doen ??



gr gerjan


http://www.freewebs.com/wehlsekarpervissers/
Gebruikersavatar
stefan oving
Berichten: 85
Lid geworden op: 20-09-2009 14:59
Locatie: buinen

02-10-2009 18:49

van af 30 ml maar meer kan geen kwaad
groeten stefan