Big fish baits


Plaats reactie
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

19-09-2009 18:02

Waarom vangen sommige bollen toch meer grote vissen dan andere bollen.
Ik probeer dit voor mezelf de afgelopen jaren op een rijtje te krijgen echter de variabelen zijn zo groot dat ik me afvraag of er wel werkelijk een verschil inzit.

Wie heeft ervaringen en verklaringen omtrent deze materie :o

wat me trouwens is opgevallen dat boilie op basis van biggemeel vaker zorgen voor een hoog gemiddelde.
Jan Hilverts

19-09-2009 19:01

Is inderdaad een leuke vraag, heb ik me ook een tijd mee bezig gehouden. Maar het is niet altijd de boilie. Ook de tijd van het jaar, de tijd die je erin steekt, het moment en zo nog veeeeeeeeeeeeeeel meer variabelen. Maar inderdaad, met sommige bollen vang je op de een of andere manier meer en/of groter dan de andere.

Over Biggenmeel:
Als je weet waar het uit bestaat, kan dat een oorzaak zijn dat je er meer / groter mee vangt. Als je de goede echte biggenmeel hebt, dan bevat deze zeer goede voedingwaardes. Vrijwel alles zit erin. Biggen moet snel groot worden voor de slacht he ;)
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

19-09-2009 19:30

Tja toch is de karbonade boilie al een tijdje uit de mode .
Maar goed het is inderdaad een zeer breed onderwerp en ik ben benieuwd naar de verschillende visies .
Jan Hilverts

19-09-2009 20:12

In welk opzicht bedoel je de krbonade boilie? HNV?

Als je dat bedoelt, is inderdaad "uit de mode". Tja, de boekjes zijn de trendlijn tegenwoordig. Alles wat daar in staat moet iedereen hebben en doen. Terwijl er helemaal niks mis is met de HNV van vroeger :) In tegendeel zelfs. Mits je hem goed inzet en alles benut ervan.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

19-09-2009 20:51

Biggen meel is voor het vetmesten van de varkens en zorgen voor lekkere karbonades aan de waterkant.
Maar goed dat was effe iets minder serieus.
Inderdaad HNV is en kan iets heel moois zijn mits je er juist mee om kan gaan.
De meeste bollen die tegenwoordig verkocht worden komen niet eens in aanmerking hiervoor.
Ik vis al jaren volgens dit principe en ben blij dat ik nu ook een bollenboer heb gevonden die dit soort bollen maakt en verkoopt.
Scheelt mij een hoop werk en tijd maar goed genoeg hierover anders word het weer reclame.
Het voordeel van HNV is toch wel dat de bol in principe niet uitgevist raakt op een water mits hij goed in elkaar zit.
Voorbeeld ik heb 3 jaar met een bepaalde mix gevist op een water en daarna de mix aan iemand gegeven die er nu al 4 jaar mee vist, dus in totaal 7 jaar op hetzelfde water en onze vangsten zijn nagenoeg gelijk alleen zijn gemiddelde is soms iets hoger .
Jan Hilverts

20-09-2009 10:04

Dat is inderdaad ook zo.

Zelf, als ik met HNV viste, zette ik deze meestal single hook in. Ook hierdoor vang je vaak een wat groter gemiddelde omdat de kleinere vis het niet zo snel opmerkt als een grotere voerplek. Ook dat speelt mee in het veel of alleen groter vangen. Hetzelfde geldt ook voor de grote van je bol.

Op de put hier vang je met 18/20mm vaak het gemiddelde gewicht, maar ga je met groter dan 0.22 zitten, vang je vaak alleen de grotere er tussen uit. Hetzelfde als met bijvoeren. Met een simpele boilie en een 10 boilies erbij, vang je ook een hoger gemiddelde dan dat je daar met particles of met 1 kilo boilies bijvoert.

Daarnaast zijn er trouwens, om op je beginpunt te komen, wel bepaalde stoffen die grotere vissen kunnen aantrekken. Of dit werkelijk zo is, durf ik geen antwoord op te geven, zit daar zelf ook nog naar te kijken. Weet wel dat ik met / door die boilies toch een hoger gemiddelde heb nu dan dat ik vroeger had.

Er zijn er trouwens nog een paar die HNV draaien, weet niet waar jij ze haalt, maar weet er in elk geval nog 1. Maargoed, dat terzijde
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

20-09-2009 10:56

Zeggen dat ze het draaien is het ene maar de mix ook zo samenstellen dat hij aan die norm voldoet is een andere.
Teveel en te vaal viel een voerplek stil bij mij met boilies die onder het motte hnv verkocht werden terwijl de man die met mijn oude mixie viste gewoon bleef vangen.
Ik geergerd weer zelf aan het knutselen en verdraaid het wil toch wel.
Nu mag je gerust weten dat de daadwerkelijke stekken maar een 75 meter uit elkaar liggen op dit water en dat het aas dat ik had hoog werd aangeprezen alleen konden ze het niet waar maken.
Maar goed dit kan natuurlijk ook weer te maken hebben met de voorkeur van de vissen en zo kom je dus nog nergens.

Dit zal ook wel de reden zijn dat zo weinig mensen zich mengen in deze discussie
Plaats reactie