"Het rendement van langer voorvoeren"


Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-05-2003 11:57

Bij rendement denk ik eerder aan wat de (karper)visser voor eisen stelt, aan de sessie die hij gaat maken. Wat moet de stek, waar hij van te voren (hoelang doet er dan niet toe) gevoerd heeft, op gaan brengen de komende nacht(en). Rendement word in mijn ogen hier meer af gedaan aan een verwachtings patroon. Een rendement is er gewoonweg niet te maken, zoals Ronnie al weer geeft.

Tevens denk ik dat "ons" 'voer', nooit deel uit zullen maken van een Karper z'n natuurlijke voedsel bron. Ze zullen het wel beschouwen als voedsel bron, daar ben ik wél van overtuigt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-05-2003 12:10

om te voorkomen dat en vis al je voer opet kan je ook verspreid voeren(ldb) waardoor je meer vissen aanspreekt op een groter oppervlak en bekend maakt met je aas

mvg martijn
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-05-2003 16:49

Christiaan,

Inderdaad het is ook maar net wat jezelf
verlangt van je voersessie + vissessie!
Ook ik denk dat "ons voer" geen deel uit kan
maken van het natuurlijke voedsel, maar wel
een prima aanvulling is.

Martijn,

Een voordeel bij het verspreid voeren is ook
dat je minder vissen verschrikt tijdens de
vissessie, als je beet hebt. Omdat de karpers
verder uit 1 azen. En je bent niet afhankelijk van 1 stek! :smile:

groetjes Benny
Joost Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Groningen

07-05-2003 21:07

Laurens, Bedankt! :grin: :grin:: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

08-05-2003 07:15

Wat betreft dat natuurlijk voedsel;
dit is ook zo'n term door ons bedacht. Wat boeit het een karper (en dus ook ons) nu of hetgeen dat hij binnenspeelt nu natuurlijk is of niet. 'Natuurlijk' voor een karper betekent alles wat hij in zijn omgeving tegenkomt. Het gaat erom dat een karper ons voer ziet als een voedselbron. Indien dit niet het geval zou zijn, konden we met z'n allen onze hengeltjes aan de haak hangen, want dan vingen we niks! En of ons voer niet het hoofdbestanddeel kan gaan uitmaken van een karper zijn dieet, dat betwijfel ik.
Er zijn van heel wat vissers ervaringen (voor de VBK-leden: de rotary-letter van het laatste exemplaar van het VBK magazine, oa de bijdrage van Alijn Danau) dat ze beter vangen op en boillie dan op een in dat water van nature voorkomend aas. Er zijn ook aardig wat wateren waar de gewichten aardig zijn toegenomen sinds er met boillie gevist en gevoerd wordt. En dan nog eens mijn getuigenis over de graskarpers in sixflags.
Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2003 08:26

Geen dank Joost :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2003 09:17

Er is zeker een verschil tussen natuurlijk voedsel en boilies, Rob. De karper aast veel spontaner op natuurlijk aas. Zodra de karper daarop massaal aast, dan laat hij je boilies volledig links liggen. Er zijn genoeg pogingen gedaan om natuurlijk aas te gebruiken door deze bijvoorbeeld door boilies te verwerken. Onder andere bloedwormen. Grappige is dat de karper dan bloednerveus wordt omdat hij eten vermoedt, maar het niet in hem op komt om die boilie te pakken. Of te wel het type voedingsrespons wordt niet geassocieerd met het type aas. Wij zijn er nog niet in geslaagd natuurlijk aas ook op een natuurlijke manier aan te bieden. Daar ligt het probleem meer dan dat je op natuurlijk aas minder zou kunnen vangen.

Wat betreft de afname van de resultaten met de hit-and-run methode op lange termijn op hetzelfde water duid ik op haakdressuur Laurens. Het is nu eenmaal zo dat een karper lastiger te vangen is als deze eenmaal een haakervaring heeft gehad. Heb je met de hit-and-run methode de pilot vissen weggevangen, dan nemen de vangsten gewoonlijk af en is het tijd voor een andere stek. Natuurlijk zijn er andere manieren om vangsten op hetzelfde water meer uit te smeren over langere termijn, maar dan praat je niet langer over de hit-and-run methode.

De hit-and-run methode en de basismix van Joost staan beschreven in de Dunne Lijn. Het zal wel toeval zijn, maar ik kon de neiging toch niet onderdrukken om dan ook de door Luc zo geprezen lijnzaadkruimels te vermelden (geintje).

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-05-08 09:18 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2003 10:40

Ah Kees, ik vat hem :smile:

Je hebt idd gelijk dat de vangsten afnemen. Langer doorvoeren op afgesloten water heeft inderdaad eigenlijk weinig meer te maken met de hit and run methode, maar eerder met stekopbouw en aasgewenning.

Wat ik verder nog aan het natuurlijk voedselverhaal wil toevoegen:
Azen op natuurlijk voedsel gaat vaak om zeer veel kleine deeltjes, waarvoor de karper moet slokken (door Sibbing gulping genoemd). Dit slokken kost beduidend minder enrgie dan de deeltjes opname (particluate intake) en dus is het onzin om het natuurlijk voedsel op een geconcentreerde manier aan te bieden. Je kan never nooit met een wolk watervlooien vissen.

In de beet heeft ooit een artikeltje gestaan over het SNS, super natural system. Hierbij werd op karper gevist met muggelarven en watervlooien in een stuk kous. De boillie scoorde toch nog iets beter…

De beste natuurlijk voedsel-vistactiek is m.i. een (aantal) vette worm(en) op de hair en actief vissen met de pen of foliewaker.

Gr. Laurens


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laurens Maasland op 2003-05-08 10:40 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-05-2003 15:30

Laurens,

Een trosje wormen single aanbieden tussen
een groepje karpers, of een trosje wormen
op een bedje van hennep. Het zijn allebei
methodes die veel karpers kunnen opleveren!

groetjes Benny