"Het rendement van langer voorvoeren"


Joost Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Groningen

04-05-2003 13:12

Beste mensen,

Waar ik wel benieuwd naar ben is jullie mening ten aanzien van lang(er) voorvoeren; levert het langer voorvoeren (bijvoorbeeld vijf maal in plaats van drie maal) meer rendement op, is dit eventuele rendement de moeite waard (tijd, geld etc.) en wat zijn volgens jullie de redenen om wel of niet lang(er) voor te voeren? Ikzelf heb tot dusverre nooit langer dan vier dagen voorgevoerd, vandaar dat ik geinteresseerd ben in jullie verhaal, opdat ik met name dit jaar wat moeilijkere wateren zo succesvol mogelijk wil gaan bevissen.

De Groningse groeten van Joost!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-05-2003 20:04

Joost,

Hier is moeilijk een antwoord op te geven.
Het verschilt van water tot water.
Wat ik wel weet is dat op openbare wateren,
lang door voeren, zelden het gewenste resultaat brengt! Ik voer dan ook op zulke
wateren maar 2 dagen voor de tijd. En soms
ga ik op zulke wateren ook weleens instant
aan de gang.
Ik denk dat lang door voeren, het beste werkt
op niet te grote afgesloten wateren. En doe
anders als de rest van de meute, vist iedereen instant, of voerd iedereen kort voor, dan zou je het dus kunnen proberen met
lang voor voeren b.v. .

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-05-2003 10:08

Hoi Joost,

Zoals Benny al zegt varieert dit enorm van water tot water. Maar ook enorm van jaargetijde tot jaargetijde. Lang en regelmatig doorvoeren in de winter kan voor grote successen zorgen. Maar dan spreek je over vissen die tamelijk passief zijn en gedurende langere tijd in hetzelfde gebied verblijven. Voor deze lange-termijn-voertactiek zou ik je willen verwijzen naar het artikel ‘koude karper’ van Mike van Zijl.

Met enige regelmaat heb ik in het verleden 10 dagen tot 2 weken voorgevoerd. Ik kan je verzekeren dat de kwaliteit van het voer in zulke gevallen meer dan ooit belangrijk wordt. Met goedkope en sterk geconserveerde readies boor je letterlijk en figuurlijk je kansen de modderbodem in, hetgeen veel zegt over de kwaliteit van zulke rommel.

Op langgerekte wateren heb ik gemerkt dat lang voeren alleen maar negatieve effecten sorteerden. De vis vertoont hier trekgedrag en zwemt gewoon verder. Gedurende 7 jaar vissen op zulke wateren heb ik keer op keer gemerkt dat kort voeren, 2 of 3 dagen, absoluut het beste effect had: rondhangende vissen worden geattendeerd op het voer en zijn goed vangbaar. Later trokken ze verder en blankte ik. Het heeft even geduurd eer ik dit door had. Nu bevestigd de uitzondering immer de regel, maar de boodschap was duidelijk.

In de regel zijn wispelturige voorjaarsvissen vooral op zulke wateren nog moeilijker langer vast te houden dan bunkerende najaarsbiggen.

Spreek je dus over situaties met watertemperaturen boven de 12 graden, waardoor het metabolisme sterk beter gaat werken, dan pleit ik voor kort voeren. Echter deze simpele opmerking houdt totaal geen rekening met eventuele hengeldruk en die heerst op veel wateren. Ik kan me een geval herinneren waar ik juist door twee weken of langer voeren inmiddels een betrouwbare situatie gecreëerd had, echter wel op een afgesloten water.

Jij spreekt over het succesvol bevissen van moeilijke wateren. Zijn dit grote open wateren of vaarten, kanalen etc., dat pleit ik voor jou voor een actieve korte termijn aanpak waarbij lokaliseren en kort voeren je keywoorden zijn. Op afgesloten wateren zul je met je voertactiek de massa moeten doorbreken, wat kan variëren tot het überhaupt voeren (indien dit niet gebeurt dus), helemaal niet voeren (als iedereen voorvoeren toepast) of lekker lang voeren in een goede zone (als iedereen kort, weinig of niet voert).

Kwaliteit van voer is uiteraard altijd heel belangrijk. Kies je voor alternatief aas in de vorm van bijv. een noot of zeer aparte boillie en je wil hiermee lang voeren, ga dan na of dit aas volgens jou de benodigde lange termijn eigenschappen bezit, want dat zal het hard nodig hebben.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Gr. Laurens
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-05-2003 10:29

Laurens,

Dat een goede verse kwaliteit boilie, bij het
langdurig voeren van belang is dat ben ik
100% met je eens! Als je langdurig met ready
mades gaat voeren, dan zakken de resultaten
drastisch naar beneden. Met ready mades kun
je dan "in mijn ogen" ook beter instant vis-
sen, ook al ben ik echter geen voorstander
van ready mades.
Dus zorg ik voor een goede verse home made boilie, bij het langdurig voor voeren. En
dat geld natuurlijk ook voor het kort voeren.

groetjes Benny
Joost Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Groningen

05-05-2003 13:15

Benny & Laurens,

Hartstikke bedankt, ik kan er zeer zeker wat mee. Ikzelf probeer vaak logisch te redeneren (moet ook wel daar ik slechts vijf jaar ervaring op kleine tot middelgrote putjes en wat relatief kleine waterwegen). Op basis van een logische redenatie was ik ook verondersteld dat langer voorvoeren op openbare grotere waterwegen niet heel veel zin zou hebben.

Nu ik toch twee wandelende karperencyclopedieën 'spreek' vroeg ik mij nog even af in hoeverre jullie vinden dat ik gelijk heb, wanneer ik zeg dat een niet al te geavanceerde VERSE boilie* vrijwel even goed presteert als een boilie waarvoor je eerst minstens drie universitaire titels moet hebben alvorens je ze uberhaupt kan maken cq bedenken.

* Met niet al te geav. boilie bedoel ik een boilie bestaande uit polentabloem, maismeel, tarwemeel, vismeel en eventueel wat attractieve geurtjes / oliën. :roll:

Ciao!!!





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Molenaar op 2003-05-06 12:58 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-05-2003 13:38

Joost,

Die discussie is in het karpervissen al heel oud. Ik denk dat het alom bekende onderscheid tussen een koolhydraatrijke en een eiwitrijke boillie voor jou hier gemaakt moet worden.

In Engeland loopt al sinds heel wat jaren (nu eigenlijk stukken minder dan toen) de discussie over hoogwaardig (?) eiwitrijk aas versus koolhydraatrijke ‘crap boillies’ met goedkope ingrediënten. Persoonlijk vind ik het jammer die tijd niet te hebben meegemaakt. Dat veel mensen (waaronder ook zeker ik) beïnvloed worden of werden door publicaties was te zien aan de vele grote namen die in die tijd aan het kloten waren met peperdure (!) ingrediënten waar ik nu nog steeds niet de naam niet fatsoenlijk van kan uitspreken. Heden ten dage vissen ook zij met simpele boillies die exact de ingrediënten bevatten die jij hier aanhaalt.

Goed, behalve het kostenaspect is dus ook de instant werking van die zogenaamde ‘crap’ ballen veel voordeliger voor de visser. Een volle portemonnee en een voller en sneller stinkender landingsnet. Een vis als de karper reageert nu eenmaal sneller met een voedingsreactie op zetmeel- en koolhydraatrijke producten. Die kun je in een boillie stoppen, maar zitten dus ook volop in mais en aardappel. Lees in dit verband de zeer heldere en diepgaande Rotary Letter gastbijdrage van Roelof Schut op KWO er maar eens op na. Die zal zeer verhelderend zijn.

Deze winter heb ik doorgevoerd met een boillie met niets anders dan maïsmeel, griesmeel, soyameel, koekmeel en een vleugje vismeel. Verder werden er alleen eieren toegevoegd. Heel de winter heb ik (mondjesmaat) vis gevangen en de vissen aan het eten gehouden. Voor mij genoeg overtuigend bewijs voor de lange termijn kracht van dit enorm simpele aas. Verder heeft een wat zachtere, ongeconserveerde home maid boillie m.i. al heel snel een ‘edge’ t.o.v. vele dikwijls harde ready made boillies die de winkel uit liggen te walmen en vanzelfsprekend meer vissers dan vissen vangen!

Je zou wel kunnen discussiëren over de lange termijnkracht van een boillie puur op basis van tarwemeel of koekmeel. Wellicht iets te eenzijdig…? Maar op maisvoerplekken kun je toch ook wekenlang profijt hebben? Waarom dan niet op een maismeelboillie?

Misschien dat iemand hier een zinnige toevoeging op heeft, want hier lopen de meningen nogal over uiteen geloof ik! Ik ben benieuwd.

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2003 20:51

Heren,

Er komen twee vragen bij mij op.

1. Wat is rendement als je het over karpervissen hebt?

Voeren is een onderdeel van de gekozen tactiek die beoogt om op een bepaalde manier karpers te vangen. Zodra je de gewenste karpers vangt is de tactiek geslaagd. Dit hoeft in het geheel niet in te houden dat je qua aantallen een hoog rendement haalt. Voor hoge rendementen gaat er niets boven een zegen over een overwinteringplek te halen. Gegarandeerd dat je alle karpers vangt.

2 Wat zijn kwalitatief hoogstaande boilies?

Voor mij is een van de belangrijkste criteria dat een boilie snel herkend wordt door de karper als voedsel, of te wel een zo groot mogelijke voedselimpuls geeft, en gelijktijdig zo selectief is dat mijn vangsten niet verstoord worden door witvis. Die eigenschappen moeten voor mij in een kwalitatief hoogstaande boilie zitten. Voor anderen is het weer een boilie met een hoge voedingswaarde, die eerst een uitgebreide introductie behoeft voordat de vis hem uberhaupt herkend als voedsel. Bij de door mij gekozen tactiek is dat een inferieure boilie.

Zo wordt een en ander niet alleen bepaald door het soort water en zijn karpers, maar ook door de persoonlijke benadering.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-05-2003 22:45

Hoe denken jullie over het volgende?

Kan je je boilie deel gaan uit laten maken van het natuurlijk voedsel?

Ikzelf heb wel eens gevoerd over een tijdsbestek van 2 maanden. Vrijwel elke dag 2 keer. Niet te veel maar wel constant dus.

De aanbeten werden steeds talrijker. Dit was op een water met weinig hengeldruk dat, en waar nog maar weinig met boilies gevist was. Mij lijkt het dan niet gek dat de vissen dan gaan denken: "Ok, ik kan kiezen uit muggelarven, slakjes of die ronde dingen" Ze zijn alledrie immers permanent aanwezig.
Wanneer je boilie vers, ongeconserveerd is en enigszins goed van samenstelling ( zie de andere genoemde discussies ) denk ik dat de karper de boilie als natuurlijk voedsel kan gaan zien. ( Misschien maakt het daarbij uit of er maar één soort boilie gevoerd word of dat er ook door anderen gevoerd wordt )

Nu ben ik benieuwd of je de karper hiermee ook naar een voorheen totaal onbelangrijk stuk van het water kan laten trekken. Immers, als de watervlooien explosief aanwezig zijn komt daar ook karper op af.

Ik heb vaak gehoord/gelezen dat het zinloos is je voer aan te bieden op stukken water waar geen vis komt. Maar volgens mij MOET dat kunnen. Ik heb het nog niet echt uitgeprobeerd.

Hebben jullie er al ervaring mee? Hoe denken jullie erover?

Groetjes, Sjoerd
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-05-2003 23:14

Sjoerd,

Ik denk dat een boilie niet echt kan concureren met natuurlijk voedsel. Maar een
boilie kan wel een prima aanvulling zijn op
het natuurlijke voedsel. Wil je een boilie
laten concureren met natuurlijk voedsel, dan
kan je dat het beste bereiken, wanneer ieder-
een met een zo identiek mogelijke boilie vist. Ik zou persoonlijk voor een "crap boilie" kiezen, omdat koolyhdraten een perfecte aan vulling is op het natuurlijke
voedsel, wat het merendeels bestaat uit eiwitten.
En eh.....van koolyhdraten gaat een goed re-
spons uit! :smile:
Let wel dit is mijn visie, wel ligt iemand
anders nog een idee, of visie?

groetjes Benny
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

05-05-2003 23:53

Benny,
dat een boillie niet met het natuurlijke voedsel kan concureren, daarmee ben ik het niet helemaal eens. Het lijkt mij perfect mogelijk in bepaalde situaties. Neem bijvoorbeeld een niet al te groot besloten water, en voorzie dit op vaste plekken en op regelmatige tijdstippen van een voldoende hoeveelheid kwalitatieve boillies, dan moet een karper dit zeker als een vaste voedselbron gaan herkennen. Het ligt nu eenmaal in de aard van (het) dier(en) om de 'makkelijkste manier' te vinden. Waarom zou ie met z'n kop in de bagger naar wormpjes gaan zitten wroeten als er 500 m verder elke dag de balletjes voor het rapen liggen. Het beste bewijs hiervan zijn de tientallen graskarpertjes die in SixFlags in België tegen de oever bij de pelletautomaat liggen (je weet wel, je steekt er 50 cent in en je kan de visjes voeren). Het zou me zelfs niet verbazen dat ze na verloop van tijd zelfs liggen te wachten, vooral als je op vaste tijdstippen zou gaan voeren.
Wat betreft die respons op koolhydraat, daarvoor geef je volgens mij de reden zelf al aan, het is een goede aanvulling. Ook is koolhydraat een bron van directe en snelle energie, de basisbehoefte van elk organisme, veel meer dan eiwitten (ook wel energie, maar toch vooral voor de groei?).
Misschien nog effe naast de kwestie, maar het lijkt mij ook dat van boillies op basis van melkeiwitten minder aantrekking KAN uitgaan. Ik bedoel, melkeiwitten zijn allemaal zeer fijn van structuur, en daar boven op gaan ze nog eens een dichtere mantel rond de boillie vormen. Hier kan geen enkele (vaak dure) attractor meer uitlekken. Dit in tegenstelling tot de veel koolhydraatrijke ingrediënten die tot zeer grof van structuur kunnen zijn, en dus toch een iets poreuzere boillie kunnen geven, waar meer aantrekkingskracht vanuit kan gaan.
De hardheid en duurzaamheid zal misschien wel wat minder zijn, maar dit is eventueel op te lossen met een beetje ei-albumine.
Mvg, Rob.
Ps (en off-topic maar toch): weet er iemand een degelijk alternatief (lees goedkoper) voor ei-albumine?
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-05-2003 23:54

Dit was de enige boilie die op dat water gevoerd werd.
Als er echt elke dag voedsel op een plek te vinden is,lijkt het mij niet onmogelijk dat de vissen die plek opnemen in hun dagelijkse scharrelroute langs de verschillende plekken met voedsel.

Een karper weet volgens mij ook niet echt hoe voedzaam iets is. Als het erg voedzaam is dan vreet hij weinig, en duurt het langer voor hij honger heeft, en als het minder voedzaam is dan vreet hij er wat meer van. Ik denk niet dat hij dat zelf in de gaten heeft, en voor zichzelf het voedzaamste eten uitkiest. Die luxe heeft een karper ook lang niet altijd trouwens.

Ik heb het ook niet over concurreren.
Karper weet m.i. waar met regemaat voedsel te vinden is. Als hij een nieuwe plaats heeft ontdekt waar ook met regelmaat voedsel te vinden is, dan zou hij denk ik wel gek zijn om die plek niet te bezoeken. Maarja, als een karper denken kan ik niet (helemaal) :razz:

Groetjes, Sjoerd

Ps. eindelijk weer eens een goede discussie :smile:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-05-2003 23:56

PPs. Rob's posting is geplaatst in de tijd dat ik de mijne typte. Hij vertelt namelijk een aantal dingen die ik ook vertel (of andersom)

gr Sjoerd
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-05-2003 00:01

Sjoerd,

Onthoud 1 ding, als je voerd met iets waar
de karper een naar gevoel bij krijgt, dan
zal op langertermijn de karpers je voerstek
mijden! Denk dan aan ready mades met veel
conserverings middel. Dus een goed aas is
van belang, als je er op langertermijn ook
nog profeit van wil hebben!

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-05-2003 00:09

Rob,

Een boilie blijft in mijn ogen toch iets
heel anders, dan natuurlijk voedsel. Dat een
karper vaak voor een makkelijke voedselbron
kiest, dat ben ik zeker met je eens. Maar
of dat nu echt kan concuren met natuurlijk
voedsel? Ik weet het nog zo net niet, dat
blijft gissen.
Wat boilies op basis van melkeiwitten betreft, er gaat volgens mij niet veel meer
aantrekkings kracht van uit, als van een bal
zand!
En eh.....waar het volgens mij om draaid is dat de karper vertrouwen heeft in je aas!

groetjes Benny

_________________
listening to the wind of change

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Benny van de Werfhorst op 2003-05-06 00:16 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-05-2003 00:18

Benny, Ik heb het niet per se over een naar gevoel. In het ene voedsel zit meer eiwit als koolhydraat. Meer koolhydraat betekent volgens mij dat het sneller verteerd wordt, dan zal hij dus wat meer moeten eten.

Wanneer een karper ergens een naar gevoel van krijgt ( negatieve conditionering ) en hij heeft de keus, dan zal hij inderdaad voor wat anders kiezen.

Ik doelde erop dat een karper m.i niet instinctief kan bepalen hoe voedzaam iets is, zodat wanneer hij de keus heeft tussen voedingsarm en voedingsrijk voer niet automatisch het voedingsrijk voer kiest. Wat logischer is, is dat hij dan hetgene kiest wat het best verteerbaar is. Iets wat mijn problemen in de spijsvertering oplevert zal ik ook minders znel weer eten.

Maar als de karper dat kan onthouden, waarom zou hij dan niet kunnen onthouden bij welk aas hij eerder honger krijgt? En dan ben ik were terug bij af. Hoe slim is een karper. Een karper heeft de hersenen ten grootte van een doperwt. fantaseren wij hem niet veel slimmer dan hij in werkelijkheid is?

Ok, hij is te conditioneren, dat is zeker, maar in hoeverre, en hoe groot moeten de prikkels zijn voor een bepaald gedrag? Kennelijk vrij groot, want anders zou de karper onze haak wel leren herkennen en gelijk al vluchten, hij wil hem echter toch nog eerst even proeven. Daarom denk ik dat de karper dingen als de voedingswaarde en verteerbaarheid ook niet echt waarneemt (áls hij de keus heeft)
Bovendien is het geheugen van een karper ook niet eindeloos...

Om een lang verhaal kort te maken. Wanneer een karper niet een heel vervelende ervaring aan een aas overhoud ( en dan bedoel ik niet gehaakt worden ) blijft hij het gewoon eten. Denk maar aan mais en tijgernoten di eer soms heel weer uit komen omdat ze niet helemaal verteerd worden.

Daarom denk ik dat een karper goede boilies best met regemaat eet. en waar met regelmaat voer te vinden is, is de karper.

Welterusten en groetjes,

Sjoerd
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

06-05-2003 00:20

Bennie, Sjoerd,
ik denk wel dat een boillie, wanneer men dit effect wil bereiken best wel een redelijk eiwitgehalte moet hebben. Anders zal de boillie toch enkel een aanvulling van hun dagelijkse dieet blijven. Hoewel eiwitten mss minder respons geven blijven ze nodig voor de karper.
Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-05-2003 00:29

Benny

Op alleen vertrouwen vang je geen karper. Er moet toch echt wel enige aantrekking en kwaliteit vanuit gaan.

Rob,

Ik denk ook dat er wel enige eiwitten aanwezig moeten zijn in de boilie om hem tot een zo volwaardig mogelijk aas te maken. Maar is een volwaardig aas nodig.

Door slakjes bestaan bijna uit louter eiwitten, zijn koolhydraten haakt hij wel weer ergens anders, uit planten ofzo bijvoorbeeld, of juist uit boilies. Ik ken geen natuurlijk aas dat alles wat een karper behoeft in zich heeft.

Trouwens, volgens mij zijn melk eiwitten niet al te goed af te breken door vissen. Karpers zijn geen zoogdieren en breken melkeiwit dan ook minder goed af als wij denk ik. Ik zou dan liever eiwit in de vorm van vismeel toevoegen.

Groetjes, Sjoerd
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-05-2003 01:28

Sjoerd,

Natuurlijk moet er aantrekkings kracht van
het aas uitgaan! Maar als je de karper vertrouwen in je aas geeft doormiddel van voeren, dan heb je al heel wat bereikt!
Natuurlijk bestaat een boilie nooit louter
uit koolyhdraten, maar ik denk dat je met
een maximum van 30% eiwitten aardig goed zit,
wat betreft een langer termijn aas.
Ik denk inderdaad als je het eiwit gehalte wat op wil krikken, je het beste vismeel
(dierlijkeiwit) of Sojabloem (plantaardig
eiwit) kunt toevoegen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-05-2003 08:36

Hallo Kees,

1. Rendement in het karpervissen – of in dit geval het voeren – is hetgeen wat je er uithaalt in relatie tot wat je er in stopt. Het is volledig aan jezelf hoe jij dit exact aanpakt en dus ook aan jezelf (te danken) hoe veel je er daadwerkelijk uit zou halen.

2. Dat is een door de visser verzonnen term. Het is een nobel streven om als mens te denken dat je exact in een boillie kunt stoppen wat hij nodig heeft, maar zo’n term is m.i. deels ontstaan uit superioriteitsgevoel. “In dit balletje zit álles wat ze maar nodig hebben!!” Snap je me? Ik ben er van overtuigd dat een karper naast onze boillies altijd (veel) natuurlijk voedsel eet en dat het daarom veel minder relevant is hoe ‘kwalitatief hoogstaand’ je boillies zijn. De karper als alleseter is niet zo moeilijk… en zal alleen van echte dramatische bagger minder gaan eten…

Kees, volgens mij ben ook jij sterk beïnvloed door allerhande aastheorieën. Dit leidt ik af aan het feit dat jij de door jou gebruikte ingrediënten om een snelle eetreactie uit te lokken, afdoet als inferieur. Hier ben ik het totaal niet mee eens… want zoals je waarschijnlijk al las liet ik de vissen van zulke inferieure ingrediënten een winter lang eten, en hier had ik dus geen zegen bij nodig :smile:

Groeten, Laurens
Joost Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Groningen

06-05-2003 13:05

Beste mensen,

Jullie vertellen hier beste verhalen, maar echt concreet VIND IK het niet. Wat vinden jullie nou van deze basismix: polentabloem, maismeel, tarwemeel, vismeel en eventueel wat attractieve geurtjes / oliën. Welke aanpassingen kan ik volgens jullie maken en wanneer (jaargetijde). Ik ga deze basisboilies gebruiken op een groot, openbaar en vrijwel ongedresseerd kanaal.
Oja, en wat vinden jullie van kippenmais erbij gooien?

Verder bedankt allemaal voor jullie reacties!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Molenaar op 2003-05-06 13:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-05-2003 13:09

Ben ik niet duidelijk geweest Joost...???

Die basismix is perfect en het hele jaar toepasbaar. Alleen in de winter wat afbouwen met het vismeel gehalte, dat verteert slecht tot hetemaal niet bij zulke temperaturen...

Zo goed?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2003 21:08

Laurens e.a.

Rendement is afhankelijk van de gekozen tactiek om in een bepaalde situatie karper te vangen. In het geval van Joost lijkt wat hij voorstelt dichtbij afromen of hit-and-run te liggen. Een tactiek waarbij je met name middels korte sessies op steeds variërende stekken de zogenaamde pilot vissen wegvangt. Mits goed uitgevoerd zou je dit een methode met een hoog rendement kunnen noemen. Ben je echter gebonden aan dezelfde stek op een afgesloten water, dan is het lange termijn rendement van deze methode niet zo groot.

Bovenstaande is maar een voorbeeld, maar een tactiek en de waarde daarvan hangt af van de situatie (jouw situatie) en is ondergeschikt aan beleving. Daarom heb ik ook niet zo een affiniteit met rendement als het om karpervissen gaat. Als ik altijd het hoogste rendement had nagejaagd dan was ik gauw uitgevist geweest. Of wedstrijdvisser geworden.

Maar goed, gegeven de situatie die Joost schetst is een aantal dagen voorvoeren, de stek afvissen en dan weer op naar de volgende stek een goede methode die niet verbeterd als je langer voorvoert.

Met een kwaliteit boilie wordt duidelijk gedoeld op de waarde van de boilie als voeding voor karper. Zover kan ik het volgen. Blijft over dat ik dat slechts samen kan zien met een tactiek van langdurig veel voeren op hetzelfde water. Hierbij speelt voedingswaarde een rol. Iets wat een hoge voedingswaarde heeft hoeft echter niet speciaal een hoge attractie waarde te hebben. Alleen uitgaan van voedingswaarde kan dus op zich een inferieure boilie opleveren als je van een andere tactiek uitgaat. Er zijn dus wel degelijk nog andere dimensies. Maar afgezien van koolhydraten en suikers begeef ik mij glad ijs. Zoveel valt er niet te bewijzen, maar sommige zaken lijken wonder boven wonder wel te werken.

De door Joost genoemde basismix zou uit hetzelfde boekje kunnen komen als waarin de hit-and-run tactiek besproken wordt. Ik zou nog 10 % Robin Red en 10 % lijnzaadkruimels toevoegen om in die stijl te blijven. En houdt de boilie vooral een beetje zacht, Joost!

Groeten, Kees

Ps, Allen die hun boilies willen laten wedijveren met natuurlijk aas wens ik veel succes en doorzettingsvermogen toe. Dat heb je daarbij hard nodig. Ik hoor het graag als jullie zover zijn.
Karst-Erik Bus
Berichten: 33
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: belgie

06-05-2003 21:15

Ik haal veel meer rendement uit langer doorvoeren... Ik voer meestal 1 tot 2 weken een emmertje partikels met wat boilies erdoorheen per stek. Dit doe ik om de 2 dagen
Vroeger moest ik met 1 of 2 karpers blij zijn per nacht. en nu pak ik er 4 of 5 op dezelfde stek.... Het ligt er natuurlijk ook aan of de karper al op je stek zit. Dan hoef je ze alleen maar op het aas attent te maken.. maar dat behoeft geen uitleg.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-05-2003 09:49

Kees,

Ik ben het niet eens met jouw opmerking dat het lange termijn rendement met deze methode niet zo groot is. Juist op afgesloten water creëer je een situatie waarbij vissen terugkomen op de stek. Op het grotere open water is het verloop dermate groot dat je juist minder zekerheid hebt.

Ik weet niet precies wat je verder bedoeld met dat je niet het hoogste rendement najaagd. Maar behalve voor de natuur en een zonsondergang zit ik aan het water niet te suffen en wil ik vis vangen! En aan jouw analyserende postings te zien, wil jij dit ook en liefst zo veel mogelijk!

Verder ben ik het wel met je eens, behalve dat ik het nut van lijnzaadkruimels eigenlijk nuet inzie... heb je dat ergens gelezen en als waarheid aangenomen? Waar dient dat voor dan?

gr. laurens
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

07-05-2003 10:14

Klinkt mooi rendement maar nooit terug te brengen op percentages.

Dan zou je een standaard moeten instellen.
Is het rendement 100% bij 1 korrel mais of 1 bolie erin en dan 1 vis eruit?
Of is het rendement 100% bij 100gram voer erin en 1 vis eruit?
Aangezien je niet met een standaard kan werken kun je eigenlijk niet over rendement spreken.

Bij het creeren van een voerplek is het de bedoeling de karper te laten weten dat er op een bepaalde plek altijd voer aanwezig is. Dan gaat de karper als hij wil eten daar altijd even kijken. Wilje dan weel vissen vangen dan moet je eigenlijk gedoseerd voeren. Niet teveel en heel vaak. Eigenlijk elke paar uur een paar handjes. Dat betekend dat alle vissen het voer kunnen aantreffen.
Zoiets is natuurlijk alleen mogelijk bij een plek waar graan uit een schip wordt gepompt waarbij er altijd wel graan in het water valt en zo een continue voerstek voor een karper wordt gecreerd.

Ik worstel ook elke keer met de vraag, voer ik genoeg? De ene keer is het te weinig, en stofzuigt 1 karper je hele plek, soms is het teveel en eten de karpers zich te vol. In principe ben ik wel voorstander van het afbouwen van de voerhoeveelheid met hoogwaardige componenten naarmate de dag van het vissen dichterbij komt. Het voer moet nog wel toerijkende energie geven maar meer van kortere duur zodat de vis de volgende dag zeker terug komt!
Ik ga nu verschillende voersessies bijhouden.

Dat betekend:
- nauwkeurig bijhouden van gevoerd gewicht
- varieren in voergewichten
- registratie van vangsten met kenmerken (uiterlijk van de vis, met speciefieke details)
- uitwerken van de gegevens

dit alles een paar jaar volhouden op hetzelfde water.

Dit moet voor het type water een mooie uitwerking geven van hoe te voeren en wat te verwachten.

Het is daarnaast natuurlijk altijd onderhevig aan de natuurlijke omstandigheden. Het is dus altijd een beetje koffiedik kijken!




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-05-07 10:15 ]</font>