enterprise tackle (glow in the dark)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-07-2008 15:51

Hallo,

ik ben benieuwd naar de ervaringen en meningen over dit product.

bij mij in de hengelsport zaak verkopen ze wel van dit merk ,echter de "glow in the dark" versie niet.

reden ,omdat de verkoper denkt,vindt dat het niet gezond kan zijn voor het water en de vis, omdat dit straling zou bevatten.

nou vraag ik me af in hoeverre dit schadelijk is , vooral omdat het nep aas is, en het drijft en lood is ook schadelijk en dat verkoopt hij ook...

ik heb wel intresse in dit product puur omdat het naar mijn idee goed opvalt tijdens het nachtvissen,misschien dat het dressuur doorbrekend kan werken.

dus mensen met ervaringen ,of een mening over dit product ,laat je horen.

mijn intresse heeft het in ieder geval.

ik ben benieuwd.

(ik heb de Zoekfunctie gebruikt,maar kon niet zo gauw iets vinden.)

@ Mods, mocht het hier niet goed staan ,verplaats dan maar naar de Aas sectie :)
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

14-07-2008 16:02

hallo michel, je hebt ze ook van frank warwick in groen en blauw.
ik heb er zelfs vis mee gevangen op kanalen en rivieren.
maar ik weet niet of deze ook stralingen of zoiets bevatten,
deze moet je +- 3 min met je schijnwerper belichten,en zoals ze zeggen moeten ze dan 8 uurtjes werken. succes.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

14-07-2008 17:21

1) Als je dingen eerst moet beschijnen voordat ze een tijd licht geven dan is dat niet radioactief. Glow in the dark is dus niet radioactief en het product dat Leon beschrijft ook niet. Er wordt gebruikt gemaakt van het verschijnsel "fosforescentie": Je schijnt daarbij licht op atomen. Een atoom bestaat uit een kern waar electronen omheen zweven. Die electronen zweven in vaste banen rond de kern. Dat kan baan kan 1 zijn, of baan 2, enzovoort.
Door licht op een fosoforescerende stof te schijnen springt een electron naar een hogere baan. Na verloop van tijd valt zo'n electron weer terug in zijn oorspronkelijke baan. Daarbij wordt een foton (=lichtdeeltje) uitgezonden. Dit is het licht dat wij kunnen zien. Na verloop van tijd zijn alle electronen terug in hun oorspronkelijke baan en zien we geen licht meer. Totdat we de stof opnieuw beschijnen. Dit proces op zich is niet gevaarlijk. Wel kan de fosforescerende stof zelf schadelijk zijn. Het is overigens niet waarschijnlijk dat dit zo is voor Glow in the dark (overigens lijkt het me ook niet waarschijnlijk dat een karper dit kan verteren, als hij het in zou slikken)

2) De dingen als beta-lights zijn wel radioactief. Hierin zit 3H (tritium). Dit zijn waterstofatomen met 2 neutronen in de kern. In een normale waterstof kern zit geen enkel neutron.
Tritium is een zogenaamde "instabiele isotoop" van waterstof. Instabiele isotopen zijn radioactief: deze stoffen vallen spontaan uiteen in een proces dat radioactief verval heet. In het geval van tritium komt daar een electron en ander deeltje bij vrij. De electronenstraling heet "beta-straling", vandaar de naam "beta-light". De electronen botsen in de buisjes op andere stoffen waar licht bij vrij komt (vergelijkbaar met de hierboven beschreven "fosforescentie", alleen heet het in het geval van beta-lights "fluorescentie").

De beta-straling van tritium is heeft een dusdanig lage energie dat een betalight niet gevaarlijk is: er komt geen radioactieve staling uit het buisje. Alleen het licht. Ook als het buisje breekt blijf je beneden alle marges (desalniettemin niet breken!).

Groet
Plaats reactie