Amidon oftewel pure tarwezetmeel???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-04-2003 22:01

Ja ja..ben nog steeds op zoek naar een goede toevoeging voor mijn aas welke betaalbaar moet zijn..dus weer veel gelezen de afgelopen periode.
En toen...kwam ik in het boek van leon hogendijk het product AMIDON tegen, na wat zoeken op google waar ik niet veel wijzer van ben geworden..vermoed ik dat het gaat om 1005 pure tarwezetmeel.
Ik heb het vermoeden dat AMIDON niet de correcte Nederlandse benaming is van dit product en dat het een vertaalfout is in Leon's boek ...ook op deze site met de zoekfunctie geen resultaat hieromtrent.
Dus hier mijn vragen (en hopenlijk weet Henk...wie anders?? het antwoord???)
vraag 1: Wat is AMIDON ? (wellicht pure tarwezetmeel)
Vraag 2 : is dit de correcte benaming?
vraag 3: verkrijgbaarheid? en erg duur??
vraag 4 : iemand ervaring met dit product??
Ik kijk met spanning uit naar reply's
bij voorbaat met dank

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-04-2003 23:42

Hans,
Amidon, nooit van gehoord.
Pure tarwezetmeel?
Dan kom ik bij gemodificeerde zetmelen en allerlei E nummers en additieven.

En een E nummer zal Leon er niet bij vermeld hebben vermoed ik, of wel?

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/e/e1400-1499.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/e/e1400-1499.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-04-20 23:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-04-2003 00:11

Henk...jij weet het niet?...poeh dan zitten we echt in de problemen hehehe.

Het e.e.a. staat vermeld in boek van Leon hogendijk Frankrijk land van grote karpers op pag 33.
Hij vermeld dat hij een discussie heeft gehad met een Fransman omtrent koolhydraatrijk voedsel en hier kwam een theorie van een fransman naar voren, deze luid als volgt..ik citeer: De voornaamste in zoetwaterplanten voorkomende reserveglucoside is AMIDON. We mogen dus aannemen dat amidon voor de karper als meest natuurlijke koolhydraatvorm geldt. amidon is een NATUURLIJKE glucoside die goed door de karper benutbaar is. Amidon wordt relatief langzaam verteerd of beter gezegd: getransformeerd (in glucose) en provoceert geen insulinische reactie, hetgeen een goede assimilatie verzekert.
We vinden amidon terug in aardappels, mais, vele granen en graanproducten (brood!). dit kan een verklaring zijn voor de zogenaamde instant reactie op deze aasssorten. De karper herkent iets in deze aassoorten wat ook in zijn natuurlijke voedselpakket voorkomt en daarin als energiebron een niet te onderschatten rol speelt..einde citaat boek.
al met al klint het erg interresant..niet waar?...via google ook geprobeerd amidon op te zoeken, hier komt een aantal malen terug maar dan in het frans..dus w.s is het niet goed vertaalt, blijft dus over wat kan amidon dan zijn in het Hollands?..tarwe zetmeel?....kun je 100 55 pure tarwezetmeel verkijgen?
MVG
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-04-2003 07:34

Amidon is inderdaad puur tarwezetmeel,ik gebruik dit meel in de produktie van sommige vleeswaren soorten.
Het is een wit meel dat wat stugger aanvoelt als bv.bloem en het is bedoelt als bindmiddel,door de concentratie van zetmeel heb je hierdoor veel minder nodig als van bv. bloem(wat ook gebruikt wordt voor de binding)hierdoor blijft de smaak van de vleeswaren bewaart en krijg je geen meel smaak in je eind produkt.

Ik heb het wel eens in een boilie verwerkt maar door de lastige verwerkbaarheid in wat hogere concentratie's en de prijs ben ik hier mee gestopt,bij een toevoeging van bv 150 gram wordt een normale mix bijna kauwgum en zijn worsten maken en boilies draaien bijzonder lastig.
Bij een samenstelling van meelsoorten die uit zich zelf niet binden is het wel een goed hulpmiddel al moet je de hardheid van de uiteindelijke boilie maar vergeten,het wordt meer een rubberachtig balletje.

Hans ik hoop dat je hier wat aan hebt,het is niet veel maar ja beter weinig als niets.

Wil
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-04-2003 09:56

Wil,

Is Amidon geen merknaam?
En staat er een E nummer op de verpakking?

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-04-2003 10:03

Hans, Wil,
Wanneer ik het antwoord van Wil erop na lees dan zijn de eigenschappen vergelijkbaar met die van Tarwe gluten.
En net daar zou het in kunnen zitten dat er geen E nummer van bestaat, lees maar effe:

Welke E-nummers bevatten gluten ?

E-nummers zijn zuivere stoffen, of goed gedefinieerde mengsels. Gluten hebben geen E-nummer. Gluten zijn eiwitten die in tarwe en andere graansoorten voor kunnen komen. Maar ze zijn geen onderdeel van E-nummers.

Alleen de gemodificeerde zetmelen (die staan zo op het etiket vermeld)(E 1400 - 1499 ) kunnen miniscule hoeveelheden gluten bevatten. De meeste hiervan zijn glutenvrij omdat ze van aardappel, mais of rijst gemaakt worden, maar ze kunnen in principe ook van tarwe gemaakt zijn. En als ze van tarwe zijn zijn ze eveneens normal gesproken eiwit vrij (bij de chemische modificatie van het zetmeel zullen de eiwitten verloren gaan), maar er is helaas geen 100% garantie te geven.

Sportieve groeten Henk



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-04-21 10:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-04-2003 12:03

Henk, wil
Bedankt voor jullie reply!
Vraag voor Wil...ik neem aan dat je bedoelt 150 gram op een pond mix?
Kun je mij vertellen waar je dit product kunt kopen? en wat kost het?

Op zich vindt ik het niet zo erg om rubberachtige boillies te maken..vandaar
by the way...ik lees nu dat er een recept staat op page 33, hierin wordt amidon van mais bedoelt, en wordt er slechts 80 gram op een pond mix verwerkt
Ik hoor graag van je
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

21-04-2003 20:48

Hans,
Ik heb nog nooit gehoord van amidon.
Maar als ik dat citaat lees, dan denk ik, waarom amidon als je er ook direct glucose (druive- vruchte-suiker) kunt toevoegen.


als ik de term "reserveglucoside" bekijk, dan kom ik uit op de term "reservekoolhydraat" en dat zijn vaak polysachariden, en polysachariden die verteerd worden (door de mens??) zijn: verstijfseld zetmeel, amylose/amylopectine, amylodextrine, glycogeen.

Het hierbovenstaande heb ik uit een boek van mij gehaald, misschien dat je er wat aan hebt.


mvrgr, Wouter Steggink
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-04-2003 21:30

Hans, Wouter, Wil en andere liefhebbers,

Waarom Amidon?
Als bindmiddel van Wil
of
als koolhydraten van Wouter
of misschien allebei?

Wat is gemodificeerd zetmeel ?

Op een aantal levensmiddelen wordt aangegeven dat het gemodificeerd zetmeel bevat. Wat betekent dit? In zowel chemische zin, als in de betekenis voor het betreffend product.

Gemodificeerd zetmeel, is, zoals de naam al zegt, zetmaal dat op een bepaalde manier is bewerkt om de juiste eigenschappen te krijgen. Er is niet TTn type gemodificeerd zetmeel, maar er bestaan zeer veel typen, die niet alleen in de levensmiddelenindustrie, maar ook daarbuiten gebruikt worden.

Zetmeel is een koolhydraat, bestaande uit een lange keten van glucose-eenheden. Normaal zetmeel bestaat uit twee soorten ketens, het lineaire, nauwelijks vertakte amylose, en het vertakte amylose, het amylopectine. Amylose en amylopectine hebben geheel andere eigenschappen.

In de plant wordt zetmeel gemaakt als een reserve voedingsbron en komt meestal voor in zaden en knollen (graan, aardappels).

De voornaamste toepassing van zetmeel is als verdikkingsmiddel, het gebruik van maizena om sauzen te binden is een goed voorbeeld. In dit voorbeeld moet de zetmeel eerst verwarmd worden, voordat het dik wordt. In heel veel producten is die verwarmingsstap erg lastig, of zelfs onmogelijk. Bij koude sauzen of instantpuddingen is dit niet mogelijk. Voor dit soort toepassingen kan zetmeel chemisch veranderd, gemodificeerd, worden, zodat dit soort toepassingen wel mogelijk zijn.

Een aantal modificaties en toepassingen staan hieronder :
- Voorbehandeld zetmeel. Dit is zetmeel dat al verhit is geweest, en dus al gedeeltelijk is verstijfseld (gezwollen). Hierna is het product snel gedroogd. Het eindproduct is oplosbaar in koud water en geleert dan verder. Dit type wordt gebruikt in instantpudding en koude sauzen. Chemisch is het zetmeel nog intact, maar heeft het een voorbehandeling ondergaan.
- Gedeeltelijk gehydrolyseerd zetmeel. Dit is zetmeel dat bijvoorbeeld door middel van enzymen is gemodificeerd. Hierdoor wordt de lange keten in kortere stukken 'geknipt'. Dit product vormt een dunne gel, maar wordt nog wel als verdikkingsmiddel gebruikt, bijvoorbeeld in gebonden soepen. Chemisch is het zetmeel alleen maar korter geworden (in het lichaam gebeurt hetzelfde in de mond en de darm, maar dan door enzymen).
- Zetmeel ethers. In dit geval wordt de chemische structuur wel aangetast. Door een chemische voorbehandeling wordt van enkele hydroxylgroepen van de glucose-eenheden een ether binding gemaakt. Hierdoor verandert de ruimtelijke structuur van het zetmeel, en daarmee ook de geleringseigenschappen. De gelering wordt veel sterker en, in tegenstelling tot normaal zetmeel, blijft het gel intact tijdens verhitten, invriezen en ontdooien. Dit type wordt dan ook veel gebruikt in gekoelde en ingevroren producten. Gebruik van normaal zetmeel zou een korrelig, waterig product opleveren.
- Zetmeel esters. Vergelijkbaar met de ethers, alleen wordt hier een ester gevormd. Het proces is makkelijker, waardoor dit type veel gebruikt wordt. Ook de eigenschappen zijn vergelijkbaar met de ethers, dus goede vries-dooi stabiliteit.
- Carboxymethyl zetmeel. Ook hier worden enkele glucose-eenheden gemodificeerd; er komt een methyl groep aan. Dit heeft tot gevolg dat het zetmeel al in koud water en in alcohol direct zwelt. Bovendien ontstaat er bij een lage concentratie een zalf-achtige structuur. Dit type wordt gebruikt in producten die niet verhit mogen/kunnen worden.
- Cross-linked zetmeel. Hierbij worden de verschillende zetmeelketens aan elkaar gebonden. In beperkte mate gebeurt dit in de natuur, maar bij het chemische proces wordt dit versterkt. Het op deze manier verkregen zetmeel heeft bepaalde eigenschappen die nodig zijn voor warme prodcuten, zoals gebonden soepen. Die moeten juist weer niet te dik worden.

In alle gevallen is het grootste deel van het zetmeel nog intact, maar zijn de eigenschappen sterk gewijzigd. Afhankelijk van de toepassing kan dus een bepaald type gemodificeerd zetmeel gekozen worden.

Literatuur : Belitz and Grosch, Food Chemistry, Springer Verlag, 1986.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-04-2003 23:26

POEH....ik vond dat paneermeel verhaal (ander topic) met al die lekker broodsoorten wel wat makkelijker en lekkerder weglezen hehehe
Ben net terug van vissen, moet het e.e.a. nog eens goed doornemen(dit later, moet morgen een dubbele dienst draaien)..voor nu zeer bedankt voor je reactie Henk
Terug vertaald naar visvoer...heb ik er nu wat aan of juist niet??? MMMmmmm??
Met al half slapende groeten

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-04-2003 09:29

Hans,
150 gram per kg mix bedoelde ik en dan draait het slecht en plakt geweldig,ook het uitharden is slecht van dit produkt.
In feite heb je er niet veel aan,er zijn veel produkten die nagenoeg gelijk zijn wat betreft aantrekkings kracht(zoniet beter) op vis,je hebt er zelf eigenlijk al een genoemd.
Paneermeel is denk ik 1 van de meest onderschatte produkten in de boilie makerij.
Veel witvissers hebben paneermeel als basis van hun lokvoer en daar is echt wel een reden voor.
De prijs van het zetmeel weet ik niet precies,zal ik moeten opzoeken in mijn boekhouding(zal dit wel doen).
Er zijn meerdere leveranciers van dit produkt en het wordt verkocht onder verschillende namen,dus het wordt zoeken naar het juiste produkt.
Ik krijg het van het merk Nubassa,maar dit is slecht zoniet helemaal onmogelijk om te verkrijgen door particulieren.
Als ik me niet vergis wordt het door Verstegen ook gelevert onder de naam BINDMEEL IDEAAL,pin me hier echter niet op vast ik weet het niet 100% zeker dat het om het zelfde produkt gaat.

Praktisch raad ik het je af om dit produkt te gebruiken,het verwerkt zich slecht,het is relatief duur en het belangrijkste het brengt niets extra's.

Echter laat dit niet in de weg staan om zelf wat te experimenteren,je wordt nooit dommer om zelf eens wat te proberen,en het is in veel gevallen ook nog eens leuk om te doen.

Veel succes,

Wil
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

22-04-2003 10:54

Ik denk dat ik Leon Hoogendijk wel een beetje kan begrijpen vanuit de voedingsleer gezien.

Als je gewoon suiker toevoegt, dan heb je inderdaad ook suikers in je mix, maar dit zijn enkelvoudige, die zijn zeer snel in het bloed, maar direct opgebrand?

Zetmeel daarentegen is opgebouwd uit meerdere suiker ketens, dit zorgt ervoor dat de suikers veel trager in het bloed komen, en deze zijn ook hoogwaardiger, dus van meer waarde op den lange duur.

Misschien daarom de keuze van Leon om te kiezen voor zetmeel ipv gewone suiker.

Het is ook maar een theorie, dus schiet me niet dood als het niet klopt :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-04-2003 21:34

Henk ,wil en anderen...bedankt voor jullie reply
Wil...ik zie er maar vanaf om amidon te gebruiken gezien het feit dat het erg duur is volgens jou.
Wel...heb ik vandaag eens goed gekeken en gelezen wat er op een pak maizena staat..en dit vermeldt dat het 100% zuivere maiszetmeel is van de allerbeste kwaliteit en neutraal van smaak. etc etc .
Dus....als Leon spreekt van amidon van mais..spreken we dus eigenlijk over 100 % pure maiszetmeel...dan hebben we het hier toch gewoon over Maizena???...of zie ik dit verkeerd??

(P.s in mijn eerste bericht had ik het per ongeluk over 100% tarwezetmeel..later las ik pas dat Leon het had over amidon van mais
< maiszetmeel? <..dus geen tarwezetmeel)
Met steeds een stapje dichterbij een voor mij ideale mix komende groet.

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-04-2003 22:00

AAAAAAAAAAAAAAAAArrrggggggggghhhhhhhgrggrr!!
Nu word het weer Maïszetmeel!!!
Schiet me ineens de Muppetshow te binnen, die scene met die ouwe mannetjes op het balkon.
Haahaha, ken je die scene Hans?

Maar je weet, 't is een hobby dus graag gedaan.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-04-2003 22:56

EEuuhhh...ja die ken ik!..gelukkig ben jij ouder dan ik hehehe
Ik durf het bijna niet meer te vragen maar... eh...zit er dan zoveel verschil tussen tarwezetmeel en maiszetmeel in voedingswaarde ??
Met beschamende groeten
hans Brinkel
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-04-2003 23:03

OFFTOPIC !!
Hans,tot zaterdag in e***l....
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-04-2003 23:22

Hoi Dennis...jaja...zie je zaterdag wel weer in oud- empel ....of was dit ons geheimpje of zo?? (ooopss..sorry )
Tight lines
HANS BRINKEL
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-04-2003 00:01

ssssssssst......
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-05-2003 22:03

Sorry Hans,
't werd wat laat door "andere zaken", maar toch..
Volgens mij zit er niet of nauwlijks verschil in voedingswaarde van de verschillende zetmelen.

Sportieve groeten Henk
Plaats reactie