Geluid is er ook een, Mitz.
Ik schiet na verloop wel boilies bij. Wat extra voer is nooit weg. Maar ook hoop ik via wat kleine plopjes de attentie te trekken van karpers in de buurt. Of het helpt? Naar mijn idee moet de stek daarna weer met rust worden gelaten. Het kost enige tijd om de karpers ook het aas te laten nemen. 
De vermelding van vangsten na grotere verstoringen van het water wijt ik persoonlijk niet aan nieuwschierigheid. Mijn vermoeden is dat het samenhangt met schrikgedrag. De karper vlucht maar grist daarbij nog even een boilie weg. Veelal duikt een karper bij schrikracties ook weg naar de bodem en, jawel, hier ligt ons haakaas. 
Ook een aardige in dat verband, die je maar weinig leest (dus wellicht heb ik het mis), is de samenhang van stress met eten. Bij veel dieren, maar ook bij mensen, is het niet ongewoon dat stress aanvallen gevolgd wordt door vreetpartijen. Stress wordt weggegeten is een volkswijsheid die wel opgaat. Het eten dwingt tot concentratie en lijdt af van de stress. Dit gedrag heb ik vaak geobserveerd bij verschillende dieren. Tja wat heb je eraan? Koihouders waaronder ikzelf worden altijd wat ongerust van het springgedrag van koi. Naar hun beleving en de mijne hangt het samen met stress. Mogelijk hinder van parasieten of een andere oorzaak. Direct worden de waardes van het water gemeten. De koihouder schiet ook in de stress.  

Zie hier een mogelijke verklaring voor het azen direct na het springen van karper. 
Groet, Kees