Tijgernoten en de giftige stoffen!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

15-05-2008 23:03

Ik lees de laatste tijd zo vaak dat mensen beweren dat tijgernoten bij onjuiste bereiding giftig zouden zijn voor karpers.

Nu wil ik graag eens en te meer dit inmens grote misverstand uit de wereld helpen dat Tijgernoten zonder ze te koken niet giftig zijn voor mens of karper.

Ook dat karpers door nuttigen van ongeprepareerde noten helemaal opzwellen is grote kul......een karper heeft nou eenmaal maalkiezen en alles wordt netjes fijngemalen voordat het spijsverteringskanaal wordt bereikt.

Tijgernoten zwellen wel wat op maar maken geen driedubbele volumes, en zullen in water van 20 graden echt wel een week nodig hebben om tot oorspronkelijke grootte terug te keren. Tegen die tijd heeft de noot het spijsverteringskanaal al lang verlaten en is dan alweer op gegeten door de volgende karper.

Wat is wel het belang van weken en koken? De efficientie, het is gewoon beter verteerbaar als het binneste van de noot ook vochtig is en ze zijn een stuk krokanter.

Ik heb met wat onderzoek vastgesteld dat de bereiding van de noten kan volstaan met:

Verwarmen tot 50 graden, afkoelen 12 uur, verhitten tot kookpunt, 12 afkoelen. De noten waren nadien super krokant, geheel doorweekt en smaakten heerlijk. Echt een lekkere hazelnoot achtige smaak.

Tijgernoten Giftig??? Ik dacht het niet!
Laatst gewijzigd door Ronnie van Berlo op 20-05-2008 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

16-05-2008 07:43

en het slijm dan? of beter gezegd door op de juiste manier te bereiden creëer je die gisting. Dat lukt niet op jou manier of wel
Laatst gewijzigd door Peter kuipers op 16-05-2008 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
vr gr peter
K. van den Herik

16-05-2008 08:20

antwerpse vereniging voor karpervissers

Verder goed verhaal. O en de container waar ze in vervoerd worden

http://werknemers.arbounie.nl/nieuws/nl ... ainers.htm
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

17-05-2008 00:43

denk het niet anders zou je nar een sigaretje al op de grond moeten liggen en dat doe ik ook niet dus maar het zijn gassen en die vermengen zich met lucht dus na een uurtje door waaien is alles wel weg denk ik of niet soms
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

17-05-2008 13:06

Peter kuipers schreef:en het slijm dan? of beter gezegd door op de juiste manier te bereiden creëer je die gisting. Dat lukt niet op jou manier of wel


Zeker wel, ze slijmen zelfs alleen door ze te weken.

De noten die ik koop komen niet met een container naar Nederland dus die gassen vallen wel mee, en zijn het bestrijdingsmiddelen waarvan de noten giftig zouden om moeten zijn, deze zijn ook vaak hittestabiel en er dus niet uit te koken.

Er zijn toxines die hittestabiel zijn (genoeg zelfs) en er zijn er die dat niet zijn. Aangezien de noten ook voor menselijke consumptie worden gebruikt zal het met toxines in de regel wel meevallen eens te meer omdat producten voor menselijke consumptie zeer scherp worden bekeken mbt toxines en andere schadelijke stoffen.

Ik denk dat er in menig shelf life boilies meer schadelijke (lees conserverende) stoffen zitten dan in de onbereidde tijgernoot!
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

17-05-2008 14:13

Maar is het dan niet gewoon beter om het zekere voor het onzekere te nemen en de nootjes gewoon een uurtje te koken? Niet iedereen weet waar zijn nootjes vandaan komen uiteraard. :wink:


Vr gr peter
vr gr peter
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

18-05-2008 18:40

Dat tijgernoten eetbaar zijn ben ik helemaal met je eens, echter de pesticiden die in Spanje of in Noord-Afrika gebruikt worden, zijn die toegestaan hier in Nederland?

Verkoop je de tijgernoten aan restaurants? Andere groothandels die in de voedingsmiddelenindustrie zitten?
Of in welke hoedanigheid in menselijk voedsel terecht komen?

Nee? Waarom niet? (wellicht andere papieren nodig?)

Ben benieuwd naar je antwoorden


Groetjes Marco
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

19-05-2008 00:24

tijgernoten worden gebruikt voor het stoken van drank als vervanging van de aardappel
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

19-05-2008 09:05

Marco Deckers schreef:Dat tijgernoten eetbaar zijn ben ik helemaal met je eens, echter de pesticiden die in Spanje of in Noord-Afrika gebruikt worden, zijn die toegestaan hier in Nederland?

Verkoop je de tijgernoten aan restaurants? Andere groothandels die in de voedingsmiddelenindustrie zitten?
Of in welke hoedanigheid in menselijk voedsel terecht komen?

Nee? Waarom niet? (wellicht andere papieren nodig?)

Ben benieuwd naar je antwoorden


Groetjes Marco


Je hebt gelijk over die papieren. Ik doe ook de vertegenwoordiging voor consumptie tijgernoten voor nederland en belgie. Hiervoor worden biologische Tijgernoten gebruikt. Voor deze biologische Tijgernoten worden door mijn leverancier alleen de Spaanse noten gebruikt en vanwege EU bepalingen kan daarvoor ook niet zomaar mee gesjoemeld worden. De biologische Tijgernoten zijn gecertificeerd bijvoorbeeld door Ecocert.

Over de niet biologische variant dan. Op het moment dat we tijgernoten gaan gebruiken voor karpers en deze zijn niet biologisch dan kleven daar inderdaad de risico's aan dat ze besmet zijn met bestrijdingsmiddelen.

Zijn deze te verwijderen door ze te verhitten?

Ik beweer ook niet dat het goed is om onbereidde tijgernoten te gebruiken ik zeg alleen dat ze niet giftiger zijn als ze niet bereid zijn. Mijn bereidingswijze laat toch weken en verhitten zien en daarmee loog je ook wateroplosbare stoffen eruit!

Mischien is het goed om te zeggen dat het goed is om Tijgernoten via weken en een half uurtje koken de kans op aanwezigheid van eventuele bestrijdingsmiddelen verkleint?

Maar nog is de bewering zoals velen verkoop en informatie site hebben staan dat Tijgernoten zonder bereiding giftig zijn een overstatement, en in mijn optiek niet juist.

Bij voldoende vraag naar Tijgernoten met onbesproken kwaliteit (biologisch en geschoond, verwijderd van alle drijvers) kan ik deze met gemak leveren, echter velen willen daar de prijs niet voor betalen.

De tijgernoten die het hardste lopen zijn vaak de tijgernoten welke het goedkoopst zijn. Vaak nemen mensen de kwaliteit dan voor lief......
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
K. van den Herik

19-05-2008 09:57

http://www.tigernuts.com/

En de groeten van Bianca.

Dacht 600 kilo en dan brengen Ze het thuis.
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

19-05-2008 14:29

Dus mag ik dan de conclusie trekken, dat wellicht elke verkoper van tijgernoten voor de hengelsport, de biologische niet verkoopt, omdat deze te duur zijn?

Nu is dan de vraag, met welke methode je al het gif eruit kan verwijderen. Zolang dit dan toch niet mogelijk is, zijn de noten (zoals ze veelal worden verkocht op heel veel plekken) toch ook niet geschikt voor menselijke consumptie.

En wat voor de mens niet goed is, zal vaak ook niet goed zijn voor de vis.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je handel absoluut niet kapot maken, je hebt ook een product waar je achter moet staan. Maar dat even buiten dit verhaal plaatsend, zou jij je kind elke dag een halve kilo tijgernoten voeren? Dus de "niet schone" noot..

Wellicht zou het mooi zijn indien je een soort keurmerk op de noot kan krijgen, zodat je je met een "schone" noot kan onderscheiden. Iets duurder, maar wel een goed aassoort met een zekerheid dat het de vis ook niet schaden kan.

groeten,

Marco


Ps. De titel is nog altijd discutabel, en zou wellicht aangepast kunnen worden. Het zou kunnen leiden tot een verkeerde interpretatie bij menig visser (die misschien alleen de titel leest)
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

19-05-2008 14:59

Dat ben ik met je eens marco pas op met wat je zegt je weet niet wat je ermee aanricht.


Vr gr peter
vr gr peter
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

19-05-2008 15:05

Hoe bedoel je Peter?
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-05-2008 15:06

Je mag ook concluderen dat een slager die zijn eigen vlees keurt ook niet direct als objectief wordt bestempeld als het over zijn eigen winkeltje gaat.
Er wordt voorbij gegaan aan de meest zinvolle reden om wel te weken en te koken en dat is verteerbaarheid, een karper heeft geen maag dus de vergelijking met de vertering van de mens loopt mank.
Door te koken komen er steeds andere processen op gang die de suikers vrijmaken daarom slijmen de noten gewoon beter omdat daardoor de gisting beter op gang komt.

De gedachte dat er in fabrieksboilies meer giftige stoffen kunnen voorkomen dan in een natuurproduct zoals de tijgernoot lijkt mij geen vreemde gedachte.
Zou de boiliefabrikant controles krijgen zo die op diervoeding en menselijke voeding worden gedaan is het snel over met de overdosering van bewaarmiddelen.

Discussies met verkopers over hun eigen producten leveren over het algemeen genomen geen objectieve resultaten op.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

19-05-2008 15:13

Marco Deckers schreef:Hoe bedoel je Peter?



Wat je zelf eigenlijk al aangeeft. Bv een beginnende karper visser kan dit compleet verkeerd begrijpen en de tijgernoten gewoon maar dumpen in het water met alle gevolgen van dien. Als je weet waar je mee bezig bent geeft dit geen problemen. Vandaar dat ik zeg pas op met wat je zegt.
vr gr peter
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

19-05-2008 15:26

Een slager keurt veelal zijn eigen vlees niet meer, omdat dit centraal op een aantal slachthuizen geschiedt.

De vergelijking naar readymates stel ik hier niet ter discussie. Indien je de vergelijking naar een mens niet relevant vindt, dan wil ik je graag verwijzen dat wij mensen veelal dezelfde brandstoffen en bouwstoffen nodig hebben. Dat het spijsverteringsorgaan anders inelkaar zit, soit, maar wil dat dan ook zeggen dat de giftstoffen niet in het lichaam van de vis komen?

Met betrekking op de pesticiden, in veel gebieden waar de noten worden gekweekt, deze stoffen zijn in de EU verboden, waarom zou dat zijn?

Let wel mensen, het gaat hier over een discussie die wel onze grote vriend, "de karper" ,kan schaden.

Dat een bereidingswijze, erbij kan helpen dat er gifstoffen eruit gefilterd worden, dat is natuurlijk mooi, maar welke gifstoffen blijven er achter in de noot?
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-05-2008 17:59

Wat een gelueter over bestrijdingsmiddelen. Practisch als onze groetne en fruit word behandeld met bestrijdingsmiddelen tenzij je alleen biologisch eet. Veel bestrijdingsmiddelen zijn pas giftig bij bepaalde waarden, daaronder zijn ze dat niet. Zo zijn er ook gassen die niet giftig zijn voor ons maar wel voor ongedierte dmv het verijderne van zuurstof...neem bijv co2.
En overweeg ook eens het laatste....de mens word ouder en ouder de mensen die nu met gemak 80 halen komen nog van de ddt generatie!


mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-05-2008 18:06

Marco ik begrijp niet dat je op mij reageert ik ondersteun jou reactie alleen maar door te stellen dat er wel meer conclusies te maken zijn.

Martijn dat zal meer te maken hebben met de voortschrijdende medische kennis en medicatie.
Jammer dat je toch steeds weer probeert beschermende stellingen te bagatelliseren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

19-05-2008 18:11

Geleuter, inderdaad, dan laat je kleppen maar op je hoofd staan. Iets wat ik niet zou eten, voer ik al zeker niet aan de karper. Maar waar ligt de scheidingslijn van wat we toelaten?

Als het gaat om een onthakingsmat dan ziet iedereen het als een noodzakelijk item dat de hedendaagse karpervisser bij zich moet hebben. Echter gaat het over het welzijn van de vis, zodra het thema voer wordt besproken, dan is het op eens niet zo erg, en noemen sommigen het zelfs geleuter.

Het enige wat ik hier ter discussie probeer te stellen is de titel, en daarmee onlosmakelijk verbonden, het opvoedkundig aspect dat een onervaren karpervisser dit als feit zou kunnen interpreteren. Als ze niet giftig zijn, dan zou ik graag een rapport willen zien, waarin staat dat de tijgernoten die we bij een willekeurige viswinkel kopen NIET giftig zijn.

Groetjes

Marco
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-05-2008 18:25

Klopt Martijn. Moeilijk doen over eventuele pesticide restanten in of op tijgernoten en anderzijds wel met boilies vissen (al of niet zelf gemaakt) waarvan ook absoluut niet bekend is welke invloeden de meeste ingrediënten op een karper kunnen hebben vind ik nogal hypocriet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-05-2008 18:28

Het is hypocriet om alles op een grote bult te vegen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

19-05-2008 19:08

Aart, de aard van je antwoord strookt niet helemaal met het beeld dat ik van je heb. De "restanten" zoals je het noemt, zijn van dien aard ;), dat het toch wel verontrustend mag zijn.

De stelling zoals ik eerder heb uitgelegd, is namelijk redelijk discutabel, dus vandaar mijn vraagtekens. Mijn doel in deze discussie is:

1. Om tot een duidelijk beeld te komen inzake de schadelijke stoffen in dit nootje.
2. Zijn deze eruit te krijgen door enige behandeling?
3. Welke verschillende nootjes zijn er op de markt, en zitten hier verschillen in qua bestrijdingsmiddelen?
4. Het klakkeloos overnemen van een stelling (zie titel) in twijfel te trekken, zodat niet iedereen het goed kan praten voor zichzelf.

Aan de ene kant maak je je wel druk om karpersterftes, maar als het gaat om dit issue, vind je het hypocriet. Erg stellig van je, en hoop dus dat we over dit thema kunnen discussieren, zodat we allemaal wijzer worden, en we dus kunnen leren. We zitten hier op dit forum voor 1 doel, en dat is niet om elkaar naar beneden te helpen, maar om samen een denktank te kunnen vormen voor onze hobby. Natuurlijk hebben we allemaal een eigen mening, maar zodra we veroordelend te werk gaan, slaan we een grote stap over in het gezamelijke leerproces.

Groetjes,

Marco
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-05-2008 21:40

Wat ik wil zeggen douwe is dat het gebruik van pesticiden niet direct betekent dat het schadelijk is. Dat is iets anders dan bagataliseren (wel een gehoord van de advocaat van de duivel?) Of denk je werkelijk dat alle tarwe, soya, en mais, producten die we door onze bollen flikkeren biologisch geteeld zijn? Ook daar worden pestgiciden gebruikt en blijven restanten achterDe moderne landbouw kan vaak niet zonder. En dan heb ik oogkleppen op als ik omval van verbazing als ik lees over biologisch geteelde tijgers die voor het vissen worden gebruikt? Tijgernoten biologisch of niet worden voor consumptie door mens of dier gekweekt.Laat me niet lachen ...dream on my friend lees mijn posting en probeer eens te begrijpen wat ik ik duidelijk wil maken en niet wat het eventueel ook zou kunnen betekenen

bye bye zwaai zwaai
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-05-2008 23:29

Zwaai zwaai het is nu duidelijk en ik onderstreep die mening.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

20-05-2008 18:26

De biologische tijgernoten worden in ieder geval zeer scherp gecontrolleerd op bestrijdingsmiddelen.

Ik ben zelf kwaliteitsmanager geweest bij een biologisch Kruidenimporteur, en ik weet hoe scherp.

Dat deze noten meer kosten is jammer en niet nodig maar wel realiteit.

Ik wil best biologische Tijgernoten vermarkten echter jullie moeten ze dan wel kopen.....dat mensen ze willen kopen betekend niet dat ze gek zijn en er is wel degelijk een groot verschil tussen biologisch en conventioneel.

Over de giftigheid of restanten bestrijdingsmiddel is nu nog geen duidelijkheid geschapen, alleen goed onderzoek kan uitsluitsel geven. Ik kan mijn leverancier vragen om uit te zoeken welke giftige stoffen allemaal voorkomen in de tijgernoten en in welke mate het mogelijk is om deze stoffen door middel van weken en koken eruit te krijgen zijn.

Blijf nog steeds mijn vraagtekens zetten bij het melden van giftige noten. Ik denk dat de Jan LUL die de noten onbereid in het water knikkert zich ook niet druk maakt om karper welzijn.

Ik week en kook de noten alleen uit efficientie, echter een ongekookte noot wordt ook opgenomen, vermalen en uiteindelijk gedeeltelijk weer uitgescheiden waarop de volgende karper dat weer nuttigd.

Ongekookte tijgernoten zijn in mijn optiek niet giftiger dan gekookte echter ik stoor me alleen aan het klakkeloos overnemen van wat iemand zegt.

Ik heb hierop mijn eigen mening omdat ik toch altijd afvraag waarom en of iets is zoals het is.

Ik hoop dat nader onderzoek uitsluitsel kan geven.

Zet mij aan het nadenken waarom er eigenlijk niet een keuringsdienst van waren komt die de schadelijkheid en kwaliteit van al het karperaas gaat onderzoeken. Gedeeltelijk betaald door de overheid, afdeling milieu.
Is mischien wel goed!!

Gegroet
Ronnie
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Plaats reactie