ster anijs


Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-04-2003 12:55

Super dressuurdoorbrekend?

Is anijs, niet net als vanille één van de oudste, makkelijkste en meest gebruikte flavours?

Tja, of het moet komen omdat men dat ouderwets vind en tegenwoordig liever met Garlic Spice Mint, of Wild Sweet Plum enzo vist... :roll:

Met onbegrijpende groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

15-04-2003 14:11

Sjoerd,

Ik denk dat de karpervisser inderdaad tegenwoordig voor de moeilijke flavour gaat!
Zoek jij nog maar is een Anijs mix op de markt, die is er zo goed als niet meer!
De oudere karpervisser zal best weten van de anijs enzo.
Maar de karpervissers van tegenwoordig kiezen toch vooral voor de "dure" flavour, waar een mooi naampie is opgeplakt. Dat werkt natuurlijk ook wel. Maar de meeste vergeten gewoon simpel weg de dingen die in de supermarkten liggen, en hoe komt dat? Omdat ze niks anders meer horen op het internet en aan de waterkant!

Mvg Michael
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2003 14:37

Dacht altijd dat je mix zelf in elkaar zette?

Weet niet meer zo wie, maar er kwam een aardig receptje voorbij, nog geen 2 euro de kilo.

Kan je erdoor doen wat je wilt.

anijs, fenegriek, peper, kerrie ( minimaal 10 soorten), druivensuiker, kaneel, paprika, vleeskruiden, ontbijtkoekkruiden, speculaaskruiden, enz. enz.

met 5 tot 10% kom je een heel eind.

OK staat geen dure fabrikant op je verpakking. Plak een foto van jezelf erop en klaar.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

15-04-2003 14:44

Precies!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-04-2003 14:49

hmmm foto van mezelf erop plakken???? doe maar niet hahahaha

mvg martijn
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

15-04-2003 21:13

Wat denk je dat het dan kost?
En gesigneerd is het helemaal niet te betalen!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

17-04-2003 08:07

Op 2003-04-15 12:55, schreef Sjoerd Groot:
Super dressuurdoorbrekend?

Is anijs, niet net als vanille één van de oudste, makkelijkste en meest gebruikte flavours?

Tja, of het moet komen omdat men dat ouderwets vind en tegenwoordig liever met Garlic Spice Mint, of Wild Sweet Plum enzo vist... :roll:

Met onbegrijpende groet,

Sjoerd



Maar steranijs gemalen is niet echt gebruikelijk. En het gebruik van anijspoeder in plaats van een flavour is tevens een andere benadering. Als je gemalen steranijs en anijs samen in je boliemix verwerkt krijg je goede bolie die dagen geur afgeeft in het water. Het is daarmee te onderscheiden van andere (kunstmatige) flavours (met name anijs) of natuurlijke concentraten doordat de flavour niet vervliegt. Ook is de gemalen anijs en steranijs organisch materiaal wat de spijsvertering stimuleert. Volgens mij kan dit dan wel dressuur doorbrekend werken, dat is mijn kijk hierop.

Met vriendelijke groeten
Ronnie van Berlo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-04-17 08:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-04-2003 10:39

Hmz, 't is ook maar wat je eigen smaak is. Als ik smaakstoffen gebruik, dan zijn dat alleen maar natuurlijke smaakstoffen.

Zou ik anijs gebruiken, dan had ik inderdaad steranijs gekocht om door mijn mix te doen.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat anijs toch niet zo revolutionair is? Misschien omdat het al weer in de vergetenheid is geraakt, en dat een aasfirma nu weer voor een 'revival' zorgt. Maar dat het super nieuw en dressuurdoorbrekend is gaat me wat ver... (net als de cocos trouwens; was 2 jaar geleden mijn favoriete boilie :roll: )
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

17-04-2003 10:46

Op 2003-04-17 10:39, schreef Sjoerd Groot:
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat anijs toch niet zo revolutionair is? Misschien omdat het al weer in de vergetenheid is geraakt, en dat een aasfirma nu weer voor een 'revival' zorgt. Maar dat het super nieuw en dressuurdoorbrekend is gaat me wat ver... (net als de cocos trouwens; was 2 jaar geleden mijn favoriete boilie :roll: )


Maar dan heb je het weer over flavours, ik heb het over echte gemalen anijszaad, wat beter werkt dan een flavour. Ik denk niet dat een flavour kan tippen aan het echte spul. Een flavour zal na een bepaalde tijd verdunnen terwijl het anijszaadpoeder veel langer geur afgeeft.
En doordat het organisch materiaal is is het ook beter.
Kijk de anijs flavour is al wat ouder, maar de toepassing van gemalen anijszaad is nieuw, in ieder geval in combinatie met steranij, wat veel etherische olien bevat die de karper waarschijnlijk ook aanspreken!!

Nou ja het is maar hoe je het bekijkt, ik ga er in ieder geval een kilotje of 5 van maken!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-04-17 10:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-04-2003 11:52

Quote: "Als ik smaakstoffen gebruik, dan zijn dat alleen maar natuurlijke smaakstoffen. "

Dan bedoel ik dus: Als ik spiceboilies maak, gaan er echte kruiden door, garlic boilies echte knoflook(poeder) en zo ook met kokos en anijs. Bovendien is steranijs ( de echte 'organische' stervormige anijsschijfjes ) hier al langer te koop dan de betreffende aasfabrikant bestaat...


Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

17-04-2003 12:50

Op 2003-04-17 11:52, schreef Sjoerd Groot:
Quote: "Als ik smaakstoffen gebruik, dan zijn dat alleen maar natuurlijke smaakstoffen. "

Dan bedoel ik dus: Als ik spiceboilies maak, gaan er echte kruiden door, garlic boilies echte knoflook(poeder) en zo ook met kokos en anijs. Bovendien is steranijs ( de echte 'organische' stervormige anijsschijfjes ) hier al langer te koop dan de betreffende aasfabrikant bestaat...


Groetjes, Sjoerd


Inderdaad, JIJ (en ik ook) gebruiken echte kruiden en specerijen. Dit doen andere (aasleveranciers) dus niet, en dus zou het dressuurdoorbrekend moeten werken!
Hoeveel mensen gebruiken echte natuurlijke anijs of steranijspoeder? Als wij de enigen zijn dan is dat toch voor veel vissen nieuw!!!



Daarnaast kun je ook nog kiezen voor biologische kruiden en specerijen. Die hebben meer/andere smaak dan conventionele kruiden en specerijen.


Ik werk nu voor de grootste biologische kruidenleverancier van nederland.
Ik heb hier echt alle kruiden liggen die mogelijk zijn.

Ik heb voor mijn boliemixen de beschikking tot het volgende:

Poeders:
ui, knoflook, fenegriek, anijs, kaneel, steranijs, jeneverbes, rode biet, kruidnagel, nootmuskaat, speculaaskruiden, piment, lavas, laos, cayenne, zwarte peper, witte peper, paprika scherp, paprika zoet, enz te veel om op te noemen.

Zaden:
fenegriek, koriander, anijs, komijn, karwij, zwarte komijn, mosterzaad bruin/geel, venkel en maanzaad.

Echt teveel om mijn bolies onderscheidend te maken.

Als je dan ook nog een eigen basis boliemix maakt dan kan het haast niet meer stuk, dan is je aas dressuurdoorbrekend en dus ook met die anijs/steranijs.


Steranijs is trouwens wel verschillend van anijs, dus als je bolies steranijs bevatten dan is dat wel anders dan anijs flavours!!!!!!!


Hoe heb je trouwens gevangen met spicy? Ik heb zelf een hot carpmix gemaakt, echt eentje waarmee de vlammen uit je mond schieten, wil dat een beetje op de karper?
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-04-2003 23:32

Ik doe het meestal rustig aan met (scherpe) kruiden. Meer een aroma dan dat je er vuur van spuwt. Er zijn ook zat buitenlandse aroma's waarvan ik overtuigd ben dat het aantal karpervissers dat ze gebruikt in Nederland op één of twee handen te tellen zijn.

Of biologisch heel veel uitmaakt weet ik niet. Kijk maar eens op bijvoorbeeld een potje appelstroop: daar staat op; 'Door oogstverschillen kan smaak en structuur verschillen'. Of koffie uit Brazilië smaakt anders dan die uit Afrika. Toch is het koffie. Tenzij je een echte expert bent is verschil in anijs niet erg goed te ruiken denk ik en het zal ook niet zo heel veel uitmaken voor de karper denk ik...

Met spicy groet,

Shuèrde (zoals men mij in Frankrijk wel noemde :razz:)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-04-2003 10:26

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/product/anijs.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/product/anijs.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

19-04-2003 18:05

Ik vraag me af hoe het zit met het geurspoor van een boilie op basis van natuurlijke kruiden.

Ik meen me te herrineren dat Rini Groothuis ooit schreef: "Flavours op basis van ethylalcohol voor in de winter en op basis van glycerol voor in de zomer."
Ethylalcohol is veel vluchtiger, dus dat lekt veel beter uit een boilie als glycerol. Hoe zit dit met natuurlijke (poedervormige) kruiden? Wordt er dan geen geurspoor getrokken en is dit enkel voor de smaak?
Wat dan met de instant vangkracht?

Groetjes

Bart
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

22-04-2003 10:25

Op 2003-04-18 23:32, schreef Sjoerd Groot:
Of biologisch heel veel uitmaakt weet ik niet. Kijk maar eens op bijvoorbeeld een potje appelstroop: daar staat op; 'Door oogstverschillen kan smaak en structuur verschillen'. Of koffie uit Brazilië smaakt anders dan die uit Afrika. Toch is het koffie. Tenzij je een echte expert bent is verschil in anijs niet erg goed te ruiken denk ik en het zal ook niet zo heel veel uitmaken voor de karper denk ik...



De Karper heeft, naar wat ik gelezen heb, zeer veel smaakpappillen. Volgens mij is een karper best in staat om dat verschil te proeven.
Maar als je goede resultaten boekt met een bepaald soort aas dan maakt het allemaal niet zoveel uit!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

22-04-2003 10:28

Op 2003-04-19 18:05, schreef bart joosen:
Ik vraag me af hoe het zit met het geurspoor van een boilie op basis van natuurlijke kruiden.

Ik meen me te herrineren dat Rini Groothuis ooit schreef: "Flavours op basis van ethylalcohol voor in de winter en op basis van glycerol voor in de zomer."
Ethylalcohol is veel vluchtiger, dus dat lekt veel beter uit een boilie als glycerol. Hoe zit dit met natuurlijke (poedervormige) kruiden? Wordt er dan geen geurspoor getrokken en is dit enkel voor de smaak?
Wat dan met de instant vangkracht?

Groetjes

Bart

Bij gemalen zaden van kruiden zit de flavour in de etherische olien. Deze zullen inderdaad minder instant werken aangezien olie niet wateroplosbaar is.
Ik heb echter een aanbeet gehad op een anijs/steranijs boliemix 5 minuten na inwerpen. Dat is toch instant genoeg dacht ik.

Echter op lange termijn zal de bolie toch nog steeds goed ruiken. De bolie ruikt na een nacht liggen nog stevig naar anijs!
Daarmee is het voor mij een mooi optie voor in de winter, daar ik dan andere bolies wil gebruiken dan nu. andere flavour, beter vangen?