Boillies, Boillies.... en nu eens wat anders?


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-04-2003 12:13

inderdaad kees het beste is natuurlijk een aas dat en witvis ongevoelig is en dat ok nog eens aantrekkelijk is voor karper....maar helaas wil je aas dat voor alleen karper bestemt is dan moet het al hard aas zijn en dat is nu juist weer het minst aantrekkelijk...ik prober dit wat op te lossen door 24uur voor het voeren de boilies in melasse te leggen waardoor ze de erste periode flink "lekken"maar of dit echt helpt???


mvg martijn
Willem Barnas

15-04-2003 22:14

Mmm,

Het wordt weer aardig 'cliche-achtig' in deze discussie. Boilies zijn taai, vanaf bepaalde maten resistent, maar door hun GESLOTEN en TAAIE buitenmantel minder instant. Martijn, ik vraag me dan ook af waar jij zoal instant mee vist. Ik doe dat ALTIJD met boilies en/of particles (maples, pinda's, tijgers, wikke, hennep, tarwe, mais) maar gebruik ze in deze instantsituatie anders dan na het opgezet hebben van een voercampagne. Leer die dingen gebruiken, zowel instant als na gewenning...

Je kunt met een boilie naar mijn idee weldegelijk in de buurt komen van een klompie deeg, het kan bij bepaalde toegepaste tactieken weinig schelen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Je moet de nadelen (witvis, duurzaamheid, werpafstand etc. etc.) allemaal opwegen tegen de voordelen, of andersom en zo een manier zien te vinden om zoveel mogelijk aan de deegzijde van de gulden middenweg te komen. Die 'muggenlarven-tip' van Jeroen is trouwens een gouwe, zowel qua kosten als qua baten...

Waarom trouwens die boilies altijd zo lang koken en zo lang drogen? Mag ik u in dat geval een tip geven? Rol de boilies direct na het koken door een bak met de voor de boilie gebruikte, droge mix. Even flink rollen tot ze een mooi jasje aan hebben en dan enkele uren laten drogen. Bekijk het vervolgens ook eens onder water...

Draai 24 mm. ballen en kook deze kort, zo kort dat de kern nog deeg-achtig is en ga met halve boilies voeren en vissen. Dit keer de boilies wel wat langer laten drogen, zodat dat manteltje wel goed taai is. Hierdoor behoudt de boilie na het snijden/breken nog wel z'n stevigheid.

Combinatie van bovenstaande truuks? Ook goed.

Okee, het zijn geen aassoorten waar je dagen mee kunt vissen, maar ze zijn zeker voor het instant werk (kortere sessies e.d.) zeer, zeer attractief!

Suc6,
WB :wink:
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-04-2003 23:39

gezien op een bandje!!!

Maak een boiliemix zoals je iedere andere ook zou maken. verpak de mix gekneed in een baksteen en doe hem helemaal d.m.v keukenplastic en folie inwikkelen. half uurtje laten koken, en ik dobbelstenen snijden!!

Vis met een normale boilie van dezelfde mix en laat zo'n korrelig brokje ff beetje uitharen en zet um aan de hair!!

Goede effectieve techniek voor instant vangstresultaten.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-04-2003 09:33

“Het wordt weer aardig 'cliche-achtig' in deze discussie. Boilies zijn taai, vanaf bepaalde maten resistent, maar door hun GESLOTEN en TAAIE buitenmantel minder instant. Martijn, ik vraag me dan ook af waar jij zoal instant mee vist. Ik doe dat ALTIJD met boilies en/of particles (maples, pinda's, tijgers, wikke, hennep, tarwe, mais) maar gebruik ze in deze instantsituatie anders dan na het opgezet hebben van een voercampagne. Leer die dingen gebruiken, zowel instant als na gewenning...”

Willem,

Karpervissen is in hoge mate cliché! De laatste jaren zijn er maar weinig revolutionare ontwikkelingen geweest in de karperwereld, dus langzamerhand raken we een beetje uitgeluld?

99% van mijn visserij is instant! Het komt maar sporadisch voor dat ik van tevoren voer. Als ik voer dan is dat slechts 1 tot 3 voerbeurten.
Voor de discussie is het denk ik goed om 2 types visserij gescheiden te houden: struinend (met de pen of drijvend) en statisch (met zelfhaaksysteem) vissen.

Bij het struinen is het oude vertrouwde witte brood mijn eerste aaskeuze, gevolgd door (in willekeurige volgorde) sweetcorn, wormen en maden.

Bij het statisch vissen is de boilie(!) mijn eerste keuze. Dat klinkt nogal tegenstrijdig met mijn eerdere postings, maar die waren eigenlijk meer gericht op de struinende, klassieke karpervisserij.
Bij het instant boilievissen ga ik uit van weinig voeren en afwijkende boilies. Met afwijkend kan je denken aan maat (ik heb het gevoel dat mini boilies meer instant zijn), smaak en kleur. Met dips en soaks kan je de instantwerking van boilies ook vergroten. Een andere goede tip is vissen met voorgeweekte boilies.

Ik vis bijvoorbeeld regelmatig op een vijver bij mij in de buurt. Het is een relatief makkelijk water met een hoge bezetting aan kleine karper. Bij deze vijver bevindt zich een brug. Deze brug bevis ik zowel met de pen, als met vastlood-systemen. Bij het pennen gebruik ik meestal een broodvlok, bij het staitsich vissen praktisch altijd een boilie. Gemiddeld gezien hoef ik minder lang te wachten op een aanbeet met het pennen, dan bij het boilievissen. En dat terwijl ik dezelfde vierkante centimeters bevis. Dit ervaar ik overigens op meerder wateren.

Mijn conclusie is dan ook dat de boilie niet een van de meest instant aassoorten is die er bestaan. Niettemin kan er zeer goed instant gevangen worden met boilies.
Willem Barnas

16-04-2003 19:00

Okee Martijn,

-- ROGER - COPY --

(ik bedoelde overigens die Nederpel, maar allee, als het maar interessant is)

Mijn posting bevatte mijn instant aaskeuzes voor het moderne vissen met waker- en vastloodsystemen. Voor het penvissen gaat mijn voorkeur uit naar wormen, kattenvoer uit blik, zoete mais, brood en aardappel - zo goed als in rangorde trouwens.

Vooral in het (vroege) voorjaar grijp ik naar wormen, vooral voor de paai en wanneer er nog niet zoveel nat. voedsel in het water zit. Ook 's-zomers wil 'n spartelend trosje (of een enkele op een klein hakie) wormen de boel nog weleens in een curve brengen, zowel naar beneden als omhoog! Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik de laatste jaren amper met de pen vis, puur vanwege het feit dat de wateren die ik hier in de buurt bevis nagenoeg niet al te efficient met de pen te bevissen zijn, het zet naar mijn mening amper zoden aan de dijk.

Al met al wordt het hier nu weer iets minder cliche-achtig, maar M. Julien, je hebt gelijk. Ook ik loop hier al tijden tegenaan -we zitten (v.w.b. revolutionaire zaken) tegen het plafond...

Vang ze,
WB :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-04-2003 19:59

als ik instant vis doe ik dat met bijv deeg soms rond de boilie gekneed...maar meestal vis ik niet instant!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

16-04-2003 22:00

maar als je nou niet op de stekken kunt vissen die je wilt bevissen met je pennetje hoe moet je dat dan oplossen welk aas zou ik dan moeten gebruiken op een vastloodsysteem gewoon het zelfde.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

17-04-2003 10:55

Op 2003-04-14 02:12, schreef Shiko Boxman:
Iedereen praat hier over boillies en boillies en nog eens boillies?

Maar daarintegen is het op een water met veel hengeldruk toch de kunst om daar de dressuur te doorbreken wil je een mooie vis landen!

Iedereen vist tegenwoordig met boillies/mais/pellets maar om echt de dressuur te doorbreken lijkt het mij nuttig om eens met andere aassoorten te vissen zoals:

Kleine garnaaltjes, kleine rivierkreeftjes, kleine inktvisjes of misschien wel gekookte mosselen (alleen het binnenste)!

Wat zijn jullie meningen/visies hier op?


Ik heb het allemaal al geprobeerd, maar de gekookte mosselen werden elke gegrepen door BRASEM, bah vieze beesten.
De combinatie van een bolie aan de hair en een rivierkreeft aan de haak is wel goed bevallen.

Daarnaast is het seizoens afhankelijk, in de paaitijd kun je gerust met dat soort aas aan de gang. Zal je gegarandeerd vangen. Ik ken zelfs iemand die aan het snoeken was en met een visje(levend) een karper ving!
bartje pieck
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

17-04-2003 16:32

wat dacht je van banaan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-04-2003 22:03

Kijk eens bij een aziatische toko, Bijna alle particles vangen uitstekend en niemand vist ermee. Ik gebruik boilies alleen nog in de volgende situaties:
afstanden waarop ik niet met paricles kan bijvoeren
(bijna) onbeviste vijver
geen tijd om particles klaar te maken
Boilies hebben voor mij een paar voordelen, namelijk het gebruiksgemak ( je trekt een (diepvries)zak open en kan er mee vissen), de afstand waarop je er nog mee kan voeren.
Deze voordelen wegen voor mij meestal niet op tegen de slechtere vangsten aan boilies. Op zwaar gedresseerde wateren passen een aantal maten van mij en ik de volgende takltiek toe: Doe precies wat je op een ongedresseerd water nooit zou doe omdat het onlogisch is. Dat is de logica van dressuurwater, probeer wat uit. Op de pen heb je nog veel meer keus, ook zeer zachte aassoorten komen nu in aanmerking. Ik snap overigens niet hoe iedereen het presteerd om constant brasems te vangen. Ik vis altijd op witvisrijk water en ik vang er alleen af en toe een als de karpers niet bijten. Het maakt me niet zo veel uit als ik overdag af en toe een brasem vang maar volgens mij geven de karpers de brasems de kans gewoon niet als ze er echt zin in hebben.
groeten Daaf