Soja slecht voor de Karper


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

08-04-2008 15:09

Het was al bekent dat soja in zalm en forel ontstekingen veroorzaken die een onomkeerbare schade veroorzaken. Na onderzoek bleek dat dit bij karper niet het geval was. Nader onderzoek wees echter uit dat de karper wel degelijk schade kan ondervinden van soja.
Soja bevat stoffen waar de vis allergisch voor is. Dit veroorzaakt ontstekingen in de darmen van de vis, hierdoor neemt de functie van de darmen af en kan het dier dus minder goed voedingsstoffen opnemen en is hij/zij gevoeliger voor andere ziekten ed. Gelukkig is, in tegenstelling tot de zalm, de ontsteking bij karpers reversibel. Dwz na een maand of 3 trekt het grotendeels weer weg. Het feit blijft dat het voor het dier niet ideaal is.
Ontvette soja of volvette soja maakt geen verschil. De allergische reactie is gericht tegen bepaalde eiwitten en koolhydraten in de soja.

Dit kwam mij afgelopen week ter oren en het leek me vrij belangrijke info, aangezien in veel boilie recepten volop soja verwerkt wordt.

Groeten,

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

08-04-2008 15:13

Nou lekker is dat, ik ga weer terug naar de tekentafel ;)

(Polentabloem)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

08-04-2008 22:54

Heb je een bron voor deze informatie?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-04-2008 23:17

pieter de gouw schreef:Het was al bekent dat soja in zalm en forel ontstekingen veroorzaken die een onomkeerbare schade veroorzaken. Na onderzoek bleek dat dit bij karper niet het geval was. Nader onderzoek wees echter uit dat de karper wel degelijk schade kan ondervinden van soja.
Soja bevat stoffen waar de vis allergisch voor is. Dit veroorzaakt ontstekingen in de darmen van de vis, hierdoor neemt de functie van de darmen af en kan het dier dus minder goed voedingsstoffen opnemen en is hij/zij gevoeliger voor andere ziekten ed. Gelukkig is, in tegenstelling tot de zalm, de ontsteking bij karpers reversibel. Dwz na een maand of 3 trekt het grotendeels weer weg. Het feit blijft dat het voor het dier niet ideaal is.
Ontvette soja of volvette soja maakt geen verschil. De allergische reactie is gericht tegen bepaalde eiwitten en koolhydraten in de soja.

Dit kwam mij afgelopen week ter oren en het leek me vrij belangrijke info, aangezien in veel boilie recepten volop soja verwerkt wordt.

Groeten,

Pieter


Pieter,

ten eerste zijn deze tests gedaan bij karpers in een gesloten circuit. Dit wil zeggen een vijver-kwekerij, met een overpopulatie en een gebrek aan natuurlijk voedsel. Dit maakt dat de vissen al een stuk minder resistent zijn, dan hun soortgenoten in het openbaar water.

Hier ligt alvast de crux van het hele verhaal en zou ik me niet al te druk maken over deze rapporten. Een hapje natuurlijk voedsel tussen onze `bollenbuffetten` door maakt de spoeling van de nadelen al wat dunner.

Ongetoaste soja heeft inderdaad een nadelig effect op de spijsvertering van de karper -in theorie-, maar blijkt in de praktijk enorm mee te vallen.

Voorts is het aminozuurpatroon van soja net niet compleet. Het ontbreekt - een half procentje- aan het aminozuur methionine. Dit is wel weer recht te trekken met andere eiwitbronnen. Vissen doen dit anders zelf wel, middels het nuttigen van -eerdergenoemd- natuurlijk voedsel.

Voorts worden er door de gehele wereld met regelmatig succes karpers gekweekt op o.a. soja-eiwit. Mijns inziens zijn er grotere problemen in ons aangeboden aas, dan enkel de soja.

Dat komt allemaal wel goed. Vissen is veel slechter voor karpers...

met vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

09-04-2008 15:24

Ej Mitsz,

bedankt voor je antwoord. En ook in jou verhaal zit een grote kern van waarheid.

Dit kwam ter sprake tijdens een practicum wat ik vorige week volgde (voor het vak aquacultuur en visserij). Ik heb er naderhand nog even over staan praten met de prof van dat vak.

Het ging mij, met dit onderwerp, ook niet direct om het verbannen of het verbieden van soja. Het gaat/ging me veel meer om de discussie over dit feit/onderwerp en het bewust maken van de gemiddelde boiliedraaier/karpervisser dat lang niet alle producten in een boilie (waar soms ook goede resultaten mee behaald worden) per definitie goed voor de dieren zijn.

Ter ilustratie: MacDonald's haalt ook goede resultaten, maar is niet per definitie goed voor je.

Natuurlijk zijn niet alle dieren even allergisch voor soja, net zoals niet elk mens hooikoorts of lactose-intollerantie heeft . Maar soja is een vrij hoog-allergene stof en gezien de hoeveelheden die soms gevoerd worden lijkt het me niet geheel onlogisch hier even bij stil te staan.

Dit onderwerp is dus niet bedoeld als preek maar deste meer voor discussie! Antwoorden als die van Mitz, zijn antwoorden waar we iets aan hebben!

MVG,

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

18-04-2008 21:29

Als ik dit zo lees, zouden de vissen dan ook negatief over de boilie denken. Dus dat ze hem laten liggen, omdat ze er een onsteking door hebben gehad. Of gaat dat te ver?

Mitz las ook in een ander topic dat je zei dat er 500 ingredienten zijn voor een boilie en dat meestal voor dezelfde producten werd gekozen. Is het dan geen kleine moeite om de Soja te vervangen voor iets anders?
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

19-04-2008 20:13

Coen Aarts schreef:Als ik dit zo lees, zouden de vissen dan ook negatief over de boilie denken. Dus dat ze hem laten liggen, omdat ze er een onsteking door hebben gehad. Of gaat dat te ver?



Ik denk niet dat onze vriend karper zover kan door redeneren. Om toch maar even de vergelijking tussen mens en vis te trekken: vaak is voor het vast stellen van een dergelijke allergische reactie bij mensen aardig wat onderzoek nodig. Ik denk dat het verband tussen het opmerken van verminderd werken van de darmen en het eten van de bollen dermate indirect is dat de vis deze link niet meteen zal kunnen leggen. Een bijkomend feit is dat soja ook bestanddelen bevat die door de vis heel goed gebruikt kunnen worden, vergelijkbaar met bestanddelen uit vismeel (dat is ook de reden waarom men soja in de zalmteelt wilde gebruiken). De vis zal de bol dus niet laten liggen, denk ik.


Coen Aarts schreef:Mitz las ook in een ander topic dat je zei dat er 500 ingredienten zijn voor een boilie en dat meestal voor dezelfde producten werd gekozen. Is het dan geen kleine moeite om de Soja te vervangen voor iets anders?


Dat is maar net hoe je het bekijkt. Je kunt het van 2 kanten beredeneren:
- Soja is een relatief goedkoop product en het bevat voedingstoffen die door de vis zeer gewild zijn. Je kunt er dus voor kiezen om het percentage vd vissen dat allergische reacties vertoont op de koop toe te nemen. (let wel: Uit het onderzoek is duidelijk geworden dat er een allergische reactie optreed, maar dat dit wel bij trekt/kan trekken)
- Er zijn inderdaad andere, goede, producten, dus ik kies liever voor een lager allergeen bestanddeel.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Plaats reactie