Tip voor het toevoegen van flavours!


Plaats reactie
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

09-04-2008 09:25

Goedemorgen,

Ik was op de Visma en daar stond een man een verhaal te vertellen over het toevoegen van flavours aan je voer/boilies... Hij vertelde toen iets waar ik zelf eigenlijk nooit over nagedacht heb! (Dat kan ook wel kloppen, ik vis namelijk nog niet zo lang) Sommige mensen zullen dit wel weten en voor andere is het misschien een goede tip... Doe er je voordeel mee!


Stel je voegt 5% flavour toe aan 1 kg voer/boilies... Als je dit voert betekent dit dat je 50 gram flavour op je stek hebt... Dat is denk ik meer dan voldoende en geeft een goede geur/smaak wolk...

Maar wat gebeurd er nu als je meer gaat voeren?

Stel je voegt 5% flavour toe aan 5 kg voer/boilies... Als je dit voert betekent dit dat je 250 gram flavour op je stek hebt... Je hebt dezelfde verhouding gebruikt, maar de geur/smaak wolk is waarschijnlijk veel te sterk. De karper zal hierdoor extra oplettend worden of zelfs de voerstek links laten liggen...
Je had hier dus eigenlijk 1% flavour moeten gebruiken om dezelfde hoeveelheid flavour op je stek te krijgen!

Let dus bij het toevoegen van je flavour hoeveel je ervan op je stek wilt hebben...

Graag hoor ik meningen hierover van andere mensen... Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 10:28

Onzin, 5 % flavour op een kilo is veeeeeeelllllllllll te veel soms zijn enkele druppels of 1 a 3 ml meer dan genoeg.
Volgens mij heb je het over poeders.
De beredenering 5% op een kilo en 5% bij 5 kilo is teveel kan ik ook niet geheel volgen.
In dat geval zou 1 % op een kilo ook goed zijn.
Doe dan 5 % in 1 kilo en 4 kilo zonder.

Verhalen op een beurs hebben altijd een commerciële inslag.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

09-04-2008 11:04

De aantallen (5% enz.) is maar een voorbeeld... Ik heb zelf geen ervaring met flavours en dergelijken dus mijn voorbeeld is misschien niet helemaal realistisch.

De 5% op 1 kilo en 5% op 5 kilo heb ik misschien niet helemaal goed verwoord... Ik bedoel hiermee dat je vaak leest of hoort dat je bijvoorbeeld 5% per kilo moet toevoegen... 5% per kg betekent in het geval van 1 kg, 50 gram flavour! 5% per kg betekent bij 5 kg, 250 gram flavour.

De tip om minder flavour/poeder te gebruiken bij grotere hoeveelheden voer/boilies zie ik zelf niet als commercieel!?
Camille Nieuwenhuizen

09-04-2008 13:18

dan moet je die 5 kg er wel in 1 keer in gooien volgens jou theorie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 13:32

Het geven van succes met een flavour is zo wie zo al commercieel, ik zeg niet dat het niet kan werken maar toch wordt er veel teveel waarde aan gegeven.
Hang er een label aan en dat is vele malen minder dan die 5 %.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

09-04-2008 13:46

Douwe Bijlsma schreef:Het geven van succes met een flavour is zo wie zo al commercieel, ik zeg niet dat het niet kan werken maar toch wordt er veel teveel waarde aan gegeven.
Hang er een label aan en dat is vele malen minder dan die 5 %.


Ik wil nogmaals benadrukken dat die 5% maar een voorbeeld is! Het rekent lekker makkelijk met deze getallen en geeft daardoor een mooi beeld op de "theorie" die ik noem! Het aspect label zegt mij vrij weinig... wat bedoel je hier precies mee?

Ik vertel hier alleen wat ik die man hoorde zeggen! Dit is volgens mij voor een aantal mensen, die dit soort toevoegingen gebruiken, iets om een keer over na te denken... Zoals jij zelf al aangeeft moet je niet teveel gebruiken! En dat is nou juist waar het in dit verhaal overgaat...

@Camille --> Ja dat klopt... Het gaat om de hoeveelheid flavour/poeder die je op 1 stek "dropt"...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 14:02

Het aspect label is niets mee en niets minder dan dat je er iets kleins aanhangt, een vleugje van het één of het ander.
Wat jou theorie betreft heb ik mijn mening al gegeven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

09-04-2008 14:21

aha... een soort van finishing touch, het spreekwoordelijke puntje op de i...

Bijv. een piepklein beetje flavour of poeder in je boilie die er net even een klein extraatje aangeeft!?

Je mening is mij duidelijk en ik hoopte ook dat er meningen van anderen zouden komen. Ik wil namelijk graag weten hoe anderen mensen erover denken. Maar nogmaals... Het is niet MIJN theorie... :lol:
Ik deel het alleen met anderen die er misschien iets mee kunnen!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

09-04-2008 14:38

Douwe Bijlsma schreef:Het geven van succes met een flavour is zo wie zo al commercieel, ik zeg niet dat het niet kan werken maar toch wordt er veel teveel waarde aan gegeven.
Hang er een label aan en dat is vele malen minder dan die 5 %.


Wat is nou eigenlijk het nut van een flavour ik volg dit niet meer. Er zijn veel verschillende geuren flavours je kan het zo gek niet bedenken. Maar een flavour zou een karper niet lekker vinden want dat schijnt bitter te zijn (waarom gebruiken dan veel een flavour). Een karper ruikt door te proeven dan neemt ie in mijn ogen dus een smaak waar (bitter)en geen geur of zie ik dit verkeerd? Ik zelf gebruik geen flavours meer maar de squid variant vonden ze toch wel aantrekkelijk. Kortom mijn vraag is ruikt ie het nou wel of niet?
vr gr peter
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

09-04-2008 14:42

Volgens mij is daar, als ik het me goed herinner, een discussie over in een ander topic...
Deze theorie gaat niet over het wel of niet werken van een flavour, maar over het feit dat je bewust moet zijn over de hoevelheden die je toevoegd... Dit geldt ook voor poeders (knoflook, chili enz.) en andere toevoegingen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 17:35

Bewust worden van hoeveelheden gaat niet over de werking??? Waarover gaat het dan, of nog beter wat moet het bewustzijn dan brengen??

Peter heeft het weglaten van een flavour je vis gekost, dus vang je daardoor merkbaar minder?
Vissen is een hobby, geen religie!
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

09-04-2008 18:14

dus 1 kilo bollies ruikt minder sterk dan 5 kilo?????????????

zo simpel is het :wink:
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 18:31

De geur is niet relevant, maar nu de vraag; het voerspoor van 5 kilo aas reikt dat verder dan een voerspoor van 1 kilo boilies?
En speelt de samenstelling van het aas ook een rol bij het uitlekken van een spoor??

Zie als je toch na gaat denken ben je nog lang niet klaar. 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-04-2008 18:34

Michel Striekwold schreef:Goedemorgen,

Ik was op de Visma en daar stond een man een verhaal te vertellen over het toevoegen van flavours aan je voer/boilies... Hij vertelde toen iets waar ik zelf eigenlijk nooit over nagedacht heb! (Dat kan ook wel kloppen, ik vis namelijk nog niet zo lang) Sommige mensen zullen dit wel weten en voor andere is het misschien een goede tip... Doe er je voordeel mee!


Stel je voegt 5% flavour toe aan 1 kg voer/boilies... Als je dit voert betekent dit dat je 50 gram flavour op je stek hebt... Dat is denk ik meer dan voldoende en geeft een goede geur/smaak wolk...

Maar wat gebeurd er nu als je meer gaat voeren?

Stel je voegt 5% flavour toe aan 5 kg voer/boilies... Als je dit voert betekent dit dat je 250 gram flavour op je stek hebt... Je hebt dezelfde verhouding gebruikt, maar de geur/smaak wolk is waarschijnlijk veel te sterk. De karper zal hierdoor extra oplettend worden of zelfs de voerstek links laten liggen...
Je had hier dus eigenlijk 1% flavour moeten gebruiken om dezelfde hoeveelheid flavour op je stek te krijgen!

Let dus bij het toevoegen van je flavour hoeveel je ervan op je stek wilt hebben...

Graag hoor ik meningen hierover van andere mensen... Hoe denken jullie hierover?


ik zal jullie allemaal even uit de brand helpen, want die man was ik. Aangenaam heren.

Wat ik Michel probeerde te vertellen en ik zal het hier nog even met klem herhalen, is de gedachte van de totale hoeveelheid flavour, die uitlekt op je stek.

voorbeeld:

je koopt een flesje flavour en je voegt er (volgens de gebruiksaanwijzing) 1 ml per ei van toe aan je gebruikte mix. We gaan er even van uit dat je 10 eitjes per kilo mix gebruikt. Dan kom je op 10 ml per 1,3 kg gevoerde boilies, dat in het water beland. Stel je voert 4 kg boilies per dag, dan komt er een absolute hoeveelheid van -maximaal- 30 ml flavour op je stek.

Stel we gaan uit van Douwe's hoeveelheid (die ik in dit geval de voorkeur geef, ondanks het feit dat ie niet de moeite heeft genomen even goed te lezen en luisteren) van 2 ml per kg mix. Als we dan 10 kg boilies voeren, dan komt er een absolute hoeveelheid van maximaal ca 18 ml op je stek.

Dus : meer gevoerd, maar minder flavour op je stek.

Wat ik er mee wilde aangeven:

Gebruik het doseringsadvies met verstand. Ben je van plan om 5 kilo aas op een kleine stek te gooien, gebruik dan gerust minder dan aangegeven staat op het flesje. Ga je echter een stuk kanaal afvoeren van 10 kilometer met diezelfde 5 kilo, dan een hogere dosering zelfs in je voordeel werken, want dan verhoogt het de actyie-radius van die ene bol die je voert op dat plekje.

resumé:

de topic starter was van goede aard en probeerde dit uit te leggen.
Hoe meer je op een kleine ruimte voert, hoe minder flavour je moet gebruiken in je aas. Hoe minder aas je gebruikt, hoe dichter je tegen de aanbevolen hoeveelheid aan kunt gaan met je dosering.

groetjes Mitsz
Laatst gewijzigd door mitsz van der kamp op 10-04-2008 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 18:49

Ik weet niet waar ik niet goed lees of luister.
Ik lees 5 % flavour op een kilo mix.
1 ml per ei is volgens mij lang geen 50 gram.
1 ml per ei is al overdreven het geven van een eigen label kan echter ook meer zijn maar gezien de kwaliteiten van het dier lijkt mij minder juist meer te zijn.
Er zit inderdaad een heel groot verschil in de manier van voeren, compact is minder, verspreid is meer, sterk verspreid is sterk overdone maar dient wel een doel.
Ik begrijp het verhaal nu wel beter waarvoor dank Mitsz.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-04-2008 22:24

Douwe Bijlsma schreef:Ik weet niet waar ik niet goed lees of luister.
Ik lees 5 % flavour op een kilo mix.
1 ml per ei is volgens mij lang geen 50 gram.
1 ml per ei is al overdreven het geven van een eigen label kan echter ook meer zijn maar gezien de kwaliteiten van het dier lijkt mij minder juist meer te zijn.
Er zit inderdaad een heel groot verschil in de manier van voeren, compact is minder, verspreid is meer, sterk verspreid is sterk overdone maar dient wel een doel.
Ik begrijp het verhaal nu wel beter waarvoor dank Mitsz.


Kijk...een mooie discussie met wederzijds begrip :D

Graag gedaan en evenzo Douwe...
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

09-04-2008 23:06

Leuk dat je reageerd Mitsz... Het verhaal dat je op de Visma vertelde kon ik niet helemaal meer uit mijn geheugen peuteren ;) Maar volgens mij begrijpen we elkaar wel... Ik vond het in ieder geval een heel logisch verhaal en vond het de moeite waard om hier te delen!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-04-2008 23:09

voorbeeld:

je koopt een flesje flavour en je voegt er (volgens de gebruiksaanwijzing) 1 ml per van toe aan je gebruikte mix. We gaan er even van uit dat je 10 eitjes per kilo mix gebruikt. Dan kom je op 10 ml per 1,3 kg gevoerde boilies, dat in het water beland. Stel je voert 4 kg boilies per dag, dan komt er een absolute hoeveelheid van -maximaal- 30 ml flavour op je stek.

Stel we gaan uit van Douwe's hoeveelheid (die ik in dit geval de voorkeur geef, ondanks het feit dat ie niet de moeite heeft genomen even goed te lezen en luisteren) van 2 ml per kg mix. Als we dan 10 kg boilies voeren, dan komt er een absolute hoeveelheid van maximaal ca 18 ml op je stek.

Krijg nou wat..P Pts :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

10-04-2008 13:32

Douwe Bijlsma schreef:Bewust worden van hoeveelheden gaat niet over de werking??? Waarover gaat het dan, of nog beter wat moet het bewustzijn dan brengen??

Peter heeft het weglaten van een flavour je vis gekost, dus vang je daardoor merkbaar minder?



Nee ik vang er geen vis minder om tenminste daar ga ik vanuit de vangsten worden niet minder sinds ik geen flavour meer gebruik.
vr gr peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-04-2008 13:48

Oke Peter, het enige wat het scheelt zit dus in de knip.

Tsja Henk Mitsz is blijkbaar niet vergeten dat alles niet alles er uit lekt wat je er in stopt. :D :D :D 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

10-04-2008 13:57

Misschien zit de werking van flavours ook wel een beetje tussen de oren... Maar vertrouwen vangt!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-04-2008 14:06

Uhhhhhhhhhhhhh hoe bouw je vertrouwen op???
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-04-2008 21:54

Douwe Bijlsma schreef:Uhhhhhhhhhhhhh hoe bouw je vertrouwen op???


Met grote oren Douwe, met heel grote oren.
Want daartussen zit het hè.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie