boilie vragen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

13-04-2003 16:12

1 wat voor geur heeft nou eigenlijk scopex want ik heb het vaak gezien maar weet niet wat het is?

2 hoeveel mm kan je het beste gebruiken voor op karper en dat je dan ook af en toe een brasem kan vangen?

3 welke geur werkt het beste in de zomer in de lente in de herfst en in de winter?

4 welke kleur werkt het beste in de zomer in de lente in de herfst en in de winter?

5 maakt het nou uit of er voedingsstoffen in een boilie zitten of niet zoals eiwitten en koolhydraten?

6 Kan je als je zinkende boilies heb ook een stukje kurk of een bolletje piepschuim aan de hair doen zodat ze toch drijven?

7 De belangrijkste vraag
met welke boilies vissen jullie en in welke jaargetijde?
-aantal mm
-welke kleur
-welke geur
-welk merk

_________________
The Carp Catcher

Zelf boilies eten is beter dan dat de vissen ze niet freten

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Bakker op 2003-04-13 16:23 ]</font>
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

13-04-2003 17:11

Ik denk dat je de kleinste maat boilies het beste kan gebruiken als je ook brasem wilt vangen. Met een stukje kurk kan je je boilie wel laten drijven maar je hebt ook kleine balletjes die op boillies lijken en dan kan je daarmee een snowman popup maken(geloof ik dat het heet).Boilie met een kleiner balletje erboven. Voor zover ik weet maakt kleur niet uit, en doen de fabrikanten het alleenmaar omdat het er aantrekkelijk uit zit. Het maakt wel uit wat er in je boillie zit voor voedingstoffen voor de karper maar als je een goede mix hebt dan voldoet deze er meestal wel aan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

ps: een beetje te ruime vraagstelling, ik denk dat b.v vraag 7 voor iedereen anders is en dat je het zelf maar beter kan uitproberen.
(voordat we weer een hevige discussie gaan krijgen heb ik het alvast aangegeven :S :@ )
Dus voortaan niet zoveel vragen stellen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Backer op 2003-04-13 17:12 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Backer op 2003-04-13 17:13 ]</font>
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

14-04-2003 08:51

1) scopex is oorspronkelijk geloof ik iets wat op boter moet lijken?? maar bij meer flavours is het (geur)spoor zoek.

2) 18mm is een goede maat. 14 mag ook. Een 14mm zoet balletje op een brasemrijk water geeft mij echter iets te veel actie.

3)geuren per jaargetijde? verschilt per water. Meeste werkt wel, vooral bij een gedegen aanpak.

4)geen kleur toevoegen. Zo neutraal mogelijk. Gekochte boilies liefst niet te fel gekleurd. vooral als het water helder is! (voorjaar en winter...)

5)voedingstoffen: ik zou hier niet te veel op letten. de best smakende boilie ervaar ik ook als de best vangende. Wat smaakt goed? koolhydraten. goedkoop en effectief, zelfs op lange termijn. om hierover meer te weten te komen kan je het "aas" hoofdstuk van de beat's Dunne Lijn eens bestuderen..

6) ja dit kan, je kan ook de boilie uitboren en er een stukje indoen.

7) wel een beetje een rare vraag.. over het algemeen vis ik dezelfde boilie het gehele jaar door (met wat lichte aanpassingen) afgewisseld met tijgernoten.
dit scheelt uiteraard per water, per persoon etc. etc. deze vraag is dus niet eenzijdig te beantwoorden!
khoop dat je er iets aan hebt...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-04-2003 10:18

Heren,

De vraag is mij veel te open, dus geen antwoord. Maar wat betreft de "snowman" presentatie van Willem wil ik off-topic nog opmerken dat het hier gaat om een combinatie van pop-up en zinkende boilie. De "snowman" is dus een uitgebalanceerd aas. Hoe deze precies uitgebalanceerd is staat vrij, maar het lijkt logisch dat de onderste boilie (van de haak af gerekend) een pop-up is.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

14-04-2003 11:27

hoy,

1. ik meen ook dat scopex iets met boter of room is.

2. ik raad je aan gewoon zon klein mogelijke boilie te maken, bijv 14, 16 mm maar je kan ook nog kleiner gaan bijv. 10mm.
vooral als je een zoete flavour gebruikt zul je regelmatig een vrasem er tussendoor vangen.

3. gebruik gewoon een zoete fruitflavour of iets van toffe, cream, caramel.
ik heb met deze smaken toch wel goed gevangen vooral in de zomerperiodes
ik geef je wel een tip en koop niet gewoon t eerste beste goedkope potje flavour maar zoek tot je een goede flavour hebt die niet aleen lekker ruikt maar ook goed smaakt.
met keen carp, kevin nash en solar flavours heb ik tot nu toe de meeste resultaten gehad ( zou je keuze op keencarp vallen ga zorgvuldig om met de dosering van de flavour want een beetje teveel kan je hele boilei om zeep helpen!!!, dit komt omdat deze flavour heel erg geconsentreerd is!)

4. wat kleur betrefd ben ik vrij saai ik genruik meestal geen kleurstof en heb dus gewoon een geelachtige boilie( kleur van de mix)

5. ik raad je ook aan nog niet zoveel op deze dingen te letten, denk er wel aan als je een boilie met een hoog eiwit gehalte hebt dat deze heel erg snel gaat schimmelen en ook slecht wordt op de bodem van het water. je kan inderdaad wat gert jan al zij eens door het hoofdtuk aas van de dunne lijn lezen, er staan behoorlijk veel dingen in over veel soorten aas waaronder ook boilies.

6. je kan van mij gerust weten war ik mee vis ik doe niet zo schijheilig over mijn aas. ik vis zelf meestal met zogenaamde crap mixen. ( dit zijn mixen zonder veel voedingsstoffen en andere onzin.)
ik heb simpelweg met deze mix het meeste succes gehad.
als flavour gebruik ik ester strawberry of keen carp strong honney. wel gebruik ik nu poederflavours er bij omdat deze niet zo snel uitlekken tijdesn het koken.
ook gebruik ik altijd de intense sweetner van keen carp.

zoals je meschien is opgevallen gebruik ik geen conserveermiddel, dit omdat ik ik heilig vn overtuigd ben dat dit de de boilie niet ten goede komt en ik altijd minder heb gevangen op een boilie met conserveermiddel dan eene zonder!

groeten rob
Plaats reactie